Dubbel NAT, vad gör det? - och andra nätverksproblem

Permalänk
Medlem

Dubbel NAT, vad gör det? - och andra nätverksproblem

Bakgrund:
På min skola har vi länge haft problem med internet. Det är såpass spännande att det inte finns något nätverks- eller IT-tekniker på skolan, utan de får i så fall ringa på en random gubbe vid problem, vilket de drar sig för i det längsta. Randomgubben är bara typ konsult, så denne vet inte på förhand hur nätverket är, och skolan har ingen ens informellt kompetent på området, så ingen vet nånting, typ. Skolan är ändå på något vis ansvarig för nätet, och litar inte på teknikkunniga elever (vi är flera som har petat på dem och kommit med förslag på lösnngar, men vi har hållits på armlängds avstånd). För att göra det ännu roligare är det så att skolan betalar till regionen här, som är ytterst ansvarig för infrastrukturen. De har ett helmongo avtal där skolan betalar en schablonavgift per använd nätverksport till regionen, vilket resulterat i att massvis med nätverkskontakter inte är ikopplade i switcharna, fastän där finns en fungerande kabel dragen hela vägen. Så skola får knappt röra sladdar och kontakter, för att de då riskerar bryta mot avtal. Har hört att det är mestadels så för att skapa jobb...

Ett exempel på hur snett det kan te sig är att i en datorsal med uppskattningsvis 20 nätverkskontakter a la RJ45, så är bara en enda kontakt inkopplad och brukbar. Kursansvarig där har med skolans pengar köpt en hemmarouter och satt in i det enda uttaget, för att fördela internet till alla 13 datorer och 2 skrivare, och samtidigt hålla internetkostnaden till ett minimum. Tydligen blir detta överlägset billigast, då månadskostnaden för varje kontakt ligger på runt 100 kronor vad jag förstått.

Halva skolan har internet via lokalägt fibernät, och där finns det inga som helst problem vad jag förstått.
Anda halvan, vilket jag här berättat om, har internet via ADSL från Telia.

---

I början av året började internet krångla, med extremt långsam hastighet och sporadiska nedperioder. Eftersom skolan knappt själv vet hur det funkar kan jag inte återge exakt hur allt hänger ihop. Men Telia svor sig fria och hävdade att problemet låg på vår sida. Och jag tror att i slutändan hade de rätt, att det var en switch på skolan som blev överhettad och segade ner och lade av emellanåt. Det sägs att den brann upp till sist.

Skolan löste det tillfälligt genom att "köpa en ny router". Och det löstes i någon mån. Men med tanke på deras kompetens lät det som att de körde till Kjell & co och köpta något random därifrån.

Internet fungerar, men det är segt och instabilt. Senaste nu fick jag dessa värden från Bredbandskollen:
Ner: 13,65Mbit
Upp: 0,29Mbit
Svarstid 41ms
TeliaSonera, mätserver Stockholm.

Detta genom kabel från min dator direkt till uttaget. Jag har mätt flera gånger med min dator från internatrummet, och detta är en av de bättre värdena jag fått. Det har varit så dåligt som ca 8,5Mbit ner och 55ms svarstid. Upphastigheten ligger alltid på ca 0,3.

När jag har mätt från tidigare nämnda datorsal har jag fått på mera stabila 10-15Mbit ner, knappt 1Mbit upp och 10-15ms fastän det är via trådlöst.

Min internatbyggnad och nämnda datorsal delar samma ADSL-uppkoppling säger dem. Mina grannar upplever inte längre problem med internet sedan den där routern inskaffades. Jag har emellanåt så dålig uppkoppling att jag får bättre kvalitet om jag kopplar upp mig mot en router i en annan byggnad 30-40 meter bort med ett träd emellan!

*Några idéer om vad jag kan göra?

*I datorsalen ger routern ett felmeddelande om att en dubbel NAT är upprättad, men internet fungerar problemfritt där ändå (och med snabbare och stabilare uppkoppling som jag nämnde). Detta fanns inte innan den där mystiska "routern" inskaffades, vilket ger mig signalen om att nätverket är felkonfigurerat, och de har ingen aning om vad de gör. Bör detta ändå rättas till, isf i vilken ände? Eller ska jag låta bli, "don't fix what ain't broke"?

Till soppan hör att skolan planerar att dra fiber till alla hus snart, och jag misstänker därför att de inte är så angelägna om att grundligt lösa dessa problem. Men de kan inte klkämma ur sig om det verkligen är så. Har också hört att fiber varit planerat sedan åtminstone 1 år tillbaka till resten av skolan.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gissar att dubbel NAT är när det sitter en router innanför en annan.

Varför ska du göra något åt detta över huvud taget? Att bygga ett stort nätverk är en konst. Det verkar inte som att de personer skolan använder fixar det, men jag tror inte att någon av er elever har bättre förutsättningar, tyvärr. Kanske ni lyckas göra något rätt, men ni kan lika gärna ställa till det. Det är inget personligt. Vill bara försöka förklara hur jag gissar att skolan ser på problemet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Klart ska man göra något åt det. Har ni inte elevråd eller liknande där ni kan ta upp dessa problem?
Sedan kan man kontakta rektorn och ta upp dessa problem?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag gissar att dubbel NAT är när det sitter en router innanför en annan.

Varför ska du göra något åt detta över huvud taget? Att bygga ett stort nätverk är en konst. Det verkar inte som att de personer skolan använder fixar det, men jag tror inte att någon av er elever har bättre förutsättningar, tyvärr. Kanske ni lyckas göra något rätt, men ni kan lika gärna ställa till det. Det är inget personligt. Vill bara försöka förklara hur jag gissar att skolan ser på problemet.

Ja, men är det nödvändigtvis ett problem? Har hört om andra som haft problem, men i det här fallet fungerade allt. Men det kändes ändå inte bra.

Jag tog mig friheten i helgen att ändra detta, ställde routern i bryggläge, fungerar som switch då. Ingen skillnad vad jag märkt eller hört, men man slapp iaf felmeddelandet.

Ja, det är fullt förståeligt. Därför har jag till största del låtit bli. Men samtidigt känns det som att vi vet mer än vad dom vet.

Skrivet av BrusE:

Klart ska man göra något åt det. Har ni inte elevråd eller liknande där ni kan ta upp dessa problem?
Sedan kan man kontakta rektorn och ta upp dessa problem?

Jo, vi har tagit upp det här ett flertal gånger genom olika kanaler, åtminstone när det var stora avbrott med internet. Men nu verkar de flesta nöjda, förutom jag.

Senast precis nu dippade internet bort i så långa sjok att det inte gick att ladda sidor, efter att ha fungerat relativt bra i några dagar, och jag kör just nu med det trådlösa från det andra huset.

Gjorde för skojs skull en hastighetsmätning precis och fick dessa resultat:
Ner 0,94Mbit
Upp 0,69 Mbit
Svarstid 45ms.

Svarstiden är ungefär samma för det trådade, och upphastigheten är faktiskt dubbelt så bra!

Samtidigt känner jag att det inte är lönt att slita i detta. Jag ska vara här i 2 månader till, minus en vecka för påsklov, och ledtiderna verkar vara förbannat stora, så det bästa är kanske ändå att strunta i att bekymra sig om detta och leva med detta.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gibbe:

Ja, men är det nödvändigtvis ett problem? Har hört om andra som haft problem, men i det här fallet fungerade allt. Men det kändes ändå inte bra.

Jag tog mig friheten i helgen att ändra detta, ställde routern i bryggläge, fungerar som switch då. Ingen skillnad vad jag märkt eller hört, men man slapp iaf felmeddelandet.

Ja, det är fullt förståeligt. Därför har jag till största del låtit bli. Men samtidigt känns det som att vi vet mer än vad dom vet.

Jo, vi har tagit upp det här ett flertal gånger genom olika kanaler, åtminstone när det var stora avbrott med internet. Men nu verkar de flesta nöjda, förutom jag.

Senast precis nu dippade internet bort i så långa sjok att det inte gick att ladda sidor, efter att ha fungerat relativt bra i några dagar, och jag kör just nu med det trådlösa från det andra huset.

Gjorde för skojs skull en hastighetsmätning precis och fick dessa resultat:
Ner 0,94Mbit
Upp 0,69 Mbit
Svarstid 45ms.

Svarstiden är ungefär samma för det trådade, och upphastigheten är faktiskt dubbelt så bra!

Samtidigt känner jag att det inte är lönt att slita i detta. Jag ska vara här i 2 månader till, minus en vecka för påsklov, och ledtiderna verkar vara förbannat stora, så det bästa är kanske ändå att strunta i att bekymra sig om detta och leva med detta.

Dubbel NAT är inte ett problem rent generellt, i alla fall inte i en skolmiljö. De flesta som har Banhof som internetleverantör och har en egen router kör numera dubbel NAT eftersom Banhof har gått över till att köra icke-publika ipnr till sina kunder.

Jag är säker på att ni kan mer än lärarna på skolan. Som jag sa ovan så är problemet för det första att det inte är enkelt att bygga ett stort nätverk. En till synes harmlös förändring kan få effekter i nätverket som ni inte har en aning om. Vidare så tar ni på er ett ansvar när ni ändrar på eget bevåg. Nätet som det är nu funkar om än dåligt. Att ta in en nätverkstekniker som ska rätta ett fel kan ta många timmar om han/hon inte vet vad som hänt. Det handlar om stora summor för skolan. Om du gör en förändring som sänker nätet, är du då beredd att ställa dig upp och säga att det var du och ta smällen?

Jag håller med dig om att skolan verkar sköta detta på ett väldigt dåligt sätt, men den rätta vägen är inte att försöka rätta till det genom någon form av gerillaverksamhet. Rätta vägen är genom de kanaler som tipsades om tidigare, även om de är tröga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Ja, men är det nödvändigtvis ett problem? Har hört om andra som haft problem, men i det här fallet fungerade allt. Men det kändes ändå inte bra.

Jag tog mig friheten i helgen att ändra detta, ställde routern i bryggläge, fungerar som switch då. Ingen skillnad vad jag märkt eller hört, men man slapp iaf felmeddelandet.

Ja, det är fullt förståeligt. Därför har jag till största del låtit bli. Men samtidigt känns det som att vi vet mer än vad dom vet.

Jo, vi har tagit upp det här ett flertal gånger genom olika kanaler, åtminstone när det var stora avbrott med internet. Men nu verkar de flesta nöjda, förutom jag.

Senast precis nu dippade internet bort i så långa sjok att det inte gick att ladda sidor, efter att ha fungerat relativt bra i några dagar, och jag kör just nu med det trådlösa från det andra huset.

Gjorde för skojs skull en hastighetsmätning precis och fick dessa resultat:
Ner 0,94Mbit
Upp 0,69 Mbit
Svarstid 45ms.

Svarstiden är ungefär samma för det trådade, och upphastigheten är faktiskt dubbelt så bra!

Samtidigt känner jag att det inte är lönt att slita i detta. Jag ska vara här i 2 månader till, minus en vecka för påsklov, och ledtiderna verkar vara förbannat stora, så det bästa är kanske ändå att strunta i att bekymra sig om detta och leva med detta.

Som tidigare har nämt så är inte rätt väg att utföra grillaverksamhet. Det du dock beskriver med att du ändra konfiguration i utrustning som skolan har satt dit är tekniskt sett ett dirket lagbbrott. Och i och med att ingen av oss vet något om nätet kan du göra problemen värre än vad det redan är! Det du gjort dig skyldig till är en form av dataintrong och kan ge dig fängelse vid ev utredning av fallet.

Tips från Coachen, glöm problemet, gnisla tänder i två månad tills du är "fri". Ska du lösa problemet så SKALL problemet lösas den byrokratiska vägen och inte genom lagbrott......

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatheer:

Som tidigare har nämt så är inte rätt väg att utföra grillaverksamhet. Det du dock beskriver med att du ändra konfiguration i utrustning som skolan har satt dit är tekniskt sett ett dirket lagbbrott. Och i och med att ingen av oss vet något om nätet kan du göra problemen värre än vad det redan är! Det du gjort dig skyldig till är en form av dataintrong och kan ge dig fängelse vid ev utredning av fallet.

Tips från Coachen, glöm problemet, gnisla tänder i två månad tills du är "fri". Ska du lösa problemet så SKALL problemet lösas den byrokratiska vägen och inte genom lagbrott......

Well, det rörde sig om en Airport extreme som bara täcker vårt klassrum.
Till saken hör att på min kurs har vi tillgång till alla lösenord till all utrustning i datorsalen (de står permanent uppsatta i datorsalen av lärarna). Vi har halvt uttalat befogenheter att gå in och ändra saker som rör just "våra" grejer om något inte fungerar.

Visst, jag borde ha sagt till läraren först, men så länge den vet är det i regel lugnt läge.
Jag kan ju göra det ogjort och och göra om proceduren så det blir rätt.

Skolans övergripande nät är dock en annan femma.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Well, det rörde sig om en Airport extreme som bara täcker vårt klassrum.
Till saken hör att på min kurs har vi tillgång till alla lösenord till all utrustning i datorsalen (de står permanent uppsatta i datorsalen av lärarna). Vi har halvt uttalat befogenheter att gå in och ändra saker som rör just "våra" grejer om något inte fungerar.

Visst, jag borde ha sagt till läraren först, men så länge den vet är det i regel lugnt läge.
Jag kan ju göra det ogjort och och göra om proceduren så det blir rätt.

Skolans övergripande nät är dock en annan femma.

Det du inte vet om skolans övergripande nät är hur det är uppbyggt. Nog för att som du beskriver det så är nog planen inte för avanserad men om du har ett antal noder med NAT i varje klassrum så om det finns 61 klassrum så räcker det med ett nät som ger totalt 62 användbara IP-adresser. Det du i så fall gör är att du börjar släcka ner övriga klassrum i och med att IP-adresserna tingas av datorer i det aktuella klassrummet. Du ökar även ARP-tabellen i den överliggande nivån i nätverket och därmed även belastningen på det nätverket och även ökar brodcast-domänen. Har du redan ett segt och instabilt nätverk så ökar du bara omfattningen genom att börja brygga de olika routrarna. ARP-tabellen är den tabell som man använder för uppslagt av olika enheter i Ethernetbaserade nätverk och om det blir ett nätverksfel så stoppas all trafik på nätverket enligt ett Quantum som slupas då ingen trafik skickas. Det kommer även stoppa traffiken i er labsal/klassrum om ni jobbar lokalt mellan varandra.

Det du beskriver med att det är "halvt uttalat befogenheter" så är det inte skrivet på papper, du inget skydd om det blir utredning och den förändring du utför på verkar inte bara den datorsal som du befinner dig i. Den påverkar hela skolan potensiellt. Routern sitter som en router av en anledning och utför ett jobb med att dela upp nätverket i olika broadcast-zoner. Det som är bättre att du tar det på elevråd för att skola ska lösa det med inhyrdpersonal som är behörig än att du gör det själv! Om inte läraren står för er övernskommelse (han/hon kan reskera sitt jobb) så är det du som står med svansen mellan benen och kan vänta dig en rättegång där du är åtalad för ett i lagens mening allvarligt brott.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zatheer:

Det du inte vet om skolans övergripande nät är hur det är uppbyggt. Nog för att som du beskriver det så är nog planen inte för avanserad men om du har ett antal noder med NAT i varje klassrum så om det finns 61 klassrum så räcker det med ett nät som ger totalt 62 användbara IP-adresser. Det du i så fall gör är att du börjar släcka ner övriga klassrum i och med att IP-adresserna tingas av datorer i det aktuella klassrummet. Du ökar även ARP-tabellen i den överliggande nivån i nätverket och därmed även belastningen på det nätverket och även ökar brodcast-domänen. Har du redan ett segt och instabilt nätverk så ökar du bara omfattningen genom att börja brygga de olika routrarna. ARP-tabellen är den tabell som man använder för uppslagt av olika enheter i Ethernetbaserade nätverk och om det blir ett nätverksfel så stoppas all trafik på nätverket enligt ett Quantum som slupas då ingen trafik skickas. Det kommer även stoppa traffiken i er labsal/klassrum om ni jobbar lokalt mellan varandra.

Det du beskriver med att det är "halvt uttalat befogenheter" så är det inte skrivet på papper, du inget skydd om det blir utredning och den förändring du utför på verkar inte bara den datorsal som du befinner dig i. Den påverkar hela skolan potensiellt. Routern sitter som en router av en anledning och utför ett jobb med att dela upp nätverket i olika broadcast-zoner. Det som är bättre att du tar det på elevråd för att skola ska lösa det med inhyrdpersonal som är behörig än att du gör det själv! Om inte läraren står för er övernskommelse (han/hon kan reskera sitt jobb) så är det du som står med svansen mellan benen och kan vänta dig en rättegång där du är åtalad för ett i lagens mening allvarligt brott.

Jag tror du drar det lite väl långt när du talar om rättegång, men i övrigt så lyckades du göra ett bra exempel av precis vad jag har försökt påtala. Snyggt förklarat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zatheer:

Det du inte vet om skolans övergripande nät är hur det är uppbyggt. Nog för att som du beskriver det så är nog planen inte för avanserad men om du har ett antal noder med NAT i varje klassrum så om det finns 61 klassrum så räcker det med ett nät som ger totalt 62 användbara IP-adresser. Det du i så fall gör är att du börjar släcka ner övriga klassrum i och med att IP-adresserna tingas av datorer i det aktuella klassrummet. Du ökar även ARP-tabellen i den överliggande nivån i nätverket och därmed även belastningen på det nätverket och även ökar brodcast-domänen. Har du redan ett segt och instabilt nätverk så ökar du bara omfattningen genom att börja brygga de olika routrarna. ARP-tabellen är den tabell som man använder för uppslagt av olika enheter i Ethernetbaserade nätverk och om det blir ett nätverksfel så stoppas all trafik på nätverket enligt ett Quantum som slupas då ingen trafik skickas. Det kommer även stoppa traffiken i er labsal/klassrum om ni jobbar lokalt mellan varandra.

Det du beskriver med att det är "halvt uttalat befogenheter" så är det inte skrivet på papper, du inget skydd om det blir utredning och den förändring du utför på verkar inte bara den datorsal som du befinner dig i. Den påverkar hela skolan potensiellt. Routern sitter som en router av en anledning och utför ett jobb med att dela upp nätverket i olika broadcast-zoner. Det som är bättre att du tar det på elevråd för att skola ska lösa det med inhyrdpersonal som är behörig än att du gör det själv! Om inte läraren står för er övernskommelse (han/hon kan reskera sitt jobb) så är det du som står med svansen mellan benen och kan vänta dig en rättegång där du är åtalad för ett i lagens mening allvarligt brott.

Skrivet av giplet:

Jag tror du drar det lite väl långt när du talar om rättegång, men i övrigt så lyckades du göra ett bra exempel av precis vad jag har försökt påtala. Snyggt förklarat.

Jag medger att det inte är riktigt lämpligt förfarande av mig att göra ändringar på eget bevåg.

Men jag vet att den Airpot extreme-routern (det räknas väl knappt som router egentligen när det är på mer avancerad "riktig" nätverksnivå? bredbandsdelare har jag hört. Eller är det kort och gott NAT?) sitter där enbart av anledningen att kringgå betalningsavtal mellan skolan och regionen. För det finns fler nätverkskontakter än datorer på vår avdelning, så rimligtvis borde nätverket vara väl dimensionerat för att ha direktkoppling för antalet datorer det rör sig om.

Som jag skrev tidigare så betalar skolan en schablonavgift för internet baserat på antalet använda nätverksportar, vilket är på en förhållandevis hutlös summa. För att spara pengar har kursledaren köpt en NAT och använder på så vis bara en nätverksport. Kapaciteten, åtminstone "fysiskt", finns där.

omvänt skulle man kunna säga att kursledaren är misshållsam, då hen på eget bevåg använder en NAT för att kringgå lustiga avtal och samtidigt ger eleverna full tillgång till inställningar.

Med halvt uttalad menar jag att vi har tillåtelse att gå in och ändra, men med måtta kan man säga.

Å ena sidan är skolan rätt hårt styrda av avtal, å andra sidan finns en anda av att man löser saker och ting själva utan att gå den formella vägen.

Jeg menar inte att du har fel, vill bara nyansera bilden. Väldigt tacksam för det ingående svaret!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian