Dlink dir-655 100mbit /10mbit, segt internet vid torrents.

Permalänk
Medlem

Dlink dir-655 100mbit /10mbit, segt internet vid torrents.

Hej, det är så att jag har Bahnof som ISP. Gör jag test för se min hastighet är allt frid och fröjd.
Exempelvis idag låg jag på 91.76mbit ner, samt 14.95mbit upp (via speedtest.net).

Men ofta när jag tankar via torrent så hamnar jag enbart runt 800kb-2mb/s, samt att surfa knappt går och jag får 404 ofta på webbsidor / alt får min routers startsida. Spelar man spel online så laggar det ofta, pga hastigheten används då via torrents. Prövat olika torrentklienter också.

Funderar om det kan vara min dator/hårddisken som bråkar. Eller om det helt enkelt är något med router inställningarna.

Permalänk
Medlem

Minska mängden aktiva anslutningar i dit torrentprogram.

Permalänk
Medlem

Prova koppla förbi routern och koppla istället in datorn direkt i väggen med nätverkskabel och testa sedan. Detta för att se om det är routern eller något annat som orsakar problemen.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du aktiverat port forward i din router för ditt torrentprogram? Jag hade samma problem tidigare, och det hjälpte avsevärt att aktivera port forward eftersom din router då inte behöver kontrollera varenda liten bit som du skickar eller tar emot mellan alla klienter.

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/router...

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Casgar:

Har du aktiverat port forward i din router för ditt torrentprogram? Jag hade samma problem tidigare, och det hjälpte avsevärt att aktivera port forward eftersom din router då inte behöver kontrollera varenda liten bit som du skickar eller tar emot mellan alla klienter.

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/router...

Den förklaringen köper jag inte. Om routertillverkaren inte gjort någon tabbe så hamnar båda uppkopplingarna i samma routingtabell. Det är nog snarare en fråga om att DIR-655 är lite klen för 100mbit och dukar under när det är många anslutningar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Den förklaringen köper jag inte. Om routertillverkaren inte gjort någon tabbe så hamnar båda uppkopplingarna i samma routingtabell. Det är nog snarare en fråga om att DIR-655 är lite klen för 100mbit och dukar under när det är många anslutningar.

Mina erfarenheter gäller DIR-100 vilket inte är så många steg ifrån DIR-655 så jag tänkte att det kanske var snarlika problem. Jag fick också 404-koder om jag tankade ner/upp med obegränsad hastighet tidigare, men efter att ha aktiverat port forward så var det aldrig några problem längre. Upp/nerladdningshastigheterna kunde jag då ha på 3MB/s utan att det orsakade problem med surfningen, medans jag tidigare var tvungen att begränsa hastigheten på torrents till 250kB/s.

Hur som helst så skadar det ju inte att prova.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Dir-655 klarar utorrent i 100 mb utan problem utan att köra port forward. Problemet är nåt annat. Som Skyflyer skrev innan... koppla ur routern först för att kolla om det är routern som strular

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk

Hur gammal är routern så där var min precis innan den dog helt.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem. Dödade lite tjänster på den (QOS, Endpoint Independent...) samt öppnade en port löste problemen i stort sätt då den startade om eller fick 404 när den fick för många anslutningar som händer vid torrents.

Hade A4 revisionen av den med senaste firmware. Känns dock fortfarande som 1.21EU var den bästa versionen av dess firmware.

Slutgiltiga lösningen blev dock en Asus AC66U istället.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Prova koppla förbi routern och koppla istället in datorn direkt i väggen med nätverkskabel och testa sedan. Detta för att se om det är routern eller något annat som orsakar problemen.

Gick förbi routern nu och då sitter jag nu på 10mb/s vid nerladdningarna. Minskat anslutningarna har jag också gjort dock hjälpte det lite med om något med hastigheten (låg runt 3mb/s) ska pröva det där med port forward nu för se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Hur gammal är routern så där var min precis innan den dog helt.

Köpte Routern för 1år sedan. Har dock mer eller mindre aldrig haft bra hastighet och under lång period. Fast har ej orkat ta tag i det hela helt enkelt innan nu.

Permalänk
Medlem

Får inte det där med portforward att fungera, även om jag gjorde exakt som det stod. Blev nämligen så att mitt internet inte fungerade alls då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svante08:

Hej, det är så att jag har Bahnof som ISP. Gör jag test för se min hastighet är allt frid och fröjd.
Exempelvis idag låg jag på 91.76mbit ner, samt 14.95mbit upp (via speedtest.net).

Men ofta när jag tankar via torrent så hamnar jag enbart runt 800kb-2mb/s, samt att surfa knappt går och jag får 404 ofta på webbsidor / alt får min routers startsida. Spelar man spel online så laggar det ofta, pga hastigheten används då via torrents. Prövat olika torrentklienter också.

Funderar om det kan vara min dator/hårddisken som bråkar. Eller om det helt enkelt är något med router inställningarna.

Felet stavas D(own]-Link och det enda du kan göra är att byta upp dig. Någon ber dig försöka med någon rysk mikrokod som kanske avhjälper men jag gissar på att det är dödfött. Vissa DIR-635 klarar helt enkelt inte hantera antalet trådar som torrenttrafik genererar. Nej, alla DIR-635 har inte samma hårdvara trots samma modell- och revisionsbeteckning.

Skrivet av Juicis:

Dir-655 klarar utorrent i 100 mb utan problem utan att köra port forward. Problemet är nåt annat. Som Skyflyer skrev innan... koppla ur routern först för att kolla om det är routern som strular

Snurrig logik. Det är inte fel på TS router för att din router fungerar så det måste vara något annat, kanske TS router som strular?

Se, ovan, Kvalitén på DIR-635 varierar kraftigt, något jag har haft det tvivelaktiga nöjet att konstatera. Avverkade fyra DIR på raken innan det blev en AirPort Extreme och avnjuter numera +120Mbps (~97Mbps över Wi-Fi) upp- och nedströms enligt Bredbandskollen. Just saying... om TS är intresserad av ett alternativ.

Port forwarding behövs för trafik som initieras från utsidan. Så nej, det behövs inte för att kunna tanka ned men du begränsar inkommande anslutningar från de som ännu inte seedar. PF är bra på det sätt att det visar att du bidrar och riskerar inte att bli blockad som leecher hos vissa och kan därmed behålla ett högt antal anslutningar vilket gynnar dig i längden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag har haft en DIR-655, den gillade inte när jag laddade ner torrents (den dog, betedde sig märkligt, segt o.sv.). Kanske gick det att konfigurera på nått sätt men jag engagerade mig nog inte tillräckligt.. Hursomhelst, bytte router och blev av med alla problem.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Felet stavas D(own]-Link och det enda du kan göra är att byta upp dig. Någon ber dig försöka med någon rysk mikrokod som kanske avhjälper men jag gissar på att det är dödfött. Vissa DIR-635 klarar helt enkelt inte hantera antalet trådar som torrenttrafik genererar. Nej, alla DIR-635 har inte samma hårdvara trots samma modell- och revisionsbeteckning.

Snurrig logik. Det är inte fel på TS router för att din router fungerar så det måste vara något annat, kanske TS router som strular?

Se, ovan, Kvalitén på DIR-635 varierar kraftigt, något jag har haft det tvivelaktiga nöjet att konstatera. Avverkade fyra DIR på raken innan det blev en AirPort Extreme och avnjuter numera +120Mbps (~97Mbps över Wi-Fi) upp- och nedströms enligt Bredbandskollen. Just saying... om TS är intresserad av ett alternativ.

Port forwarding behövs för trafik som initieras från utsidan. Så nej, det behövs inte för att kunna tanka ned men du begränsar inkommande anslutningar från de som ännu inte seedar. PF är bra på det sätt att det visar att du bidrar och riskerar inte att bli blockad som leecher hos vissa och kan därmed behålla ett högt antal anslutningar vilket gynnar dig i längden.

Lika snurrig logik som att säga att felet heter D(own)-link...

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Lika snurrig logik som att säga att felet heter D(own)-link...

Jag gav uttryck för sarkasm, inte logik. Släpp prestigen och läs hela inlägget så kanske du förstår vad jag syftar på med fel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

öka cachen på hdd i settings i torrent klienten.Brukar hjälpa

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Juicis:

Lika snurrig logik som att säga att felet heter D(own)-link...

En polare hade antingen den modellen eller liknande och den fungerade inte WIFI bra alls. Konstant nedkopplad från wifi.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Öka cachen verkar ej hjälpa heller, verkar väldigt upp och ner överlag. Men tänkte att jag kanske kan spana med kjell o co imorgon om jag hittar kvittot. Har ni bra förslag på router att välja om de nu har den inne på http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/... ?

Permalänk
Skrivet av svante08:

Öka cachen verkar ej hjälpa heller, verkar väldigt upp och ner överlag. Men tänkte att jag kanske kan spana med kjell o co imorgon om jag hittar kvittot. Har ni bra förslag på router att välja om de nu har den inne på http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/... ?

Denna http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/... kör liknande själv dock har den inte 1Gbit.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag gav uttryck för sarkasm, inte logik. Släpp prestigen och läs hela inlägget så kanske du förstår vad jag syftar på med fel.

Har absolut ingen prestige, bryr mig inte ett skvatt om det var linksys, asus, apple eller samsung. Om det funkar så är det bara bra oavsett märke. Jag säger bara att det inte finns några begränsningar när det gäller torrent på 100 mb. Att säga att det beror på D(own) link var bara omoget anser jag.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/... är vad jag skulle satsa på om jag skulle byta.

//ODM

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Att säga att det beror på D(own) link var bara omoget anser jag.

Det är min tes baserat på en ganska omfattande erfarenhet av D-Links produkter, DIR-635 och DIR-655 i synnerhet samt TS beskrivning av felet. Jag redogör även för orsaken - vilket ändå får anses som sakligt. Du bemöter dock inte någon teknisk aspekt av mina argumenten så tydligen har jag trots allt trampat på någon tå ändå. Ber om ursäkt i så fall, det var inte avsikten. Fortsätter gärna diskussionen om vi håller oss till sakfrågan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av svante08:

Gick förbi routern nu och då sitter jag nu på 10mb/s vid nerladdningarna. Minskat anslutningarna har jag också gjort dock hjälpte det lite med om något med hastigheten (låg runt 3mb/s) ska pröva det där med port forward nu för se om det hjälper.

Hur många anslutningar tillåter du nu ?
Enligt smallnetbuilder så kroknar "gamla" versionen av 655 redan vid 200 "connections":

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3072...
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3008...

Så lägg torrentprogrammet på 100 eller liknande för att andra användare skall få lite att leka med.

Permalänk
Medlem

Minns inte exakt nu(men tror mycket mindre än 200), men fick iaf byta till ett Netgear modemet (det andra var nytt och beställningsvara) i vilket fall så fungerar Netgear routern utan problem än så länge. Haft hög nerladdning också, så det känns bra!