Permalänk
Medlem

Tempstyrd On/Off fläktstyrning

Finns det fläktkontroller som slår av eller på fläktar beroende på temperatur? Var hittar man dom i så fall?
Skulle vilja ha det så att alla chassifläktar slår ifrån helt när det blir svalt i lådan. Om det inte finns sådan kontroller. Skulle det funka att använda sig av en vanlig bimetalltermostat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

Finns det fläktkontroller som slår av eller på fläktar beroende på temperatur? Var hittar man dom i så fall?
Skulle vilja ha det så att alla chassifläktar slår ifrån helt när det blir svalt i lådan. Om det inte finns sådan kontroller. Skulle det funka att använda sig av en vanlig bimetalltermostat?

De flesta moderkorten klarar att styra fläktar beroende på temperatur. Det vore väl själva *** om dagens kraftfulla datorer inte skulle klara av att styra ett par fläktar! Man har landat på månen med promille av de resurser som en modern hemdator idag besitter.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

Finns det fläktkontroller som slår av eller på fläktar beroende på temperatur? Var hittar man dom i så fall?
Skulle vilja ha det så att alla chassifläktar slår ifrån helt när det blir svalt i lådan. Om det inte finns sådan kontroller. Skulle det funka att använda sig av en vanlig bimetalltermostat?

Bitfenix Recon-fläktkontroller.

Lägg en fläktkurva på det så är saken biff.

Varför vill du slå av alla fläktar när det är svalt? komponenterna blir ju aldrig svala, så länge datorn är igång.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Bitfenix Recon-fläktkontroller.

Lägg en fläktkurva på det så är saken biff.

Varför vill du slå av alla fläktar när det är svalt? komponenterna blir ju aldrig svala, så länge datorn är igång.

En väl avvägd datorn kan bli ordentligt sval i idle. Fläktar är förbannat överhypat.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Som nämnt innan så rekommenderar jag att styra via moderkortet. Använder själv AI Suits Fan expert som är ett mycket enkelt program där man kan ställa in varvtalskurvor beroende på temperatur. Du kan även välja att stänga av x antal fläktar när du är under önskad temperatur, mycket smidigt. Speedfan är ett annat program som gör detsamma, dock inte lika lätt använt.

Permalänk
Medlem

Det är min htpc jag ska ha den till. Om den är i idle eller man bara kollar på film/tv så behövs inte fläktarna. Vill inte att den ska stå och suga i sig massa damm i onödan. Så det bäst vore om chassifläktarna bara startade när man börjar spela och det blir varmt i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

En väl avvägd datorn kan bli ordentligt sval i idle. Fläktar är förbannat överhypat.

Visst, om man gillar att surfa möjligtvis.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Bitfenix Recon-fläktkontroller.

Lägg en fläktkurva på det så är saken biff.

Varför vill du slå av alla fläktar när det är svalt? komponenterna blir ju aldrig svala, så länge datorn är igång.

Har bara 3,5 tums plats tyvärr. Visste inte att man kunde stänga av fläktarna med denna typ av kontroller dock

Permalänk
Medlem

Speedfan fixar det lätt. Det är ett program alltså, så du kan styra fläktar kopplade till moderkortet.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nex3r:

Som nämnt innan så rekommenderar jag att styra via moderkortet. Använder själv AI Suits Fan expert som är ett mycket enkelt program där man kan ställa in varvtalskurvor beroende på temperatur. Du kan även välja att stänga av x antal fläktar när du är under önskad temperatur, mycket smidigt. Speedfan är ett annat program som gör detsamma, dock inte lika lätt använt.

Kan bara sätta fläktkurva i bios(redan inställd på lägsta), men inte stänga av fläktar vid en bestämd temp. Moderkortet har inte stöd för speedfan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

Har bara 3,5 tums plats tyvärr. Visste inte att man kunde stänga av fläktarna med denna typ av kontroller dock

Du kan iofs. klippa sönder hela skiten, gömma någonstans i lådan, sedan bara koppla in kontrollen i USB-ingången på moderkortet. Styra därifrån.
Hittar polaren den i ditt chassi, så skyll på fyllan

Fram med bultsaxen!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Du kan iofs. klippa sönder hela skiten, gömma någonstans i lådan, sedan bara koppla in kontrollen i USB-ingången på moderkortet. Styra därifrån.
Hittar polaren den i ditt chassi, så skyll på fyllan

Fram med bultsaxen!

Kan man styra den helt utan displayen?? Via mjukvara? Och stänga av fläktarna helt?

I så fall skulle en tattarlösning kanske vara okej. Även om det tar emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

Kan man styra den helt utan displayen?? Via mjukvara? Och stänga av fläktarna helt?

I så fall skulle en tattarlösning kanske vara okej. Även om det tar emot.

Jag styr min via datorn. Kör programmet "Phoebetria"(inte det programmet som ingår, ett bättre) där jag startar och stänger av fläktarna. 10W per kanal är vad den klarar av, lite lågt kan man tycka. Klarar de flesta fläktar, då de inte drar så mycket.

För att ta reda på vad du kör för Watt:

Ampere x 12V = Antal Watt fläkten drar

http://www.inet.se/produkt/5322152/bitfenix-recon-flaktkontroller-svart

Citat:

Världens första internetanslutna fläktkontroller! Med BitFenix Recon är en enkel webbläsare allt du behöver för att kunna styra upp till fem fläktar trådlöst. Svart design med touchinterface och två specialgjorda mikroprocessorer.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EyeNEye:

Jag styr min via datorn. Kör programmet "Phoebetria"(inte det programmet som ingår, ett bättre) där jag startar och stänger av fläktarna. 10W per kanal är vad den klarar av, lite lågt kan man tycka. Klarar de flesta fläktar, då de inte drar så mycket.

För att ta reda på vad du kör för Watt:

Ampere x 12V = Antal Watt fläkten drar

http://www.inet.se/produkt/5322152/bitfenix-recon-flaktkontroller-svart

Fungerar programmet bra? Hur mäter du temperaturer att styra efter? Nu blev jag intresserad av att köpa en sådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Fungerar programmet bra? Hur mäter du temperaturer att styra efter? Nu blev jag intresserad av att köpa en sådan

Ja det fungerar helt OK! Det ingår temperatursensorer i paketet, som du får dra dit du vill mäta.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

SpeedFan, T-Balancer eller Aquaero 5/6. Finns inget bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Visst, om man gillar att surfa möjligtvis.

Nej då, en dator med spelprestanda går också att bygga med minimal kylning

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

Jag har provat att köra fläktlöst en längre tid nu, kritiska punkter har visat sig vara, processorn naturligtvis, men den är ju ganka enkel att fixa, den ha rjag faktiskt inte behövt göra någonting mer med än att behålla samma fläkt på det gamla kyltornet, jag fpår fortfarande bra core temps. Grafikkort och annat, (här har jag nu tänkt ordna vattenkylning men har inte hunnit skruva fast den ännu, men skall bli spännande att se, men det behövde bättre kylning änd pga att originalkylaren sög och kortet i sig är litet halvkrattigt när det gäller prestanda vs värm men det fårhänga med en tid till, men här skall jag då punktkyla enbart GPUn och det på kortet, vilket jag tror borde räcka´i nuläget.)

2, problem jag stött på,

1. Jag har ännu ej kunnat montera tillbka chassits täckplåtar pga att det bildas en värmekudde innuti chassit då trots att det är extremt välventilerat.

2. RAM visade sig bli en svag länk då chassifläktarna försvann, var helt enkelt tvungen att panik köpa en RAMfläkt skena så att de fick punktkylning tills jag löst detta, men meningen är att de skall få flås från en 220 vinge från ovan iställetför de fula myggorna om det fungerar, i allafall tror jag att det borde gå att ställa ned hastigheten för dessa då.
Körde helt utan myggor förut och det fungerade, men tyverr har en kontakt på nätagget gått sönder i plasten så jag har ännu inte kunnat testa efter ombyggnaden, men frånsett dedär irriterande sakerna och GPUN somväntar på att få sin vattenkylning ordentligt monterad så är datorn nu i princip knäpptyst frånsett processorfläkten (men den är enkel att byta till något tystare eller ett litet vattenblock om man skulle vilja, men de båda stör mig inte så mycket sedan jag bytte till "gulingar" där.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Jag styr min via datorn. Kör programmet "Phoebetria"(inte det programmet som ingår, ett bättre) där jag startar och stänger av fläktarna. 10W per kanal är vad den klarar av, lite lågt kan man tycka. Klarar de flesta fläktar, då de inte drar så mycket.

För att ta reda på vad du kör för Watt:

Ampere x 12V = Antal Watt fläkten drar

http://www.inet.se/produkt/5322152/bitfenix-recon-flaktkontroller-svart

Kommer nog köpa denna fläktkontrollern. Men har en fråga. Blir det något strul när datorn går i och ur vänteläge? Eller är det nemas problemas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

Kommer nog köpa denna fläktkontrollern. Men har en fråga. Blir det något strul när datorn går i och ur vänteläge? Eller är det nemas problemas?

Det ska nog inte vara några problem. Allt styrs via ett webbgränssnitt. Så även om datorn går i vänteläge så kan du ju styra på displayen, så länge den har ström.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag kommer ju dock inte kunna komma åt displayen då den kommer sitta inne i datorn. Vill bara försäkra mig om att allt hoppar igång som det ska varje gång datorn vaknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GVR4:

Jag kommer ju dock inte kunna komma åt displayen då den kommer sitta inne i datorn. Vill bara försäkra mig om att allt hoppar igång som det ska varje gång datorn vaknar.

Ja alltså du behöver ju inte göra något med displayen. Min är inställd på manuellt-läge, vilket gör att jag kan styra hur jag vill via Windows. Pillar aldrig på displayen.

Så koppla in kontrollern, ladda ner programmet och testa att du kan styra. Sen ska det inte vara något mer.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en riktigt bra fläkt styrning som kan göra allt, styra från av/0% till 100%, läsa av 8st externa temperatur sensorer osv.

Så kan jag rekommendera http://coolingstuff.se/p/649/aquaero-5lt-usb

Dock så måste man montera på en kylare på strömregulatorerna, så jag slaktade en gammal aluminium kylare, det finns även att köpa men den kostar ca 200kr tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Om du vill ha en riktigt bra fläkt styrning som kan göra allt, styra från av/0% till 100%, läsa av 8st externa temperatur sensorer osv.

Så kan jag rekommendera http://coolingstuff.se/p/649/aquaero-5lt-usb

Dock så måste man montera på en kylare på strömregulatorerna, så jag slaktade en gammal aluminium kylare, det finns även att köpa men den kostar ca 200kr tror jag.

Låter ju onekligen krångligt?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Låter ju onekligen krångligt?

Kanske lite. Men bättre det än att köpa t.ex. den värdelösa skiten Corsair Link, som kunde sänka volten till hela 11,7v !!!

Men jag vet inte ifall det finns bättre men Aquaero 5 får i alla fall 8 av 10 toasters av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Kanske lite. Men bättre det än att köpa t.ex. den värdelösa skiten Corsair Link, som kunde sänka volten till hela 11,7v !!!

Men jag vet inte ifall det finns bättre men Aquaero 5 får i alla fall 8 av 10 toasters av mig.

Det är ju inte Corsair Link vi pratar om..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Schythe Kaze Server.
Funkar klockrent, extremt lätt att ställa in och det bästa av allt är att den inte ser ut att höra hermma hos en Lunarstorm användare. (Massa färger etc)

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |