Permalänk
Medlem

Byta OS

Hej, jag kör på Ubuntu för tillfället men när man kommer på att vill spela också så blev det lite jobbigt. Jag vill alltså byta från Ubuntu till Windows (eller köra båda) men när jag skulle boota från usbstickan med Windows på hände inget förutom att jag blev skickad till skrivbordet.
Tack på förhand hälsar Emil

Permalänk
Medlem

Först måste du gå in i BIOS och sätta USB-stickan som första bootalternativ (eller välja den som Boot override). När Windows USB-stickan sedan bootar så måste du trycka på valfri tangent inom några sekunder, annars bootas ditt nuvarande operativsystem.

Annars kan det vara nåt problem med USB-stickan, såsom jag hade då jag skulle installera Windows 7 från USB första gången. Löste det genom att ta bort alla partitioner och formatera om USB-stickan från kommandotolken i Windows. Så hoppeligen har du tillgång till en Windows-maskin för att göra det och skriva stickan med Windows 7 USB download tool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masken98:

Hej, jag kör på Ubuntu för tillfället men när man kommer på att vill spela också så blev det lite jobbigt. Jag vill alltså byta från Ubuntu till Windows (eller köra båda) men när jag skulle boota från usbstickan med Windows på hände inget förutom att jag blev skickad till skrivbordet.
Tack på förhand hälsar Emil

Har du ställt in så att den bootar från USB i BIOS?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Är USB-pinnen bootbar? Det räcker inte med att kopiera iso-filen till pinnen.

Permalänk
Medlem

Tror du har ett paket som heter något i stil med "usb-creator" för att skapa bootbar usb.

Permalänk
Medlem

Jag följde en guide här på sweclockers så jag antar att den är bootbar

Permalänk
Medlem

Jag använder alltid en funktions tangent för att välja boot enhet vid installation av windows från ett USB minne, för ASUS moderkort är det F8 och på en HP laptop var det F9 som man skall trycka på vid upp start av datorn för att få upp en boot meny, då behöver man inte inte ändra något i BIOS för att boota USB minnet.

Om detta inte fungerar så testa andra USB 2 portar på datorn, det kan även vara fel på USB minnet och då kan du först köra en clean via CMD på en dator med windows detta finns beskrivet i Sweclockers guiden, efter detta kan du testa ett annat USB minne.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag använder alltid en funktions tangent för att välja boot enhet vid installation av windows från ett USB minne, för ASUS moderkort är det F8 och på en HP laptop var det F9 som man skall trycka på vid upp start av datorn för att få upp en boot meny, då behöver man inte inte ändra något i BIOS för att boota USB minnet.

Om detta inte fungerar så testa andra USB 2 portar på datorn, det kan även vara fel på USB minnet och då kan du först köra en clean via CMD på en dator med windows detta finns beskrivet i Sweclockers guiden, efter detta kan du testa ett annat USB minne.

Det var så jag bootade men inget av valen fungerade

Permalänk
Medlem

Vilket operativsystem har datorn som du gör det bootbara USB minnet på?

Är det denna guide som du har följt vid skapandet av det bootbara USB minnet med Windows 7 installationsfilerna? http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Och vilken dator/komponenter försöker du installera Windows 7 på?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Windows, ja och
ASUS Z87-A ATX
2TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB
Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell)
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
MSI Radeon R9 290X 4GB (Hawaii XT)
Fractal Design Define R4 Svart
be quiet! Power Zone 850W Bronze Modulär
ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masken98:

Windows, ja och
ASUS Z87-A ATX
2TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB
Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell)
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
MSI Radeon R9 290X 4GB (Hawaii XT)
Fractal Design Define R4 Svart
be quiet! Power Zone 850W Bronze Modulär
ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Black

Jag har ett ASUS moderkort (AMD) och då kan jag se och boota USB minnet i BIOS genom att gå in i BIOS och välja Advanced Mode > Boot > Boot Override, du kan kolla i BIOS om du ser och kan boota USB minnet genom att välja Boot Override.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

När jag testade boot override så funkade det och det som faktiskt var USB-stickan kom upp som alternativ, förut testade jag allt och antog att något var rätt. Nu har jag ett annat problem, när jag börjar installationen så gnäller windows om att den inte kan installeras på hårddisken

Permalänk
Medlem

Du kommer att få formatera om hårddisken om du ska installera Wndows. OBS! Ta backup först om du ska spara något från din Ubuntu installation.
Windows tar ingen hänsyn till andra OS.
Vill du ha Ubuntu som dual boot får du installera det efter Windows är installerat.

Har du flera hårddiskar så kan du installera Windows på ena och Ubuntu på den andra, men du måste fortfarande installera Windows först. Sen kan du installera Ubuntu så ordnar den en bootloader för båda OS.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Du kommer att få formatera om hårddisken om du ska installera Wndows. OBS! Ta backup först om du ska spara något från din Ubuntu installation.
Windows tar ingen hänsyn till andra OS.
Vill du ha Ubuntu som dual boot får du installera det efter Windows är installerat.

Har du flera hårddiskar så kan du installera Windows på ena och Ubuntu på den andra, men du måste fortfarande installera Windows först. Sen kan du installera Ubuntu så ordnar den en bootloader för båda OS.

Jag är medveten om detta men eftersom det står att man ska köra upgrade om man vill uppgradera sin Windowskopia antog jag att jag skulle köra costum, stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masken98:

När jag testade boot override så funkade det och det som faktiskt var USB-stickan kom upp som alternativ, förut testade jag allt och antog att något var rätt. Nu har jag ett annat problem, när jag börjar installationen så gnäller windows om att den inte kan installeras på hårddisken

Om du har installerat Ubuntu på hela hårddisken och vill installera Windows 7 och köra dual boot så är jag inte säker på vad du skall göra, jag har alltid gjort tvärtom genom att först installera Windows och skapat en partition för Linux om jag vill köra dual boot.

Om du vill ta bort allt på din 2TB hårddisk och göra en helt ren Windows 7 installation så kan du ta bort alla partitioner och sedan skapa en 100GB (102400MB) för Windows 7 och en lagrings partition och en partition för Linux, i denna video ser du hur man tar bort dom gamla partitionerna och skapar nya partitioner och installerar Windows 7 https://www.youtube.com/watch?v=PsveMWRdNxo

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Hej igen, jag skriver det här från windows 7 så det verkar ha funkat. Tack för hjälpen.