Erfarenheter av Chromecast?

Permalänk
Medlem

Erfarenheter av Chromecast?

Hur bra funkar den?
Har ni testat lokal uppspelning? Drar laptopen/mobilen mycket ström när den spelar upp lokalt innehåll? (t.ex. en film som ligger på hårddisken)
Var den värd pengarna?

Permalänk

Har inte testat den, men jag tycker det ser intressant ut och funderar på att skaffa en själv. Roligt att höra om någon har testat och kan ge lite synpunkter.

Permalänk

Jag har en Chromecast och tycker den fungerar mycket bra.
Funktioner som fungerar bra nu är att "casta" material från chrome, youtube och netflix via mobil, paddor eller chrome webläsare med google cast på dator (både mac o PC).
Det jag tycker behöver utökas är stödet för att streama lokalt lagrade filer. Det finns redan appar som exempelvis Videostream som fixar att streama .mp4 och de jobbar på att utöka stödet till fler filtyper/codecs.
"Videostream is a Chrome App that lets you take local video and stream it (without lag) in full 1080p to your Chromecast. Right now we only support .mp4 files but very soon (hopefully this week) we'll be expanding to support many more file types / codecs through the use of ffmpeg - this will give us more or less the same file format coverage as VLC. " citat från http://forums.androidcentral.com/google-chromecast/369439-videostream-chromecast-stream-local-video-your-computer.html

Jag har inte märkt av någon ökning i batteriförbrukning då jag spelat upp lokalt lagrade filer. När jag lekt med min platta tycker jag snarare att batteritiden ökat (skärmen blir svart på android enheten när material skickas till chromecasten) dock får man ju räkna med att wifi måste vara igång för att det ska fungera.
Relativt nyligen släpptes dessutom SDKn så man förhoppningsvis se fram emot flertalet nya appar.

Nu när Play store har öppnat portarna för svenskar kan jag verkligen rekommendera er att köpa chromecasten för ca 350:- inkl. frakt det är en rolig och billig leksak.

Här är lite länkar som kan vara av intresse:
http://www.swedroid.se/google-lanserar-play-enheter-sverige-nexus-7-5-samt-chromecast-tillgangliga/
http://www.swedroid.se/handel-via-google-play-enheter-villkor-garantier-och-frakt/

Permalänk
Skrivet av Carlssonmeister:

Jag har en Chromecast och tycker den fungerar mycket bra.
Funktioner som fungerar bra nu är att "casta" material från chrome, youtube och netflix via mobil, paddor eller chrome webläsare med google cast på dator (både mac o PC).
Det jag tycker behöver utökas är stödet för att streama lokalt lagrade filer. Det finns redan appar som exempelvis Videostream som fixar att streama .mp4 och de jobbar på att utöka stödet till fler filtyper/codecs.
"Videostream is a Chrome App that lets you take local video and stream it (without lag) in full 1080p to your Chromecast. Right now we only support .mp4 files but very soon (hopefully this week) we'll be expanding to support many more file types / codecs through the use of ffmpeg - this will give us more or less the same file format coverage as VLC. " citat från http://forums.androidcentral.com/google-chromecast/369439-videostream-chromecast-stream-local-video-your-computer.html

Jag har inte märkt av någon ökning i batteriförbrukning då jag spelat upp lokalt lagrade filer. När jag lekt med min platta tycker jag snarare att batteritiden ökat (skärmen blir svart på android enheten när material skickas till chromecasten) dock får man ju räkna med att wifi måste vara igång för att det ska fungera.
Relativt nyligen släpptes dessutom SDKn så man förhoppningsvis se fram emot flertalet nya appar.

Nu när Play store har öppnat portarna för svenskar kan jag verkligen rekommendera er att köpa chromecasten för ca 350:- inkl. frakt det är en rolig och billig leksak.

Här är lite länkar som kan vara av intresse:
http://www.swedroid.se/google-lanserar-play-enheter-sverige-nexus-7-5-samt-chromecast-tillgangliga/
http://www.swedroid.se/handel-via-google-play-enheter-villkor-garantier-och-frakt/

har en enkel o kanske lite dum fråga, har chromecast-enheten wifi eller krävs det kabelanslutning till enheten man ska streama ifrån? eller funkar båda?

efter en snabb googling så besvarade jag den där frågan själv.. men utvecklar den istället, hur bra(stark) wifi-koppling har den? jag har lite tveksam mottagning i mitt sovrum, precis så att jag fixar att streama typ netflix i mobilen (sony z1), och om den är svagare än den så kommer jag ej kunna nyttja den:( har du några erfarenheter att dela?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlssonmeister:

Jag har en Chromecast och tycker den fungerar mycket bra.
Funktioner som fungerar bra nu är att "casta" material från chrome, youtube och netflix via mobil, paddor eller chrome webläsare med google cast på dator (både mac o PC).
Det jag tycker behöver utökas är stödet för att streama lokalt lagrade filer. Det finns redan appar som exempelvis Videostream som fixar att streama .mp4 och de jobbar på att utöka stödet till fler filtyper/codecs.
"Videostream is a Chrome App that lets you take local video and stream it (without lag) in full 1080p to your Chromecast. Right now we only support .mp4 files but very soon (hopefully this week) we'll be expanding to support many more file types / codecs through the use of ffmpeg - this will give us more or less the same file format coverage as VLC. " citat från http://forums.androidcentral.com/google-chromecast/369439-videostream-chromecast-stream-local-video-your-computer.html

Jag har inte märkt av någon ökning i batteriförbrukning då jag spelat upp lokalt lagrade filer. När jag lekt med min platta tycker jag snarare att batteritiden ökat (skärmen blir svart på android enheten när material skickas till chromecasten) dock får man ju räkna med att wifi måste vara igång för att det ska fungera.
Relativt nyligen släpptes dessutom SDKn så man förhoppningsvis se fram emot flertalet nya appar.

Nu när Play store har öppnat portarna för svenskar kan jag verkligen rekommendera er att köpa chromecasten för ca 350:- inkl. frakt det är en rolig och billig leksak.

Här är lite länkar som kan vara av intresse:
http://www.swedroid.se/google-lanserar-play-enheter-sverige-nexus-7-5-samt-chromecast-tillgangliga/
http://www.swedroid.se/handel-via-google-play-enheter-villkor-garantier-och-frakt/

Eller så köper man på http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/dvd_-blu-ray-och-video... och fri frakt

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svalle:

Den kostar 310 på playstore också, gratis frakt vet jag inte dock. https://play.google.com/store/devices/details?id=chromecast

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Den kostar 310 på playstore också, gratis frakt vet jag inte dock. https://play.google.com/store/devices/details?id=chromecast

Var nog fri frakt som gjorde att svalle tipsade om Netonnet. Playstore tar minimum 30SEK i frakt.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videfix:

Var nog fri frakt som gjorde att svalle tipsade om Netonnet. Playstore tar minimum 30SEK i frakt.

Jo, och det verkar vara UPS så chansen är ganska stor att de inte lyckas hitta hem till dig...

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med min, Videostream genom mina datorer fungerar jätte bra jag hoppas att de får ut ett bättre stöd för video-format snart. Då blir den nästa helt perfekt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag är väldigt nöjd med min, Videostream genom mina datorer fungerar jätte bra jag hoppas att de får ut ett bättre stöd för video-format snart. Då blir den nästa helt perfekt.

En fråga riktad både till dig men även till andra:

Har ni fått det att fungera smidigt från stationär dator till CC?
Alltså trådlöst genom router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

En fråga riktad både till dig men även till andra:

Har ni fått det att fungera smidigt från stationär dator till CC?
Alltså trådlöst genom router?

ALLA enheter som är kopplade på samma nätverk som Chromecasten kan strömma till den problemfritt. (Förutsatt att apparna har stödet eller man använder Chrome-webbläsaren och har insticksprogramet.)
Dock första gången när man ska konfigurera den MÅSTE man koppla med en telefon eller dator med eget wifi direkt emot Chromecast'en för att ställa in så den är kopplad på rätt nätverk. Det gick på 5 minuter så var det klart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har inte upplevt några större problem med chromecasten, har fungerat ypperligt både från ios och android. Netflix, Youtube, Plex för lokala filer (bilder, filmer etc).
Dock en viktig sak att komma ihåg är chromecasten bara har stöd för 2.4Ghz Wifi, så har du en 2.4/5Ghz router och har ex. mobil på 5Ghz bandet så kan den INTE hitta chromecasten. Utan man måste vara på samma trådlösa nätverk.
Min hade problem att hitta mitt wifi i början, tills jag tvingade routern ner i 2.4Ghz bandet till en antenn (150mbit) innan det gick.

EDIT: Enheten man "castar" ifrån drar inte mer batteri, om du inte sittar och pillar med den.

Visa signatur

PC: i7 3770k, Asus P8Z77-M PRO, 16GB @ 1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 120GB Intel 330
HTPC: i5 3450, ASRock Z77M mATX, 8GB @1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 160GB Intel 320
Server (Ubuntu 12.04): Pentium G2030 3Ghz, 4GB @ 1600Mhz, 160GB VelociRaptor, 4*1TB 7200RPM @ RaidZ

Permalänk
Medlem

Jag beställde just en Chromecast och en Nexus 5 från Play Devices. De lämnar lagret den 24:e.

Skrivet av Arazand:

Dock första gången när man ska konfigurera den MÅSTE man koppla med en telefon eller dator med eget wifi direkt emot Chromecast'en för att ställa in så den är kopplad på rätt nätverk. Det gick på 5 minuter så var det klart.

Jag har läst att man inte behöver göra så, men det är nog det lättaste sättet och varför göra det svårt för sig?

Skrivet av Teere:

Dock en viktig sak att komma ihåg är chromecasten bara har stöd för 2.4Ghz Wifi, så har du en 2.4/5Ghz router och har ex. mobil på 5Ghz bandet så kan den INTE hitta chromecasten. Utan man måste vara på samma trådlösa nätverk.
Min hade problem att hitta mitt wifi i början, tills jag tvingade routern ner i 2.4Ghz bandet till en antenn (150mbit) innan det gick.

Bra att veta. Tackar.

Citat:

Enheten man "castar" ifrån drar inte mer batteri, om du inte sittar och pillar med den.

Jo, det måste den göra.
Det beror ju på vad du streamar, att streama lokala filer (så länge de inte omkodas) och att streama från nät-tjänster borde ju inte påverka batteritiden mycket, men att streama innehåll från webbläsaren kommer ju att öka batteriförbrukningen då datorn måste encode:a det som syns på bilden för att sedan skicka det till CCn. Det är just den delen jag är nyfiken på. Hur mycket batteri drar det på laptopen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag har läst att man inte behöver göra så, men det är nog det lättaste sättet och varför göra det svårt för sig?

Det går säkert att lösa det trådat genom en trådlösrouter. Men när jag spontant testade så hittades inte Chromecast'en av datorn alls. Det går kanske genom att man kopplar in den med USB direkt in i datorn, det testa jag inte eftersom apparaten mer eller mindre ska bo i en TV i vardagsrummet så koppla jag in den där och fortsatt med att "glömma bort" att det faktiskt en är apparat jag kan koppla in och ut ur TVn och börjat mer behandla det som en funktion TVn har inbyggt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Funkar riktigt nice Brukar mysa med sweclockers fredagspanel på TVn
Generellt så fungerar streamat material riktigt bra, twitch t.ex på Chromcast

Men att spela upp lokala filer som .mkv och sånt så måste man börja mecka/gräva lite i det - då rekommenderar jag nästan att man faktiskt skaffar en "riktig" mediaspelare - Western Digital HD TV för att ta ett exempel.

Jpeg's och andra mer vanliga format fungerar såklart klockrent

Chromecast har sitt eget OS som du styr med Chrome-webläsare eller telefonen - du skickar VAD den ska hämta - och sen hämtar Chromecast det själv på nätet och presenterar det på TVn i fullskärm. http://beta.svtplay.se fungerar bra och det är bara en fråga om tid nnan fler streamingsidor hänger med...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Om jag använder en Chromecast mot min dator. Kan jag då skicka bilden från datorn till tv:n? T ex om jag streamar hockeyn via csports? Fungerar det klockrent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

Om jag använder en Chromecast mot min dator. Kan jag då skicka bilden från datorn till tv:n? T ex om jag streamar hockeyn via csports? Fungerar det klockrent?

Lite si och så. Du får fram bilden på TV:n men inte fullskärm Lite beroende vilken sida man är på såklart - och det kan garanteras lösas med något plugin så man kan få det fullscreen, jag har inte själv kollat så mkt men som jag förstått så ska alla HTML5-streams kunna streamas fullscreen. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Har en Chromecast så kan testa en sida för dig så skicka PM

Edit: Nu trodde jag du mena en "skum fotbollsmatch-stream sida" och inte csports. Jag antar om du kontaktar csports och hör inte om, men när dom kommer införa chromecast-stöd.

Som sagt. beta.svtplay.se fungerar super. Handlar "bara" om sidan vill acceptera chromecast

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

Om jag använder en Chromecast mot min dator. Kan jag då skicka bilden från datorn till tv:n? T ex om jag streamar hockeyn via csports? Fungerar det klockrent?

Så länge din router kan skicka tillräckligt med bandbredd så ska det funka.
Du streamar altså detta via Chrome (webbläsaren). Chrome encode:ar det som syns på fliken du väljer och skickar detta till Chromecasten och TVn.
Om din router har dåligt med bandbredd så kan streamen lagga eller få artefakter. Men du kan sänka kvaliteten genom inställningarna i Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Lite si och så. Du får fram bilden på TV:n men inte fullskärm Lite beroende vilken sida man är på såklart - och det kan garanteras lösas med något plugin så man kan få det fullscreen, jag har inte själv kollat så mkt men som jag förstått så ska alla HTML5-streams kunna streamas fullscreen. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Har en Chromecast så kan testa en sida för dig så skicka PM

Funkar det inte om du använder fullskärmsläget i Chrome? (F11 tror jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jo, det måste den göra.
Det beror ju på vad du streamar, att streama lokala filer (så länge de inte omkodas) och att streama från nät-tjänster borde ju inte påverka batteritiden mycket, men att streama innehåll från webbläsaren kommer ju att öka batteriförbrukningen då datorn måste encode:a det som syns på bilden för att sedan skicka det till CCn. Det är just den delen jag är nyfiken på. Hur mycket batteri drar det på laptopen?

Du har rätt, jag utgick ifrån mig själv och jag streamar bara från nättjänster eller plexservern. Har inte direkt testat att stream från datorn till CC.
Min gissning skulle vara: precis lika mycket batteri det tar som om du skulle se innehållet direkt på laptopen.
Edit: testade lite fort att spegla tab till cc från datorn med html5 video i. Den speglar hela skärmen till CC.

Visa signatur

PC: i7 3770k, Asus P8Z77-M PRO, 16GB @ 1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 120GB Intel 330
HTPC: i5 3450, ASRock Z77M mATX, 8GB @1600Mhz CL9, Gigabyte GTX670 OC, 160GB Intel 320
Server (Ubuntu 12.04): Pentium G2030 3Ghz, 4GB @ 1600Mhz, 160GB VelociRaptor, 4*1TB 7200RPM @ RaidZ

Permalänk

Kan man spela upp bilder eller filmer som är lagrade på telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Lite si och så. Du får fram bilden på TV:n men inte fullskärm Lite beroende vilken sida man är på såklart - och det kan garanteras lösas med något plugin så man kan få det fullscreen, jag har inte själv kollat så mkt men som jag förstått så ska alla HTML5-streams kunna streamas fullscreen. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Har en Chromecast så kan testa en sida för dig så skicka PM

Edit: Nu trodde jag du mena en "skum fotbollsmatch-stream sida" och inte csports. Jag antar om du kontaktar csports och hör inte om, men när dom kommer införa chromecast-stöd.

Som sagt. beta.svtplay.se fungerar super. Handlar "bara" om sidan vill acceptera chromecast

Haha du hade helt rätt med "skum fotbollsmatch-stream". Det är huvudmålet men även lite hockey via csports..

Jag skickar ett PM.

Permalänk
Skrivet av Stevesmom:

Kan man spela upp bilder eller filmer som är lagrade på telefonen?

Japp, om man använder exempelvis localcast eller allcast.
https://play.google.com/store/apps/details?id=de.stefanpledl....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Funkar det inte om du använder fullskärmsläget i Chrome? (F11 tror jag)

Funkar perfekt Men då blir det fullscreen på datorn med ... Vissa säger ALT-TAB funkar så man kan fortsätta använda datorn men inte hos mig.
Ska researcha lite mer..

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Det går att streama film från dator till denna?:D

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Det går att streama film från dator till denna?:D

Ja, iallafall från källor som stöder detm t.ex. Netflix. Tror dock Viaplay saknar stöd men vet inte riktigt

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaktwo:

Det går att streama film från dator till denna?:D

Ja. Det går att streama nästan allt.
Läs lite om den: http://www.anandtech.com/show/7186/google-chromecast-review-a...

Permalänk
Inaktiv

Om ni vill streama från dator till TV kan jag rekommendera Plex. Tidigare kostade Chromecast-funktionen men nu är det gratis, då kan ni också lägga in undertext. Om man streamar med nättjänster kan man starta streamen och till och med stänga av mobilen/datorn eller lämna hemmet utan att det avbryts.

Just nu använder jag min Chromecast till att se på YouTube, Plex (lokalt lagrade filmer och tv-serier men också musik), Google Play Music (Googles motsvarighet till Spotify, kostar), Put.io (Cloud torrenting, ladda ner till deras servrar och streama därifrån, kostar), Netflix (kostar) och 5by (StumbleUpon för filmer). Bara några tips alltså för vad man kan göra med den.

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med kvaliteten av videomaterial man skickar?
Jag kör mina filmer genom plex, blandat mellan mkv filer i 720 och 1080p.
Om jag t.ex. strömmar en mkv med nedanstående kvalitet genom plex, kommer det komprimeras eller är det en 1080p video jag får ut i tv:n?
Auto Media Info :
Video Format........: AVC
Codec ID............: V_MPEG4/ISO/AVC
Length..............: 2h15mn
Video...............: 1920x800 ( 23.976fps )
Bitrate.............: 8851Kbps
Audio Format........: DTS
Codec ID............: A_DTS
Bit rate mode.......: Constant
Bitrate.............: 1509Kbps
Channel(s)..........: 6 channels

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Hur är det egentligen med kvaliteten av videomaterial man skickar?
Jag kör mina filmer genom plex, blandat mellan mkv filer i 720 och 1080p.
Om jag t.ex. strömmar en mkv med nedanstående kvalitet genom plex, kommer det komprimeras eller är det en 1080p video jag får ut i tv:n?
Auto Media Info :
Video Format........: AVC
Codec ID............: V_MPEG4/ISO/AVC
Length..............: 2h15mn
Video...............: 1920x800 ( 23.976fps )
Bitrate.............: 8851Kbps
Audio Format........: DTS
Codec ID............: A_DTS
Bit rate mode.......: Constant
Bitrate.............: 1509Kbps
Channel(s)..........: 6 channels

1080p får du inte ut oavsett. Chromecast stöder bara 720p. Men kvaliteten kan ju fortfarande vara mycket bättre bara man har högre bitrate på videon även om det bara är 720p. Kodas videon inte om så får du väldigt högkvalitativ 720p, vilket de flesta troligtvis inte skulle ha några problem med.
Om den omkodas eller inte beror på var filen ligger.
Jag är inte helt insatt i plex, men om den kan hämtas direkt från nätet av Chromecasten så kodas videon inte om.