Permalänk
Medlem

Cisco stuff igen....

Tja har en toplologi jag har skappat med 6 st routrar.

3 av dom har EIGRP med AS-nr 200 och 3 av dom har EIGRP med AS-nr 150.

Har satt en länk mellan dom som har en OSPF o BGP combo för att routa ihop näten.
Kan pinga allt inom samma As-nr i EIGRP vilket är som det ska. Men när jag ska pinga en addess på andra sidan så kommer inte packeten fram.

Någon som vet vad jag gör fel. Kan skicka conf filerna om det behövs.

MvH Victor Nordmark

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicevire:

Tja har en toplologi jag har skappat med 6 st routrar.

3 av dom har EIGRP med AS-nr 200 och 3 av dom har EIGRP med AS-nr 150.

Har satt en länk mellan dom som har en OSPF o BGP combo för att routa ihop näten.
Kan pinga allt inom samma As-nr i EIGRP vilket är som det ska. Men när jag ska pinga en addess på andra sidan så kommer inte packeten fram.

Någon som vet vad jag gör fel. Kan skicka conf filerna om det behövs.

MvH Victor Nordmark

Troubleshooting at its finest!
Skicka konf så ska jag kolla om jag hittar något

Visa signatur

I was going to make a UDP joke, but I was afraid you wouldn't get it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicevire:

Tja har en toplologi jag har skappat med 6 st routrar.

3 av dom har EIGRP med AS-nr 200 och 3 av dom har EIGRP med AS-nr 150.

Har satt en länk mellan dom som har en OSPF o BGP combo för att routa ihop näten.
Kan pinga allt inom samma As-nr i EIGRP vilket är som det ska. Men när jag ska pinga en addess på andra sidan så kommer inte packeten fram.

Någon som vet vad jag gör fel. Kan skicka conf filerna om det behövs.

MvH Victor Nordmark

Gissningsvis funkar inte din re-dist mellan protokollen. Men det borde vara ganska uppenbart om du kollar routingtabellerna.

Permalänk
Medlem

lägg upp konfen nånstans, kikar gärna på det.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av vicevire:

Tja har en toplologi jag har skappat med 6 st routrar.

3 av dom har EIGRP med AS-nr 200 och 3 av dom har EIGRP med AS-nr 150.

Har satt en länk mellan dom som har en OSPF o BGP combo för att routa ihop näten.
Kan pinga allt inom samma As-nr i EIGRP vilket är som det ska. Men när jag ska pinga en addess på andra sidan så kommer inte packeten fram.

Någon som vet vad jag gör fel. Kan skicka conf filerna om det behövs.

MvH Victor Nordmark

Lite mer info får de nog vara kan du skicka från edge routrarna mellan eigrp domänerna
sh run | sec eigrp
sh run | sec bgp
sh ip route

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Ska lägga upp conf filern imorgon. Glömde datorn för dom i skolan.

Permalänk

okej glöm inte att citera bara

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Kan inte vänta att se configet på den här

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicevire:

Ska lägga upp conf filern imorgon. Glömde datorn för dom i skolan.

Det är alltså läxhjälp du vill ha?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Det är alltså läxhjälp du vill ha?

Har du läst vad han försöker göra ? Routing protocol redistribution är CCNP grejer.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeleni:

Har du läst vad han försöker göra ? Routing protocol redistribution är CCNP grejer.

Det är fortfarande läxhjälp (även om man kallar det labbar eller dylikt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Har du läst vad han försöker göra ? Routing protocol redistribution är CCNP grejer.

Det är ju en fördel att veta om det är i produktion eller lek/labb/läxhjälp han vill ha hjälp med.
Av hans tidigare trådar framstår det tydligt att det handlar om läxhjälp.

Eftersom jag anser att det är läxhjälp han vill ha så avstår jag att hjälpa.
Hans frågor är väldigt enkla att svara på, men men..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Det är ju en fördel att veta om det är i produktion eller lek/labb/läxhjälp han vill ha hjälp med.
Av hans tidigare trådar framstår det tydligt att det handlar om läxhjälp.

Eftersom jag anser att det är läxhjälp han vill ha så avstår jag att hjälpa.
Hans frågor är väldigt enkla att svara på, men men..

med tanke på att han har confarna på en dator på skolan så är det not läxhjälp
får ju dock säga att när jag lästa cisco en gång i tiden så hade jag alldrig tänkt tanken att fråga om hjälp utanför labbet på skolan

ps såg i siggen att du har inet+ är du certad på att handla eller

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Är inte läxhjälp. I och med att vi kör CCNA i skolan och BGP inte börjar fröns i CCNP/CCIE så kan ni ju anta att ajg leker runt hemma på ett projekt. Vi har bärbara datorer och orkar inte alltid ha med mig den hem. Så om ni kan sluta med attj ag försöker få min läxor gjorda av någon och istället kan ge mig ett hum om vad jag gör fel så kan den här tråden ge något

Permalänk
Medlem

Läxhjäjp eller ej.

Han förstår inte problemet och har vänt sig till oss för hjälp. Om han vill ha fasit eller förståelse av emnet, det är hans problem.

Och redistribution är inte något du får som hemläxa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Läxhjäjp eller ej.

Han förstår inte problemet och har vänt sig till oss för hjälp. Om han vill ha fasit eller förståelse av emnet, det är hans problem.

Och redistribution är inte något du får som hemläxa.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rät! Vill man intä jelpa behvöver man intä svara

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicevire:

Tja har en toplologi jag har skappat med 6 st routrar.

3 av dom har EIGRP med AS-nr 200 och 3 av dom har EIGRP med AS-nr 150.

Har satt en länk mellan dom som har en OSPF o BGP combo för att routa ihop näten.
Kan pinga allt inom samma As-nr i EIGRP vilket är som det ska. Men när jag ska pinga en addess på andra sidan så kommer inte packeten fram.

Någon som vet vad jag gör fel. Kan skicka conf filerna om det behövs.

MvH Victor Nordmark

Det är ganska trivialt då det inte är en loopad topologi. Ta det i steg för steg:

1) Sätt lämpligtvis upp loopbacks på respektive edge EIGRP router och annonsera dessa loopbackar + länknät över OSPF. Verifiera att detta fungerar genom att ifrån respektive OSPF-edge router pinga motstående loopback, sourca din ping ifrån din lokala loopback. Verifiera att dina loopback interface dyker upp som OSPF rötter i den lokala routing tabellen. När detta fungerar sätt upp BGP peering med loopback interfacen som source inteface.

2) På BGP routrarna redistribuerar du dina EIGRP processer in i BGP och omvänt. Tänk på att när du redistribuerar BGP -> EIGRP så måste du ange vilken IGP cost prefixerna skall få. Du sätter EIGRP costen i redistribute kommandot i EIGRP processen. När du redistribuerar EIGRP in i BGP finns det inte så mkt att tänka på detta fall.

3) När du gjort all redistribution bör du kunna se rötterna i BGP routrarna under "show ip bgp". När du redistribuerar BGP -> EIGRP så skall du se dom listade som external EIGRP rötter. Ganska enkelt att verifiera vilket steg som inte gick nå vidare.

Lycka till!

Visa signatur

Networking geek, #28735