Permalänk

Skadas datorn om den är för varm?

Har köpt en ny MSI gaminglaptop och den har en knapp som man kan trycka på för att stänga av/starta extra fläktar. Jag har märkt att varje gång jag spelar så blir datorn varm så jag får sätta på extra fläktarna men då är problemet att datorn låter rätt högt.

Så min undran är då om jag alltid bör ha på extra fläktarna när jag spelar? Dvs när dom är på så är datorn normal varm/kall men utan är den skitvarm. Kan komponenterna skadas om det är för varmt för länge?

Permalänk
Avstängd

Det är en stor chans att komponenterna skadas om det är väldigt varm länge, svar ja.

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem

Visst kan den skadas, beror på vilken cpu och gpu det är tror jag. Men du bör inte oroa dig då de flesta prollar clockar ner sig då det blir skadligt varmt.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Bärbara gaminglaptops är ökända för att bli väldigt varma, så jag skulle nog bita i det sura äpplet och köra med extrafläktarna så ofta som det behövs.
Använd ett headset så slipper du höra på dem

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Sötast

Desto kallare desto bättre.

Om den blir för varm så kommer den automatiskt klocka ner sig, du kommer att förlora prestanda i spelen.

Permalänk
Skrivet av Dirty Dancer:

Har köpt en ny MSI gaminglaptop och den har en knapp som man kan trycka på för att stänga av/starta extra fläktar. Jag har märkt att varje gång jag spelar så blir datorn varm så jag får sätta på extra fläktarna men då är problemet att datorn låter rätt högt.

Så min undran är då om jag alltid bör ha på extra fläktarna när jag spelar? Dvs när dom är på så är datorn normal varm/kall men utan är den skitvarm. Kan komponenterna skadas om det är för varmt för länge?

Instämmer med övriga som svarat i tråden. Om du inte redan har en bra kylplatta att ställa burken på så föreslår jag att du skaffar en.

Permalänk
Medlem

Med MSI's gamingdatorer behöver du ingen kylplatta. Fläkten låter väl något som ett jetplan men ska kyla riktigt bra. Jag skulle snarare rekommendera hörlurar/headset istället. Vad jag förstår ska de komma med mjukvara som kickar in fläktarna vid behov, så du ska inte behöva aktivera dem manuellt. Det är förvisso jätteviktigt att du aldrig överstiger maxtemp då det kan orsaka permanent skada på din processor, men den tål höga temperaturer och dators fläktar kyl väldigt väl (tror att i7'or ska tåla 90~105 C nånting som värst) så du ska inte vara överdrivet orolig, speciellt inte med den massiva kylning som du kan kalla in Är du det minsta orolig kan du ju skaffa 'Core Temp' som hjälper dig att hålla ett öga på temperaturen. Processorer nu för tiden brukar självmant klippa ifrån i tid och ge BSOD hellre än att överdriva temperatur.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk

Throttlar din cpu eller gpu?
Om svaret är nej är det ingen fara.

Köp ingen kylplatta, dålig produkt

ordval
Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

Visst kan den skadas, beror på vilken cpu och gpu det är tror jag. Men du bör inte oroa dig då de flesta prollar clockar ner sig då det blir skadligt varmt.

Detta stämmer i en stationär men i en bärbar finns det många andra komponenter som kan ta skada om dom blir för varma och dom tar åt sig värme mycket mer.
Därför är det mycket viktigare att en bärbar dator har lägre temperatur överlag även om det inte är någon fara för CPUn/GPUn i sig.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Detta stämmer i en stationär men i en bärbar finns det många andra komponenter som kan ta skada om dom blir för varma och dom tar åt sig värme mycket mer.
Därför är det mycket viktigare att en bärbar dator har lägre temperatur överlag även om det inte är någon fara för CPUn/GPUn i sig.

Du kan ju ta och peka ut vilka komponenter som tar skada runt en cpu och en gpu på en bärbar.

Vill även ha siffror på hur mycket av värmen som sprids åt sidorna till andra komponenter och vilken temperatur det då är där när processorn har 100-105c

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Du kan ju ta och peka ut vilka komponenter som tar skada runt en cpu och en gpu på en bärbar.

Vill även ha siffror på hur mycket av värmen som sprids åt sidorna till andra komponenter och vilken temperatur det då är där när processorn har 100-105c

Det är inte bara sakerna runt CPUn och GPUn som blir överdrivet varma i en bärbar om den inte får tillräcklig med kylning.
Batteriet, "nätdelen", lim, moderkortskretsar osv osv osv.

Och hur mycket av värmen som sprids är väldigt olika beroende på modell, kylning, hur länge den är varm osv.
Förstår inte vad det är för siffror du vill ha på det faktiskt.

När trådstartaren spelar så bör hen ha på fläktarna för att öka livslängden på komponenterna i datorn.

Permalänk
Medlem

Just batteriet är känsligt för höga temperaturer ja, särskilt på vissa serier av HP-laptops.
Och då menar jag inte att själva batteriet alstrar värme utan att den varma CPUn suttit för nära batteriet och det gått sönder på grund av detta.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Just batteriet är känsligt för höga temperaturer ja, särskilt på vissa serier av HP-laptops.

Ja, om det är möjligt är det oftast bättre att ta loss batteriet när man spelar och har datorn i väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirty Dancer:

Har köpt en ny MSI gaminglaptop och den har en knapp som man kan trycka på för att stänga av/starta extra fläktar. Jag har märkt att varje gång jag spelar så blir datorn varm så jag får sätta på extra fläktarna men då är problemet att datorn låter rätt högt.

Så min undran är då om jag alltid bör ha på extra fläktarna när jag spelar? Dvs när dom är på så är datorn normal varm/kall men utan är den skitvarm. Kan komponenterna skadas om det är för varmt för länge?

Klart du ska ha fläktarna igång när du spelar. Du får helt enkelt stå ut d ljudet tycker jag. Värme är inte bra komponenter.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, om det är möjligt är det oftast bättre att ta loss batteriet när man spelar och har datorn i väggen.

Inte bara det, om man planerar att ha datorn inkopplad under en längre tid är det ändå bra att koppla ur batteriet så att det inte underhållsladdas i onödan.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Hade en HP HDX16-1300eo under en längre tid, tänkte inte på göra rent den så den gick på ca 90-110c på både CPU och GPU under 2 års tid, den tog inte någon skada av detta, iaf inte då, sålde burken men jag hade kvar batteriet (for reasons) körde sedan batteriet i en DV5 1253eo under ett tag men de dog helt plötsligt ytterligare 1 år senare, om de var för att det gick varm eller inte vet jag inte men jag skulle inte vara förvånad om det hade en faktor i det hela, det är dock de enda felet på den burken än idag (polare som har den nu)

ang. att man ska ta ur laddaren om man kör nätansluten hela tiden, sure det är inte dumt för temps men skadar det verkligen batteriet på en modern dator? överladdningskydd och allt sånt där borde väll skydda mot det, sämre att det ligger tomt då? (jag frågar inget annat)

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Självklart är allvärme inte allt för bra, de bästa är om man kan kyla datorn så mycket som möjligt, sliter mindre på hårdvaran, fläkten, fläktlager m.m de bästa man kan göra är att byta kylpasta till artic silver eftersom tillverkarna slänger på skitpasta som gör att datorn blir superhet och fläkten går på högvarv sedan kan det vara bra att byta thermal pads eftersom även där brukar de slänga på 0.5mm vilket är på tok för tunt, till 1mm