Permalänk

Vattenkylda 2x Gtx 670 utan radiator

Hej!
Jag har följande dator: *bort*
Som rubriken lyder så har jag vatten kylning till bägge grafikkorten men ingen radiator inkopplad (just nu)
När jag inte spelar ligger dom på 35 grader båda två och när jag harcore gamar men grafikkrävande spel går dom upp till 70-72 grader, vilket
jag vet är jätte mycket för vattenkylning.
Det jag undrar är följande: Kan det vara farligt för slangarna eller motorn att vattnet är så varmt? Och vad är gränsen där slangarna börjar tar skada och börjar utvidga sig?

Permalänk
Medlem

Snarare att du borde oroa dig för grafikkortens temp, om de blir för varmt skadar det ju korten och kan även förstöra dem.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga när slangen ger med sig då det inte framkommer vad du kör med för slang eller pump.
Men att köra utan radiator är ju allt lite ologiskt då det blir svårt att få ner tempen när du väl har värmt upp vattnet i loopen skulle nog vara mer orolig för att din temp inte sjunker när du spelar under en längre period. Så antingen kör du med luftkylt eller så sätter du in någon form av radiator så du inte värmer på vattnet igen om det redan är varmt osv.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Discokungen

Hahahaha det är en ofantligt dålig idé. Det är inget som kyler vattnet ju!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Hagstrom:

Snarare att du borde oroa dig för grafikkortens temp, om de blir för varmt skadar det ju korten och kan även förstöra dem.

Grafikkorten tar väl inte skada förrens runt 85-90 grader?!

Och när jag stänger ner spelet så sjunker temperaturen till 45-40 grader inom 5 minuter.

Permalänk
Medlem

Hur kyls korten? Vattnet pumpar bara omkring utan något som kyler av dessa?

Dags att sänka priset på din dator i så fall...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

montera in en tjock 120 radiator så är där lite som kyler vattnet ju?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxim.chr:

Grafikkorten tar väl inte skada förrens runt 85-90 grader?!

Och när jag stänger ner spelet så sjunker temperaturen till 45-40 grader inom 5 minuter.

Sant att de inte tar skada för än den tempen.
Mitt gfx når inte ens upp till 45c vid fullload typ unique heaven osv och när jag stänger ner det så tar det ett par sek för att sjunka ner rejält kanske inte till idle temp men det sker på nån minut dvs rumstemp ungefär ca 23-24c.
Din vattentemp blir för hög när du kör utan radiator för du har inget som kyler ner vattnet(radiator+fläktar) så om vi säger du ligger på 45c efter 5 min efter du spelat då ligger alltså din vattentemp på 45c och du startar ett spel igen och spelar en stund så kanske din vatten temp är 60c när du stänger ner spelet osv.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk

Alltså jag vill inte såga dig för hårt nu, men hur i h*lvete kan man ha en custom loop utan en radiator!? Du kan ju köpa en billig 240mm radiator för ca 400kr. Jag har faktiskt aldrig sett något liknande. You sir just made my day.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk

Dudes jag vet att där inte är något som kyller vattnet just nu (jag har inte fixat det ännu) min fråga är: om något kan ta skada när HwMonitor visar att GPU:erna är 72 grader varma. Jag tror knappast att vattnet också är 72 grader eller? som sagt så sjunker temperaturen väldigt snabbt när man stänger ner spelet.

Permalänk
Skrivet av Motofinne:

Alltså jag vill inte såga dig för hårt nu, men hur i h*lvete kan man ha en custom loop utan en radiator!? Du kan ju köpa en billig 240mm radiator för ca 400kr. Jag har faktiskt aldrig sett något liknande. You sir just made my day.

Hahahaha xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxim.chr:

Dudes jag vet att där inte är något som kyller vattnet just nu (jag har inte fixat det ännu) min fråga är: om något kan ta skada när HwMonitor visar att GPU:erna är 72 grader varma. Jag tror knappast att vattnet också är 72 grader eller? som sagt så sjunker temperaturen väldigt snabbt när man stänger ner spelet.

Nej vattentempen är inte 72c bara för att dina gpu:s är det. och 5 min är inte väldigt snabbt för att de ska sjunka i tempratur.
Well din dator men jag hade gjort om och gjort rätt med vattenkylningen eller satt in luftkylt pga en dator som inte kyls är inget bra att spela med i längden. Och JA dina prylar kan ta skada om du inte håller koll på tempen även när du spelar för din temp ökar med tiden inte som andra som når typ en max temp om du har en längre period av spelande.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk

Jag tror jag har fått svar på min fråga tack så mycket för hjälpen allihopa

Sen har jag en annan tråd här på forumet men det är ingen som säger något, vet inte varför antagligen för att det kanske är en dum fråga men skulle ni kunna ta en titt på det tråden?

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1284459-mojligt-att...

mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

men vad in i helvete.. sitter du på två stycken nvidia gt 230s eller? Det är ju iprincip 500w värmeutveckling som du kyler bort vart!?

Permalänk
Medlem

Vänta vänta vänta, du kan väl endå inte ha ett vattenkylningssystem utan radiator? Du får gärna lägga upp en bild på det.

Jag har en 60mm tjock 360 rad och en 30mm tjock 240 rad i mitt system och når 65c på grafikkorten med "hörbar" fläkthastighet.

Permalänk

Så ser datorn ut och nej jag sitter inte med två gt 230s hahah xD

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

Det lär ju inte vara så jäkla bra för pumpen med allt för varmt vatten heller.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk

Nej jag förstår att det så klart inte är bra för någon av komponenterna men hela meningen med tråden var att bara kolla upp med andra om det var farligt för slangarna att grafikkorten blir 70-72. Det värsta som kan hända är om det skulle gå hål i slangen och det börjar spruta hett vatten i lådan xD

Permalänk
Desk Master

de här e fan det BÄSTA jag sett på år och dagar:) hur i helsike tyckte du att detta var en bra idé:D

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Khezan:

de här e fan det BÄSTA jag sett på år och dagar:) hur i helsike tyckte du att detta var en bra idé:D

Det var ingen idé utan hade inte tillräckligt med pengar för att köpa en radiator, men detta fungerar helt ok som sagt grafikkorten går upp till högs 72 grader sen stannar de där och ligger konstant eller strax under. Men jag ska köpa en radiator nu vilken dag som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxim.chr:

Hej!
Jag har följande dator: *bort*
Som rubriken lyder så har jag vatten kylning till bägge grafikkorten men ingen radiator inkopplad (just nu)
När jag inte spelar ligger dom på 35 grader båda två och när jag harcore gamar men grafikkrävande spel går dom upp till 70-72 grader, vilket
jag vet är jätte mycket för vattenkylning.
Det jag undrar är följande: Kan det vara farligt för slangarna eller motorn att vattnet är så varmt? Och vad är gränsen där slangarna börjar tar skada och börjar utvidga sig?

Vattenkyla utan radiator? *facepalm*

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Desk Master

Får ju nästan lust att donera en radiator:D sälj mammas smycken eller undvik sibyllakorven några veckor

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxim.chr:

Det var ingen idé utan hade inte tillräckligt med pengar för att köpa en radiator, men detta fungerar helt ok som sagt grafikkorten går upp till högs 72 grader sen stannar de där och ligger konstant eller strax under. Men jag ska köpa en radiator nu vilken dag som helst

Hur ser VRM temperaturen ut ? Säkerligen svina höga.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Hur ser VRM temperaturen ut ? Säkerligen svina höga.

Ljummet kan vi säga...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Hur ser VRM temperaturen ut ? Säkerligen svina höga.

Skulle också vara intresserad om du lyckas fånga en siffra på den innan den smälter bort. Jag vet att en bit över 100 grader inte brukar vara något jättebekymmer, men vore kul att se något slags rekord.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Undrar vart värmen tar vägen? Från vattenblocken? Från slangarna? ts, kan du känna vart det är varmast då datorn är under belastning?

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Hur ser VRM temperaturen ut ? Säkerligen svina höga.

Hur ser man VRM temperaturen?