Budgetlur till ointresserad??

Permalänk
Medlem

Budgetlur till ointresserad??

Har fram tills nu lyckats hanka mig fram rätt smärtfritt här i livet utan smartphone, men nu måste jag tyvärr bita i det sura äpplet och skamset erkänna att vissa funktioner kanske inte är så dumma ändå.

Är ju dock van vid att telefoner kostar runt 500:- så att kasta 5-6000:- på en ny telefon nu finns inte på kartan…inte ens lite. Upp till 1500:- känns ok, men där tar det definitivt stopp. Begagnat känns inte som ett alternativ. Allt med ett ”I” i början av namnet går tveklöst bort direkt av ideologiska skäl, spelar ingen roll om de skulle vara dubbelt så bra till halva priset.

Har spenderat x timmar på jobbet denna vecka med att söka runt på prisjakt, läsa omdömen och recensioner.
Som jag fått ihop det nu så står det mellan Samsung Galaxy Ace 3 GT-S7275 och Motorola Moto G 8GB

Det som talar för Samsungen är 4G och möjlighet att utöka lagringsutrymmet. Inte säker på att 4G är nått jag kommer värdesätta egentligen, men snabbare uppkoppling är ju alltid bättre??

Det som talar för Moto G:n är ju i princip allt annat, kraftigare hårdvara, betydligt bättre skärm osv.. Men det begränsade lagringsutrymmet skrämmer mig, hur mycket är egentligen 8GB i smartphone-svängen? Är det 2 ”Appar” o lite bilder? 10 Appar? Jag har ingen måttstock till detta känner jag.

Det jag är kluven över är vad jag kommer värdesätta mer, kraftigare hårdvara eller betydligt mera lagringsutrymme?

Batteritid värderar jag otroligt högt, måste jag sitta med laddaren i väggen ett par timmar på jobbet varje dag som valparna jag jobbar med gör så kommer skiten åka i sjön efter ett par dagar, det är under inga omständigheter acceptabelt. Jag inser att det inte går att få tag en smartphone som går 2 veckor på en laddning som en riktig telefon gör, men ska iaf klara sig en hel dag så att det räcker med att ladda den på nätterna. Klarar någon av dessa lurar mina krav?

Primära anledningen till att jag byter nu är att jag måste börja använda min banks ”App” för att sköta vissa ärenden på ett smidigare sätt än vad jag gör idag. Tjejen tjatar även om fördelarna med synkade kalendrar osv… Kanske även drar en omgång Wordfeud eller nått liknande, mer avancerat än så har jag inga planer på att det ska bli. Men man vet ju inte vad man hittar nya dumheter när man väl kommit igång....

En ok kamera känns som en bonus, inget jag egentligen prioriterar, men det är välkommet om det följer med på köpet.

Är jag på rätt spår alls? Eller vad ska jag titta på?
Tacksam för idéer o synpunkter från er som är vana att pilla på dessa lurar utan knappar.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Har fram tills nu lyckats hanka mig fram rätt smärtfritt här i livet utan smartphone, men nu måste jag tyvärr bita i det sura äpplet och skamset erkänna att vissa funktioner kanske inte är så dumma ändå.

Är ju dock van vid att telefoner kostar runt 500:- så att kasta 5-6000:- på en ny telefon nu finns inte på kartan…inte ens lite. Upp till 1500:- känns ok, men där tar det definitivt stopp. Begagnat känns inte som ett alternativ. Allt med ett ”I” i början av namnet går tveklöst bort direkt av ideologiska skäl, spelar ingen roll om de skulle vara dubbelt så bra till halva priset.

Har spenderat x timmar på jobbet denna vecka med att söka runt på prisjakt, läsa omdömen och recensioner.
Som jag fått ihop det nu så står det mellan Samsung Galaxy Ace 3 GT-S7275 och Motorola Moto G 8GB

Det som talar för Samsungen är 4G och möjlighet att utöka lagringsutrymmet. Inte säker på att 4G är nått jag kommer värdesätta egentligen, men snabbare uppkoppling är ju alltid bättre??

Det som talar för Moto G:n är ju i princip allt annat, kraftigare hårdvara, betydligt bättre skärm osv.. Men det begränsade lagringsutrymmet skrämmer mig, hur mycket är egentligen 8GB i smartphone-svängen? Är det 2 ”Appar” o lite bilder? 10 Appar? Jag har ingen måttstock till detta känner jag.

Det jag är kluven över är vad jag kommer värdesätta mer, kraftigare hårdvara eller betydligt mera lagringsutrymme?

Batteritid värderar jag otroligt högt, måste jag sitta med laddaren i väggen ett par timmar på jobbet varje dag som valparna jag jobbar med gör så kommer skiten åka i sjön efter ett par dagar, det är under inga omständigheter acceptabelt. Jag inser att det inte går att få tag en smartphone som går 2 veckor på en laddning som en riktig telefon gör, men ska iaf klara sig en hel dag så att det räcker med att ladda den på nätterna. Klarar någon av dessa lurar mina krav?

Primära anledningen till att jag byter nu är att jag måste börja använda min banks ”App” för att sköta vissa ärenden på ett smidigare sätt än vad jag gör idag. Tjejen tjatar även om fördelarna med synkade kalendrar osv… Kanske även drar en omgång Wordfeud eller nått liknande, mer avancerat än så har jag inga planer på att det ska bli. Men man vet ju inte vad man hittar nya dumheter när man väl kommit igång....

En ok kamera känns som en bonus, inget jag egentligen prioriterar, men det är välkommet om det följer med på köpet.

Är jag på rätt spår alls? Eller vad ska jag titta på?
Tacksam för idéer o synpunkter från er som är vana att pilla på dessa lurar utan knappar.

Min röst faller på Motorola G. Då nu Google äger Motorola, så kommer den uppdateras med senaste Android, dessutom utan bloatware. Även, som du säger, så är den mycket bättre i hårdvara Skärmen är bättre, även kameran. 8Gb räcker långt för normal användning, du kan ladda ner hyfsat många appar och spel. Om du vill använda den som musikspelare så räcker det dock inte så långt.

Kort sagt, om du vill ha en bra, snabb och "ren" smartphone, köp Motorola G.

edit: Kameran i Moto G verkar vara medelmåttig enligt denna test:
http://www.techradar.com/reviews/phones/mobile-phones/moto-g-...
Läs om Galaxy här:
http://www.techradar.com/reviews/phones/mobile-phones/samsung...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

8GB räcker ganska långt när man bara har det som "telefon". Vill du däremot börja lägga in musik, film och lite annat kul, då räcker det inte alls långt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Windows Phone är inte ett alternativ? Typ Lumia 620 eller något i så fall.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Absolut Moto G. Min mor har en Ace 3, och det finns inget scenario där jag skulle välja den över en Moto G. Upp till ca 3000kr är Moto G den bästa androidtelefonen du kan få.

Valet står isf mellan Moto G och en Lumia 620 t ex, som Rydisen föreslår. Jag hade valt Moto G även där, men det är definitivt en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Min röst faller på Motorola G. Då nu Google äger Motorola, så kommer den uppdateras med senaste Android, dessutom utan bloatware. Även, som du säger, så är den mycket bättre i hårdvara Skärmen är bättre, även kameran. 8Gb räcker långt för normal användning, du kan ladda ner hyfsat många appar och spel. Om du vill använda den som musikspelare så räcker det dock inte så långt.

Kort sagt, om du vill ha en bra, snabb och "ren" smartphone, köp Motorola G.

edit: Kameran i Moto G verkar vara medelmåttig enligt denna test:
http://www.techradar.com/reviews/phones/mobile-phones/moto-g-...
Läs om Galaxy här:
http://www.techradar.com/reviews/phones/mobile-phones/samsung...

Medelmåttig är ju relativt, det är säkert långt ifrån värstingarna, men mot min nuvarande 0.3MP kommer det nog känns som en ordentlig förbättring Som sagt, inget jag prioriterar, bara trevlig bonus om det följer med. Ett "rent" os är absolut nått jag värdesätter, finns inget värre än förinstallerad onödig skit.

Skrivet av morxy49:

8GB räcker ganska långt när man bara har det som "telefon". Vill du däremot börja lägga in musik, film och lite annat kul, då räcker det inte alls långt.

Musik lyssnar jag på via radio, ofta i bilen. Film tittar jag på i min ordentligt påkostade hemmabioanläggning. Elektroniskt "kul" gör jag med min kraftfulla speldator. Telefonen används till samtal och/eller sms. Ursäkta om jag låter dryg, men det är just här mitt användningssätt skiljer sig från hur merparten idag använder sina telefoner. Jag vill ha en telefon med lite fyndiga finesser, de flesta andra vill ha en fickdator som det hjälpligt också kanske går att ringa med

Skrivet av Rydisen:

Windows Phone är inte ett alternativ? Typ Lumia 620 eller något i så fall.

Jag har absolut inga problem med Windows Phone, men döma av det jag läst så finns det inga direkta fördelar med det över Android. Telefonen du nämnde har även jämförbar hårdvara med den Samsung jag valt. Hade det varit så att jag fått en betydligt kraftfullare och på alla sätt o vis bättre telefon för samma pengar genom att välja WP över Android så hade jag absolut tagit med det i jämförelsen, men så finner jag inte är fallet, och då föredrar jag open source enhet alla dar i veckan.

Men tack för alla snabba svar så här långt , lutar mer o mer åt Motorolan...

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag har absolut inga problem med Windows Phone, men döma av det jag läst så finns det inga direkta fördelar med det över Android. Telefonen du nämnde har även jämförbar hårdvara med den Samsung jag valt. Hade det varit så att jag fått en betydligt kraftfullare och på alla sätt o vis bättre telefon för samma pengar genom att välja WP över Android så hade jag absolut tagit med det i jämförelsen, men så finner jag inte är fallet, och då föredrar jag open source enhet alla dar i veckan.

Fördelarna med WP är i billigare segmentet eftersom WP flyter betydligt bättre på svagare hårdvara jämfört med Android, som snabbt blir trögt och hackigt på samma hårdvara. Därför har WP ofta varit ett bättre val i mobiler under 2000kr.. Moto G har ändrat på det och nu finns det en bra presterande och billig Android. Men Lumia 520 går för under tusenlappen och är mycket mobil för pengarna om man vill ha det billigaste.

Andra fördelar med WP är ofta bättre kamera i prisklassen, och gratis navigering med offline-kartor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag har absolut inga problem med Windows Phone, men döma av det jag läst så finns det inga direkta fördelar med det över Android. Telefonen du nämnde har även jämförbar hårdvara med den Samsung jag valt. Hade det varit så att jag fått en betydligt kraftfullare och på alla sätt o vis bättre telefon för samma pengar genom att välja WP över Android så hade jag absolut tagit med det i jämförelsen, men så finner jag inte är fallet, och då föredrar jag open source enhet alla dar i veckan.

Men tack för alla snabba svar så här långt , lutar mer o mer åt Motorolan...

Med tanke på just det du skriver tycker jag att du verkar vara den perfekta WP användaren. Vill man ha 350 000 spel och andra märkliga appar så är Android bra... Är du inte intresserad av sådant skulle jag säga att WP är det bättre alternativet.

Jag har haft en Ace 2 och sämre telefon får man leta efter... Otroligt laggig i telefonboken och i samtal.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle nog också säga att WP är det bättre alternativet för TS.
Har själv en Nexus 5 privat och en Lumia 620 som jobbtelefon, 620in har överlägset bättre idle batteritider, allt flyter på som det ska och det är inga konstigheter med något.

Men å andra sidan så finns det inte lika mycket appar och de portade versionerna som finns till vissa saker är sämre, så för en person som mig passar inte WP, men använder man sin telefon till kalender, sms, samt samtal så är nog WP det stabilare OSet att köra på.

Permalänk
Medlem

Moto G är troligen det bästa valet du kan göra.
Hårdvaran är mycket imponerande till det priset och Motorola har visat sig vara duktiga med Android uppdateringar till deras telefoner.

Permalänk
Medlem

Tack som tusan för alla svar så här långt.

Åkte faktiskt runt lite bland elektronik-ladorna här i byn i går kväll för att känna o klämma på lite olika lurar. Motorola finns ju tyvärr inte på hyllan hos de stora, så den fick jag inte chansen att känna på.

Mitt starkaste minne är dock att samtliga försäljare agerade på ett liknande sätt. Alla är på som faan o hugger i en o frågar om de kan hjälpa till med nått när man går runt o tittar o känner. Men det visar sig väldigt snart att allt dom vill är att framhäva hur mycket olika telefoner kostar par månad med olika abonnemang hos olika operatörer, vilka olika tjänster som följer med i priset det första året, osv, osv….
När man vänligen men bestämt sätter ner foten och förklarar att man absolut inte tänker teckna nått abonnemang med flera års bindningstid utan tänker betala telefonen kontant här o nu vid eventuell affär… ja då börjar de skruva på sig direkt o tittar sig över axeln efter andra kunder som står o klämmer på telefon bredvid. Jag tillhör tydligen inte deras favoritkundgrupp, rätt uppenbart kommer merparten av deras intäkter ifrån att fånga in kunder åt operatörerna.

Men när det gäller telefonerna så kan jag bara konstatera att nu är det bara Android som gäller. Jag pillade på många olika Nokia med WP och det stämmer nog som många sa tidigare här i tråden att dom flyter på riktigt smidigt, känns rappa och pigga trots på pappret klen hårdvara.

Problemet är bara att jag fick så brutala tillbakablickar till den vecka jag spenderade med att skrika mig hes åt Windows 8 som jag blev påtvingad när jag köpte ny laptop för ett par månader sen när jag klickade runt i telefon med WP. Datorn rullar faktiskt på med Windows 8 fortfarande, men det krävdes classic shell och en hel del pillade i registret innan blodtrycket sjönk till sånn nivå att jag kunde acceptera det för vardaglig användning, men så fort man ska ändra på nått eller installera nått nytt så slutar det med gap, skrik och frustration. Jag har en sticka ligger redo med W7 på som åker raka spåret in i USB porten nästa gång nånting jävlas med mig, det får bara en enda chans till nu.

Så jag kände direkt hur det bara bubblade till i mig av ilska när jag såg dessa äckliga fyrkantiga rutor fara fram o tillbaks på skärmen. Det går bara inte, jag kan inte, jag vill inte.

Det har alltid känts naturligt för mig att titta på Android den dagen jag ska börja titta på smartphones, jag har alltid föredragit open source programvara , när det inte finns nått som tvingar mig att använda annat så är det alltid mitt förstahandsval. Servern och HTPCn hemma kör olika varianter av Linux, Routern kör Tomato. Kör W7 på speldatorn av naturliga skäl.

Så det är Android som gäller, och då känns det som att Moto G är ett klockrent val för mig. Tyvärr kom en kollega idag som hört att jag äntligen ska acceptera smartphones och erbjöd mig en Galaxy S3 som han bara använt i 3 dagar för 1500:-,, lägger man upp dom 2 mot varandra i en jämförelse så är ju faktiskt S3an vassare på i princip allt även fast den nu har ett par år på nacken.

Nu står alltså valet mellan en ny Moto G som jag får ge runt 1700:- för, och en aningen begagnad S3a för ett par hundra mindre, hur skulle ni insatta tänka där?

Även fast jag kanske inte lyssnat på alla råd jag fått hittills så vill jag tacka alla som tagit sig tid att svara trots att det för er gäller helt ointressanta saker.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Eftersom du bestämt dig för android nu så är det bara Moto G som gäller.

Den kommer få uppdateringar längre än S3 och den är inte nerkladdad med Samsungs bloatware.
Om du tänkt installera custom roms, vilket jag antar att du inte ska göra med tanke på vad du sagt om din telefonanvändning så kanske S3 är ett alternativ, men stock är skärmen horribelt kalibrerad och hela GUIt är bloatat med samsungs skräp.

Hade själv en S4 men sålde den och tog en Nexus 5 för att få rent android då S4ans custom roms fungerade riktigt dåligt.

Permalänk
Medlem

Köper du S3 från din kollega får du en väldigt bra mobil och till den kan du köpa ett utökat batteri på upp till tredubbla storleken.

Till min S4a har jag ett batteri på 7500mha och under halvåret jag haft den har jag aldrig behövt panikladda den. Får ut närmare en veckas batteritid utan problem, gav 250kr för batteriet och ett skydd till mobilen följde med.

Inte samma märke som mitt men exakt samma ide http://www.amazon.co.uk/7200mAh-Extended-Battery-Samsung-GT-I...

Installera även en alternativ launcher så får du ett trevligare interface med lite mer funktioner t.ex. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teslacoilsw...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Lägger en till röst på Moto G, mycket mobil för pengarna.

Visa signatur

5800X3D / Corsair 2X16GB 3600Mhz / 970 Evo / RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce / Lian Li O11 Dynamic Evo

Permalänk
Medlem

Jag har en helt orginal S3a som jag endast använder mail, kontakter, internet, kamer, gps osv. utan onödigt dravvel (Förutom spotify ). Är väldigt nöjd med den, bra batteri tid, smidig interface för det jag håller på med. Samsungs bloatware är bara att ignorera och stör inte alls vid normal användning... hade givetvis varit bättre om man slapp den men man kan inte få allt. Skulle lägga 1500kr på en sådan alla dagar i veckan, kostar ju 3 000:- ny fortfarande. Helt klart mer för pengarna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Tack som tusan för alla svar så här långt.

Åkte faktiskt runt lite bland elektronik-ladorna här i byn i går kväll för att känna o klämma på lite olika lurar. Motorola finns ju tyvärr inte på hyllan hos de stora, så den fick jag inte chansen att känna på.

Mitt starkaste minne är dock att samtliga försäljare agerade på ett liknande sätt. Alla är på som faan o hugger i en o frågar om de kan hjälpa till med nått när man går runt o tittar o känner. Men det visar sig väldigt snart att allt dom vill är att framhäva hur mycket olika telefoner kostar par månad med olika abonnemang hos olika operatörer, vilka olika tjänster som följer med i priset det första året, osv, osv….
När man vänligen men bestämt sätter ner foten och förklarar att man absolut inte tänker teckna nått abonnemang med flera års bindningstid utan tänker betala telefonen kontant här o nu vid eventuell affär… ja då börjar de skruva på sig direkt o tittar sig över axeln efter andra kunder som står o klämmer på telefon bredvid. Jag tillhör tydligen inte deras favoritkundgrupp, rätt uppenbart kommer merparten av deras intäkter ifrån att fånga in kunder åt operatörerna.

Men när det gäller telefonerna så kan jag bara konstatera att nu är det bara Android som gäller. Jag pillade på många olika Nokia med WP och det stämmer nog som många sa tidigare här i tråden att dom flyter på riktigt smidigt, känns rappa och pigga trots på pappret klen hårdvara.

Problemet är bara att jag fick så brutala tillbakablickar till den vecka jag spenderade med att skrika mig hes åt Windows 8 som jag blev påtvingad när jag köpte ny laptop för ett par månader sen när jag klickade runt i telefon med WP. Datorn rullar faktiskt på med Windows 8 fortfarande, men det krävdes classic shell och en hel del pillade i registret innan blodtrycket sjönk till sånn nivå att jag kunde acceptera det för vardaglig användning, men så fort man ska ändra på nått eller installera nått nytt så slutar det med gap, skrik och frustration. Jag har en sticka ligger redo med W7 på som åker raka spåret in i USB porten nästa gång nånting jävlas med mig, det får bara en enda chans till nu.

Så jag kände direkt hur det bara bubblade till i mig av ilska när jag såg dessa äckliga fyrkantiga rutor fara fram o tillbaks på skärmen. Det går bara inte, jag kan inte, jag vill inte.

Det har alltid känts naturligt för mig att titta på Android den dagen jag ska börja titta på smartphones, jag har alltid föredragit open source programvara , när det inte finns nått som tvingar mig att använda annat så är det alltid mitt förstahandsval. Servern och HTPCn hemma kör olika varianter av Linux, Routern kör Tomato. Kör W7 på speldatorn av naturliga skäl.

Så det är Android som gäller, och då känns det som att Moto G är ett klockrent val för mig. Tyvärr kom en kollega idag som hört att jag äntligen ska acceptera smartphones och erbjöd mig en Galaxy S3 som han bara använt i 3 dagar för 1500:-,, lägger man upp dom 2 mot varandra i en jämförelse så är ju faktiskt S3an vassare på i princip allt även fast den nu har ett par år på nacken.

Nu står alltså valet mellan en ny Moto G som jag får ge runt 1700:- för, och en aningen begagnad S3a för ett par hundra mindre, hur skulle ni insatta tänka där?

Även fast jag kanske inte lyssnat på alla råd jag fått hittills så vill jag tacka alla som tagit sig tid att svara trots att det för er gäller helt ointressanta saker.

Till det du skall använda telefonen till så skiljer det sig inte mycket mellan Moto G och S3. Dock kan jag säga som nyligen blivit med S3 att ja, det är en äldre modell. Trots detta är den fortfarande väldigt kompetent och jag är riktigt nöjd med den. Har inte provat Moto G, bara klämt lite på den i butik, kan säga att S3 känns något exklusivare att hålla i. Dock är Moto möjligen skönare då den har en gummiliknande baksida.

Då jag nu använder den som musikspelare så var möjligheten till minneskort viktig för mig, S3'an är dessutom riktigt snabb. Jag hade tidigare en Galaxy S Advance som på senare tid inte fungerade alls bra. Denna är ett stort lyft, nu kan jag använda den som man skall använda en Smartphone. Skärmen är bra, den är skön att hålla i och det känns riktigt bra att hantera skärmen då den är såpass slät och följsam. Svårt att beskriva, men den är riktigt skön att använda. Skärmen är liksom så slät så det känns knappt att den är där.

Hårdvarumässigt är de nåstan lika, S3 har mycket bättre kamera. Bilderna blir riktigt bra med den och den är snabb på att ta bilderna. När den fokuserat (vilket tar ca en sekund), så kan den ta flera foton i rad utan fördröjning.
Jag kan bara rekommendera S3, eftersom jag inte själv använt Moto G, men du kommer nog inte bli missnöjd med någon av dem. Dessutom, om du inte vill använda Samsungs Touchwiz, installera en ny launcher, kör själv med NOVA eller Apex.

Finns en bra jämförelse här så kan du avgöra själv:
http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/mobile-phone/3496394/moto-...

Lycka till!

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Problemet är bara att jag fick så brutala tillbakablickar till den vecka jag spenderade med att skrika mig hes åt Windows 8 som jag blev påtvingad när jag köpte ny laptop för ett par månader sen när jag klickade runt i telefon med WP. Datorn rullar faktiskt på med Windows 8 fortfarande, men det krävdes classic shell och en hel del pillade i registret innan blodtrycket sjönk till sånn nivå att jag kunde acceptera det för vardaglig användning, men så fort man ska ändra på nått eller installera nått nytt så slutar det med gap, skrik och frustration. Jag har en sticka ligger redo med W7 på som åker raka spåret in i USB porten nästa gång nånting jävlas med mig, det får bara en enda chans till nu.

Så jag kände direkt hur det bara bubblade till i mig av ilska när jag såg dessa äckliga fyrkantiga rutor fara fram o tillbaks på skärmen. Det går bara inte, jag kan inte, jag vill inte.

Ser ut som att TS har haft traumatiska upplevelser med Windows 8. Jag har även stött på ett gott antal irritationsmoment trots min korta stund med det. Som tur va så blåste jag ultrabooken nästan direkt och la in Linux då jag inte pallar att krångla med W8. Fick tillbaka 60GB lagringsutrymme på SSDn dessutom. Känns som att det var värt det.

Citat:

Nu står alltså valet mellan en ny Moto G som jag får ge runt 1700:- för, och en aningen begagnad S3a för ett par hundra mindre, hur skulle ni insatta tänka där?

Moto G.
Trots den mestadels bättre hårdvaran i S3an så är Samsungs bloatware ett riktigt irritationsmoment. Du vill gärna slippa den och få så nära stock Android som möjligt. Tro mig.
Sedan verkar S3s uppdateringar till nyare versioner vara tveksamma, medans vi nog kan vänta oss i alla fall en till uppdatering till Moto G som dessutom redan sitter på den senaste versionen (Android 4.4.2).
Det är även positivt att Moto G kör med s.k. skärmknappar istället för hårdvaruknappar. Att ha en taktil hemknapp medans resten av telefonen styrs utan taktil feedback krossar den enhetliga upplevelsen.
Jag tycker även att 9:16 är för högt i förhållande till bredden om inte knapparna sitter på samma yta (sitter på skärmen).

Permalänk
Medlem

Ledsen för dubbelpost.

Skrivet av Kasken:

Men det begränsade lagringsutrymmet skrämmer mig, hur mycket är egentligen 8GB i smartphone-svängen? Är det 2 ”Appar” o lite bilder? 10 Appar? Jag har ingen måttstock till detta känner jag.

Du får ca 5.5GB ledigt utrymme i 8GB versionen och 12.5 i 16GB versionen.
I det mindre utrymmet kan du få problem om du planerar att använda den som en musikspelare (vilket du borde fundera på då Play Music har ett riktigt bra interface), men om du inte har musik eller video på den så ska 5.5GB räcka.
De flesta appar och simpla spel tar bara runt 1-50MB. Och är du inte den som installerar allt under himmel och jord så ska det inte bli ett problem.

Ett tips för bättre batteritid på Android 4.4 enheter: stäng av location reporting. Du hittar detta enkelt via settings -> location.
Du behöver det för Google Now funktioner, men om du inte ska använda dig av den tjänsten eller andra tjänster som kollar b.l.a väder så har du inte mycket användning av den och sparar batteri med den avslagen.
Två allmänna tips för Android enheter: gå in på settings -> wi-fi -> advanced och ställ in den på att inte ha wi-fi påslaget när den sover. Och sedan självklart att stänga av bluetooth när du inte använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Har fram tills nu lyckats hanka mig fram rätt smärtfritt här i livet utan smartphone, men nu måste jag tyvärr bita i det sura äpplet och skamset erkänna att vissa funktioner kanske inte är så dumma ändå.

Är ju dock van vid att telefoner kostar runt 500:- så att kasta 5-6000:- på en ny telefon nu finns inte på kartan…inte ens lite. Upp till 1500:- känns ok, m...

När jag läst så här långt tänkte jag att Moto G skulle nog passa in här

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk

Kollar själv lite efter en billigare andratelefon, och har stött på LG Optimus L9 II D605. Kostar 1690 på netonnet. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2217865
Det skulle kanske kunna vara ett alternativ till Moto G. Det osäkra är väl hur det är med uppdateringarna till denna LGn, den skall ha gamla 4.1.2, trots att telefonen inte är så värst gammal. Så det är en osäkerhet. Sen verkar det inte vara en modell för svenska marknaden direkt, men det är väl inte lika illa. Hårdvaran verkar ändå rätt bra för pengen. Anledningen till att jag inte tagit LGn eller Moto G, är för att jag tänker mig en lite mindre telefon egentligen, fast med ok spec i övrigt.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk

Ännu en röst på Moto G

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Har spenderat x timmar på jobbet denna vecka med att söka runt på prisjakt, läsa omdömen och recensioner.
Som jag fått ihop det nu så står det mellan Samsung Galaxy Ace 3 GT-S7275 och Motorola Moto G 8GB

Jag skulle utan tvekan ha valt Motorola Moto G om jag hade kollat efter en lur i den prisklassen. Jag har börjat bojkotta Samsung så gott det går, för enligt mig så är de påväg (eller åtminstone försöker) att bli Apple #2.

Skrivet av netbuddy:

Min röst faller på Motorola G. Då nu Google äger Motorola, så kommer den uppdateras med senaste Android, dessutom utan bloatware. Även, som du säger, så är den mycket bättre i hårdvara Skärmen är bättre, även kameran. 8Gb räcker långt för normal användning, du kan ladda ner hyfsat många appar och spel. Om du vill använda den som musikspelare så räcker det dock inte så långt.

Kort sagt, om du vill ha en bra, snabb och "ren" smartphone, köp Motorola G.

Motorola ägs inte av Google, längre. Tycker däremot, som jag skrev ovan, att Moto G:n är det självklara valet.

Skrivet av Josafo:

Fördelarna med WP är i billigare segmentet eftersom WP flyter betydligt bättre på svagare hårdvara jämfört med Android, som snabbt blir trögt och hackigt på samma hårdvara. Därför har WP ofta varit ett bättre val i mobiler under 2000kr.. Moto G har ändrat på det och nu finns det en bra presterande och billig Android. Men Lumia 520 går för under tusenlappen och är mycket mobil för pengarna om man vill ha det billigaste.

Andra fördelar med WP är ofta bättre kamera i prisklassen, och gratis navigering med offline-kartor.

Jag vet inte ifall du vet vad en av de största nyheterna är med Android 4.4 (KitKat), men det är i alla fall att kunna köras med ännu med flyt på telefoner med sämre presterande hårdvara. Hårdvarukraven sänktes. Vad jag vet så har Moto G fått uppdateringen med KitKat, och jag ser den luren som det självklara valet.

Skrivet av Systix:

Med tanke på just det du skriver tycker jag att du verkar vara den perfekta WP användaren. Vill man ha 350 000 spel och andra märkliga appar så är Android bra... Är du inte intresserad av sådant skulle jag säga att WP är det bättre alternativet.

Jag har haft en Ace 2 och sämre telefon får man leta efter... Otroligt laggig i telefonboken och i samtal.

Däremot så kan det sluta med att TS gärna gör mer än det har specifierat ovan. Jag hade inga stora krav på lur då jag köpte min första smartphone, men jag började använda mycket mer applikationer än vad jag hade väntat mig. Dessutom så får du Android att låta som en lekstuga där du menar på att om man vill ha alla möjliga spel och konstiga appar, så är det det bästa valet. Jag skulle mer säga att Android har ett brett sortiment och att det finns någonting för alla.

Gällande Ace 2 så kan jag hålla med. Jag har lagt vantarna på en sådan då jag skulle hjälpa en bekant. Det var nog den värsta telefon jag någonsin använt. Det var så mycket skräp (bloat) installerat out of the box så att man blev deprimerad. Samsungs TouchWiz ser desutom (enligt mig) ut som ett tivoli. Skarmen var dessutom katastrofal. Lågupplöst och liten.

Skrivet av GizmoTheGreen:

Röstar också Moto G, precis beställt min.

om TS vill börja smått har jag två zte blade till övers, kan lägga in android 4.3.1 funkar rätt skapligt, 200 kr för en av dom. dock ingen laddare men ett headset kan jag fixa.

dock armv6 så vissa moderna appar typ chrome funkar inte.

TS sa att begagnat inte finns på kartan.

För övrigt så hade jag en Samsung Galaxy S2 med 4"-skärm tidigare. Det var en stor skärm då jag började använda den, tyckte jag. Nu har jag en Nexus 5 och jag tycker att 5" är alldeles lagom för min del. Man vänjer sig vid större skärmar.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Jag skulle utan tvekan ha valt Motorola Moto G om jag hade kollat efter en lur i den prisklassen. Jag har börjat bojkotta Samsung så gott det går, för enligt mig så är de påväg (eller åtminstone försöker) att bli Apple #2.

Motorola ägs inte av Google, längre. Tycker däremot, som jag skrev ovan, att Moto G:n är det självklara valet.

Jaha, det hade jag ingen aning om, när hände detta? Ser att det står 29/1 på en Twitter post.
Är det Google-Motorola eller Lenovo-Motorola som byggt Moto G?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Lite roligt är det ju att du skriver ointresserad men ändå lägger du all denna tid på det..

skummade mest men ni verkar ha bra koll på det.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Är det Google-Motorola eller Lenovo-Motorola som byggt Moto G?

Google-Motorola, men Motorola själva sa att Google lämnade dem ifred och lät dem agera separat.
Så det var ju egentligen Motorola själva.
Vi får hoppas att Lenovo låter Motorola sköta sig själva med tanke på hur bra det ser ut att gå.

Google köpte Motorola mest för deras patent och deras experimentella hårdvarudivision (den som jobbar på project Ara, det Phonebloks liknande konceptet). Google behöll båda dessa delar och sålde bara just den delen som jobbar på vanliga mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tollen:

Lite roligt är det ju att du skriver ointresserad men ändå lägger du all denna tid på det..

skummade mest men ni verkar ha bra koll på det.

Lycka till

Hehe, jo, det kan tyckas motsägelsefullt det håller jag med om.

Det är just smartphones och surfplattor som jag finner totalt ointressanta, mycket på grund av det beteende de tycks driva de flesta användare till. De verkar fruktansvärt beroendeframkallande, många tycks tro att ögonen ska börja brinna om de inte får sin dos av skärmstrålning minst var 5:e minut.... Jag är rädd att jag ska drivas till detta vansinne själv. Dessutom känner jag absolut inget behov av att kolla mail/facebook/whatever flera gånger i timmen, det räcker gott att skumma igenom en gång om dagen, o då kan jag lika gärna göra det på datorn när jag kommer hem på kvällen. Vill nån mig nått mer brådskande än så finns just TELEFONEN att RINGA mig på

Teknik/elektronik i allmänhet och datorer i synnerhet finner jag högst intressant, sånt upptar en stor del av min fritid. Jag finner bara inget behov av att bära mig med det i fickan när jag är ute, när jag är ute så umgås jag med de personer jag har omkring mig för tillfället och min uppmärksamhet lägger jag på det som händer runt omkring mig i verkligheten för stunden. Rapporter om vad någon i min umgängeskrets ätit till lunch eller sweclockers nyhetsbrev får snällt vänta tills jag kommer hem o sätter mig vid datorn. Men när jag nu finner mig i ett läge där dessa apparater faktiskt kan underlätta för mig i vardagen så får jag ju ta att sätta mig in i det.

Mitt ointresse för dessa apparater medför ju att jag inte kan ett dugg om dom, därför denna tråd där jag ber er intresserade om råd och vägledning.

Är fortfarande rätt inställd på en Moto G, blir nog en tripp till grannbyn i helgen för att klämma på en i verkligheten. Det ni säger om ett "rent" Android väger väldigt tungt, det finns få saker i världen som stör mig så mycket som förinstallerad dynga. Man kan inte formatera om en smartphone o lägga in ett rent OS på samma sätt som man gör varje gång man tvingas köpa en märkesdator om jag förstått det rätt?

Åter igen, tack som tusan för alla inlägg, jag tar in allt som skrivs även om jag inte svarar på allt.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Ha ha - snart är du djupt nere i mobilträsket också..!
Lite att läsa om Moto G ikväll: http://www.trustedreviews.com/motorola-moto-g_Mobile-Phone_re...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Avstängd

Jag skulle satsat på en Samsung Galaxy Trend.

Netonnet säljer en den uppiffade Trend+ för 1100kr (För att utnyttja mobilen maximalt behövs ett minneskort kostar ca:200kr för ett 16GB mSDHC).
http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/samsung/samsung-s7580galaxytrendpluswhite/198214.7985/

Finns även som olåst med Comviq för 900kr
http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/samsung/samsung-galaxytrendcomviqstart/199822.7985/

Samsung Galaxy Trend+, är en bra Allt-i-allo mobil, finns i vitt och svart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Jag skulle satsat på en Samsung Galaxy Trend.
http://www.netonnet.se/ItemExtraImages/telefon/mobiltelefon/v...

Netonnet säljer en den uppiffade Trend+ för 1100kr (För att utnyttja mobilen maximalt behövs ett minneskort kostar ca:200kr för ett 16GB mSDHC).
http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/samsung/samsung-s7580galaxytrendpluswhite/198214.7985/

Finns även som olåst med Comviq för 900kr
http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/samsung/samsung-galaxytrendcomviqstart/199822.7985/

Samsung Galaxy Trend+, är en bra Allt-i-allo mobil, finns i vitt och svart.

Är också intresrad av en ny lur som är bättre än min HTC Wildfire som börjar bli gammal o slö. Vill ha en max 4,5t skärm och den ska ha en sd micro slot, för jag ska spela musik på den. Är deta en bra lur att byta mot eller är den full med blotware o annat skräp man inte vill ha ? Vill inte roota om telfeonen direkt man får den.

Max pris är 1800kr vill inte lägga mer pengar på nåt ja inte använder så specilet ofta mer än sms, ringa, spela lite och musik

Edit: Det ska va Android os på den

Visa signatur

Intel i5 4690k. Kylning Hyper evo 212. Amd FxF 6870 1gb, Ram DDR3 8gb Corsair Lp 1600Mhz
Moderkort Msi z97m Gaming. SSD Samsung 830 series 256Gb. 3,5 tb lagring. Nätagg 550w Seasonic.
Skärm Asus 23" PA238Q IPS. Tangetbord Sidewinder x4, Mus Razer Naga.
Högtalare Edifier S330D 2.1, Headset Siberia V2

Permalänk
Avstängd

Jorå Samsung har stoppat in mängder av program i Galaxy Trend+
Så förutom de från Google, så kommer motsvarande från Samsung.
Fast det går att inaktivera de man inte vill ha, i Inställningar-Hanteraprogram-(fliken visa)Alla.

Visa signatur