Permalänk
Medlem

Tips och råd - knepigt nätverk.

Hej

Vet inte riktigt vad jag skulle skriva för titel. Men men. Det är så här att jag fått i uppdrag att hjälpa min pappas chef med hans nätverk hemma på gården.

Nu är nätverket så här att i "Hus 1" finns internet med router och på taket på det huset sitter en stor wifi-antenn som är kopplad till routern. Sen har vi "Hus 2" som har en wifi-antenn som ser ut som en kakburk riktad mot "Hus 1". Kakburksantennen är sedan dragen direkt in i ett pci w-lan kort i en stationär dator. Som då hittar det trådlösa nätverket i "Hus 1". Frid och fröjd.

Nu är saken så att i "Hus 2" vill man nu ha ett eget wifi men fortsätta använda länken mellan husen. Samt att i "Hus 3" som nu kommer in i bilden finns elektroniken för solcellspaneler. Dessa solcellspaneler(ström) går att övervaka via nätverket(status,hur mkt ström dom genererat osv). Så även dessa vill vara med i nätverket trådlöst. Tillverkaren till solcellspanelerna har skickat med en "Asus mini wifi router". Vad dom nu tänkt man ska använda den till vet jag inte. Lättast blir nog att dra en rj45-kabel från "Hus 2" till "Hus 3" då dessa står så pass nära varann och skippa den där Asus routern.

Så jag antar att det lär köpas en router till och sätta upp den som nån form av brygga mellan husen. Och sen en accesspoint kopplad till routern som är brygga så det blir ett eget wifi i "Hus 2". Tanken va då att köpa en router ev två och byta ut den i "Hus 1" också, som man kan köra in dd-wrt på.

Mvh, Jens.

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Skrivet av Z3roX:

Hej

Vet inte riktigt vad jag skulle skriva för titel. Men men. Det är så här att jag fått i uppdrag att hjälpa min pappas chef med hans nätverk hemma på gården.

Nu är nätverket så här att i "Hus 1" finns internet med router och på taket på det huset sitter en stor wifi-antenn som är kopplad till routern. Sen har vi "Hus 2" som har en wifi-antenn som ser ut som en kakburk riktad mot "Hus 1". Kakburksantennen är sedan dragen direkt in i ett pci w-lan kort i en stationär dator. Som då hittar det trådlösa nätverket i "Hus 1". Frid och fröjd.

Nu är saken så att i "Hus 2" vill man nu ha ett eget wifi men fortsätta använda länken mellan husen. Samt att i "Hus 3" som nu kommer in i bilden finns elektroniken för solcellspaneler. Dessa solcellspaneler(ström) går att övervaka via nätverket(status,hur mkt ström dom genererat osv). Så även dessa vill vara med i nätverket trådlöst. Tillverkaren till solcellspanelerna har skickat med en "Asus mini wifi router". Vad dom nu tänkt man ska använda den till vet jag inte. Lättast blir nog att dra en rj45-kabel från "Hus 2" till "Hus 3" då dessa står så pass nära varann och skippa den där Asus routern.

Så jag antar att det lär köpas en router till och sätta upp den som nån form av brygga mellan husen. Och sen en accesspoint kopplad till routern som är brygga så det blir ett eget wifi i "Hus 2". Tanken va då att köpa en router ev två och byta ut den i "Hus 1" också, som man kan köra in dd-wrt på.

Mvh, Jens.

hur långt är det mellan husen ? kan du göra nån liten skiss med avstånden mellan 1,2,3,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ursäkta har glömt bort denna tråd i julledigheten.

Mellan Hus 1 och Hus 2 är det 100M och mellan Hus 2 och Hus 3 är det max 15m.

Vilken router ska man köpa idag om man vill köra dd-wrt på den?. Den måste ha uttag för antenner.

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Skrivet av Z3roX:

Ursäkta har glömt bort denna tråd i julledigheten.

Mellan Hus 1 och Hus 2 är det 100M och mellan Hus 2 och Hus 3 är det max 15m.

Vilken router ska man köpa idag om man vill köra dd-wrt på den?. Den måste ha uttag för antenner.

du kommer nog ha väldigt segt internet om signalen ska gå 100 meter wifi & genom en till router..
kan du inte koppla in hus 1 & 3 med wifi ? vill du ha tips på bygga riktantenner ?

har du 2-3 antenner på routern så behöver också riktantennen i hus 2 vara gjord för 2-3st
(troligast inte då det låter som en "Cantenna" alt pringels burk)

här e test som gjorts 2012-2013.. inte alla som har uttag men går ju att modda med en RP-SMA pigtail kontakt och lite plastlim

http://www.flashrouters.com/blog/2012/02/12/2012-best-and-mos...

vad har du för router i hus 1 och sitter det någon riktantenn mot hus 2,3 ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

100 meter är inga problem om man kör med riktantenn, vilket redan existerar.
Routern i hus 1, den med antenn på taket, ska köras med WDS påslaget, och framtida Router/AP i hus 2 ska stå i "Client WDS" läge, då kommer den stå som slav till Router i hus 1.
Sen kopplar man på valfri utrustning efter det.
Sen angående hus 3 så vilket val av kommunikation beror väll på mängden information som skall överföras, är det bara data från solceller så kan det väll räcka med wifi. Och då gör man på samma sätt som i hus 2.

Intressant projekt.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Detta har dragit ut lite på tiden, men blev klart häromdagen. Verkar lira bra.

I Hus 1 står det en ZyXEL NBG-419N som är Router i AP/WDS-läge och i Hus 2 står det en ZyXEL NBG-419N ver 2 i Bridge mode, det blev för dålig mottagning i hus 2 när man körde den som AP/Bridge. Men mellan husen är det bra. Så en DIR-655 som låg i ett hörn och skräpade fick bli accesspoint i hus 2 för att stärka upp signalen. Sen i Hus 3 är det kopplat en Asus mini-router som körs som ett wifi-kort till rj45-sladd till solcellspanelerna, som då är ansluten till DIR-655 wifi:n. Då signalen från den räckte ut till Hus 3.

Till vardaglig surf/mailande funkar det utmärkt. Ska man börja spela spel och ladda ner saker kan jag tänka mig att det blir kämpigt.

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU