Permalänk
Medlem

Ny mus, aldrig mer Razer

Hej,

Jag har haft problem med razer möss förut och nu när min Imperator har gett upp blir det ny mus. Jag har kollat på QPAD 5K men inte haft så mycket tid. Har ni några rekommendationer? Jag lirar alltfrån CS:GO / BF4 till DOTA och LoL. Ge gärna en liten motivering också

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Zowie EC1 Evo

Formen är riktigt skön, liknar lite Microsofts 3.0a. Sen har den en av de bästa sensorerna på marknaden som jag förstått det.

Permalänk
Medlem

Func Ms-3, mycket trevlig mus som ligger gött i handen åh har sådära så det räcker med knappar =D

har en själv liggandes som inom en snar framtid kommer hamna på det nya skrivbordet såfort min nya musmatta dyker upp.

http://www.func.net/en/products/ms-3/

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Logitech MX Performance tycker jag själv väldigt mycket om. Definitivt den skönaste mus jag använt.

Trådlös, men batterierna håller ungefär 3 dagar med mycket användning, och man får med en sladd så man kan ladda den och det går utmärkt att använda musen medan den laddas

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Det här med möss är väl väldigt mycket smaksak, har själv inte hittat en mus som passar mig perfekt men den mus som hittills passar mig bäst är CMStorm Reaper.

Vad jag personligen anser som fördelar med CMStorm Reaper:

  • Den ligger bra i min hand, väldigt skön att hålla i.

  • DPI-clutch/Sniper button eller vad dessa nu kallas, en knapp på vänster sida som när den hålls in sätter DPIn till ett specifikt värde och när man släpper den så går värdet tillbaka. (Älskar detta och använder det flitigt både i vanligt Windows användande samt spelande, kan själv inte ha en mus utan detta)

  • Personligen så tycker jag sensorn är bra, har inte känt av någon hårdvaruacceleration, men detta är väldigt mycket smaksak och hur känslig man är för acceleration antar jag.

Vad jag personligen anser som nackdelar med CMStorm Reaper:

  • Känns plastig/ihålig eller något sådant, känns inte lika solid som tex Corsair Vengence M65.

  • Den är baktung så den är något jobbig att lyfta ibland.

  • Den har en aluminiumplatta som tydligen skall fylla någon funktion, tycker det inte skulle vara en platta utan hela musen, vill ha en mus helt i metall.. men detta är egentligen inte någon nackdel.

(Edit: Kan tillägga att jag inte fått svar från CMStorm supporten på ett tag nu, vet inte vad som händer där, har skickat in två olika frågor i två olika namn med två olika e-mail adresser men fortfarande inget svar på ett tag, de brukade vara snabba på att svara innan. Kan också säga ett dessa är generella frågor om produkten och inte några problem eller så)

Vet inte om det tillför något till tråden men.. might as well.

Edit: Skulle rekommendera att du går till någon affär och känner på olika möss om du har någon affär som tillåter sådant i närheten, detta är ett av de bästa sätten att hitta en mus som passar just dig.

Permalänk

Steg 1: Hitta en mus som du tycker är bekväm.
Steg 2: a) Är den värdelös hitta en annan. b) Är den bra så köp den.

Permalänk
Avstängd

Någon optiskt med 3310 sensorn. Använder själv Naos 7000 med native DPI inställt på 1600. Rullar på som om det vore ingenting.

Permalänk
Medlem

Tycker själv en skön mus är betydligt viktigare än att den har den bästa sensorn. Kört med q-pad 5k i 1.5 år nu utan problem. Det enda är att motståndet i scrollen minskat märkbart, men det stör mig inte. Jag rekomenderar dock att du testar själv vad som passar din hand

Permalänk
Avstängd

mx518 the one and only ? XD

Permalänk

Jag skulle rekommendera Steelseries Rival

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2215634

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maeror:

Hej,

Jag har haft problem med razer möss förut och nu när min Imperator har gett upp blir det ny mus. Jag har kollat på QPAD 5K men inte haft så mycket tid. Har ni några rekommendationer? Jag lirar alltfrån CS:GO / BF4 till DOTA och LoL. Ge gärna en liten motivering också

Tack på förhand!

Ja vilken typ av mus vill du ha? Är det vad som helst mellan himmel och jord eller ska det vara en massa bling bling eller är utseende skitsamma?

Använder du claw- eller palmgrip?

Vill du ha en massa knappar?

Hur som, en rekommendation från mig är Corsair's m65, sitter galet bra i min hand och känns otroligt välbyggt.
Utav den större majoriteten möss på marknaden idag är detta just min favorit (clawgrip) och jag spelar främst FPS-spel.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1645574

Dold text

Andra valet är inte långt borta heller, Corsair's m45, jag skiter ganska rejält i sensorn när det gäller lite bättre möss, jag kommer ändå inte använda över 3000dpi och åtminstone med m65:an kan man ställa in lift-off distance, minns inte med m45, det som säljer dessa möss för mig är hur dom känns i mina händer, så precis som vanligt, testa själv!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2429727

Dold text

Personligen rekommenderar jag även en tygmusmatta, inget slitage på fötterna och man slipper att hacka upp sig på eventuellt skit som damm, smulor mm.

Sen känner jag ofta att folk endast har kört samma mus i säkert 8år men bara byter upp sig till "nya generationen" av samma produkt, man ska inte vara rädd för att testa sig fram.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av baxee:

mx518 the one and only ? XD

Exakt. bra och pålitlig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonzaitraed:

Exakt. bra och pålitlig!

Och med prediction.

Permalänk
Medlem

Steelseries sensei är riktigt trevlig, den sparar alla inställningar och fungerar precis lika bra oavsett aktuell dator den är inkopplad i(eller om mjukvara snurrar eller inte).

Om du gillar "claw-grip" och söker en mus som fungerar precis som du önskar(du kan justera hur mycket den skall försköna dina rörelser och även acceleration och annat).

Måste väl säga att när man väl hittat sin favvo inställningen rör man de inte mer. Men den är mycket trevlig må jag säga.

Sen finns ju även func och mionix som har trevliga alternativ

Visa signatur
Permalänk
Medlem

om du ska köra lite mmo och sådant så tycker jag g600, ska du gå på komfort så tycker jag mx performance eller qpad 5k.
Min kompis har en qpad 5k och den är då jäkligt skön

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Hade själv en Razer Mamba G4. Sämre mjukvara får man leta efter. Lämnade tillbaka den efter 4 dagar...
Nu letar jag själv efter en bra mus. Får se vad det blir

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Avstängd

Möss är en sådan sak som det inte finns en chans att någon ska kunna ge dig ett direkt svar eftersom det helt handlar om personliga preferenser. Äger själv en Deathadder och jag har aldrig ens varit nära att hitta en lika bra mus just för min hand (Stor hand med korvfingrar -.-).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Någon optiskt med 3310 sensorn. Använder själv Naos 7000 med native DPI inställt på 1600. Rullar på som om det vore ingenting.

+1 för detta tips. Jag har själv en Avior 7000 (då Naos inte passar claw grip riktigt) och det är by far den bästa musen jag haft hitills.
Jag hade en Steelseries Rival i ett par veckor innan men den var för avlång och sidoknapparna var svåråtkomliga, så jag sålde den vidare. Den av någon anledning spökade och flyttade sig automagiskt av sig själv då och då men det kan ha varit musmattan.
Vilket är intressant då Avior/Naos 7000 använder samma sensor men har ingen som helst problem med samma musmatta.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

Func Ms-3, mycket trevlig mus som ligger gött i handen åh har sådära så det räcker med knappar =D

har en själv liggandes som inom en snar framtid kommer hamna på det nya skrivbordet såfort min nya musmatta dyker upp.

http://www.func.net/en/products/ms-3/

Denna såg riktigt bra ut, jag gillar att alla fingrar har en egen hylla, har lite problem när lillfingret måste ligga mot ringfingret Ska definitivt kolla på denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

mx518 the one and only ? XD

Har självklart haft en tidigare, den används på jobbet nu 7 år senare Den passar mig dock inte riktigt när jag game:ar

Permalänk
Medlem

Disclaimer: mycket är personlig preferens, jag vet!

Min rekommendation: Logitech G400s

Om du inte gillar den, så skulle jag föreslå att undvika lasermöss, och i stället satsa på en optisk.

Ur ett rent "prestandaperspektiv" så kan du kika på en sådan här lista (se bildlänk nedan). Det största problemet med lasermöss (och varför dom flesta hamnar i sophinken i listan nedan) är all den "felkorrigering", eller anglesnapping som lasermöss behöver ha. Lätt att testa i ex. paint, rita en spiral på frihand. blir cirklarna väldigt "hackiga", eller det blir många helt raka linjer så har musen försökt hjälpa dig "rita rakt". Detta kommer då också hända när du spelar, i ex CS eller andra "aim-intensiva" spel så kan du ju dra dina egna slutsatser om vad som kommer hända när du vill styra tre pixlar diagonalt, men musen hjälper dig att i stället styra tre pixlar rakt.

Listan nedan fokuserar också mycket på att all acceleration är skräp, det är dock mer en smaksak, jag tycker inte alls om acceleration, men andra gärna vill ha det. Det viktiga är att undvika prediction/anglesnapping om du vill att ditt sikte i spelet ska gå dit du själv pekar, och inte den riktning din mus tror du ville styra.

Lista:
http://i.imgur.com/0AIDx4L.jpg

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Sensei.

Trevlig råtta att hålla i, passar ypperligt mig personligen då jag har ganska feminina händer...

Lite OT, men är det någon som vet om man kan skrämma upp Pollingraten i windows8. Har en gammal razer diamondback som jag skulle vilja skrämma upp i 500/1000 hz, men har inte funnit någon lösning till detta i w8.

Permalänk

Mionix gör trevliga möss. Tyvärr har de slutat med vikter sedan 5000-serien, men de ligger ändå riktigt bra i handen. Kör på Avior 8200 själv.

Vill du fixa och ställa in minsta lilla detalj kan du ta en titt på R.A.T. 7.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Disclaimer: mycket är personlig preferens, jag vet!

Min rekommendation: Logitech G400s

Om du inte gillar den, så skulle jag föreslå att undvika lasermöss, och i stället satsa på en optisk.

Ur ett rent "prestandaperspektiv" så kan du kika på en sådan här lista (se bildlänk nedan). Det största problemet med lasermöss (och varför dom flesta hamnar i sophinken i listan nedan) är all den "felkorrigering", eller anglesnapping som lasermöss behöver ha. Lätt att testa i ex. paint, rita en spiral på frihand. blir cirklarna väldigt "hackiga", eller det blir många helt raka linjer så har musen försökt hjälpa dig "rita rakt". Detta kommer då också hända när du spelar, i ex CS eller andra "aim-intensiva" spel så kan du ju dra dina egna slutsatser om vad som kommer hända när du vill styra tre pixlar diagonalt, men musen hjälper dig att i stället styra tre pixlar rakt.

Listan nedan fokuserar också mycket på att all acceleration är skräp, det är dock mer en smaksak, jag tycker inte alls om acceleration, men andra gärna vill ha det. Det viktiga är att undvika prediction/anglesnapping om du vill att ditt sikte i spelet ska gå dit du själv pekar, och inte den riktning din mus tror du ville styra.

Lista:
http://i.imgur.com/0AIDx4L.jpg

Acceleration kan man stänga av

Permalänk
Medlem

Jag har använt allt från MS, Razor och även rätt många Steelseries.. Jag körde med sensei väldigt länge.. men märkte efter ett tag att mina händer var lite för stora så det vart lite drygt att sitta längre stunder.. har nu gått över till Rival och jag personligen tycker den musen är väldigt bekväm att använda.. använder datorn till allt mellan programmering, sc2 och csgo.. Om du nu är högerhänt så kan jag iaf väldigt varmt rekommendera den. (Är ingen fanboy för fem öre, men tycker att deras kvalité är bäst för pengarna)

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maeror:

Acceleration kan man stänga av

Inte I lasermöss (ALLA lasermöss har en inbyggd acceleration på 5-10% som INTE går att stänga av), vilket var min poäng

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Disclaimer: mycket är personlig preferens, jag vet!

Min rekommendation: Logitech G400s

Om du inte gillar den, så skulle jag föreslå att undvika lasermöss, och i stället satsa på en optisk.

Ur ett rent "prestandaperspektiv" så kan du kika på en sådan här lista (se bildlänk nedan). Det största problemet med lasermöss (och varför dom flesta hamnar i sophinken i listan nedan) är all den "felkorrigering", eller anglesnapping som lasermöss behöver ha. Lätt att testa i ex. paint, rita en spiral på frihand. blir cirklarna väldigt "hackiga", eller det blir många helt raka linjer så har musen försökt hjälpa dig "rita rakt". Detta kommer då också hända när du spelar, i ex CS eller andra "aim-intensiva" spel så kan du ju dra dina egna slutsatser om vad som kommer hända när du vill styra tre pixlar diagonalt, men musen hjälper dig att i stället styra tre pixlar rakt.

Listan nedan fokuserar också mycket på att all acceleration är skräp, det är dock mer en smaksak, jag tycker inte alls om acceleration, men andra gärna vill ha det. Det viktiga är att undvika prediction/anglesnapping om du vill att ditt sikte i spelet ska gå dit du själv pekar, och inte den riktning din mus tror du ville styra.

Lista:
http://i.imgur.com/0AIDx4L.jpg

Intressant. Hade noll koll. Inte för att jag märker någon direkt skillnad på min G500 eller min Deathadder.
Vissa pros använder ju typ Logitech G9x, men nu förstår jag varför så många håller sig till optiska möss.

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Inte I lasermöss (ALLA lasermöss har en inbyggd acceleration på 5-10% som INTE går att stänga av), vilket var min poäng

Okej Jag vet bara att jag har stängt av acce för mina tidigare möss då ska jag tänka på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

mx518 the one and only ? XD

This, kung mus!

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Disclaimer: mycket är personlig preferens, jag vet!

Min rekommendation: Logitech G400s

Om du inte gillar den, så skulle jag föreslå att undvika lasermöss, och i stället satsa på en optisk.

Ur ett rent "prestandaperspektiv" så kan du kika på en sådan här lista (se bildlänk nedan). Det största problemet med lasermöss (och varför dom flesta hamnar i sophinken i listan nedan) är all den "felkorrigering", eller anglesnapping som lasermöss behöver ha. Lätt att testa i ex. paint, rita en spiral på frihand. blir cirklarna väldigt "hackiga", eller det blir många helt raka linjer så har musen försökt hjälpa dig "rita rakt". Detta kommer då också hända när du spelar, i ex CS eller andra "aim-intensiva" spel så kan du ju dra dina egna slutsatser om vad som kommer hända när du vill styra tre pixlar diagonalt, men musen hjälper dig att i stället styra tre pixlar rakt.

Listan nedan fokuserar också mycket på att all acceleration är skräp, det är dock mer en smaksak, jag tycker inte alls om acceleration, men andra gärna vill ha det. Det viktiga är att undvika prediction/anglesnapping om du vill att ditt sikte i spelet ska gå dit du själv pekar, och inte den riktning din mus tror du ville styra.

Lista:
http://i.imgur.com/0AIDx4L.jpg

Jag kanske missförstod vad du menade? Men G400s har ingen lasersensor så vitt jag vet.

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360