Microsoft: "Xbox One spelkontroll kommer få PC-stöd"

Permalänk
Medlem

Blir att uppdatera min trådlösa 360-kontroll för PC till en sådan när de släpper en trådlös mottagare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Ja det tycker jag absolut. Det är en märkbar förbättring på det mesta skulle jag säga.
Konstigt att det ska behöva ta en längre tid för att få stöd till deras egna Windows...

Ok tackar, får kolla på den senare då när det fungerar.

Permalänk
Medlem

Många PC spel har just xbox 360 kontroll som tillval, så detta var väl väntat till ny generation.

Permalänk

Det var ju tråkigt.
De långsamma och oprecisa handkontrollerna är anledningen till att jag inte spelar konsoll utan pc, och ju fler som använder handkontroll på pc destom mindre anledning för speltillverkarna att se till att det finns stöd för mus & keyboard i nya spel.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det var ju tråkigt.
De långsamma och oprecisa handkontrollerna är anledningen till att jag inte spelar konsoll utan pc, och ju fler som använder handkontroll på pc destom mindre anledning för speltillverkarna att se till att det finns stöd för mus & keyboard i nya spel.

En del spel är oändligt mycket bättre med handkontroll. Det är primärt FPS och RTS som man verkligen vill ah mus och tangentbord för. Plattform är värdelöst med tangentbord och alla former av race är ospelbart med tangentbord. Helst ska man ha ratt och pedaler men en handkontroll ger i alla fall det minimum av kontroll som krävs för att det ska gå att spela överhuvud taget.

När ska folk lära sig att använda rätt verktyg för rätt spel istället för att var gnälligt elitistiska? Hela styrkan med en PC är ju att du enkelt kan välja vilka styrdon du vill.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

goda nyheter ^^,

EDIT: frågan är ju om man ska skaffa sig en Xbone dosa eller en Steam dosa när den släpps...?

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icepeak:

goda nyheter ^^,

EDIT: frågan är ju om man ska skaffa sig en Xbone dosa eller en Steam dosa när den släpps...?

Beror helt på smaksak... Touchsaken på streamdosan är inget för mig

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av DAoG:

Beror helt på smaksak... Touchsaken på streamdosan är inget för mig

Dom skulle väl skippa touch? det var väl bara en prototyp.

Permalänk

Kan detta göra så att fanatec rattarna som funkar till 360 kan få drivrutin stöd för att funka på one?

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisragnar:

Dom skulle väl skippa touch? det var väl bara en prototyp.

Dom kommer garanterat inte att skippa touch för analoga spakar, dock så tog det bort touch "skärmen" för knappar istället.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

En del spel är oändligt mycket bättre med handkontroll.

Med undantag för flyg- och racing-simulatorer, bara dåliga konsoll-portningar. Sen är problemet att även om sjävla portningen är OK, så måste spelen skrivas för att gå att kontrollera med (långsam, oprecis) handkontroll. Det är därför dagens FPS:er har mycket lägre tempo än gamla tiders gjorda-för-pc FPS:er -- gick de fortare skulle man inte kunna spela dem med handkontroll, trots att de också har autoaim och autohealing.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icepeak:

goda nyheter ^^,

EDIT: frågan är ju om man ska skaffa sig en Xbone dosa eller en Steam dosa när den släpps...?

Fördelen med PC är ju att du kan välja.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bananas2thebeat:

Med undantag för flyg- och racing-simulatorer, bara dåliga konsoll-portningar. Sen är problemet att även om sjävla portningen är OK, så måste spelen skrivas för att gå att kontrollera med (långsam, oprecis) handkontroll. Det är därför dagens FPS:er har mycket lägre tempo än gamla tiders gjorda-för-pc FPS:er -- gick de fortare skulle man inte kunna spela dem med handkontroll, trots att de också har autoaim och autohealing.

Nu visar du mer tecken på okunskap. Tänker du på fullaste allvar kalla Super Meat Boy, Dust: An Elysian Tail, Brothers: A Story of Two Sons, FEZ, Bit Trip runner 2, Psyconauts och Giana Sisters för dåliga konsolportningar? Det var bara några exempel plockade ur mitt Steambibliotek. Spela lite Super Meat Boy och kom tillbaks sen. Eller kolla vad TotalBiscuit, som är extremt cyniska och PC-centrisk, har att säga om portningen av Dust.

Du har snöat in på FPS. Det finns många fler genrer än bara FPS. Jag vill inte heller spela FPS med handkontroll. Jag hatar FPS på konsol. Läs igenom hela inlägget du citerade en gång till.

Plattform, brawler, racer, fighting, många undergenrer till SHMUP typ bullet hell, många tredjepersonsspel och så vidare är bättre med handkontroll. Andra som RTS, många MMORPG, FPS är bättre med tangentbord och mus. Rätt verktyg till rätt spel. Helst hade jag haft en joystick, en ratt och en fight stick men det blir många tusenlappar och en handkontroll är en hyfsad ersättare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Är jag den enda som gillar spela FPS med handkontroll. Som jag sagt innan, man är helt bortgjort mot alla som klickar ihjäl en med musen men känslan är go i Kampanjer om man stänger av auto-aim. Har inte riktigt fattat känslan med klicka döda även om jag inte ser ner på flertalet av spelarna som tycker detta är jättekul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Med undantag för flyg- och racing-simulatorer, bara dåliga konsoll-portningar. Sen är problemet att även om sjävla portningen är OK, så måste spelen skrivas för att gå att kontrollera med (långsam, oprecis) handkontroll. Det är därför dagens FPS:er har mycket lägre tempo än gamla tiders gjorda-för-pc FPS:er -- gick de fortare skulle man inte kunna spela dem med handkontroll, trots att de också har autoaim och autohealing.

OM du tycker dagens FPS är långsamma så har du inte testat titanfall

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av johnjensen:

Är jag den enda som gillar spela FPS med handkontroll. Som jag sagt innan, man är helt bortgjort mot alla som klickar ihjäl en med musen men känslan är go i Kampanjer om man stänger av auto-aim. Har inte riktigt fattat känslan med klicka döda även om jag inte ser ner på flertalet av spelarna som tycker detta är jättekul.

Nej jag är precis som dig, jag föredrar handkontroll (då 360 dosan) framför tangentbord och mus.
Ja det kanske inte har 100% lika snabb och stor precision som en mus har - men det finns åtskilliga dueller där 2 klaner spelar samma spel, på samma bord, mitt emot varann. 6-8 pers i varje lag - de ena kör tgb/mus - de andra xbox360 kontroll.

Minst lika mycket vinster för kontroll-grabbarna som med de med tgb/mus.

Vad vill jag säga med det då?, jo att de flesta (speciellt här, på ett entusiast forum för datorer) kommer man mena att tgb/mus alltid är en oslagbar kombo. Jag tycker dock inte alls så är fallet - allt handlar om inlärning och öva, öva, öva.

Jag har spelat konsol i många år, så steget över till PC är inte så stort, men kan jag spela med HK så förbättrar det min upplevelse och spelglädje betyligt mer än att kröka fingrarna över ett tangentbord.

Men som du själv säger, jag spelar också mycket kampanjer och single player, spelar jag MP får man anpassa sig liksom. Jag är inte på den nivån att jag kan mäta mina kontroller-skills mot någon som är riktigt slipad på PC-kontroller. Däremot 360 kontroll vs 360 kontroll... diffrent story.

Men småbarnsförälder som man är har man i snitt 2-3 timmar på kvällen som man kan hinna lira på, eller se en film, eller leka med något annat... eller umgås med sambon när barnen sover. Så jag tror att jag håller mig till kontroll för att det är enkelt, och jag kan det.
Hell, jag kör ju Steam i Big Picture even

OnT; Längtar verkligen tills denna kontrollen får PC-stöd, den verkar precis lika bra på alla punkter som får mig att älska 360-dosan, men bara mer ännu fler + poäng... wounderbar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Köper en xbone-kontroll så fort den (trådlösa) får stöd i windows, använder en 360-kontroll idag för att styra windows, steam (BP), xbmc samt spel när jag växlar över till tvn, underbart att slippa ha mus och tangentbord på soffbordet.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Kronärtskocka:

Köper en xbone-kontroll så fort den (trådlösa) får stöd i windows, använder en 360-kontroll idag för att styra windows, steam (BP), xbmc samt spel när jag växlar över till tvn, underbart att slippa ha mus och tangentbord på soffbordet.

Hur har du löst att styra allt via kontrollen?
Blir problem när man mappat 360 dosan till att styra musen och sedan vill spela ett spel via Steam Big Picture..?

Se gärna min tråd där jag tar upp detta;
http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/12...

All hjälp emottaget tacksamt!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Hur har du löst att styra allt via kontrollen?
Blir problem när man mappat 360 dosan till att styra musen och sedan vill spela ett spel via Steam Big Picture..?

Se gärna min tråd där jag tar upp detta;
http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/12...

All hjälp emottaget tacksamt!

Ser att du använt xpadder förr vilket är det program som jag använder. I det har jag skapat en regel för varje program/spel med inbyggt stöd för handkontroll att byta till en tom profil när det programet är aktivt, annars går den tillbaka till windowsprofilen som är default. För spel som inte har inbyggt stöd får man göra samma regel fast till en profil som passar just det. Lite mäckig setup men när det väl är på plats funkar den väldigt bra.

Permalänk
Medlem

va bra då kan dem ju släppa halo 4

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Härligt, men behöver man verkligen den nya om man redan har 360 kontrollern?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden är inte så stor att man behöver köpa den nya om man har 360-kontrollen. Men det är bara min uppfattning, du kan ju testa den på valfritt ställe om det är värt de.

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buddychrist:

För att Microsoft har lyckats otroligt med kontrollerns design, otroligt bekväm. Fanns stödet från början hade ingen köpt konsollen, bara kontrollerna till sina PCn

Men... Det finns ju knappt inga som kan köpa X1 i sitt eget land... Så den teorin är ju föga långsökt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Larv. Kör Playstation 2-dosa till datorn med en USB-adapter.

Trodde det här var självklara saker efter sådär 14 år, men tydligen inte.

Analoga triggers är något underbart du missar.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zwete:

Analoga triggers är något underbart du missar.

Jo. Frågan är om det skulle fungera med en PS3-dosa via usb-adapter? Kan usb-adaptern stoppa den funktionen på nå vis?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

http://support.xbox.com/en-US/xbox-one/accessories/controller...

nån som fattar om den ska fungera trådlöst eller måste man ha sladd?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Thovvr:

http://support.xbox.com/en-US/xbox-one/accessories/controller...

nån som fattar om den ska fungera trådlöst eller måste man ha sladd?

Det är för sladd.
Finns ingen lösning ännu för trådlöst.

Ev. kommer det längre fram, men ingenting som är bekräftat från MS sida.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Zotamedu:

Hur är D-paden jämfört med 360?

En enorm skillnad!
Denna D-pad'en är utav de bästa jag spelat med, oavsett plattform och kontroll.

Varje riktning är sin egen knapp, och ett litet "klick" i dem, väldigt skön att spela med!

Du måste nästan klämma å testa för att förstå skillnaden.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Entusiast
Skrivet av andreas_dock:

En enorm skillnad!
Denna D-pad'en är utav de bästa jag spelat med, oavsett plattform och kontroll.

Varje riktning är sin egen knapp, och ett litet "klick" i dem, väldigt skön att spela med!

Du måste nästan klämma å testa för att förstå skillnaden.

Låter lovande. Borde stå demokonsoller i alla elektronikkedjor om det inte redan gör det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24