Ubuntu Server, inget nätverk switch bakom router

Permalänk

Ubuntu Server, inget nätverk switch bakom router

Jag kör en burk med Ubuntu Server som står i ett rum där jag har nätverksuttag direkt från väggen och är kopplad med en vanlig nätverkskabel. Funkar fint. Nu behöver jag ha ytterligare en maskin trådat genom detta uttag så jag köpte en billig switch. Burken med Ubuntu Server är nu alltså trådat till switchen som i sin tur är trådat till nätverksuttaget. Problemet är att jag inte får någon IP-adress till burken med Ubuntu Server men andra maskiner som jag kopplar till switchen (windows/mac burkar) funkar fint och får ip via dhcp servern.

Måste man göra något speciellt med Ubuntu Server för att få detta att fungera?

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VicMackey:

Jag kör en burk med Ubuntu Server som står i ett rum där jag har nätverksuttag direkt från väggen och är kopplad med en vanlig nätverkskabel. Funkar fint. Nu behöver jag ha ytterligare en maskin trådat genom detta uttag så jag köpte en billig switch. Burken med Ubuntu Server är nu alltså trådat till switchen som i sin tur är trådat till nätverksuttaget. Problemet är att jag inte får någon IP-adress till burken med Ubuntu Server men andra maskiner som jag kopplar till switchen (windows/mac burkar) funkar fint och får ip via dhcp servern.

Måste man göra något speciellt med Ubuntu Server för att få detta att fungera?

Din ISP tillåter förmodligen inte att du får 2 stycken publika IP's. Du behöver alltså en Router/Bredbandsdelare framför. Alternativet är att du sätter i ett nätverkskort till i din server och konfigurerar den som gateway/router.

Permalänk
Medlem

Yes du måste ha en Router. Tips kolla denna sidan mycket bra där! http://www.ubuntu.se/forums/112-Ubuntu-Server

Permalänk
Medlem

Du menar ditt ISP's nätverksuttag? Eller går det till en router i din ägo?
Om svaret är de första så lyssna på de andra två posterna

Permalänk

Jag har en router framför. I mitt "elskåp" vid dörren i lägenheten har jag nätverksuttaget. Från nätverksuttaget har jag trådat till WAN porten på min router. I samma "elskåp" finns det "datauttag" som går till varje rum. Från routern i "elskåpet" har jag alltså trådat till "datauttagen" som gör att jag i rummen kan koppla in burkar via nätverksuttaget i väggen.

Så i princip är setupen trådat mellan: WAN -> Router LAN 1 -> Burk 1
Saken är att jag vill ha 2 maskiner till kopplat till LAN 1 porten så jag har satt en switch mellan, dvs: WAN -> Router LAN 1 -> Switch -> Burk 1 / Burk 2
Burk 1 som är en Windows/Mac dator fungerar. Burk 2 som är en Ubuntu server får inget IP.

Det fungerar som sagt med utan problem med Windows/Mac burkar. Då får jag ett IP från routerns dhcp server, typ 192.168.0.101. Det är just min ubunt server burk som inte får något IP. Nätverksuttaget på switchen blinkar först orange och sedan slocknar den (samma uttag som fungerar med Windows/Mac och som då lyser grönt)

Så det är alltså något med Ubuntu Server maskinen. Måste man göra något med denna?

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem

Nej du ska inte behöva göra något med din Ubuntu maskin.
Har du satt fast duplex? (det ska vara auto) Är kabeln skadad?
Ålder på servern? Gigabit eller 100mbit switch?

Permalänk

Switchen är nyinköpt gigabit switch. Med samma kabel i samma port fungerar det med en Macbook men som sagt inte med Ubuntu maskinen. Maskinen är en gammal Asus EEE pc som kör Ubuntu server 12.04 och i princip bara kör en newcs server. Har stått och tuggat i över 2 år utan problem och fungerar som sagt om man kopplar direkt till nätverksuttagen utan switch mellan.

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem

Har du kollat I ubuntumaskinen om du satt någon fast hastighet eller duplex?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Har du kollat I ubuntumaskinen om du satt någon fast hastighet eller duplex?

Hur kollar jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicMackey:

Hur kollar jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

På samma ställe där du sätter din fasta IP-adress på burken

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicMackey:

Hur kollar jag det?

Skickades från m.sweclockers.com

För link info.

sudo ethtool eth0

Du kan även kolla upp följande.

sudo dhclient -v -r eth0

sudo dhclient -v eth0

Kolla upp vad det är för IP tilldelat till enheten.

ifconfig eth0

Om du inte har satt statisk IP själv i Ubuntu så är det inget du behöver tänka på.
Logga in på din router och kolla om den känner av en aktiv länk till din EEE.