Permalänk
Medlem

120hz+ eller IPS skärm?

Som titeln säger, vad är bäst? Främst för gaming då

Skulle även gärna vela ha rekommendationer på vad ni tycker är riktigt bra skärmar (max 3000kr).. Lutar just nu mot 120hz+ hållet med denna skärmen: https://www.komplett.se/asus-24-led-vg248qe/774683

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Vad spelar du? Kör du mycket FPS så är 120Hz way to go. Annars IPS.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Hade också problem att välja IPS eller 120Hz, blev att jag köpte IPS och är sjukt nöjd! Får bli 120Hz i nästa byte.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Avstängd

Prova en koreaskärm och skräm upp den till 90-120hz+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WardonE:

Som titeln säger, vad är bäst? Främst för gaming då

Skulle även gärna vela ha rekommendationer på vad ni tycker är riktigt bra skärmar (max 3000kr).. Lutar just nu mot 120hz+ hållet med denna skärmen: https://www.komplett.se/asus-24-led-vg248qe/774683

120+hz om du anser att flyt i bilden är jättevikigt, annars är en icke- TN panel att rekommendera i alla lägen eftersom att en högre bildfrekvens är enligt mig endast nödvändigt om man spelar spel. Du märker lite mer flyt på skrivbordet också men extremt onödigt i utbyte om högre upplösning och/eller överlägsen färgåtergivning. Jag har en 60hz och en 144hz brevid varandra och jag skulle faktiskt hellre ha en högupplöst IPS panel i stället men det har jag kommit fram till efter månader av användning så jag nöjer mig.

Jag garanterar att du blir nöjd med en IPS panel men jag kan inte garantera att du blir nöjd med en 120hz eftersom att bildkvaliteten kommer vara betydligt sämre och du kan inte på något sätt påverka det faktumet. Går du från en TN panel till en IPS eller ännu bättre en IPS med 1440p upplösning kommer du bli supernöjd. Går du från en 60hz till en 120hz kommer du kanske bli nöjd eller kanske inte märka någon skillnad.
Tänk på att du måste ha mer än 60 bildrutor i sekunden för att märka någon skillnad. Men andra ord behövs ett bra system för att köra senaste spelen på hög inställning och ha ökat flyt i bilden. Detsamma gäller för en 1440p upplössning eftersom att det är mycket mer krävande än 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Som titeln säger, vad är bäst? Främst för gaming då

Skulle även gärna vela ha rekommendationer på vad ni tycker är riktigt bra skärmar (max 3000kr).. Lutar just nu mot 120hz+ hållet med denna skärmen: https://www.komplett.se/asus-24-led-vg248qe/774683

Köpte en Asus VG248QE idag, verkar ju grym. Har ej hunnit testa så mkt men det lilla jag har så är jag imponerad av 144Hz tekniken.
Däremot så finns det ju säkert bättre skärmar dvs IPS men ska du gejma så lär du inte bli besviken. Min ser faktiskt bra ut redan nu men ska kolla om det finns nån guide för att ställa in den mer. Hyffsat bra pris tycker jag..

Uppdatering. Lämnade tillbaka Asus skärmen och köpte en IPS AOC Q2963PM, vilken skillnad. Aldrig suttit med en IPS skärm men vilken skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av hhjyu:

120+hz om du anser att flyt i bilden är jättevikigt, annars är en icke- TN panel att rekommendera i alla lägen eftersom att en högre bildfrekvens är enligt mig endast nödvändigt om man spelar spel. Du märker lite mer flyt på skrivbordet också men extremt onödigt i utbyte om högre upplösning och/eller överlägsen färgåtergivning. Jag har en 60hz och en 144hz brevid varandra och jag skulle faktiskt hellre ha en högupplöst IPS panel i stället men det har jag kommit fram till efter månader av användning så jag nöjer mig.

Jag garanterar att du blir nöjd med en IPS panel men jag kan inte garantera att du blir nöjd med en 120hz eftersom att bildkvaliteten kommer vara betydligt sämre och du kan inte på något sätt påverka det faktumet. Går du från en TN panel till en IPS eller ännu bättre en IPS med 1440p upplösning kommer du bli supernöjd. Går du från en 60hz till en 120hz kommer du kanske bli nöjd eller kanske inte märka någon skillnad.
Tänk på att du måste ha mer än 60 bildrutor i sekunden för att märka någon skillnad. Men andra ord behövs ett bra system för att köra senaste spelen på hög inställning och ha ökat flyt i bilden. Detsamma gäller för en 1440p upplössning eftersom att det är mycket mer krävande än 1080p.

Jag tycker det är roligt att du garanterar subjektiva saker åt mig... Du vet inte vilken skärm jag har nu, och har suttit med i drygt 3 år. http://www.lg.com/se/bildskarmar/lg-E2240T , den har även en repa rakt över mitten som är anledningen till att jag byter skärm. Jag tror dessutom inte att få tillräckligt hög fps kommer bli ett problem, om du ser min dator i sign.

Så jag kan garantera DIG, att oavsett vad jag väljer så blir jag nog nöjd. Samt att om jag ska ha IPS så vill jag ha högre upplösning än 1080p, och då finns det nästan ingen för under 4000kr vilket är helt sjukt för en skärm, tycker jag.

Skrivet av LPG:

Vad spelar du? Kör du mycket FPS så är 120Hz way to go. Annars IPS.

Alltså.. Jag spelar egentligen allting, men jag skulle tippa på att jag spelar FPS oftast, och Dota 2

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Rekommenderar helt klart Asus VG248QE. Gick från IPS till den, kalibrerar man skärmen så tycker jag det är helt klart värt det.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk

Koreaskärm!
Hög upplösning, bra färg och bra uppdateringsfrekvens. Dessutom har du ett 780 ti som bör utnyttjas

Permalänk
Avstängd

Jag har en ips 60 htz och en asus 144 htz och spelar man snabba spel typ bil,battlefield mm Så ska du helt klart köpa 1 gamingskärm Det blir stor skillnad.Men visst ipsen har en behagligare bild,färger

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Som andra här redan varit inne på : Ska du köra snabba fps spel, speciellt om du ska köra på högre nivå så är 120Hz eller mer närmast ett måste. Skillnaden är gigantisk och gör att man spelar avsevärt bättre, eftersom rörelserna är mjukare och lättare att följa.
Spelar man inte på någon högre nivå med lite slöspel då och då och inte bryr sig så mycket om sina skills och om man vinner eller inte så spelar inte fler Hz någon direkt roll.

Spelar man mer långsamma spel och vill att spelen ska se så vackra ut som möjligt så är det helt klart en bättre skrämpanel typ IPS man bör satsa på.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
99:e percentilen

Rekommenderar definitivt 120+ Hz framför IPS för snabba spel. Skillnaden är enorm!

Själv har jag en Koreaskärm, så jag har det bästa av båda världarna – eller nja ... den är inte lika bra som en riktigt bra IPS-skärm och den gör "bara" 110 Hz. Men fortfarande ett av mina bästa köp, och då gav jag ändå 4000 kr (+ 300 kr för en AC-adapter utan coilwhine + 300 kr för en asfet Monoprice DVI-kabel, som inte gav en enda Hz extra).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Känner du behov av en snabbare skärm i dagsläget eller märker du inte av det? Köp en IPS säger jag om du inte märker av det, köpte själv en 144 hz som jag fick skicka tillbaka då färgerna var hemska. Sitter som andra i tråden nu på en koreaskärm och visst, det märks ju väldigt tydligt vilken skillnad det är i delay när man väl testat en 144 hz i en vecka, men fördelarna överväger nackdelarna och bilden är ungefär en miljon gånger bättre.

Spelar du på semi-elitnivå så ska du absolut skaffa en 144 hz, men under det så spelar det inte så stor roll - de flesta fajterna vinner man ju genom positionering och allmän spelförståelse, inte av att ha en snabbare skärm.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag kommer faktiskt inte ihåg hur bra flyt det var i min förra skärm (75hz) men om du kan scrolla med intryckt mushjul här på SweC och det flyter perfekt (pausa Youtube) så är det tillräckligt snabbt.

Jag köpte en Acer GD245HQ och efter ett tag så hade jag gått på en IPS istället. Kör inte snabba FPS lir så jag hade haft mer nytta av en skärm med perfekta färger o så än det snabbaste som finns.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd

Fattar ärligt talat inte varför ni råder killen att köpa en "koreaskärm" som har 2:a sorterings paneler när han sitter med bra hårdvara förövrigt, Ja vissa av dom går att överklocka och de har ips/pls panel men panelerna är ju ratade från andra märken av olika anledningar och används därför i dessa billiga skärmar...sedan brukar ju foten och resten av dessa skärmar osa budget.. och hur funkar garantin från Korea? ..om de nu har någon.

Finns ju kvalité alternativ, dock dyrare men har då 5 års garanti Eizo Foris FG2421 som har MVA panel och omvandlar inkommande 120Hz signaler till 240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Finns ju kvalité alternativ, dock dyrare men har då 5 års garanti Eizo Foris FG2421 som har MVA panel och omvandlar inkommande 120Hz signaler till 240Hz.

All typ av omvandling är dåligt för en gamer.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av WhiteOnyx:

Finns ju kvalité alternativ, dock dyrare men har då 5 års garanti Eizo Foris FG2421 som har MVA panel och omvandlar inkommande 120Hz signaler till 240Hz.

Skrivet av Jazz 1-up:

All typ av omvandling är dåligt för en gamer.

FG2421 omvandlar inte insignalen. Den lägger in en helt svart bildruta mellan varje riktig bildruta, vilket enligt SweClockers skärmexpert Thomas Ytterberg ger betydligt bättre skärpa vid rörelser. Något man definitivt vill ha alltså, och absolut inte på något sätt likt TV-apparaternas bildförstöringsfunktioner à la "3000 Hz".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

från en annan testsite om FG2421

Eizo Foris FG2421 is a small revolution in gaming monitors, combining great picture quality with speed.

And it delivers. After having examined the monitor for a few weeks we have found that it has excellent gaming performance, while maintaining great picture quality. This is an important step forward for gaming monitors, and we think that it is fair to call it a small revolution in gaming monitors. Picture parameters such as very deep black, good color reproduction, excellent response time, and near-zero input lag makes FG2421 the complete package.

Så den skärmen verkar ju helt klart vara en vinnare dock om än lite dyr fortfarande.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intresserad av IPS med G-sync och 27" 2560x1440.. men antar att det kanske inte finns någon sådan ??

Permalänk
Skrivet av WardonE:

Som titeln säger, vad är bäst? Främst för gaming då

Skulle även gärna vela ha rekommendationer på vad ni tycker är riktigt bra skärmar (max 3000kr).. Lutar just nu mot 120hz+ hållet med denna skärmen: https://www.komplett.se/asus-24-led-vg248qe/774683

Jag har en 120/144hz-skärm modell BenQ 2411T, som verkar vara något av en favorit bland gamers. Har du vägarna förbi Helsingborg är du välkommen att testa den för att se om det är något för dig. Jag överväger dock att sälja den till förmån för en 21:9 då jag förmodligen är för gammal och slö för en snabb skärm, men att 120hz är bra råder det nog ingen tvekan om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xGreenRed:

Koreaskärm!
Hög upplösning, bra färg och bra uppdateringsfrekvens. Dessutom har du ett 780 ti som bör utnyttjas

Finns inga garantier för detta.

http://www.sweclockers.com/recension/18378-achieva-shimian-qh...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Visst att färgen inte är bäst, men den är mycket bättre än TN-paneler i mina ögon.

Sen så sa jag inte vad som var en "bra" uppdateringsfrekvens, men 96Hz räcker för mig, kör på en Qnix

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xGreenRed:

Visst att färgen inte är bäst, men den är mycket bättre än TN-paneler i mina ögon.

Sen så sa jag inte vad som var en "bra" uppdateringsfrekvens, men 96Hz räcker för mig, kör på en Qnix

Du kan fortfarande inte garantera att skärmen ens fungerar ordentligt. Detta beror på att skärmarna är andrahandssorterade för att få ner priset. Med andra ord.. Paneler som inte klarat av testerna hos tex. Samsung hamnar ibland hos dessa "tillverkare" som sätter ihop den och säljer den betydligt billigare. Ibland kan du hitta guldkorn men ibland kan du också få en skärm Sweclockers testade med Bleed och dassiga färger. Man kan inte ens garantera att man kan klocka upp dessa.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

IPS FTW, om du tror att en 120hz skärm ska göra dig bättre i spel så tror du fel hellre finare bild än 120hz säger jag.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thunderboy88:

IPS FTW, om du tror att en 120hz skärm ska göra dig bättre i spel så tror du fel hellre finare bild än 120hz säger jag.

120Hz kan däremot hjälpa dig en hel del.. Speciellt i FPS spel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av thunderboy88:

IPS FTW, om du tror att en 120hz skärm ska göra dig bättre i spel så tror du fel hellre finare bild än 120hz säger jag.

Professionella spelare kör 120/144 Hz just för att det ger dem en chans att överhuvudtaget spela bra. Hade de kört 60 Hz hade de spelat mycket sämre. Om jag inte såg fel var det just Eizo Foris FG2421 som användes på DreamHacks BF4-turnering.

Samma sak gäller även om man inte är professionell: När man börjar bli hyfsad på ett FPS-spel blir man begränsad av en 60 Hz-skärm. Man får inte ens möjligheten att spela bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Professionella spelare kör 120/144 Hz just för att det ger dem en chans att överhuvudtaget spela bra. Hade de kört 60 Hz hade de spelat mycket sämre. Om jag inte såg fel var det just Eizo Foris FG2421 som användes på DreamHacks BF4-turnering.

Samma sak gäller även om man inte är professionell: När man börjar bli hyfsad på ett FPS-spel blir man begränsad av en 60 Hz-skärm. Man får inte ens möjligheten att spela bra.

Precis.
Att säga att ens spelutrustning inte gör att man spelar bättre måste vara en av de mest slitna och felaktiga klyschorna här.
Självklart blir man inte automatiskt en bra spelare för att man har bra utrusning, men en bra spelare försämras avsevärt om denne använder sämre utrustning.
Uppdateringsfrekvensen på skärmen är en av de viktigaste faktorerna överhuvudtaget för hur bra man kan spela när det gäller spelutrustningen.
En bra mus med bra sensor är en annan viktig faktor. Där hör man också liknande påstående om att "möss är personligt", "välj den du tycker är skönast", "G500 gillar jag, funkar perfa" osv.... vilket kan få folk att tro att skräpmöss är precis lika bra som alla andra och att det enda viktiga är att de känns bra när man lägger handen på dem (visst, det är trevligt om en mus känns bra i handen, men det finns andra faktorer som är långt viktigare för prestandan).
Det är lite som med IPS vs 120Hz+, IPS ser fint ut, men har prestandamässigt en stor nackdel mot 120Hz+ skärmarna i snabba spel. Men vill man att det ska se snyggt ut och inte bryr sig om snabb spelprestanda så är givetvis IPS ett givet val. Idealet vore ju IPS med 120Hz+, men av någon anledning är det tydligen svårt att utveckla en sådan skärm.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Har suttit med en Dell U2311H ips i ca 2 år och blev sugen på att prova en gamingskärm, så jag köpte hem en BENQ XL2411Z. Jag kunde inte behålla den, trodde att TN skärmarna hade utvecklats men det var så oerhört mycket sämre bild. Så jag säger IPS utan tvekan om du inte är en pro-fps gamer.

Visa signatur

Opteron144@2600mhz 2x512Twinmos, 9800Pro