Raspberry PI eller annan mediaspelare?

Permalänk
Medlem

Raspberry PI eller annan mediaspelare?

Hej, söker en liten, enkel och tyst mediaspelare för uppspelning av film i 1080p. Vad ska man köpa för att klara av uppgiften utan problem? Ett plus är även om den har anslutningsmöjligheter så som USB osv och klarar av att spela upp filmerna direkt i dem flesta format typ avi osv etc

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Har 2 st Pi och det går utmärkt att spela upp 1080p i storlekar långt över 20GB, tom över trådat nätverk.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Har 2 st Pi och det går utmärkt att spela upp 1080p i storlekar långt över 20GB, tom över trådat nätverk.

Okej tack. Vet du om det finns typ AirPlay eller något sånt så man kan gå in på en iphone t.ex och starta en film för streaming?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Raspbmc (XBMC för Raspberry Pi) har inbyggt stöd för AirPlay, har själv android så har inte testat det, men det sägs att det ska fungera.

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

En raspberry med raspbmc körande på en usb 3 sticka (går mkt snabbare) klarar detta utan problem. Kör du NFS så kan du köra nästan vad som via nätverket. Kört min nästan två år. Har den inbyggd i tv:n så inte pillat på den fysiskt sen jag koppla ihop allt.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

Jag får inte airplay att fungera som det skall med den sista officiella versionen av raspbmc, har dock inte testat att mecka med betor eller diverse patchar.

För övrigt funkar det fint att streama till den.

Dock fungerar inte äldre versioner av DivX, men man kan köpa licensen för den codecen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Airplay fungerar helt ok för mig i min Pi med Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Airplay fungerar helt ok för mig i min Pi med Raspbmc

Najs.

Får du det att funka med tex tv4play med deras reklam pauser?
Vilken apple produkt kör du?
Vilken ios version?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Värt att veta är att Netflix inte funkar med Raspberry Pi. Svt Play funkar, men det är lite meck att få igång i okej kvalitet som inte hackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

Värt att veta är att Netflix inte funkar med Raspberry Pi. Svt Play funkar, men det är lite meck att få igång i okej kvalitet som inte hackar.

SVT Play är det inga som helst problem med att få uppspelningen felfri i hög kvalitet om man kör Raspbmc Gotham, Frodo däremot hackar gärna.
Ang Netflix så skrev Sam Nazarko runt nyår: "First of all, as people keep asking about it. Netflix. This will indeed come to Raspbmc soon. As some of you have been curious as to how this is achieved I’ll briefly explain here. Another PC will unfortunately be needed to stream it. This PC will play the stream and capture the Netflix window, which will then be streamed over the network to the Pi. Although this sounds a little clumsy, it’s not that bad. You’re still able to browse all the Netflix content from your Pi, and when you select a video, your PCs browser will be opened, but playback will appear on your TV instead of your desktop. The issue that I am currently having is that I have no way of pausing, fast forwarding or rewinding the stream, so I need to think about how that can be made possible."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Najs.

Får du det att funka med tex tv4play med deras reklam pauser?
Vilken apple produkt kör du?
Vilken ios version?

Så jäkla noga har jag tyvärr inte undersökt.

Jag kan dock bekräfta att det fungerar att motta airplaymateriel från min ipad air. Har dock inte testat tv4play.