Google avslöjar satsning på smarta klockor med Android Wear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Nej, jag tror inte marknaden för armbandsklockorna dött ut. Det har definitivt minskat, men det har blivit mer av en entusiast marknad på senare tid. De som använder armbandsur har oftast väldigt hög förväntningar av klockorna. Någonting som de smarta-klockorna också kommer få kämpa med.

En klocka är mer än accessoar idag för vardags folk medan för friluftsare är det mer ett verktyg eftersom mobilen är ömtålig.

Sant som du säger. Men det finns ett par tusen andra modeller av klockor mer än G-shock med barometer(ett meteorlogiskt verktyg, barometer dvs), det finns ju armbandsur med GPS också om det är mer till din fördel. Finns även klockor ifrån 80-talet som kan styra TV-apparater som har bättre batteritid än dessa klockorna. Nackdelen de har emot sig är att det inte finns en klocka som har allt.

Sen måste man se till begränsningen av enheten, minns du Google Glass? Fungera ju så där bra, om man säger så... Smart-klockorna hamnar närmare det Google Glass försökt visa upp. Därför jag skrev wearable-devices i mitt första inlägg i tråden. Jag ser problemet med smarta-klockor som fundamentalt bundet till batteritiden, är batteritiden kass kommer de inte sälja, för de som vill ha klockor kommer fortsätta köpa klockor, inte smarta-prylar som man råkar kunna sätta runt handleden.

Kan du se din mamma med en armbandsklocka? Kan du se henne med en smart-klocka? Vem är målgruppen för smarta-klockor egentligen? Precis, smarta-klockor ligger där i ett luddigt konceptstadie utan direkt målgrupp, till och med i videon så visar de ju så blandat med människor så målgruppen inte direkt syns i videon. Studenter på universitet, är det de som är målgruppen, fattiga studenter? Låter märkligt...

Visst är det så att målgruppen i dagsläget är luddig som bäst. Affärsmän kanske? Tekniknördar? Prylfreaks?

Dock får man också tänka på att om du ställde frågan: "Kan du se din mamma med en handdator?". År 1998 så tror jag att du hade fått samma svar. Handdatorer är för affärsmän, tekniknördar och prylfreaks - Inget för gemene man. 15 år senare ska alla och deras mamma ha en iPhone. Att köpa en vanlig mobiltelefon som bara kan ringa och SMS:a är helt plötsligt den lilla marknaden. Precis som dessa smarta klockor var föregångarna till smartphone, handdatorerna, stora, klumpiga, långsamma, och led av en alldeles för låg batteritid. Jag köpte själv en begagnad handdator med färgskärm runt 2005 och jag måste säga att den var rolig men knappast praktiskt. När jag sedan såg den första iPhone tänkte jag på samma sak - inget annat än en överprisad gimmick utan praktiskt användning för gemene man.

Så i dagens läge finns det liten användning för dessa klockor. Främst för att dem fortfarande är ganska klumpiga och för att batteriet är för dåligt. Bara något gram eller millimeter extra på en klocka känns mycket och en dags gedigen användning är ett måste. Vattentålighet och stöttålighet är andra krav.

Men dem kommer nog slå igenom snabbare än vad man tror så fort tekniken kommer ikapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Visst är det så att målgruppen i dagsläget är luddig som bäst. Affärsmän kanske? Tekniknördar? Prylfreaks?

Dock får man också tänka på att om du ställde frågan: "Kan du se din mamma med en handdator?". År 1998 så tror jag att du hade fått samma svar. Handdatorer är för affärsmän, tekniknördar och prylfreaks - Inget för gemene man. 15 år senare ska alla och deras mamma ha en iPhone. Att köpa en vanlig mobiltelefon som bara kan ringa och SMS:a är helt plötsligt den lilla marknaden. Precis som dessa smarta klockor var föregångarna till smartphone, handdatorerna, stora, klumpiga, långsamma, och led av en alldeles för låg batteritid. Jag köpte själv en begagnad handdator med färgskärm runt 2005 och jag måste säga att den var rolig men knappast praktiskt. När jag sedan såg den första iPhone tänkte jag på samma sak - inget annat än en överprisad gimmick utan praktiskt användning för gemene man.

Så i dagens läge finns det liten användning för dessa klockor. Främst för att dem fortfarande är ganska klumpiga och för att batteriet är för dåligt. Bara något gram eller millimeter extra på en klocka känns mycket och en dags gedigen användning är ett måste. Vattentålighet och stöttålighet är andra krav.

Men dem kommer nog slå igenom snabbare än vad man tror så fort tekniken kommer ikapp.

Så fort dessa enheterna har en veckas batteri tid då kommer de börja sälja som glass på en het sommardag. Men fram tills dess är det en niché marknad för tekniknördar och folk med mer pengar än sunt förnuft. Givetvis vill jag själv se mer av detta och andra wearable devices, men jag måste vara skeptisk till de nuvarande inkarnationen av produkterna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm, jag har aldrig riktigt sett poängen med en sån här klocka. Ser inte vad klockan erbjuder mig som är bättre än vad jag redan har på min mobiltelefon.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Arazand:

Om det är menat emot mig, så har du läst mitt inlägg fel. Nej, knappast ny teknik är underbar men jag är en gammal arbetsskadad interaktionsdesigner och det var under en längre tid mitt jobb att plocka sönder saker för att se hur folk arbetar med de olika delarna och se vad man kan göra bättre genom en iterativ process. Man kan inte förbättra en produkt om man inte belyser nackdelarna först. Så jag vill bara komma in i huvudet på dig som tycker det är okej att ha ganska markanta nackdelar för att få fram fördelarna. Jag menar det är en kroppsburen apparat, så sannolikheten är större att du glömmer ladda den eller den kommer till skada eftersom den sitter på dina handleder. Räcker ju att man tappar en mobil ifrån någon meter så kan man få en spricka i glaset. Så vad händer du om man skulle snubbla in i saker eller tar upp armen för att fånga en dörr som stängs.

Det var menat mot den stora massa av teknifientliga bakåtsträvare som driver runt på denna sida.

Jag är fullt medveten om nackdelarna med batteritiden fast den här generationen har bättre förutsättningar än förra. Sony fick ju ut två dagar ur sin och de här enheterna verkar vara ännu enklare vilket betyder att de drar mindre ström. Sen håller jag inte alls med om din analys av att en enhet på handleden skulle vara svårare att ladda. Förr när jag bar klocka varje dag tog jag alltid av mig den på kvällen och la den på sängbordet. Om man på placerar en matta för trådlös ladding på sängbordet så krävs det ju bara att man är vaken nog att lägga den på rätt ställe på sängbordet för att den ska vara fulladdad. Det är värre med telefoner som generellt bor i byxfickor. Har hänt mer än en gång att jag glömt telefonen i ett par byxor varpå den inte blivit laddad under natten.

Den korta batteritiden på telefoner är något man lär sig arbeta runt med tiden. Man får anpassa sitt användarmönster utefter de begränsningar tekniken har vilket ju folk accepterar så länge de tycker fördelarna överväger nackdelarna. Med ditt resonemang så skulle ingen människa äga en Smarthpone utan alla skulle vara kvar på sina 3310. Nu har folk skaffat sig ett användarmönster där de laddar sin telefon varje eller varannan natt. Är det då så svårt att tänka sig att man kan lägga till en till enhet i samma mönster? Det stora steget med att ladda dagligen är ju redan taget. Att bara koppla in en enhet till är ju ett litet steg.

Jag har lärt mig att leva med att min telefon bara håller max två dagar utan att laddas. Visst hade det varit trevligt med en vecka men det är i dagsläget inte realistiskt med den formfaktorn. För att öka batteritiden så mycket hade man behövt bygga in ett väldigt mycket större batteri varpå telefonen hade blivit väldigt mycket tjockare och tyngre. Som det ser ut idag föredrar jag en tunn telefon som går att ha i fickan före en tjock med längre batteritid. För realistiskt hade telefonen behövt bli mer än dubbelt så tjock för att hålla över en vecka.

Sen förstår jag att alla inte känner att de behöver funktionaliteten som en smart klocka erbjuder, ja då är det ju ett dåligt köp. Personligen är det saker som hade gjort mitt liv lite enklare. Det hade varit skönt att inte behöva gräva upp telefonen ur fickan för att göra vissa enkla saker som att se notifikationer, se navigering, justera volymen eller byta låt och så vidare. Tidigare generationer har för mig inte varit intressanta för jag tycker att deras fokus har legat helt fel. Samsung satsade ju på att krympa en smartphone för att den skulle få plats på handleden. Det är jag helt ointresserad av. Moto 360 verkar ha gått åt andra hållet. De utgick från en typisk klocka och försökte göra den smartare. Pebble körde också på den stilen och innan jag läste om Moto 360 var det den enhet som lockade mest.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Varför har dom alltid så många hipsters i sina reklam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Varför har dom alltid så många hipsters i sina reklam?

Designers. Dem ser ut så.

Permalänk
Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Om det är menat emot mig, så har du läst mitt inlägg fel. Nej, knappast ny teknik är underbar men jag är en gammal arbetsskadad interaktionsdesigner och det var under en längre tid mitt jobb att plocka sönder saker för att se hur folk arbetar med de olika delarna och se vad man kan göra bättre genom en iterativ process. Man kan inte förbättra en produkt om man inte belyser nackdelarna först. Så jag vill bara komma in i huvudet på dig som tycker det är okej att ha ganska markanta nackdelar för att få fram fördelarna. Jag menar det är en kroppsburen apparat, så sannolikheten är större att du glömmer ladda den eller den kommer till skada eftersom den sitter på dina handleder. Räcker ju att man tappar en mobil ifrån någon meter så kan man få en spricka i glaset. Så vad händer du om man skulle snubbla in i saker eller tar upp armen för att fånga en dörr som stängs.

Så länge batteriet håller längre än en dag, så kommer det nog inte vara problem för många "vanliga" personer om de har en platta som laddar klockan.
Vanligtvis så tar man ju av sig klockor när man går och lägger sig, och då vore det utmärkt med en diskret platta som kan ladda klockan trådlöst på nattduksbordet.
Det är iaf något sådant jag har tänkt mig de kan lösa det simpelt. Bättre än att behöva hålla på och fiffla med kontakter, och det gör att den kan vare mer vattentålig än om det skulle vara en gummiflik som man tar loss.

Men ja, batteritiden är definitivt problemet som jag ser det nu, har inte sett användarvänligheten och sådär ännu. Annars skulle den nog vara riktigt grym, jag ska nog köpa en hur som helst då jag har väntat länge på en smart klocka som faktiskt ser ut som en klocka och inte en skärm på handleden.
Såg detta konceptet för någon vecka sedan och den gjort mig enormt upphetsad.
https://www.behance.net/gallery/Smartwatch-Concept/14929833
Om den fanns skulle jag köpa den, direkt!

Permalänk

Jag skulle slå sönder min klocka om man får rusa till flyget och missar det och så kommer den jävla klockan och säger: "53 kalorier brända".

Permalänk
Medlem
Skrivet av sazxe:

Smidigt. Synd att det ser så förb**annat fult ut bara

Det ska tilläggas att de dock ser mycket bättre ut än tidigare modeller

Ska man ha smartklocka överhuvudtaget så vore det ett måste att den var formad traditionellt.
Som den ena dom visa som var rund och liknade mer ett vanligt armbandsur, fast med touchskärm istället då

Skrivet av Mr. Prudo:

Precis! En sådan om något skulle man ju ha! Är det bara redigerade bilder eller är det riktiga modeller?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Ska man ha smartklocka överhuvudtaget så vore det ett måste att den var formad traditionellt.
Som den ena dom visa som var rund och liknade mer ett vanligt armbandsur, fast med touchskärm istället då

Precis! En sådan om något skulle man ju ha! Är det bara redigerade bilder eller är det riktiga modeller?

Det är bara konceptbilder. Klockan finns tyvärr inte i verkligheten utan det är en designer som visat hur han vill att en smart klocka ska vara. Moto 360 verkar ju vara på väg åt rätt håll i alla fall. Sen får vi se hur det blir när den faktiskt släpps. Vore väl inte första gången något ser lovande ut på renderade produktbilder men visar sig vara skit i verkligheten. Jag tänker i alla fall vara optimistiskt och hoppas på det bästa. Även om Motorola tappar bollen så borde ju någon annan plocka upp den och göra något vettigt. Kanske en Pebble 2?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är bara konceptbilder. Klockan finns tyvärr inte i verkligheten utan det är en designer som visat hur han vill att en smart klocka ska vara. Moto 360 verkar ju vara på väg åt rätt håll i alla fall. Sen får vi se hur det blir när den faktiskt släpps. Vore väl inte första gången något ser lovande ut på renderade produktbilder men visar sig vara skit i verkligheten. Jag tänker i alla fall vara optimistiskt och hoppas på det bästa. Även om Motorola tappar bollen så borde ju någon annan plocka upp den och göra något vettigt. Kanske en Pebble 2?

Inte för att jag har någon användning för det nu, kanske man har i framtiden.
Möjligt att man inom 10 år eller något har mobilen som huvuddator (om man nu inte är en gamer eller ska köra
riktigt tunga grejer) och så blir klockan som mobilen är idag. Fördelen med klockan är att den sitter alltid
på under dagen och du tappar liksom inte bort den, kommunicerar klockan med mobilen så kan man även hitta
den kanske med någon form av spårning. Sedan att den räknar puls och annat som kan vara bra när man tränar osv.
Men jag skulle nog ha krav på klockan som vattentålig,
lång batteritid och inte helt beroende av telefonen (som Gear är nu t.ex).

Något som skulle vara bra också är om jag lagt undan telefonen, kanske på laddning eller något, att jag kan ta emot
SMS och samtal eller ringa via klockan. Tror inte smartklockor är onödiga men så som det ser ut idag så uppfylls inte kraven
som jag själv har samt att jag inte har någon användning för den i dagsläget

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Friterad:

Inte för att jag har någon användning för det nu, kanske man har i framtiden.
Möjligt att man inom 10 år eller något har mobilen som huvuddator (om man nu inte är en gamer eller ska köra
riktigt tunga grejer) och så blir klockan som mobilen är idag. Fördelen med klockan är att den sitter alltid
på under dagen och du tappar liksom inte bort den, kommunicerar klockan med mobilen så kan man även hitta
den kanske med någon form av spårning. Sedan att den räknar puls och annat som kan vara bra när man tränar osv.
Men jag skulle nog ha krav på klockan som vattentålig,
lång batteritid och inte helt beroende av telefonen (som Gear är nu t.ex).

Något som skulle vara bra också är om jag lagt undan telefonen, kanske på laddning eller något, att jag kan ta emot
SMS och samtal eller ringa via klockan. Tror inte smartklockor är onödiga men så som det ser ut idag så uppfylls inte kraven
som jag själv har samt att jag inte har någon användning för den i dagsläget

Jag följer utvecklingen med spänning. Det har ju länge pratats om att göra allt smart och Internet of Things. Nu börjar ju tekniken komma ikapp visionerna så vi kan nog se väldigt intressanta möjligheter framöver. Tänk dagen då EAN-koderna på alla matvaruprodukter byts ut mot RFID. Då skulle du kunna hitta ett recept på internet under lunchrasten på och sedan köra en korsreferens mot kylskåpet hemma automatisk och få en inköpslista på det som saknas. Eller integrera ett basutbud med saker du alltid vill ha hemma så beställer kylsåpet det automatiskt från ett företag som sedan kör hem varorna till dig direkt. Så behöver du aldrig mer fundera på om det finns mjölk hemma. Det skulle också kunna ta självscanningskassorna ett steg längre då du kan packa ihop alla varor direkt i påsar och sedan bara gå ut genom en båge som registrerar alla varor plus telefonen i fickan så dras pengarna direkt från kontot. Det går att göra redan idag om man vill. Finns system för att läsa av pallvis med prylar via RFID-taggar. börjar bli vanligare i stora lager och logistikkedjor för det underlättar automation något enormt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Detta är en klocka om något som man vill bära

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Detta var faktiskt något sjukt bra!! Var ju bara för snyggt med den runda klockan med stilren svart backgrund i vita/silvriga detaljer.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

Första gången det finns en "smart" klocka som faktiskt ser ut som en klocka! Mäkta imponerande! =D

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx12:

Och jag som tycker att en riktig klocka har sin charm...

En "riktig" klocka? Du menar en gammaldags mekanisk klocka?

Kanske en "riktig" mobiltelefon till det?
http://netdna.webdesignerdepot.com/uploads/cellphone_design/d...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

En "riktig" klocka? Du menar en gammaldags mekanisk klocka?

Kanske en "riktig" mobiltelefon till det?
http://netdna.webdesignerdepot.com/uploads/cellphone_design/d...

Nja, riktigt så långt vill jag nog inte gå. Min Nexus 5 duger bra

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

Jag kapar tråden delvis då jag inte kör samsungs gear...

Jag fick en pebble steel av sambon och är sjukt nöjd. Jag hade till jag fick den en Nokia 1020, men bytte till en Sony Z2 då det faktum att windows phone - fortfarande trots uppgradering till 8.1 - har för dåligt stöd (APIer) för klockor och liknande.

Klockan har egentligen allt jag vill ha. Den kan byta volymn samt ljuduppspelning (även växla mellan appar såsom ljudbok och spotify), ta emot och visa sms, meddela mig när jag fått mail, givetvis visa tiden och den är dessutom riktigt snygg.

Samsung verkar ha gått en annan väg och proppat in en massa teknik, men det känns verkligen inte som min kopp té. Jag vill ha en snygg accessoar som kan låta mig ha mobilen i fickan samtidigt som man kan styra de saker man verkligen vill styra. (Jag har mobilen i fickan för att jag har ett bluetooth-headset på jobbet).