Grafikkort? Geforce/radeon?

Permalänk
Medlem

Grafikkort? Geforce/radeon?

Hej alla sweclockers, jag ska nu i slutet av månaden köpa mig en ny dator men kan inte bestämma mig för hur mycket pengar jag borde lägga ner på ett grafikkort och vilken tillverkare jag ska gå på. Saken är den att jag är inte insatt direkt på området, vad är den stora skillnaden på geforce och radeon? har en max budget på 3-4k för grafikkortet. Kommer mest spela spel som Witcher 3 och Titansfall etc och skulle uppskatta lite tips om vad och varför just det kortet är bra.

Permalänk

Med den prisklassen skulle jag föreslå att du köper ett "Sapphire R9 290 tri-x" och med den kylaren kommer du utan problem kunna klocka kortet till 290x prestanda .
den stora skillnaden mellan GeForce och Radeon är att Radeon kort oftast är mycket billigare med liknande prestanda

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
99:e percentilen

Hur mycket du ska lägga på grafikkortet beror på vilka andra delar du ska köpa, vilka spel du ska spela och i vilken upplösning samt uppdateringsfrekvens. Om du parar ett GTX 780 med en i3:a gör du fel. Du ska ha minst en 4670K. Om du köper ett dyrt grafikkort, men ingen SSD, tycker jag också att du gör fel.

Så vad är budgeten för hela datorn? Vad ska du spela? Vad har du för skärm?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Hur mycket du ska lägga på grafikkortet beror på vilka andra delar du ska köpa, vilka spel du ska spela och i vilken upplösning samt uppdateringsfrekvens. Om du parar ett GTX 780 med en i3:a gör du fel. Du ska ha minst en 4670K. Om du köper ett dyrt grafikkort, men ingen SSD, tycker jag också att du gör fel.

Så vad är budgeten för hela datorn? Vad ska du spela? Vad har du för skärm?

Vadå ingen SSD självklart ska man ha det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gunner357:

Vadå ingen SSD självklart ska man ha det.

Det var ungefär det jag skrev:

Skrivet av HurMycket:

Om du köper ett dyrt grafikkort, men ingen SSD, tycker jag också att du gör fel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hur klarar sig referenskortet jämfört med andra?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Det var ungefär det jag skrev:

A nu fattar jag det var jag som var trög.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Hur klarar sig referenskortet jämfört med andra?

Referenskylaren toppar på 95c enligt Sweclockers test. Temperaturen kan man dock skita i om man inte har planer att överklocka, eftersom den håller lika länge ändå.

Referenskylaren kommer även att låta mer än tredjepartskylare, men det är personlig preferens om man stör sig på det. Själv tycker jag att det ska höras att man har "muskler" i datorn.

Permalänk
Skrivet av Snill3t:

Referenskylaren toppar på 95c enligt Sweclockers test. Temperaturen kan man dock skita i om man inte har planer att överklocka, eftersom den håller lika länge ändå.

Referenskylaren kommer även att låta mer än tredjepartskylare, men det är personlig preferens om man stör sig på det. Själv tycker jag att det ska höras att man har "muskler" i datorn.

Tysta muskler är effektivare muskler i sådana fall.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

För att få lite av en förståelse om vad du har för andra delar, hur mycket kommer endast datorn kosta totalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Tysta muskler är effektivare muskler i sådana fall.

Ja, jo det kan man säga, men inte alls lika coolt ibland vill man att musklerna ska höras (tex sportbilar etc).

Permalänk
Skrivet av Fltoig:

Hur klarar sig referenskortet jämfört med andra?

Här är ett ganska bra test av Sapphire Tri-X R9 290X:
http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2014/03/11/sapphire-radeon-r9-290x-tri-x-oc-review/1
Som du ser är det inte stor skillnad i prestanda mellan ett oklockat R9 290X och Tri-X. Så länge som du inte kommer att överklocka kortet så är referens kortet helt ok. Jag har ägt två R9 290 och två R9 290X och det är min erfarenhet att när fläkten går över ~43% som den börjar höras. Men jag spelar med headset också. Värt att nämna att nämna är att vissa R9 290(X) har rapporteras ha felaktigheter med Elpida minnen, mitt andra R9 290 och första R9 290X hade problem med svartskärmar vid spel, men det verkar vara sällsynt! Jag tror inte att det gäller modellerna med eftermarknadskylare. Jag köpte mitt andra R9 290X på inet för 3499kr, jag räknar kallt med att det priset kommer att höjas igen, kanske har jag fel?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur pass mycket du stör dig på ljud men jag kan säga att referenskylarem på R9 290X låter förjävla högt
Köpte själv dubbla R9 290 från xfx med DD kylaren. Låter inte ett smack, rekommenderas.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Skrivet av Snill3t:

Ja, jo det kan man säga, men inte alls lika coolt ibland vill man att musklerna ska höras (tex sportbilar etc).

Hör hellre spelet eller musiken dock än fläktsuset.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Jag kommer ha en budget dator för runt 14k max, SSD självklart kommer finnas i den med en lagrings disk också. Har inte bestämt mig om jag ska ha en i5 eller i7, ska ju mest spela och streama så kanske klarar mig med i5 då? 8/16 ram. Jag kör alla typer av spel så är inte låst på ett område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger77:

Jag kommer ha en budget dator för runt 14k max, SSD självklart kommer finnas i den med en lagrings disk också. Har inte bestämt mig om jag ska ha en i5 eller i7, ska ju mest spela och streama så kanske klarar mig med i5 då? 8/16 ram. Jag kör alla typer av spel så är inte låst på ett område.

Till spel fungerar en i5:a utmärkt. Ska du däremot streama mycket så kommer du få nytta av en i7:A, det går att streama med en i5:a också, gör det själv, men en i7:a kommer prestera bättre.

Gigabyte GTX 780 är ett bra kort btw

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10