Nokia Lumia med den absolut bästa kameran?

Permalänk
Medlem

Nokia Lumia med den absolut bästa kameran?

Jag har tidigare ägt en Nokia 808 pureview och saknar ännu idag hur otroligt bra den kameran presterade. Jag använder android nu, men funderar på att skaffa en sekundär mobil också som i första hand ska vara en kamera-med-telefon istället för tvärtom.
Nokia är duktiga inom detta och jag vill samtidigt ge Windows phone en chans av nyfikenhet också.

Har Lumia 1020 likadan kamera som 808 Pureview hade?
Har även 920 pureview objektiv?
Hur är en Lumia 1520 i jämförelse mot 1020? Objektivet med 20 MP istället för 41 MP, påverkar detta något märkbart eller uppnår den samma bildkvalitet ändå?

Om kameran är det helt avgörande för mig i detta, vad är bästa valet mellan de Lumia som finns?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Lumia 1020 om kameran är absolut viktigast. 1520 om du kan leva med en något sämre kamera, men en mycket bättre telefon.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Jag har tidigare ägt en Nokia 808 pureview och saknar ännu idag hur otroligt bra den kameran presterade. Jag använder android nu, men funderar på att skaffa en sekundär mobil också som i första hand ska vara en kamera-med-telefon istället för tvärtom.
Nokia är duktiga inom detta och jag vill samtidigt ge Windows phone en chans av nyfikenhet också.

Har Lumia 1020 likadan kamera som 808 Pureview hade?
Har även 920 pureview objektiv?
Hur är en Lumia 1520 i jämförelse mot 1020? Objektivet med 20 MP istället för 41 MP, påverkar detta något märkbart eller uppnår den samma bildkvalitet ändå?

Om kameran är det helt avgörande för mig i detta, vad är bästa valet mellan de Lumia som finns?

Vet inte
Lumia 920 är "PureView" ja
Leta read på jämförelser är det bästa sättet att ta reda på det.

Lumia 1020 ska ha den bästa kameran men 1520 har en väldigt bra den med.

Permalänk
Medlem

1020 är allt som 808 är och mycket mer. Riktigt grym kamera. Första gången på flera år som jag varit genuint nöjd med en mobil.

1020 har absolut bäst kamera av Lumiorna.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

1020 har bäst kamera av alla mobiltelefoner, speciellt efter senaste "black" uppdateringen! Dessutom bra telefon i övrigt! Många fina smarta Nokia finesser!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lumia 1020 Säljs på Electroworld för 2990:- galet bra pris!

beställde nyss en svart

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Sensorn i 808 är större än den som sitter i Lumia 1020 så inte ens 1020 är lika bra som 808. Tester visar att dom är någorlunda lika iaf.

Som sekundär kameramobil så känns 1020 som det bästa valet, trots åldrande soc.

Själv har jag en 1520, är jättenöjd med kameran. Kunde få starta lite snabbare bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem

Det är lite kul att vissa säger att 1520 är en bättre mobil, utan att nämna att den är jäkligt mycket större. Gillar man inte små surfplattor så tror jag inte man diggar 1520, så dess storlek bör definitivt nämnas då den är så markant mycket större än övriga. Så enligt mig är den verkligen inte bättre, för den är för stor. Den är enorm, jag skulle nästan skämmas och ta fram den jätten ur fickan om man satte sig i baren på den lokala puben och slösurfade inför en VM-match.

Första gången jag såg den trodde jag det var en annan tillverkare, för SÅ stor är ju inte 1520. Så innan ni hyllar den för mycket så gå och håll i den och känn på den.

1020 har ju sin jobbiga puckel, men där har du iaf en kamera som heter duga. 1020 har bäst kamera. Och är förmodligen i liknande storlek mot vad du är van vid, då jag räknar med att du likt de flesta har en mobil inom spannet 4-5'?

Men då du startade denna tråden i våras så har du förmodligen redan tagit beslut i frågan. Om inte, så kommer uppföljaren till 1020 om några månader, den kallas Mclaren och den tror jag är värd att vänta på om man är kameraentusiast. Å andra sidan är 1020 löjligt billig numera.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 1020 och det speciella kameragreppet som finns till den som även förlänger batteritiden. Är supernöjd och den fungerar som min primära kamera samt att man automatiskt ändå alltid har en telefon med sig också.
(Sedan har jag i mitt fall även en annan mobil också som precis omvänt är primärt en mobil och sekundärt en kamera då).

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Ja 1520 är en galet stor mobil men när man haft den ett tag så är det alla andra mobiler som är löjligt små. Man vänjer sig snabbt men det gäller ju att man har byxfickor som är stora nog.

Kan lova att det kändes lite dumt när man tog upp och pratade i den på jobbet osv i början men det är verkligen en is brytare. Är man på fest och någon gör sig rolig över ens stora mobil säger man bara, "Det är inte det enda som är stort". Då brukar dom bli tysta.

Insåg inte att detta var en så pass gammal tråd. Bra att du påpekade det Telepati.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W