Permalänk
Medlem

Skriva essä.

Jag har nu läst ut Candide och läraren vill att vi skriver en essä om valfritt ämne som ska kunna kopplas till boken. Vi ska också ha med ännu en bok från en annan epok, dessa böcker ska diskuteras hur de hänger samman med epoken. Sitter nu här och tänker men kommer inte på vad för ämne jag vill skriva om. Inre resor är något jag tänkt mig, eftersom den inre resa candide gör reflekterar upplysningen väldigt bra, dock kan jag inte hitta något annat litterärt verk där huvudpersonen gör samma sak. Vet ni då någon bra bok från en annan epok där huvudpersonen gör en inre resa som reflekterar epoken? Alternativt om ni kanske har något annat ämne som verkar intressant.
Tack på förhand
Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Jag har nu läst ut Candide och läraren vill att vi skriver en essä om valfritt ämne som ska kunna kopplas till boken. Vi ska också ha med ännu en bok från en annan epok, dessa böcker ska diskuteras hur de hänger samman med epoken. Sitter nu här och tänker men kommer inte på vad för ämne jag vill skriva om. Inre resor är något jag tänkt mig, eftersom den inre resa candide gör reflekterar upplysningen väldigt bra, dock kan jag inte hitta något annat litterärt verk där huvudpersonen gör samma sak. Vet ni då någon bra bok från en annan epok där huvudpersonen gör en inre resa som reflekterar epoken? Alternativt om ni kanske har något annat ämne som verkar intressant.
Tack på förhand
Alex

Dantes inferno kanske vore lämpligt?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Dantes inferno kanske vore lämpligt?

Den kan nog passa! Skriven i medeltiden, antar att kyrkan hade makten i samhället då, ser nog en bra koppling mellan böckerna. Tack så mycket! Dock när man skriver en essä vill man ha en inledande fråga som essän ska försöka besvara, vad kan det vara för fråga? Hjälper inre resor oss att se verkligheten? Eftersom många gånger i livet är det nästan bara en själv som kan förändra synen på verkligheten, du vill ifrågasätta dig själv ofta för att hålla dig "på spåret" så att säga.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Dantes Inferno är mer än lämplig, Finns inga problem med att hitta kopplingar till kyrkan i den.

Annars så passar Barnens Ö av P.C. Jersild.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd

Det finns massvis av exempel. Jag hade nog riktat in mig på satir och yttrandefrihetsfrågorna som boken tar upp, kanske dragit paralleller till Kafkas Amerika. Annars finns ju alltid Iliaden och Odyssén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns massvis av exempel. Jag hade nog riktat in mig på satir och yttrandefrihetsfrågorna som boken tar upp, kanske dragit paralleller till Kafkas Amerika. Annars finns ju alltid Iliaden och Odyssén.

Låter som en intressant bok, samma upplägg fast skriven i en annan epok.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexander7938:

Låter som en intressant bok, samma upplägg fast skriven i en annan epok.

Jo Amerika är bra. Dock blev den aldrig färdigställd så det fattas vissa delar.

Permalänk
Medlem

Hej igen, jag har nu nästan skrivit klart min essä (inte klar med slutet än) och om ni har lust kan ni läsa igenom den och påpeka ett och annat, behöver inte påpeka stavfel! ^^ Kravet på essän var då att läraren ville se att vi förstod boken vi läst, Candide och kunde koppla det till ett relevant ämne, resor i mitt fall:

https://www.dropbox.com/s/2kzjc06hxl4simd/V12%20-%20Ess%C3%A4.docx

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Candide var väl ändå ett direkt svar till Leibniz, hans uttryck om att gud är god för att han förser oss med den bästa möjliga världen att leva i, vilket är ett slags försvar av både guds existens och en förklaring till varför det endast finns en värld av många möjliga (Det finns många världar, gud är god och förser oss med det bästa, vi lever i den bästa av alla världar, alltså är gud god alltså finns gud. Typ, aldrig varit ett fan av Leibniz.)?

Den inre resa Candide gör igenom boken _kan_ reflektera människans upplysningstid, både i historien och i livet. En passande tvillingbok vore således någon som analyserar vårt moderna samhälle, vår moderna historia alternativt en bok som analyserar vår uppväxt från barndom till svåra tonår.
Jag läste den dock som så att Candide var en helt vanlig människa och Lebniz var Pangoss. Således passar inte Candide som upplysningsmänniska.
Möjligt att jag skulle koppla Candide till Sofie's värld, då Sofie är en vanlig människa som ändock intresserat diskuterar filosofiska problem. Sofie genomgår dock en inre resa mycket tydlig från starten, vilket jag inte uppfattade att Candide gjorde.
T.o.m. möjligt att man kan koppla modern vetenskap till Candide. Multiversum eller vår tid i universums historia och bokens tema om att vår värld inte/är den bästa möjliga.

Hade jag skrivit en essä själv i ämnet hade jag kopplat Candide till modern vetenskap om multiversum och sådant, bara för shit and giggles.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Candide var väl ändå ett direkt svar till Leibniz, hans uttryck om att gud är god för att han förser oss med den bästa möjliga världen att leva i, vilket är ett slags försvar av både guds existens och en förklaring till varför det endast finns en värld av många möjliga (Det finns många världar, gud är god och förser oss med det bästa, vi lever i den bästa av alla världar, alltså är gud god alltså finns gud. Typ, aldrig varit ett fan av Leibniz.)?

Den inre resa Candide gör igenom boken _kan_ reflektera människans upplysningstid, både i historien och i livet. En passande tvillingbok vore således någon som analyserar vårt moderna samhälle, vår moderna historia alternativt en bok som analyserar vår uppväxt från barndom till svåra tonår.
Jag läste den dock som så att Candide var en helt vanlig människa och Lebniz var Pangoss. Således passar inte Candide som upplysningsmänniska.
Möjligt att jag skulle koppla Candide till Sofie's värld, då Sofie är en vanlig människa som ändock intresserat diskuterar filosofiska problem. Sofie genomgår dock en inre resa mycket tydlig från starten, vilket jag inte uppfattade att Candide gjorde.
T.o.m. möjligt att man kan koppla modern vetenskap till Candide. Multiversum eller vår tid i universums historia och bokens tema om att vår värld inte/är den bästa möjliga.

Hade jag skrivit en essä själv i ämnet hade jag kopplat Candide till modern vetenskap om multiversum och sådant, bara för shit and giggles.

Ok tack för respons! Jo jag vet att det var en direkt respons till Leibniz, måste nog lägga till det i texten. Men överlag såg det bra ut med en röd tråd? Vi skulle också koppla boken till dess epok.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Ok tack för respons! Jo jag vet att det var en direkt respons till Leibniz, måste nog lägga till det i texten. Men överlag såg det bra ut med en röd tråd? Vi skulle också koppla boken till dess epok.

Att koppla böckerna till varandra genom dess motsatser och deras lika men motsatta upplägg var snyggt. Första och sista delen var kanske lite taffliga och väl tagna ur det blå, men så hade jag förväntat mig hundra procent Candide, vilket kan störa min rytm. Den röda tråden fann jag från tredje stycket till näst sista och den verkar hålla.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Att koppla böckerna till varandra genom dess motsatser och deras lika men motsatta upplägg var snyggt. Första och sista delen var kanske lite taffliga och väl tagna ur det blå, men så hade jag förväntat mig hundra procent Candide, vilket kan störa min rytm. Den röda tråden fann jag från tredje stycket till näst sista och den verkar hålla.

Okej tackar! Jo det blev lite taget ur det blå i början och slutet, ska finslipa dem och försöka ännu mer att räta till tråden så det blir lätt att följa, lite jobbigt att helt plötsligt börja jämföra två böcker ur dess epok från att precis ha pratat om resor. Men det ska nog gå.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Känner mig nu färdig med min essä, de som vill kan gärna läsa den och säga ifall det är något de tycker är mindre bra!
Trevlig fortsatt vecka
Alexander

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Vill bara dela med mig av detta. Fick ett A på min essä! Skitglad!!
Trevligt påsklov och helg!
Alexander

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Vill bara dela med mig av detta. Fick ett A på min essä! Skitglad!!
Trevligt påsklov och helg!
Alexander

Ge oss slutliga versionen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Ge oss slutliga versionen.

https://www.dropbox.com/s/2kzjc06hxl4simd/V12%20-%20Ess%C3%A4.docx
Här!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)