Köpa r9 290, vilket skulle ni välja?

Permalänk
Avstängd

Köpa r9 290, vilket skulle ni välja?

EDIT: Blev ett Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB ! Tack för hjälpen..

Från vilken tillverkare av kort skulle ni valt om ni skulle köpa ett r9 290 (obs! ej 290x)
Ställer frågan till en polare.
Han är inne på Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC.
Just för att den är överklockad och har i recensioner visat sig ha bra fläktar gentemot referensmodellen samt klockar riktigt bra.

Vill gärna höra era åsikter

Permalänk
Medlem

kör på sapphire. äger själv MSI "Gaming" modellen och är mycket nöjd med prestanda/ljud/temps men enligt tester är ju tri-X lite vassare och dessutom billigare, fick dock inte plats i mitt chassi så för mig var det aldrig ett alternativ.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Köp den billigaste och sätt på en Arctic Cooling Accelero Hybrid II 120 kylare. Då blir det sval och tyst prestanda.

https://www.inet.se/produkt/5322379/arctic-cooling-accelero-h...

Eller så passar du på och haffar ett 290X på inet för under 4k.

https://www.inet.se/produkt/5410026/sapphire-radeon-r9-290x-4...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

Sapphire Tri-X är väl det bäst presterande och det kostar inte mer än säg MSI eller Asus alternativ.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag köpte xfx 290 (https://www.komplett.se/xfx-radeon-r9-290-4gb-gddr5/804483) Kylningen på detta kortet är extremt dåligt. Det ska inte påverka livslängden säger amd men jag tvekar. Jag kommer upp till max temp på 95c varje gång jag spelar bf4 vilket är extremt varmt för att grafikkort. Det är inte så att jag inte rekommenderar r9 290 utan just detta kylningssystemet är inte bra. Samt att ljudnivån är hög under load. För prestandan på kortet är riktigt bra.

Permalänk
Skrivet av B0llA:

Jag köpte xfx 290 (https://www.komplett.se/xfx-radeon-r9-290-4gb-gddr5/804483) Kylningen på detta kortet är extremt dåligt. Det ska inte påverka livslängden säger amd men jag tvekar. Jag kommer upp till max temp på 95c varje gång jag spelar bf4 vilket är extremt varmt för att grafikkort. Det är inte så att jag inte rekommenderar r9 290 utan just detta kylningssystemet är inte bra. Samt att ljudnivån är hög under load. För prestandan på kortet är riktigt bra.

Jo varmt är det, men som jag fattat det är det rätt vanligt med det kortet och ska inte vara någon fara, då de är byggda för att klara väldigt höga temps

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Stod inför samma val nyss och köpte ett Sapphire R9 290 Tri-x.
Är riktigt nöjd! Ligger runt 65-70 grader när jag lirar bf4

Permalänk
Medlem

Jag kör på Tri-x och skulle med all sannolikhet välja den igen. Kortet är väldigt tyst och svalt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Har 1 Gigabye Wf3OC och 2 Tri-X, Skulle valt Tri-x pågrund av ljudnivån som är märkbart lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0llA:

Jag köpte xfx 290 (https://www.komplett.se/xfx-radeon-r9-290-4gb-gddr5/804483) Kylningen på detta kortet är extremt dåligt. Det ska inte påverka livslängden säger amd men jag tvekar. Jag kommer upp till max temp på 95c varje gång jag spelar bf4 vilket är extremt varmt för att grafikkort. Det är inte så att jag inte rekommenderar r9 290 utan just detta kylningssystemet är inte bra. Samt att ljudnivån är hög under load. För prestandan på kortet är riktigt bra.

Det är inte extremt varmt för ett grafikkort. Just sayin..

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tumnus:

Sapphire Tri-X är väl det bäst presterande och det kostar inte mer än säg MSI eller Asus alternativ.

Yes. Det är utan tvekan mest värt att köpa ett Tri-X-kort!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Yes. Det är utan tvekan mest värt att köpa ett Tri-X-kort!

Alternativet är väl ett powercolor PCS, men de finns typ bara på webbhallen!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon81912:

Alternativet är väl ett powercolor PCS, men de finns typ bara på webbhallen!

Fair enough! Har inte sett så mycket av det innan men det verkar vara ett lika bra kort! Trevligt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Fair enough! Har inte sett så mycket av det innan men det verkar vara ett lika bra kort! Trevligt!

Har ett själv! Hyggligt tyst, inga problem att nå 1200/1400, gött med backplate och så. Finns lite trådar på overclock.net om man är mer intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Från vilken tillverkare av kort skulle ni valt om ni skulle köpa ett r9 290 (obs! ej 290x)
Ställer frågan till en polare.
Han är inne på Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC.
Just för att den är överklockad och har i recensioner visat sig ha bra fläktar gentemot referensmodellen samt klockar riktigt bra.

Vill gärna höra era åsikter

Sapphire's Tri-X är bästa kylaren till de korten. Återstår att se hur MSI Lightning klarar sig, men den är bra mycket dyrare också.

Skrivet av Killbom:

Alternativet är väl ett powercolor PCS, men de finns typ bara på webbhallen!

Sapphire har sjukt mycket bättre kvalité, men har man lite tur så kan säkert PC fungera klockrent också

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Fick precis hem min Asus 290 som jag bytte från en Sapphire 7970 GHz. Och jävlar vilken skillnad, Asus kortet osar kvalité, har en backplate och ser ut som ett konstverk! Sapphire modellen är plastig och ser dålig ut, dessutom låter den mer.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Det är inte extremt varmt för ett grafikkort. Just sayin..

Inte?

Permalänk
Skrivet av B0llA:

Jag köpte xfx 290 (https://www.komplett.se/xfx-radeon-r9-290-4gb-gddr5/804483) Kylningen på detta kortet är extremt dåligt. Det ska inte påverka livslängden säger amd men jag tvekar. Jag kommer upp till max temp på 95c varje gång jag spelar bf4 vilket är extremt varmt för att grafikkort. Det är inte så att jag inte rekommenderar r9 290 utan just detta kylningssystemet är inte bra. Samt att ljudnivån är hög under load. För prestandan på kortet är riktigt bra.

Det är ju inte så konstigt att GPUn når 95 grader när det har en thermal target på just 95 grader. Vilket på svenska innebär att det är meningen att kortet ska upp i 95 grader. Är det på väg att gå upp över 95 grader så ökar fläkten hastigheten. Är fläkten på max inställt varvtal och kortet fortfarande blir varmare än 95 grader då börjar det sänka frekvenser. Det är liksom konstruerat på det sättet.

Dock är det ju såklart bättre att köpa ett kort som har såpass bra kylare så att kortet aldrig ens når 95 grader eftersom det då alltid kommer ligga på full "boost" eller vad AMD nu kallar det

Hade ett 290 innan men blev RMA på det pga svartskärmar. Valde då att byta till ett 780 istället. Stock kylaren på 290 låter en hel del. Fast det var faktiskt inte värre än 2st 6870 i Crossfire med stock kylare

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexander7938:

Fick precis hem min Asus 290 som jag bytte från en Sapphire 7970 GHz. Och jävlar vilken skillnad, Asus kortet osar kvalité, har en backplate och ser ut som ett konstverk! Sapphire modellen är plastig och ser dålig ut, dessutom låter den mer.

Inte enligt Sweclockers test.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Det är ju inte så konstigt att GPUn når 95 grader när det har en thermal target på just 95 grader. Vilket på svenska innebär att det är meningen att kortet ska upp i 95 grader. Är det på väg att gå upp över 95 grader så ökar fläkten hastigheten. Är fläkten på max inställt varvtal och kortet fortfarande blir varmare än 95 grader då börjar det sänka frekvenser. Det är liksom konstruerat på det sättet.

Dock är det ju såklart bättre att köpa ett kort som har såpass bra kylare så att kortet aldrig ens når 95 grader eftersom det då alltid kommer ligga på full "boost" eller vad AMD nu kallar det

Hade ett 290 innan men blev RMA på det pga svartskärmar. Valde då att byta till ett 780 istället. Stock kylaren på 290 låter en hel del. Fast det var faktiskt inte värre än 2st 6870 i Crossfire med stock kylare

Jag har funderat på att fylla gpun med vatten så jag kan få ny kokat te på rummet. Men jag tvekar lite

Permalänk
Medlem

Beställde precis ett Sapphire R9 290 med Tri-X kylaren, får se om jag blir nöjd när jag väl får det

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Inte enligt Sweclockers test.

Nu pratar jag inte om den nya kylaren från Sapphire, Tri-X utan om deras andra Vapor-x. Den hade en mycket aggresivare fläktkurva så den gick upp i varv redan vid 60C, medans mitt 290 går nästan aldrig upp i de fläkthastigheterna. Där är skillnaden. Sen är smaken som baken, men asus kortet ser riktigt jävla fint ut.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexander7938:

Nu pratar jag inte om den nya kylaren från Sapphire, Tri-X utan om deras andra Vapor-x. Den hade en mycket aggresivare fläktkurva så den gick upp i varv redan vid 60C, medans mitt 290 går nästan aldrig upp i de fläkthastigheterna. Där är skillnaden. Sen är smaken som baken, men asus kortet ser riktigt jävla fint ut.

Varför jämför du då inte med referens om du nu ska jämföra äpplen och päron? Tri-X är en betydligt mer påkostad kylare än vad Vapor-X är och självfallet kommer de inte prestera lika. Tri-X är den bästa på marknaden just nu.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Varför jämför du då inte med referens om du nu ska jämföra äpplen och päron? Tri-X är en betydligt mer påkostad kylare än vad Vapor-X är och självfallet kommer de inte prestera lika. Tri-X är den bästa på marknaden just nu.

Jag sa bara hur nöjd jag är över mitt nya kort och jämförde med mitt gamla och rekommenderar den, jag har redan läst recensionerna på Tri-x kylaren.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexander7938:

Jag sa bara hur nöjd jag är över mitt nya kort och jämförde med mitt gamla och rekommenderar den, jag har redan läst recensionerna på Tri-x kylaren.

Så du dels. säger att han ska skaffa ett Asus kort före Sapphire Tri-X för att deras Vapor-X ser "plastig" ut för att sedan påstå att du jämfört ditt gamla kort med ditt nya? Måste ju säga att den logiken är ganska slående.. Tri-X och Vapor-X är två helt olika kylare.. Om du hade läst "recensionerna" på Tri-X kylaren så hade du sett ganska snabbt att den är både billigare och presterar något bättre än Asus kylare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du dels. säger att han ska skaffa ett Asus kort före Sapphire Tri-X för att deras Vapor-X ser "plastig" ut för att sedan påstå att du jämfört ditt gamla kort med ditt nya? Måste ju säga att den logiken är ganska slående.. Tri-X och Vapor-X är två helt olika kylare.. Om du hade läst "recensionerna" på Tri-X kylaren så hade du sett ganska snabbt att den är både billigare och presterar något bättre än Asus kylare.

Okej förlåt mig tusen gånger för att min åsikt inte är samma som din. Hade du blivit lika sur på mig ifall jag bara hade nämnt att jag gillar Asus kortet? Kollar du dessutom i min sign hade jag ett Sapphire kort som min bror fick.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Alla kommer med helt så olika svar så man blir helt förrvirad

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1856588/290x-msi-asus-sapphire-gigabyte.html

Mejlade Inet och frågade vilket som var bättre Sapphire eller Asus och fick det här som svar:

''Ja det ser bra ut. Asus-kortet är snäppet vassare med något högra frekvens. Det är även något mindre och smidigare och jag skulle tro att det har lite bättre fläktar.

Beställer du med Asus-korten så kommer du också få datorn mycket snabbare.''

Ska ju nu köpa en dator från Inet men är nu helt förvirrad
Vissa säger Asus och andra säger Sapphire

Länken som jag länkade så var Asus helt klart bättre
Men det kanske gäller R9 290x och inte R9 290?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikita91:

Alla kommer med helt så olika svar så man blir helt förrvirad

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1856588/290x-msi-asus-sapphire-gigabyte.html

Mejlade Inet och frågade vilket som var bättre Sapphire eller Asus och fick det här som svar:

''Ja det ser bra ut. Asus-kortet är snäppet vassare med något högra frekvens. Det är även något mindre och smidigare och jag skulle tro att det har lite bättre fläktar.

Beställer du med Asus-korten så kommer du också få datorn mycket snabbare.''

Ska ju nu köpa en dator från Inet men är nu helt förvirrad
Vissa säger Asus och andra säger Sapphire

Länken som jag länkade så var Asus helt klart bättre
Men det kanske gäller R9 290x och inte R9 290?

Är väl som att välja mellan Nvidia och AMD, elller Intel eller AMD, men som du skrev, så verkar ASUS version lite vassare i prestanda, och vad jag har uppfattat så är Sapphires kylare lite vassare men mindre klockfrekvens, går ju att klocka upp själv om man har tålamodet och viljan. Oavsett vad man väljer får man ett dunderkort, inte precis att valet kommer avgöra om du får 20 fps mer än det andra.

Välj det du uppfattar som bäst, är man inte nöjd, lämnar man antingen tillbaka det, eller så får man lära sig att man gjort ett val och får leva med det. Om man nu inte får ett måndags exemplar.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexander7938:

Okej förlåt mig tusen gånger för att min åsikt inte är samma som din. Hade du blivit lika sur på mig ifall jag bara hade nämnt att jag gillar Asus kortet? Kollar du dessutom i min sign hade jag ett Sapphire kort som min bror fick.

Sur? Påpekar bara problemen med ditt uttalande. För att jämföra kylare med kylare så kan du inte välja och vraka bland olika kylare och påstå att det gör sak samma när du jämför. Hade du bara sagt att Asus kylaren är bättre ENLIGT DIN ÅSIKT så hade det ju det vara din åsikt enbart men när du använder din personliga åsikt som fakta (som du gjorde när du påstod att Asus kylaren var bättre) då gör du alla fel som finns att göra. Bara för att din bror har en Vapor-X kylare så betyder det inte att Tri-X är ens i närheten av identisk. Som att jag skulle säga att Lamborghinis är helt värdelösa och skit bara för att man tycker att Audis är det. Det enda som dessa två bilar har gemensamt är företaget som ger ut bilen. Samma gäller Tri-X och Vapor-X.

Skrivet av Nikita91:

Alla kommer med helt så olika svar så man blir helt förrvirad

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1856588/290x-msi-asus-sapphire-gigabyte.html

Mejlade Inet och frågade vilket som var bättre Sapphire eller Asus och fick det här som svar:

''Ja det ser bra ut. Asus-kortet är snäppet vassare med något högra frekvens. Det är även något mindre och smidigare och jag skulle tro att det har lite bättre fläktar.

Beställer du med Asus-korten så kommer du också få datorn mycket snabbare.''

Ska ju nu köpa en dator från Inet men är nu helt förvirrad
Vissa säger Asus och andra säger Sapphire

Länken som jag länkade så var Asus helt klart bättre
Men det kanske gäller R9 290x och inte R9 290?

Sapphire har enligt många tester faktiskt varit snäppet vassare än Asus och kostad lite mindre. Skulle dessutom inte vara första gången inet har fel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vet inte hur Asus är, men kan säga att mitt Tri-X är galet bra. Tyst och svalt och snabbt och till rätt pris, vad mer kan man begära.....
Klockar helt ok om man drar upp volten lite.

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S