Vattenkylning, köpa klart eller bygga eget?

Permalänk
Medlem

Vattenkylning, köpa klart eller bygga eget?

Hallå sweclockers!

Jag håller på att bygga ihop min första dator just nu och jag har lite frågor kring kylningen.

Det första jag kolla på var noctuas nh14 luftkylning sen kom jag in lite på vattenkylning via kraken x60. Min fråga är borde jag bygga ihop min egna kylning eller borde jag köpa en direkt? vilka fördelar respektive nackdelar finns det mellan alternativen? Samt kan ni rekommendera någon kylningsprodukt?

Jag antar att ni behöver följande information, om ni behöver nåt mer skrik till!

cpu: Intel Core i7-4770K
moderkort: ASUS Z87-PRO, Socket-1150
chassi: nzxt 820

Tack på förhand great sweclockers!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Dragobah:

Hallå sweclockers!

Jag håller på att bygga ihop min första dator just nu och jag har lite frågor kring kylningen.

Det första jag kolla på var noctuas nh14 luftkylning sen kom jag in lite på vattenkylning via kraken x60. Min fråga är borde jag bygga ihop min egna kylning eller borde jag köpa en direkt? vilka fördelar respektive nackdelar finns det mellan alternativen? Samt kan ni rekommendera någon kylningsprodukt?

Jag antar att ni behöver följande information, om ni behöver nåt mer skrik till!

cpu: Intel Core i7-4770K
moderkort: ASUS Z87-PRO, Socket-1150
chassi: nzxt 820

Tack på förhand great sweclockers!

Eget: Dyrare men du får bättre kylfärmåga och väldigt tyst om du har d5 + styrda fläktar. Om du ska köpa kraken gå hellre på luftkylning om du inte vill lägga ner mycket pengar.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Jag tycker att om du vill ha vattenkylning så ska du bygga din egen. De färdiga paketen låter för mycket och kostar mer än en bra luftkylare.

Permalänk
Desk Master
Skrivet av Smygbas:

Jag tycker att om du vill ha vattenkylning så ska du bygga din egen. De färdiga paketen låter för mycket och kostar mer än en bra luftkylare.

Håller sådär 150% med dig:D

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bygg egen vattenkylning eller köp en bra luftkylare.s

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

Håller med dem andra.
Det ENDA negativa med custom vatten mot de andra alternativen är priset. Och läckage om man jämför med luft. Men det är i stort sett noll risk för det med alla fina anslutningar som finns idag.
Så har du råd så bygg vatten, annars en bra luft som sagt....

Permalänk
Medlem

Om du ska köra vatten, räkna med att kylningen går på i stoleksordningen ~3000:-.
Är du inte beredd att lägga det, kör men en bra luftkylare för 300-500:-

De slutna vattenkylningslösningarna som blivit populära på senare tid ger jag inte mycket för, de presterar inte signifikant bättre än en bra tornkylare. Det enda jag kan tänka mig där de skulle passa är om man inte har utrymme för en vettig luftkylare i sitt chassi.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Om du bygger din första dator så gå på nåt enkelt. Luft eller sluten vatten, båda funkar bra. Gillar personligen sluten vatten framför luft då dom är mkt smidigare.

När du fått lite mer vana på datorbyggande kan du ju isf uppgradera till riktigt vattenkylning.