Permalänk
Medlem

koppla 2 routrar till samma nätverk

jag bor i ett hus där jag har dragit ut tp-kabel till vissa rum alla kablar går till ett "mediaskåp" där även fibern kommer in, där har jag satt en router (könig electronic, ej wifi) för att koppla ihop alla tp-kablar från rummen och koppla in modemet i. Jag vill ha wifi men kan ej sätta en router med wifi där eftersom att räckvidden blir för dålig, jag har idag löst de genom att koppla in en router med wifi (ASUS RT-N66U) i mitt datarum jag ansluter tpn till uplink eller va de kallas. detta medför att när jag kopplar in min appletv till tp så kommer jag inte åt min nätverkshdd som är kopplat till routern med wifi, hur skll jag få routrarna att vara i samma nätverk? IPn på routrarna är 192.168.1.1 (wifi router) 192.168.0.1 (router utan wifi)

tacksam för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste stänga av så du bara har en dhcp server igång och kan du inte koppla om routern så att nat försvinner får du inte använda wanporten på den andra enheten, det kan även vara bra att ge dem olika ipnummer till admniinterfacen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatebooj:

jag bor i ett hus där jag har dragit ut tp-kabel till vissa rum alla kablar går till ett "mediaskåp" där även fibern kommer in, där har jag satt en router (könig electronic, ej wifi) för att koppla ihop alla tp-kablar från rummen och koppla in modemet i. Jag vill ha wifi men kan ej sätta en router med wifi där eftersom att räckvidden blir för dålig, jag har idag löst de genom att koppla in en router med wifi (ASUS RT-N66U) i mitt datarum jag ansluter tpn till uplink eller va de kallas. detta medför att när jag kopplar in min appletv till tp så kommer jag inte åt min nätverkshdd som är kopplat till routern med wifi, hur skll jag få routrarna att vara i samma nätverk? IPn på routrarna är 192.168.1.1 (wifi router) 192.168.0.1 (router utan wifi)

tacksam för svar

Vad jag vet ska man undvika, eller helt enkelt inte ha, två routrar. Däremot kan du nog stänga av routerfunktionen i den ena routern.

Jag vet att jag har haft samma problem hos en polare där jag kopplat: Fiber in-->ett av husets vägg nätverksuttag-->router-->ett av husets vägg nätverksuttag-->switch-->resterande av husets vägg nätverksuttag

Då har du en router i hela lägenheten och wifi routern står vid din dator.
Hänger du med på hur jag menar?

MVH

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tatebooj:

jag bor i ett hus där jag har dragit ut tp-kabel till vissa rum alla kablar går till ett "mediaskåp" där även fibern kommer in, där har jag satt en router (könig electronic, ej wifi) för att koppla ihop alla tp-kablar från rummen och koppla in modemet i. Jag vill ha wifi men kan ej sätta en router med wifi där eftersom att räckvidden blir för dålig, jag har idag löst de genom att koppla in en router med wifi (ASUS RT-N66U) i mitt datarum jag ansluter tpn till uplink eller va de kallas. detta medför att när jag kopplar in min appletv till tp så kommer jag inte åt min nätverkshdd som är kopplat till routern med wifi, hur skll jag få routrarna att vara i samma nätverk? IPn på routrarna är 192.168.1.1 (wifi router) 192.168.0.1 (router utan wifi)

tacksam för svar

Edit: 2st han före. som dom förklarar har jag kopplat å det funkar fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du måste stänga av så du bara har en dhcp server igång och kan du inte koppla om routern så att nat försvinner får du inte använda wanporten på den andra enheten, det kan även vara bra att ge dem olika ipnummer till admniinterfacen.

ska jag tabort dhcp på den routern jag kopplat modemet eller den jag kör wifi på?

Permalänk

Använd bara en router.. å om du vill dela kabelmässigt använd switch, sen kan du ju använda tex en airport express för att få wifi där du vill. Jag har såhär hemma dock, Router (telia för att få iptv, bryggad) -> Router (tomato med wifi och som sköter alla funktioner) -> switchar osv efter det!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tatebooj:

ska jag tabort dhcp på den routern jag kopplat modemet eller den jag kör wifi på?

Den router som är närmast internet bör sköta om nat och dhcp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

På Asus routrarna så går det att välja läge, vad du vill köra är Access Point läge, då slår den av allt som inte ska vara på. Jag har själv 3st "Routrar" inkopplade.

1 Router
1 AP
1 Repeater

Alla dessa lägen finns med på din router.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Stäng av dhcp på din wifirouter, sätt ipnummret på denna till 192.168.0.2 och anslut nätverskabeln till en LAN-port. Och använd aldrig WAN-porten på den medans du kör i den här typen av setup.
Gör du på detta vis kommer alla enheter sitta i samma nät och du slipper ändra ipnummer i nån dator om du måste konfigurera wifi't.

EDIT: glöm vad jag sa, du har ju en Asusrouter med AP-funktionalitet.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

är försent nu ifs, men du vet till nästa gång.
det skulle varit mycket billigare, enklare, och effektivare att istället köpa en accesspunkt och en switch.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |