Permalänk
Medlem

Är det värt med mekaniska brytare?

Just nu sitter jag på ett gammalt Fujitsu tangentbord som följde med min gamla dator och är ca 5 år+ gammal. Jag tycker det fungerar bra, men med alla dessa nya tangentbord undrar jag om det är värt att skaffa nytt? Kör CS:GO för det mesta nu, skulle jag få en fördel med ett "gaming tangentbord"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Just nu sitter jag på ett gammalt Fujitsu tangentbord som följde med min gamla dator och är ca 5 år+ gammal. Jag tycker det fungerar bra, men med alla dessa nya tangentbord undrar jag om det är värt att skaffa nytt? Kör CS:GO för det mesta nu, skulle jag få en fördel med ett "gaming tangentbord"?

fördel och fördel, det enda som det egnetligen påverkar är ghosting (så du kan trycka ned fler knappar samtidigt) och känslan när du spelar.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Just nu sitter jag på ett gammalt Fujitsu tangentbord som följde med min gamla dator och är ca 5 år+ gammal. Jag tycker det fungerar bra, men med alla dessa nya tangentbord undrar jag om det är värt att skaffa nytt? Kör CS:GO för det mesta nu, skulle jag få en fördel med ett "gaming tangentbord"?

Innan du har provat mekaniska så känner man inget behov av det. När du väl haft mekaniska ett tag är det omöjligt att gå tillbaka.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Innan du har provat mekaniska så känner man inget behov av det. När du väl haft mekaniska ett tag är det omöjligt att gå tillbaka.

Med mitt nuvarande tangentbord upplever jag inte att knappar inte registreras, trycker sällan på mer än 2-3 samtidigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nbwu:

fördel och fördel, det enda som det egnetligen påverkar är ghosting (så du kan trycka ned fler knappar samtidigt) och känslan när du spelar.

Fast det har inte direkt med brytartypen att göra. Hur många knapptryckningar som kan användas samtidigt bestäms av kontrollerkretsen i tangentbordet, inte av brytartypen. Men det är väl vanligare med bättre styrkretsar i tangentbord där brytarna kostar en hel del. Påslaget bli ju mycket mindre med en bättre signalomvandlare om tangentbordet kostar en tusing (mekaniska brytare är dyra att använda) jämfört med billiga rubberdometangentbord.

Vill inte påstå att mekaniska brytare ger någon direkt fördel i spel. Det handlar väl mer om vad man tycker är skönt. Lite som val av datorstol ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Med mitt nuvarande tangentbord upplever jag inte att knappar inte registreras, trycker sällan på mer än 2-3 samtidigt

Skaffade ett nytt tangentbord bara för någon vecka sedan med mx Black brytare, gillar det skarpt, men se till att prova ett innan du köper ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Innan du har provat mekaniska så känner man inget behov av det. När du väl haft mekaniska ett tag är det omöjligt att gå tillbaka.

Omöjligt är det bestämt inte. Har själv gjort den resan fram och tillbaka. Nu är det visserligen så att mitt val att gå tillbaka var rätt så färgat av en irriterad sambo som inte kunde sova när jag knappade loss...

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Har för mig att de svarta switcharna är särskilt lämpade för FPS, men det är förstås upp till var och en.
Själv kör jag inte så mycket fps, så jag har MX Brown. Lade mig till ungefär 10 wpm i skrivhastighet och sen så är det ju skönare att skriva på också. Du får ju kika på var de olika brytarna "bryter" och känna efter vad som kan passa dig (dvs om du är mer benägen att hamra på tangenterna än t.ex. glida lätt som en fjäder).

För fps kan jag tänka mig att det är rätt bra i ergonomisynpunkt med mekaniska brytare, just eftersom man tenderar hålla inne åtminstone en knapp hela tiden. Då kan man ju tänka på om man vill sitta och trycka ned fingret hårt i knappen (säg W) i upp till flera timmar om dagen eller kanske lite lösare, t.ex.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

Skaffade också ett mekaniskt tangentbord nyligen. Har aldrig haft mekaniskt innan och ärligt talat vet jag inte om skillnaden är sådär överdrivet stor. Den största skillnaden för min del är att man inte behöver trycka så hårt på tangenterna för att de ska registreras. Räcker med att trycka ned den någon millimeter, på gott och ont.

Nästa gång jag köper nytt tangentbord är jag inte säker på att det blir ett nytt mekaniskt, ärligt talat. Kanske ändrar mig, men jag var precis lika kass på att spela på "vanligt" tangentbord som jag är på mekaniskt. Jag fick alltså ingen "magisk" fördel genom att köpa ett mekaniskt tangentbord.

Permalänk
Discokungen

Det är utan tvekan värt det! Jag hade gärna inte varit utan det! Sitter på ett Blackwidow Ultimate med blåa brytare från 2012. Helt klart värt pengarna jag lade på det!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Skaffade också ett mekaniskt tangentbord nyligen. Har aldrig haft mekaniskt innan och ärligt talat vet jag inte om skillnaden är sådär överdrivet stor. Den största skillnaden för min del är att man inte behöver trycka så hårt på tangenterna för att de ska registreras. Räcker med att trycka ned den någon millimeter, på gott och ont.

Nästa gång jag köper nytt tangentbord är jag inte säker på att det blir ett nytt mekaniskt, ärligt talat. Kanske ändrar mig, men jag var precis lika kass på att spela på "vanligt" tangentbord som jag är på mekaniskt. Jag fick alltså ingen "magisk" fördel genom att köpa ett mekaniskt tangentbord.

Vilka brytare använder du? Bara lite nyfiken

Permalänk
Medlem

Hur är det med ljud? Vill inte väcka hela huset när jag krigar på kvällen!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Redblaze:

Hur är det med ljud? Vill inte väcka hela huset när jag krigar på kvällen!

Det beror på hur hårt du trycker på tangenterna och vilken typ av brytare tangentbordet har. Jag tycker inte min flickväns bruna switchar på hennes Ducky Shine 3 är så mycket tystare än mina blåa. De klickar självklart mindre dock. Annars finns det alltid o-ringar som dämpar nedslagen!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Hur är det med ljud? Vill inte väcka hela huset när jag krigar på kvällen!

Här kan du läsa om varje switch och se hur de fungerar.

De låter inte så överdrivet mycket, förutom den blåa, som du kan se via länken ovan, som har en extra metallkomponent som ger ett klart, ljudligt feedback.
Övriga switchar låter inte alls lika mycket, men de låter ändå en del, får man väl säga. Mycket beror på din stil också, om du hamrar på tangenterna kommer det att låta en del. Om du lär dig att glida mer mellan tangenterna (vilket även leder till mer wpm) så låter det inte särskilt mkt öht.
Om du kör fps så är det ju ändå inte karaktäriserat av att behöva spamma tangentbordsknappar under några längre perioder mer än wasd, och de ska ju mer hållas inne. Däremot kan det ju låta om du skriver i chatten, skype, etc, men kanske inte just när du "krigar".

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Skrivet av Crewsom:

Vilka brytare använder du? Bara lite nyfiken

Röda Cherry MX. Har ett Corsair Vengeance K65, det som är lite mer kompakt än fullstora tangentbord.

För övrigt kan jag inte mer än att hålla med Njure och hans ovanstående inlägg.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Njure:

Här kan du läsa om varje switch och se hur de fungerar.

De låter inte så överdrivet mycket, förutom den blåa, som du kan se via länken ovan, som har en extra metallkomponent som ger ett klart, ljudligt feedback.
Övriga switchar låter inte alls lika mycket, men de låter ändå en del, får man väl säga. Mycket beror på din stil också, om du hamrar på tangenterna kommer det att låta en del. Om du lär dig att glida mer mellan tangenterna (vilket även leder till mer wpm) så låter det inte särskilt mkt öht.
Om du kör fps så är det ju ändå inte karaktäriserat av att behöva spamma tangentbordsknappar under några längre perioder mer än wasd, och de ska ju mer hållas inne. Däremot kan det ju låta om du skriver i chatten, skype, etc, men kanske inte just när du "krigar".

Jag förstår inte riktigt det där. Jag har visserligen bara testat bruna och blåa men mina blåa låter skarpare medans de bruna låter myyyycket mer dovd. Visst låter blåa kanske liiite mer men mekaniska tangentbord låter väldigt mycket i förhållande till rubber dome.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag förstår inte riktigt det där. Jag har visserligen bara testat bruna och blåa men mina blåa låter skarpare medans de bruna låter myyyycket mer dovd. Visst låter blåa kanske liiite mer men mekaniska tangentbord låter väldigt mycket i förhållande till rubber dome.

De låter onekligen mycket i jämförelse med plast- och gummimembran, men ingenting som väcker någon i rummet bredvid, förutsatt att man inte hamrar som en tok.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Jag kör ganska mycket CS:GO och jag älskar mina svarta brytare. Skulle inte säga att man blir bättre med mekaniska, inte märkbart iaf. Däremot är det väldigt skönt att spela på. Kommer aldrig gå tillbaka.

Har ett http://www.inet.se/produkt/6606893/ducky-shine3-tkl-mx-black-...

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

Ljud (även de utan klick) är helt klart att betänka med mekaniska (vissa vill ha ljud dock), tystare med gummi o-ringar.
De har även ett metalliskt fjäderljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är utan tvekan värt det! Jag hade gärna inte varit utan det! Sitter på ett Blackwidow Ultimate med blåa brytare från 2012. Helt klart värt pengarna jag lade på det!

Måste varna lite här, har haft 2st BlackWidow. Nu är det här 3 år sen så de kan ha blivit bättre men jag är tveksam till det. PÅ det ena slutade ESC fungera och det andra som jag fick när jag skickade tillbaka det första började glappa i USB kontakten. Nej jag är inte våldsam eller slår hårt på tangenterna.
Tyckte även kvaliten var fruktansvärd, plastigt och tangenterna gick att "vicka" rätt mycket. Plus att det är blankt som satan så det blir flåttigt och jävligt hela tiden. Har även för mig att du var tvungen att ha programvaran igång för att makroknapparna skulle fungera.
Däremot älskar jag de blå brytarna, men det gör inte folk i din omgivning eller i skype/teamspeak.
Kör på ducky och bruna brytare idag och kunde inte vara nöjdare. Möjligt att jag hade gått på röda om jag spelade mer än annat på datorn.

Om det är värt med mekaniska brytare? Ja enligt mig är det det. Skönare när man vant sig vid det och ska ju ha en längre livstid/fler tryckningar samt hålla samma kvalitetskänsla tills det faktiskt lägger av.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar bruna brytare. (måste testas, jag kunde inte använda röda t.ex.)

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av nlkar:

Måste varna lite här, har haft 2st BlackWidow. Nu är det här 3 år sen så de kan ha blivit bättre men jag är tveksam till det. PÅ det ena slutade ESC fungera och det andra som jag fick när jag skickade tillbaka det första började glappa i USB kontakten. Nej jag är inte våldsam eller slår hårt på tangenterna.
Tyckte även kvaliten var fruktansvärd, plastigt och tangenterna gick att "vicka" rätt mycket. Plus att det är blankt som satan så det blir flåttigt och jävligt hela tiden. Har även för mig att du var tvungen att ha programvaran igång för att makroknapparna skulle fungera.
Däremot älskar jag de blå brytarna, men det gör inte folk i din omgivning eller i skype/teamspeak.
Kör på ducky och bruna brytare idag och kunde inte vara nöjdare. Möjligt att jag hade gått på röda om jag spelade mer än annat på datorn.

Om det är värt med mekaniska brytare? Ja enligt mig är det det. Skönare när man vant sig vid det och ska ju ha en längre livstid/fler tryckningar samt hålla samma kvalitetskänsla tills det faktiskt lägger av.

Jo jag håller med dig helt! Har dock spillt kaffe i mitt tangentbord typ tre gånger och det enda som slutat fungera är LEDen på O och att O är lite dåligt att känna av tryck ibland. Funkar dock helt lysande annars! Förutom att en LED inte lyser. Hue.

Men den där jävla pianolacken.... Tur de har ändrat det men jag tänker inte köpa Razer igen. Inte minst för att jag verkligen stör mig skitmycket på macroknapparna som jag inte har någon nytta av. Synd att ingen tillverkare verkar kunna göra ett snyggt och enkelt tangentbord med mediaknappar och en jävla windows-tangent på vänstersidan. Hur svårt kan det vara???

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som älskar ljudet på de blåa brytarna? Sjukt skönt att skriva och spela med!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Jag tycker det.

Jag har ett Razer BlackWidow med blåa brytare och det är det skönaste tangentbord jag någonsin använt. Jag utbildar mig till programmerare så jag skriver mycket och det är riktigt skönt. Fungerar utmärkt till spel också, allt ifrån BF till SC2 och WoW.

Men det största tipset jag kan ge dig är att åka till en affär och känna lite på olika tangentbord med olika brytare. Alla tycker olika, till exempel så är röda brytare väldigt populära, men jag gillade inte känslan i dem, så man måste känna på dem för att hitta ett man är nöjd med.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jo jag håller med dig helt! Har dock spillt kaffe i mitt tangentbord typ tre gånger och det enda som slutat fungera är LEDen på O och att O är lite dåligt att känna av tryck ibland. Funkar dock helt lysande annars! Förutom att en LED inte lyser. Hue.

Men den där jävla pianolacken.... Tur de har ändrat det men jag tänker inte köpa Razer igen. Inte minst för att jag verkligen stör mig skitmycket på macroknapparna som jag inte har någon nytta av. Synd att ingen tillverkare verkar kunna göra ett snyggt och enkelt tangentbord med mediaknappar och en jävla windows-tangent på vänstersidan. Hur svårt kan det vara???

Haha skönt att du håller med! Ser det som en självklarhet att ett tangentbord ska klara några koppar kaffe
Nej det verkar svårt, skulle vara trelvigt att designa ett eget.
Med mediaknappar antar jag att du menar egna knappar för play/paus osv och inte att de ligger ihop med F1-12? Kolla in Corsair K70, läst en del positivt om det. Rätt snyggt i alu, trevligt handledsstöd, separata mediaknappar och en knapp för att stänga av windows-knappen Tror de har mekaniska brytare på alla tangenter nu också till skillnad från de tidigare corsair tangentborden.

Skrivet av N0iZE:

Är det bara jag som älskar ljudet på de blåa brytarna? Sjukt skönt att skriva och spela med!

Nej du är inte ensam. Bodde jag själv och inte spelade med andra skulle jag köra på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Haha skönt att du håller med! Ser det som en självklarhet att ett tangentbord ska klara några koppar kaffe
Nej det verkar svårt, skulle vara trelvigt att designa ett eget.
Med mediaknappar antar jag att du menar egna knappar för play/paus osv och inte att de ligger ihop med F1-12? Kolla in Corsair K70, läst en del positivt om det. Rätt snyggt i alu, trevligt handledsstöd, separata mediaknappar och en knapp för att stänga av windows-knappen Tror de har mekaniska brytare på alla tangenter nu också till skillnad från de tidigare corsair tangentborden.

Stämmer bra. Det enda som inte är bra fortfarande är handledstödet som är alldeles för litet. Men de flesta mekaniska har inte ens ett handledsstöd inkluderat så vet inte hur mycket det spelar roll. Köpte ett separat senare.

Annars är det ett riktigt gediget tangentbord, och riktigt snyggt. Finns i flera olika versioner med olika brytare.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av N0iZE:

Är det bara jag som älskar ljudet på de blåa brytarna? Sjukt skönt att skriva och spela med!

Jag håller med! Jag har turen att ha en flickvän som inte tycker det är störigt!

Skrivet av nlkar:

Haha skönt att du håller med! Ser det som en självklarhet att ett tangentbord ska klara några koppar kaffe
Nej det verkar svårt, skulle vara trelvigt att designa ett eget.
Med mediaknappar antar jag att du menar egna knappar för play/paus osv och inte att de ligger ihop med F1-12? Kolla in Corsair K70, läst en del positivt om det. Rätt snyggt i alu, trevligt handledsstöd, separata mediaknappar och en knapp för att stänga av windows-knappen Tror de har mekaniska brytare på alla tangenter nu också till skillnad från de tidigare corsair tangentborden.

Nej du är inte ensam. Bodde jag själv och inte spelade med andra skulle jag köra på det.

Är extremt tveksam till Corsair för annat än minnen och nätagg faktiskt. Är mer inne på ett Filco eller dylikt men de har inte mediaknappar... Egna knappar för play, pause, nästa/förra låt och ljudkontroll. Annars kvittar det! Handlovsstöd är rätt viktigt också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hjälpsam

Jag har testat det mesta, och känner att olika brytare har funktion för olika saker, men framför allt är det en personlig preferens.

Sitter just nu och skriver på röda brytare på ett Func tangentbord och är mycket nöjd med det för att skriva (har det på kontoret).

Mekaniska brytare har en annan känsla, och olika brytare har olika känslor (och ljud). Däremot, underskatta inte bra membranbrytare, det finns några som jag tycker är riktigt sköna, framför allt att spela på. Det skönaste tangentbordet jag har kört var nog Razer Lycosa med gummerade tangenter och halv slaglängd på dem, ett mellanting mellan laptop och fullhöjds tangenter. Sedan att Lycosa hade en del andra problem i sig är en annan femma, men tangenterna var fantastiskt sköna.

Även Steelseries Apex har en skön känsla trots att det är membranbrytare i dem.

TL:DR - Gå i butiker, besök kompisar, kläm och känn på en rad olika tangentbord och avgör själv vad som känns skönast. Lås dig inte vid mekaniskt, utan ha ett öppet sinne och känn dig fram på vad du gillar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Är handledsstöd något att ha? Jag har det på min mousepad, men inte på tangentbordet.

Permalänk
Skrivet av Redblaze:

Är handledsstöd något att ha? Jag har det på min mousepad, men inte på tangentbordet.

Skulle inte klara mig många dagar utan mitt handledsstöd. Avskyr att inte ha något att luta handen mot när jag spelar eller skriver.

Visa signatur

Insert funny joke here