köpt tv. nu dags för ljud! :D

Permalänk
Medlem

köpt tv. nu dags för ljud! :D

Har nyligen köpt en tv (samsung ue46f6475). Nu tänkte jag ha lite bättre ljud...
Vet inte riktigt vad man ska köpa eller kolla på o behlver lite hjälp siundbar eller 5.1 eller liknande
Öppen för förslag
Budget 2000-5000

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Verkar väldigt bra! Men funderar på soundbar.. är de något att ha?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kort svar: nej

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Okej =/ annars ser de ju jävligt cleant ut om man säger så..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja soundbar ser Nice ut och är bättre än det inbyggda, frågan är hur kräsen du är?

Permalänk
Medlem

Fast ändå kan svaret vara ja, om man ska titta på TV och film är en sak ni tittar på vart tredje vecka. Då är en soundbar ett bra steg upp ifrån inbyggda burkhögtalare. det mer korrekta svaret är att det är dumt att skaffa en soundbar för 4000-5000 kr när man kan skaffa en par bra högtalare, sub och förstärkare begagnat som funkar till film, tv, musik och diskotek för samma summa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte så värst tror jag..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill du länka något bra hemmbiopaket? Kollar tv varje dag och mycket film + musik. Har inte så mycket utrymme heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Canton Movie 90 5.1 plus recievern som länkades längre upp = 5000kr

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert på ljud men jag håller mig till Arazand och råder dig att köpa något billigare om du inte är någon direkt HIFI nörd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Hmm.. de ser ganska lovande ut får ta o fundera vidare lite Tack för allt:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Harman kardon hkts 9 och förstärkaren som länkades längre upp alternativt detta paket men som är 1500 över din budget http://www.ljudshopen.se/index.php?tema1=alla&action=shop&art...

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk

Spara till en Sonos soundbar! Funkar långt över förväntan, de övriga limpor jag hört har varit skräp för pengarna.

Permalänk
Medlem

Ett bra instegspaket för under 5000:-
http://www.hifiklubben.se/Products/denon-avr-x500-argon-junio...
Systemet finns i flera färger och omfattar:

1 × ARGON 6344C Centerhögtalare
4 × ARGON ARG6340 Kompakthögtalare
1 × ARGON SUB840 Subbas
1 × DENON AVR-X500 Hemmabioreceiver

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Medlem

Okej mycke fina grejer.. är inte alls haj på detta men behöver man en reciver och en förstärkare?
Tänkte om man kan köpa en sån med bluray o grejer eller e de bara skit? Haha skratta intw åt mig nu ;p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Letar efter samma, så jag håller koll på tråden men flikar in med en snabbfråga:
Om man kör soundbar, och alltså inte har någon förstärkare etc, hur gör man med ljudet på filmer från usb? eller från datorn?

Permalänk
Skrivet av Oskar.:

Letar efter samma, så jag håller koll på tråden men flikar in med en snabbfråga:
Om man kör soundbar, och alltså inte har någon förstärkare etc, hur gör man med ljudet på filmer från usb? eller från datorn?

Sätter usb stickan i tv:n och har ljudutgången till soundbaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Spara till en Sonos soundbar! Funkar långt över förväntan, de övriga limpor jag hört har varit skräp för pengarna.

Okej mycke fina grejer.. är inte alls haj på detta men behöver man en reciver och en förstärkare?
Tänkte om man kan köpa en sån med bluray o grejer eller e de bara skit? Haha skratta intw åt mig nu ;p

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av brag93:

Okej mycke fina grejer.. är inte alls haj på detta men behöver man en reciver och en förstärkare?
Tänkte om man kan köpa en sån med bluray o grejer eller e de bara skit? Haha skratta intw åt mig nu ;p

Skickades från m.sweclockers.com

Finns inga dumma frågor, bara mindre smarta.

- För att spela upp något behöver du någon typ av mediaspelare (läsning av mediafilen) och ett försteg (avkodning av filen). En Bluray-spelare kan sköta båda punkterna, en receiver kan endast sköta slutstegsdelen (med vissa få undantag).
- Ska du spela upp ljud med passiva högtalare (dvs högtalare utan en egen strömkontakt) behöver du en förstärkare (höja ljudsignalens styrka). Detta kan skötas av en receiver eller ett separat slutsteg.
- En receiver fungerar huvudsakligen som en hub för alla dina mediaenheter där du kan koppla in datorn, spelkonsolen, blurayspelaren m.m. och sedan spela upp på TVn och ur hemmabiohögtalarna.

Angående receivrar med bluray-spelare så hittade jag bara dessa. Ingen av dem är någon jag rekommenderar däremot eftersom jag är av den åsikten att det är bättre med saker som gör sin uppgift bra än en sak som gör flera uppgifter halvbra.

Skrivet av Oskar.:

Letar efter samma, så jag håller koll på tråden men flikar in med en snabbfråga:
Om man kör soundbar, och alltså inte har någon förstärkare etc, hur gör man med ljudet på filmer från usb? eller från datorn?

Soundbaren är kopplad till TVn via RCA-kablar, datorn är kopplad till TVn via HDMI. Klappat och klart!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Beror såklart på vad man känner att man behöver, men har du plats och vill ha bättre ljud så rekommenderar jag golvhögtalare och inte en liten soundbar.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av brag93:

Okej mycke fina grejer.. är inte alls haj på detta men behöver man en reciver och en förstärkare?
Tänkte om man kan köpa en sån med bluray o grejer eller e de bara skit? Haha skratta intw åt mig nu ;p

Skickades från m.sweclockers.com

jag skulle gått på det som -ronz länkade å sen köpa till bakhögtalare direkt alt när man har råd. Blir bra ljud för pengarna ur challenger serien.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Skrivet av brag93:

Okej mycke fina grejer.. är inte alls haj på detta men behöver man en reciver och en förstärkare?
Tänkte om man kan köpa en sån med bluray o grejer eller e de bara skit? Haha skratta intw åt mig nu ;p

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns jäkligt många olika soundbars med diverse tillbehör. Jag rekommenderar dig att åka och lyssna lite.
Men Sonos är erkänt bra grejer och man kan ju fråga sig vad det är för kvalité på konkurrenterna när man ibland får både subbas och bluray för samma peng eller mindre.

Åk till Hifiklubben och lyssna.

Sedan lär du fundera på om det kanske inte vore bättre med ett löst paket? Blir mer burkar men också potentiellt mycket bättre ljud. Hifiklubben kan säkert hjälpa dig där med.

Permalänk
Medlem

Även jag slår ett slag för Ronz förslag.
Soundbar är smidigt om det är trångt, men har du plats för rejälare ljud så kör på det alternativet.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Visst soundbar är mkt smidigt, snyggt och riktigt cleant. Den LG jag har innehåller det mesta, högtalare, blu-ray, wifi mm och trådlös sub.
Ljudet kan ju diskuteras De slår ju iallafall tv:s inbyggda klena ljud.
MEN ljudkvalitèn blir inte på långa vägar så bra som ett komplett hemmabiosystem så klart.

Visa signatur

| i5 10500 | Gigabyte B460M DS3H | G.Skill Aegis DDR4 3000mhz 16GB | KFA2 RTX2060 6GB | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | DeepCool Matrexx 55 V3 | Kolink Core Plus Atx 700W | Win 10 | Corsair K70 RGB | ADX Firepower V2 mmo |

Permalänk
Medlem

Jag råkade hitta dessa Tascam recievrarna idag när jag slösurfade..
http://www.thomann.de/se/search_AR_334851_334859.html
Kanske inte det bästa men det finns möjlighet för utbyggnad med starkare effektförstärkare och rätt skapligt med rabatt i nuläget.
Har knappt hört talas om dom tidigare men det ska väl vara ett märke nära besläktat med Onkyo och TEAC..
mvh

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
Medlem

Köpte själv ett http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-f-5-ex-htr-28...

Fungerar väldigt bra. Bättre ljud än vad jag hade räknat med faktiskt!

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem

Men en fråga bara.. behöver man en reciver och förstärkare eller räcker det med en reciever?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av brag93:

Men en fråga bara.. behöver man en reciver och förstärkare eller räcker det med en reciever?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, en receiver är egentligen en förstärkare med inbyggd radiomottagare.