Permalänk

Hjälp med vattenkylning

Hej!

Funderar på att göra en egen loop då jag har tröttnat på min Corsair H100 när den inte presterar riktigt som jag behagar. Har en FX8350 och som vi alla vet är AMD inte de svalaste typerna i kvarteret. Gillar rätt mycket när det lyser och har sig i chassit så har komponerat en samling med komponenter här som jag skulle vilja ha input på :). Är detta bra eller har jag missat något? Är som sagt VÄLDIGT rookie på detta med custom loop.

http://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/59405a5bad318...

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk

Den pumpen kräver nån typ av topp där du kan skruva i slanganslutningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Hej!

Funderar på att göra en egen loop då jag har tröttnat på min Corsair H100 när den inte presterar riktigt som jag behagar. Har en FX8350 och som vi alla vet är AMD inte de svalaste typerna i kvarteret. Gillar rätt mycket när det lyser och har sig i chassit så har komponerat en samling med komponenter här som jag skulle vilja ha input på :). Är detta bra eller har jag missat något? Är som sagt VÄLDIGT rookie på detta med custom loop.

http://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/59405a5bad318...

Jag skulle rekommendera koolance cpu-380a då den är bättre att montera annars verkar det ok om du har alla fläktar och slang för att inte glömma anslutningar för att få ihop allt. Monsoon har väldigt bra tycker jag om man inte vill lägga mera på bitspower, båda finns på coolerkit.se

OBS! du behöver ingen topp då pumpen monteras direkt i reservoaren och då använder du anslutningarna i den.

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk

Oj Va lite för snabb på svar där sry
Alltid bra att läsa ingående innan man yttrar sig

Kan rekommendera ett par 45 graders anslutningar när du endå lägger ordern, kommer alltid till användning då man kan rikta slangarna åt rätt håll på ett enkelt sätt å då slippa skarpa svängar som kan resultera i knip på slangen om man har otur

Permalänk

Tack för inputen, undrar också om det är någon större skillnad mellan D5-pumpar och DDC-pumpar? Sedan har jag förstått det som att man ska undvika att ha färgtillsatser till kylmediet då detta kan försämra prestanda, antar att detta stämmer? Jag är lite lost på det här med anslutningarna. Vad är det jag ska ha för dimensioner på dessa, hittar inte t.ex. vad det är för dimensioner för just den reservoaren.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Tack för inputen, undrar också om det är någon större skillnad mellan D5-pumpar och DDC-pumpar? Sedan har jag förstått det som att man ska undvika att ha färgtillsatser till kylmediet då detta kan försämra prestanda, antar att detta stämmer? Jag är lite lost på det här med anslutningarna. Vad är det jag ska ha för dimensioner på dessa, hittar inte t.ex. vad det är för dimensioner för just den reservoaren.

alla anslutningar är samma i pump, radiator och cpublock. det som skiljer är vilken slang du ska använda, grövre slang blir större anslutning. angående pump föredrar de flesta d5, jag använder en pcm-styrd ddc som jag är väldigt nöjd med.

Visa signatur

/// Vattenkyld 750D \\\

Permalänk
Skrivet av Kölvring:

Oj Va lite för snabb på svar där sry
Alltid bra att läsa ingående innan man yttrar sig

Kan rekommendera ett par 45 graders anslutningar när du endå lägger ordern, kommer alltid till användning då man kan rikta slangarna åt rätt håll på ett enkelt sätt å då slippa skarpa svängar som kan resultera i knip på slangen om man har otur

Hur menar du att jag ska montera dessa? Från radiatorn då? Eller menar du att jag ska montera vinklarna på blocket?

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem

du monterar dom där det ser ut att behövas!

Visa signatur
Permalänk

Ser ut som att jag får planera om lite. Radiatorn jag hade valt är lite för tjock för att ha i toppen av chassit. Frågan är nu, toppen verkar stödja en 60mm radiator i pull-konfiguration, men den stödjer en 80mm radiator i botten. Vad är bäst egentligen? Måste man ha push-pull om man nu har en 80mm radiator eller är det overkill tror ni?

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Skrivet av bjonss13:

du monterar dom där det ser ut att behövas!

Bra och logiskt svar!

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Ser ut som att jag får planera om lite. Radiatorn jag hade valt är lite för tjock för att ha i toppen av chassit. Frågan är nu, toppen verkar stödja en 60mm radiator i pull-konfiguration, men den stödjer en 80mm radiator i botten. Vad är bäst egentligen? Måste man ha push-pull om man nu har en 80mm radiator eller är det overkill tror ni?

Ja du bör ha pnp på så tjocka radiatorer. Dock är skillnaden i kylförmåga mellan tjocka och tunna radiatorer väldigt liten. Bästa all around om man tar priset i åtanke är 45mm-klassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Efter ha läst på olika andra forum verkar det nästan som om det går mot varandra om man ska ha push-pull. Som jag har förstått det så är det bra om man har push-pull med smala radiatorer medan om man ökar tjockleken på radiatorn, så kan man också minska på antalet fläktar. Istället för att öka luftflödet m.h.a. push-pull, ökar man istället "kylningsarean". Kravet för radiatorn i mitt fall är att det helst bör vara en som stödjer 120mm fläktar då jag redan har två Noctua NF-F12. Men om det är som du säger Woods så blir det nog så att jag placerar en 60mm i botten med push/pull.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk

Hurvida push/pull är effektivt eller ej har mest med att göra hur "tät" radden är. Hur hög FPI den har(fins per inch) Tjocka rad's har generellt lägre FPI medans tunna har högre för att kompensera för att dom är lite tunnare.

Använd så stor rad du bara får in i chassit, instämmer med föregående talare ang CPU blocket. Koolance blocken är grymma.

Permalänk

Nu ser det ut som att det blir en Alphacool UT60 i pull-konfiguration, får bara se om jag ska ha 240 eller 360 radden.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Skrivet av S-FighterPilot:

Nu ser det ut som att det blir en Alphacool UT60 i pull-konfiguration, får bara se om jag ska ha 240 eller 360 radden.

Ta största du får plats med i lådan

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Ta största du får plats med i lådan

Då blir det 360!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk

Tänkte snabbt fråga vilken dimension på slang och anslutningar man ska ha, räcker det med 16/11 eller ska man upp till typ 19/13?

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000