[MySQL | phpmyadmin] stänga ner och start.

Permalänk
Medlem

[MySQL | phpmyadmin] stänga ner och start.

Hej!

Jag är väldigt färsk i SQL osv.

läser just nu en kurs i databaser så jag installera mysql, apach2 och phpmyadmin. Jag skulle vilja stänga och slå på dem manuellt när jag faktiskt använder dem.

min fråga är vad hur kan jag göra det? måste kunna stänga och slå på datorn utan att dem slås i gång automatiskt.

Tack för svar!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Hur har du installerat dessa?
Om du har använt xampp (enklast) så finns det en knapp för att avinstallera det som en process vilket jag skulle tro att du har gjort.

Sedan finns det start och stoppknappar där!

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

installerar du det via apache så är manuell start/stop default, vill du starta den med datorn checkar du i en kryss ruta.

(checka i "service" för att starta med windows)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Om du kör Arch Linux så är det[font=Courier New] sudo systemctl disable apache2 [/font]som gäller.[font=Courier New] sudo systemctl start apache2 [/font]startar servern manuellt.

Kommandot för Ubuntu har jag glömt men[font=Courier New] sudo update-rc.d apache2 disable [/font]enligt denna källa.[font=Courier New] sudo service apache2 start [/font]för att starta servern manuellt.

Om jag kommer ihåg rätt så använder mysql en annan typ av service (upstart) så kommandona ovan fungerar inte för mysql.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jetten:

Om du kör Arch Linux så är det[font=Courier New] sudo systemctl disable apache2 [/font]som gäller.[font=Courier New] sudo systemctl start apache2 [/font]startar servern manuellt.

Kommandot för Ubuntu har jag glömt men[font=Courier New] sudo update-rc.d apache2 disable [/font]enligt denna källa.[font=Courier New] sudo service apache2 start [/font]för att starta servern manuellt.

Om jag kommer ihåg rätt så använder mysql en annan typ av service (upstart) så kommandona ovan fungerar inte för mysql.

På Debian/Ubuntu är det inte värre än `service apache2 start`/`service apache2 stop`, oavsett jobbtyp. Faktum är att dessa kommandon fungerar även på `systemd`-system så som Fedora, där de helt enkelt översätts till `systemctl start apache2`/`systemctl stop apache2`.

`sudo update-rc.d apache2 disable` har att göra med att hindra Apache från att starta automatiskt vid systemstart, och påverkar inte körande tjänster.

———

Apache 2 och MySQL är tjänster som går att handha på detta sätt. PhpMyAdmin är ju dock bara en "hemsida" som körs under Apache. Man skulle kunna avaktivera den separat genom `a2disconf`, som är en del i familjen av Apache-relaterade skript på Debian-liknande maskiner. Jag skrev längre om skötsel av Apache i Debian en annan gång på forumet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

jag vill ju att dem ska vara avstängd vid uppstart så det låter lovade.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6