Permalänk
Medlem

Vad är cachelagrat RAM?

Tjena , jag köpte nyss 4 nya GB till mitt RAM minne men när jag kollar på aktivitetshanteraren står det "totalt 8163, Cachelagrat 5075, Tillgängligt 6430 Ledigt 1389

Vad är cachelagrat egentligen? är det bra eller dåligt att ha ett så "högt" ?? värde..

när jag spelar tex BF så använder den typ bara 3GB RAM enligt den mätaren där (lika mycket som innan jag inhandlade 4 extra GB minne...??

Mvh

Permalänk
Medlem

32bit?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Jag har ett 64 bitars operativsystem om det var det du undrade?

8gb installerat RAM.

cachelagrat sjunker ju avsevärt när man startar om datorn men jag undrar vad det är?? jag hade tex 5k cachelagrat när jag startade BF innan, gör det någon skillnad på spelupplevelse ? att det laggar mer eller nåt kanske för då stog det 0 ledigt...

Permalänk
Medlem

Det är minne som används som cache. Inget problem med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det är minne som används som cache. Inget problem med andra ord.

Varför skulle ett OS tilldela Cache till RAM-minnet? Njaaa du yrar

RAM=Stickor
Cache=Hårddisk

Cache används för mycket, bl.a program och ofta använda filer som sen "snabbt kan laddas upp i rammminnet" när det
behövs. Typ som hibernite många som använder bärbart kör med...

Till TS:
Skicka en screenshot på din taskmgr där den visar minnet så får vi kolla läget.. och nej det kommer inte påverka din FPS i BF4 - såvida du inte väljer att stänga av pagefilen helt men det är inte rekommenderat hur mycket ram man än har

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snippix:

Jag har ett 64 bitars operativsystem om det var det du undrade?

8gb installerat RAM.

cachelagrat sjunker ju avsevärt när man startar om datorn men jag undrar vad det är?? jag hade tex 5k cachelagrat när jag startade BF innan, gör det någon skillnad på spelupplevelse ? att det laggar mer eller nåt kanske för då stog det 0 ledigt...

Om du googlar lite på Prefetch som kom med XP, och även superfetch som kom från och med Vista så hittar du lite mer om vad det är för nått.

Dina siffror enligt första inlägget säger att allt verkar vara helt i sin ordning.

Detta Cachelagrat 5075, är vad Superfetch gör..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Varför skulle ett OS tilldela Cache till RAM-minnet? Njaaa du yrar

RAM=Stickor
Cache=Hårddisk

Cache används för mycket, bl.a program och ofta använda filer som sen "snabbt kan laddas upp i rammminnet" när det
behövs. Typ som hibernite många som använder bärbart kör med...

Till TS:
Skicka en screenshot på din taskmgr där den visar minnet så får vi kolla läget.. och nej det kommer inte påverka din FPS i BF4 - såvida du inte väljer att stänga av pagefilen helt men det är inte rekommenderat hur mycket ram man än har

Jag yrar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Varför skulle ett OS tilldela Cache till RAM-minnet? Njaaa du yrar

RAM=Stickor
Cache=Hårddisk

Cache används för mycket, bl.a program och ofta använda filer som sen "snabbt kan laddas upp i rammminnet" när det
behövs. Typ som hibernite många som använder bärbart kör med...

Till TS:
Skicka en screenshot på din taskmgr där den visar minnet så får vi kolla läget.. och nej det kommer inte påverka din FPS i BF4 - såvida du inte väljer att stänga av pagefilen helt men det är inte rekommenderat hur mycket ram man än har

Nu tror jag det är du som yrar.
(eller egentligen tror jag inte, jag vet)

Ram har använts till cache för sekundärminnet i gott och väl över 20 år !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Varför skulle ett OS tilldela Cache till RAM-minnet? Njaaa du yrar

RAM=Stickor
Cache=Hårddisk

Cache används för mycket, bl.a program och ofta använda filer som sen "snabbt kan laddas upp i rammminnet" när det
behövs. Typ som hibernite många som använder bärbart kör med...

Till TS:
Skicka en screenshot på din taskmgr där den visar minnet så får vi kolla läget.. och nej det kommer inte påverka din FPS i BF4 - såvida du inte väljer att stänga av pagefilen helt men det är inte rekommenderat hur mycket ram man än har

Tack, jag behövde ett gott skratt idag. För du är väl inte allvarlig va?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Och första meningen jag läser är
"In computing, a page cache, often called a disk cache"

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Och första meningen jag läser är
"In computing, a page cache, often called a disk cache"

Du kanske skulle läsa klart meningen som fortsätter:

"..., is a "transparent" cache of disk-backed pages kept in main memory (RAM) by the operating system for quicker access. "

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Och första meningen jag läser är
"In computing, a page cache, often called a disk cache"

En mening som avslutas med:
"...a "transparent" cache of disk-backed pages kept in main memory (RAM) by the operating system for quicker access."

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Du kanske skulle läsa klart meningen som fortsätter:

"..., is a "transparent" cache of disk-backed pages kept in main memory (RAM) by the operating system for quicker access. "

Skrivet av FX9:

En mening som avslutas med:
"...a "transparent" cache of disk-backed pages kept in main memory (RAM) by the operating system for quicker access."

Smurf (största off topic i världshistorien)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Smurf (största off topic i världshistorien)

hehehe

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Och första meningen jag läser är
"In computing, a page cache, often called a disk cache"

Hardcore self owning super star award delas ut till *trumvirvel* "candyraver"

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ram har använts till cache för sekundärminnet i gott och väl över 20 år !

Hi-memory hette det på "den tiden" men jag nyare utgåvor av Windows, speciellt 64bitars löser det på helt andra sett t.ex Pre-fetch
http://www.tutorialspoint.com/computer_fundamentals/computer_...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt att jag inte ger korrekt hjälp och ska uppdatera mig i minneshantering. Men att ni andra glädjes av det bjuder jag på

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Hi-memory hette det på "den tiden" men jag nyare utgåvor av Windows, speciellt 64bitars löser det på helt andra sett t.ex Pre-fetch
http://www.tutorialspoint.com/computer_fundamentals/computer_...

Jag rekommenderar en självstudiekurs i datorkunskap.

Jag har pillat med datorer sedan Dos 4.0 så jag har rätt bra grepp om hur det fungerar.

Andra operativsystem jag har erfarenhet av:
MS-DOS 5.0 till 6.22
PC-DOS 4.0 till 7.0
DR DOS div versioner
Windows 3.0 till 98SE ( dosbaserade )
Windows NT 4 till Win 7 ( NT-baserade )
IBM OS/2 2.0 till 4.0
FreeBSD
OpenBSD
Lite olika Linux, inte så mycket
samt div annat smått o gått

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snippix:

Tjena , jag köpte nyss 4 nya GB till mitt RAM minne men när jag kollar på aktivitetshanteraren står det "totalt 8163, Cachelagrat 5075, Tillgängligt 6430 Ledigt 1389

Vad är cachelagrat egentligen? är det bra eller dåligt att ha ett så "högt" ?? värde..

när jag spelar tex BF så använder den typ bara 3GB RAM enligt den mätaren där (lika mycket som innan jag inhandlade 4 extra GB minne...??

Mvh

Värdet som cachelagrat visar är inte så lätt att tyda. Det anger minne som antingen kan frigöras vid behov, eller skrivas till disk vid behov, och behov uppstår när en processer frågar efter mer minne. Så ett högt värde är inget att oroa sig för, det sjunker när minnesanvändningen går upp. Det är helt normalt alltså.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag rekommenderar en självstudiekurs i datorkunskap.

Jag har pillat med datorer sedan Dos 4.0 så jag har rätt bra grepp om hur det fungerar.

Andra operativsystem jag har erfarenhet av:
MS-DOS 5.0 till 6.22
PC-DOS 4.0 till 7.0
DR DOS div versioner
Windows 3.0 till 98SE ( dosbaserade )
Windows NT 4 till Win 7 ( NT-baserade )
IBM OS/2 2.0 till 4.0
FreeBSD
OpenBSD
Lite olika Linux, inte så mycket
samt div annat smått o gått

Bara dos 4.0? Skämtar lite, men ja absolut ska jag läsa på mer innan jag försöker mig på att ge "råd". Tack för tipset!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Bara dos 4.0? Skämtar lite, men ja absolut ska jag läsa på mer innan jag försöker mig på att ge "råd". Tack för tipset!

Ja det var inte meningen att verka sur o barsk, bara lite ADHD så här på kvällen.

Men som sagt, det är verkligen värdefullt att lära sig lite om hur det fungerade på DOS-tiden, även om mycket har ändrat sig så får man en liten känsla av hur det fungerar under huven, det är mer lättöverskådligt att lära sig från den nivån.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ja det var inte meningen att verka sur o barsk, bara lite ADHD så här på kvällen.

Men som sagt, det är verkligen värdefullt att lära sig lite om hur det fungerade på DOS-tiden, även om mycket har ändrat sig så får man en liten känsla av hur det fungerar under huven, det är mer lättöverskådligt att lära sig från den nivån.

Nej jag uppskattar kritik, ända sättet att lära sig på.
Hade en BBS på en 8086:a där ramminnet (640kb) var väldigt betydande - och det är väl dom tankarna jag fastnat i även om dagens MS/IOS/Unix-OS har utvecklat bättre sätt att hantera minne på där jag inte riktigt hängt med.

*läser på*

Ha de fint! Hoppas TS får ett förnuftigt svar.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av candyraver:

Ber om ursäkt att jag inte ger korrekt hjälp och ska uppdatera mig i minneshantering. Men att ni andra glädjes av det bjuder jag på

Det är rätta takter!

Till TS cachelagrat ram är alltså riktigt bra, det gör att program ofta slipper läsa från hårddisken, eftersom data reda ligger i arbetsminnet.
Behöver något program använda mer minne, frigörs bara en del av det cachelagrade minnet till programmet, det är därför det står att du har 6430MB tillgängligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Nej jag uppskattar kritik, ända sättet att lära sig på.
Hade en BBS på en 8086:a där ramminnet (640kb) var väldigt betydande - och det är väl dom tankarna jag fastnat i även om dagens MS/IOS/Unix-OS har utvecklat bättre sätt att hantera minne på där jag inte riktigt hängt med.

*läser på*

Ha de fint! Hoppas TS får ett förnuftigt svar.

Att ha drivit BBS på en 8086a höjde din imponansfaktor i mina ögon, hatten av.

En nod eller flera ?

Hur många baud ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Att ha drivit BBS på en 8086a höjde din imponansfaktor i mina ögon, hatten av.

En nod eller flera ?

Hur många baud ?

Nu går vi ot förvisso,
Började på 8086a som far gav mig med ett internt 2400bps sen fastna jag för intresset Hade redan min egen telefonlinje då far var trött på alla som ringde och bara ville nå mig ändå Uppgraderade modem/hårdvara efter ekonomi.... 10mb hårddisk började jag med - jag fick sopa rätt mycket bland filer i DOS som inte ansåg "användas" och en del pillande i autoexec.bat/config.sys för att få minnet att räcka...

Sluta med några hundra användare och telnet-linje men sen började Internet/BT/FTP som en storm runt 2000...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Hjälpsam

5075 MB är förresten inte så mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |