Permalänk

3 eller telia

Just nu sitter jag på tres mobila bredband i 3g 100 gb. Men jag har sneglat på telias 30 lina fasta bredband. Men jag har även hört om mycket trubbel med telai smart. Vad ska jag köra på? Tack i förhand

Visa signatur

Hej

Permalänk
Entusiast

Jag skulle säga fast bredband alla dagar i veckan, varesig det är Fiber, FiberCoax eller xDSL.
Skulle problem uppstå med Smarten du får hemskickad så går det utmärkt att "brygga" den och använda din egen router istället.

Det går att kontakta kundtjänsten på Telia så hjälper de dig med att brygga den.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att en fast lina alltid är bättre än mobilt bredband.
Det enda positiva med mobilt bredband är att du kan ta det med dig när du inte är hemma, och koppla upp dig på buss eller dylikt.

Det beror ju helt på hur du använder det, om du är ute ofta med dator så är nog mobilt bättre, är du hemma vid datorn så är Telia fast bredband bättre.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk

Då blir det telia och någon ny router

Något förslag på en router med bra räckvidd?

Tack för hjälpen

Visa signatur

Hej

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du kunna använda det så lär du inte stå ut med 100Gbyte trafikmängd.
Smarten fungerar dessutom bra om man gör rätt.

Därför bör du inte använda mobilt bredband om du inte är tvungen till det, det fungerar för dåligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nej jag håller med, familjen gillar ju att kolla på youtube medan jag sitter och spelar någon timme eller två om kvällarna. Så dem 100 gb försvinner 10-15 dagar in i månaden i princip varje månad :\

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Jag skulle säga att en fast lina alltid är bättre än mobilt bredband.
Det enda positiva med mobilt bredband är att du kan ta det med dig när du inte är hemma, och koppla upp dig på buss eller dylikt.

Det beror ju helt på hur du använder det, om du är ute ofta med dator så är nog mobilt bättre, är du hemma vid datorn så är Telia fast bredband bättre.

Beror ju helt på. Bor man t.ex. på en enskild ö i skärgården eller långt ute på landet kanske inte kopparkabel är den bästa lösningen. Då finns ju 4G, som har förhållandevis låg responstid. Dock är ju fast lina troligtvis mer pålitligt överlag, bortsett från extremscenarior med dåliga kopparkablar, etc. Men så fort man kommer ut på landet är troligtvis 4G bättre.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Njure:

Beror ju helt på. Bor man t.ex. på en enskild ö i skärgården eller långt ute på landet kanske inte kopparkabel är den bästa lösningen. Då finns ju 4G, som har förhållandevis låg responstid. Dock är ju fast lina troligtvis mer pålitligt överlag, bortsett från extremscenarior med dåliga kopparkablar, etc. Men så fort man kommer ut på landet är troligtvis 4G bättre.

Nej så länge trafikbegränsningarna är löjligt låga är 3-4G närmast helt oanvändbart, nu har ju de flesta operatörer dessutom sänkt gränserna så mycket att det är skrattretande. En vettig gräns vore nånstans runt 1TByte/månad, men numera verka det snarare hamna under 10GByte med de fleta nya abonnemang och Tele 2 har ju dessutom gjort om sina tidigare obegränsade företags abonnemang till 70 GByte/månad.
http://www.idg.se/2.1085/1.551913/foretagskunder-takrasar-mot...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du kunna använda det så lär du inte stå ut med 100Gbyte trafikmängd.
Smarten fungerar dessutom bra om man gör rätt.

Därför bör du inte använda mobilt bredband om du inte är tvungen till det, det fungerar för dåligt.

Hur gör man rätt med smarten? har pratat med Telia minst 5 ggr nu och sitter i telefon just nu med telia support bredband.
Mitt bredband är jätte ostabilt, och vi har bytt kablar utanför huset och i huset så ledningarna är inget fel på.

Permalänk
Medlem

Fast över mobilt alla dagar i veckan, slippa begränsad data räcker ju som anledning för mig i alla fall.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej så länge trafikbegränsningarna är löjligt låga är 3-4G närmast helt oanvändbart, nu har ju de flesta operatörer dessutom sänkt gränserna så mycket att det är skrattretande. En vettig gräns vore nånstans runt 1TByte/månad, men numera verka det snarare hamna under 10GByte med de fleta nya abonnemang och Tele 2 har ju dessutom gjort om sina tidigare obegränsade företags abonnemang till 70 GByte/månad.
http://www.idg.se/2.1085/1.551913/foretagskunder-takrasar-mot...

Jag skulle ta 20 mbit via 4G alla dagar i veckan över 2 mbit skruttlina som tappar anslutningen hela tiden. Sagt och gjort på mina föräldrars landställe. De använder ca 500 mb i månaden.

En rimlig gräns kan vara iaf 100 GB/mån för en lagom avancerad användare som inte bara spelar spel utan även hämtar hem TV-serier i hyfsad kvalité osv. Tror inte de flesta sitter och tittar på okomprimerade filmer hela dagarna...

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Heliummm:

Hur gör man rätt med smarten? har pratat med Telia minst 5 ggr nu och sitter i telefon just nu med telia support bredband.
Mitt bredband är jätte ostabilt, och vi har bytt kablar utanför huset och i huset så ledningarna är inget fel på.

Den brukar vara hur stabil som helst, det är portöppning som brukar strula eftersom interfacet är lite bökigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle undvika Felia som pesten.
Vi har nu varit utan internet,tv och telefon i 18dagar. Ringer dit konstant, men de gör inget åt saken, ber oss bara att vänta i 3 dagar. Allting de gör tar 3 dagar, och sen ytterligare 3 dagar och ytterligare 3.... så fortsätter det.
De vet att min fiberkonverter är trasig och att den ska bytas ut, men ändå händer inget.

Kommer byta leverantör nu. Aldrig mer FELIA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den brukar vara hur stabil som helst, det är portöppning som brukar strula eftersom interfacet är lite bökigt.

Och hur fixar jag detta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KriJu:

Jag skulle undvika Felia som pesten.
Vi har nu varit utan internet,tv och telefon i 18dagar. Ringer dit konstant, men de gör inget åt saken, ber oss bara att vänta i 3 dagar. Allting de gör tar 3 dagar, och sen ytterligare 3 dagar och ytterligare 3.... så fortsätter det.
De vet att min fiberkonverter är trasig och att den ska bytas ut, men ändå händer inget.

Kommer byta leverantör nu. Aldrig mer FELIA!

Fiberkonvertern brukar tillhöra nätet och inte tjänsteleverantören

Skrivet av Heliummm:

Och hur fixar jag detta?

Man skapar en regel och pekar den mot rätt dator men det finns guider för detaljerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Men nu tvekar jag lite här, det var detta jag menade med telia. Kunder som inte är nöjda, och det verkar finnas många av dem :\

Visa signatur

Hej

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Milansson:

Men nu tvekar jag lite här, det var detta jag menade med telia. Kunder som inte är nöjda, och det verkar finnas många av dem :\

Så är det ju alltid, men Telia är inte sämre än andra isper och 3-4g är rena bluffen när man marknadsför det som om det kan ersätta en fast uppkoppling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har Telia 12-24 adsl, jätte nöjd med kundservice osv T ex så pajja routern, ringde dit så skicka de en ny omgående

Permalänk

Okej, blir väl att testa telia

Tack för hjälpen allihopa, sådana som ni som får mig att fortfarande tro att det finns hopp om denna jord

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fiberkonvertern brukar tillhöra nätet och inte tjänsteleverantören

Och nätet tillhör Telia. Bor i ett "Telia-Hus".

Permalänk
Medlem

Jag kör 3 med 100GB streamar en hel del tbh, aldrig några problem med att det tar slut, däremot är det den instabilaste skiten jag varit med om... eller ja, funkar för det mesta utan problem, men ibland blir man bara arg. Vad det gäller port öppning är det bara att glömma, 3 har typ låst det, det går inte, även om jag öppnar portarna i routern så kan jag inte ansluta utifrån. Fast lina alla dagar, iaf om man kan få 30mbit

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

har telia 8mbit ADSL + Telia smart och jag skulle ta det alla dagar i veckan över ett mobilt bredband. Visst jag har en del problem men helt klart värt över mobilt.

Skrivet av KriJu:

Och nätet tillhör Telia. Bor i ett "Telia-Hus".

Bästa tipset är att låta skit sur i telefon och gärna hota lite med att byta leverantör.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Twidash:

Jag kör 3 med 100GB streamar en hel del tbh, aldrig några problem med att det tar slut, däremot är det den instabilaste skiten jag varit med om... eller ja, funkar för det mesta utan problem, men ibland blir man bara arg. Vad det gäller port öppning är det bara att glömma, 3 har typ låst det, det går inte, även om jag öppnar portarna i routern så kan jag inte ansluta utifrån. Fast lina alla dagar, iaf om man kan få 30mbit

Är det bara du som anväder internetet? och hur många timmar i veckan tittar du film\youtube?

Vi är 4 personer i familjen, en lillasyster som gärna tittar youtubevideos och liknande som varar runt 40 min. Jag sitter och spelar varje kväll runt 1-2 timmar. en äldre syster som pluggar och en mamma som bara sitter vid facebook. Internetet tar slut efter 10-15 dagar :\

Visa signatur

Hej

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan mäta hur mycket trafik datorn har om man är intresserad.
http://www.softperfect.com/products/networx/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milansson:

Är det bara du som anväder internetet? och hur många timmar i veckan tittar du film\youtube?

Vi är 4 personer i familjen, en lillasyster som gärna tittar youtubevideos och liknande som varar runt 40 min. Jag sitter och spelar varje kväll runt 1-2 timmar. en äldre syster som pluggar och en mamma som bara sitter vid facebook. Internetet tar slut efter 10-15 dagar :\

blir väl typ 1-3 timmar "netflix HD" om dagen eller nått + allt annat vilket är en del YT o lite annat shit

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Så är det ju alltid, men Telia är inte sämre än andra isper och 3-4g är rena bluffen när man marknadsför det som om det kan ersätta en fast uppkoppling.

Hej Mrgaffe!

Hushållen blir nu allt mer uppkopplade och använder allt mer krävande tjänster. Det handlar om allt från övervakning och larm till tv:n som behöver en permanent internetanslutning. Man tittar också alltmer på tv via internet. Därför tror vi att de flesta hushåll behöver en fast internetuppkoppling i hemmet via xdsl eller fiber. När kunderna är på väg så har de mobilt bredband med 4G. Det tror vi bidrar till bäst kundupplevelse.

Vi ser således ett Mobilt bredband som ett komplement till ett fast bredband och inte som en ersättning av ett sådant i dagsläget.

Vi satsar dessutom mångmiljardbelopp på att bygga ut både vårt mobila nät och vårt fasta nät i Sverige. Ni kan läsa mer om detta på vår blogg Smartare vardag samt på vår hemsida.

Med detta önskar jag er en fortsatt trevlig dag!

/Andreas
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeliaKundservice:

Hej Mrgaffe!
... Därför tror vi att de flesta hushåll behöver en fast internetuppkoppling i hemmet via xdsl eller fiber. När kunderna är på väg så har de mobilt bredband med 4G. Det tror vi bidrar till bäst kundupplevelse.

Vi ser således ett Mobilt bredband som ett komplement till ett fast bredband och inte som en ersättning av ett sådant i dagsläget.

Med detta önskar jag er en fortsatt trevlig dag!

/Andreas
Telia Kundservice

Var på hemsidan kan man läsa att "Vi ser således ett Mobilt bredband som ett komplement till ett fast bredband och inte som en ersättning av ett sådant i dagsläget" ?

Det faktum att ni säljer mobilt bredband bundlat med en stationär router visar snarast att ni tycker det är OK att ha det som "fast bredband". Eller för att citera er hemsida: "En stationär router passar dig som vill använda bredbandet på en fast plats.". Ovan tolkar i alla fall jag som en ersättning för fast bredband.
http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/pr....

Nu är Telia på intet sett ensam om att marknadsföra mobilt bredband som en ersättare för t.ex xdsl.
Så jag antar att ni bara följer strömmen...

Permalänk
Skrivet av madtop:

Var på hemsidan kan man läsa att "Vi ser således ett Mobilt bredband som ett komplement till ett fast bredband och inte som en ersättning av ett sådant i dagsläget" ?

Det faktum att ni säljer mobilt bredband bundlat med en stationär router visar snarast att ni tycker det är OK att ha det som "fast bredband". Eller för att citera er hemsida: "En stationär router passar dig som vill använda bredbandet på en fast plats.". Ovan tolkar i alla fall jag som en ersättning för fast bredband.
http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/pr....

Nu är Telia på intet sett ensam om att marknadsföra mobilt bredband som en ersättare för t.ex xdsl.
Så jag antar att ni bara följer strömmen...

Det är tråkigt att du gör den tolkningen. Det är då just en tolkning du väljer att göra för du kan heller inte hitta någonstans på vår hemsida där det står att det skulle vara en ersättning för ett fast bredband. Om du hittar ett sådant ställe så vill jag veta det så vi kan korrigera texten. Var du än väljer att använda ditt mobila bredband så är det av definition en plats. Oavsett om det är i skogen, på en bergstopp, i sommarstugan eller i ditt garage. Så vi har valt att kalla det "plats" i våra texter. Till exempel "Huawei B593s Stationär 4G-router för dig som vill ha maximal prestanda för flera användare på en plats."

Den router du tar som exempel i din länk, Huawei B593, har inkluderats i vårt sortiment på grund av att den efterfrågats av våra kunder. Det har efterfrågats en router som både har tillgång till anslutningar för nätverkskabel samt har möjlighet att ansluta extern antenn för bättre mottagning på ställen där det kan vara svårare. Till exempel sommarstugan. Det har även efterfrågats en router med bättre räckvidd och signalstyrka på WiFi. B593 uppfyller samtliga dessa krav. Den har anslutningar för nätverkskabel, den är nätansluten vilket möjliggör en kraftfullare sändare för WiFI och den har dubbla anslutningar för externa antenner för mottagning från 4G nätet. Det hänger med ett par rejälare antenner paketet om man inte själv har tillgång till en extern antenn sedan tidigare. Länk till produkten: http://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/produ...

//Andreas
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TeliaKundservice:

Det var intressant att en Teliarepresentant kommenterade,det som är fel idag är marknadsföringen helt inriktad mot maxhastighet, man nämner inte hur länge man kan utnyttja hastigheten om man skulle råka bli uppkopplad i "fullfart". Min syster gick på en sån 3-4g bluff och har lidit av att datamängden tar slut alldeles för fort, nu var det hos Telia hon hade sitt abb men inga andra är direkt bättre utan mobilt bredband är en väldigt fult marknadsförd tjänst idag, man är inte bara ful och "gömmer" trafikmängdsbegränsningarna utan man har riktiga glädjekartor över täckningen också och i många fall är det mycket svårt att kunna testa täckningen innan man bestämmer sig.
Jag hoppas på att det blir en mycket hårdare reglering av telekommarknaden eftersom det är laglöst territorium idag, Telia är långt ifrån värst av de stora "seriösa" bolagen och de rena bedrägeribolagen ska vi inte prata om.
Hursomhelst så skrev Martin Appel en bra krönika om mobilsurfandet och föreslog ett sorts jämförpris, och då kunde det ha sett ut så här i en annons i stället:

Undrar du vad det kostar att surfa 100 GB? Här ¤kommer PC för Allas jämförprislista:
3: 299 kronor
Net1: 2 175 kronor
Tele2: 647 kronor
Telenor: 6 471 kronor
Telia: 6 609 kronor

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.517199/jamforpris-kan-stoppa...

Själv så hade jag gärna sett hastighetsbegränsade abb istället för trafikbegränsade eller så en seriös trafikmängd, själv mäter jag trafiken hemma och 500GByte/månad är "lågtrafik", 800-1000Gbyte är mer normalt och för att marknadsföra något som ett ett "hushållsabb" så borde man ha minst 1Tbyte/månad för att det ens ska gå att ta det på allvar om man ska kunna konsumera media.

Telebolagen borde även skärpa till sig med roamingen, men vi konsumenter får väl hoppas på lagstiftning snarare än frivillig bättring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.