Är min lokala ISP dålig? (streama på twitch)

Permalänk

Är min lokala ISP dålig? (streama på twitch)

Trots en 10mbit upload så har min lokala ISP svikit mig i tätorten där jag bor. Jag uppgraderade från BBB (0.80mbit upload) till min lokala ISP (10 mbit up), i hopp om att få en bättre twitch stream. Jag har under en månad försökt att streama på twitch men har sätt en väldigt liten skillnad på kvalitén. Streamen har inget flyt och den har dålig frame rate, inga droppade frames dock.

Nu handlar det om ett capture card via en spelkonsol, har även provat PC-spel men det är ingen skillnad. Jag kan mina inställningar i streaming program. Det är ingen fråga om för dålig dator heller, har en i7a och 16gb ram så ja är rätt så övertygad om att det är min ISP som är boven i det hela, för om det inte skulle vara ISPn så är det twitchs server. Har en polare som bor en kilometer ifrån mig, han använder tele2 ADSL och hans stream ser bra ut. Tyvärr så kan man inte få särskilt snabba hastigheter i den här tätorten men jag är rätt så säker på att han får ut 1-2mbit i upload.

Jag ska nog byta till tele2 men jag vet ändå inte om det kommer att hjälpa. Att ladda ner och surfa funkar bra. Jag ligger på ca 3mbps när jag laddar ner något. Har inte trådlöst eller något liknande, har coax-bredband trådat. Jag har slut på idéer vid det här laget, vad kan vara orsaken till det hela?

Permalänk
Medlem

Vad får du ut på bredbandskollen?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av matte56:

Vad får du ut på bredbandskollen?

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Skrivet av Marcsmen:

Vad har du för komponenter?

Permalänk
Medlem

Prova att byta streamserver då, finns ett antal. Hjälper inte det så skulle jag anta att det är din dators fel på nåt sätt. Har du inga droppade frames och streamen fortfarande laggar och har sig så är det säkert fel på det du skickar ut.

Permalänk
Medlem

Kör du med Xsplit eller OBS?
Och vad har du för inställningar?
Verkar som om din uppkoppling räcker.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Ser stream-preview bra ut i ditt streamingprogram? Har någon annan bekräftat att det laggar, eller är det bara du som ser det så?

Permalänk
Skrivet av maxnelson:

Kör du med Xsplit eller OBS?
Och vad har du för inställningar?
Verkar som om din uppkoppling räcker.

Har testat både OBS och xsplit. Har runt 2k bitrate, x264, CBR 30 fps. window mode, monitor capture, video capture device olika resolutions... Ingen skillnad.

Skrivet av m4gnify:

Prova att byta streamserver då, finns ett antal. Hjälper inte det så skulle jag anta att det är din dators fel på nåt sätt. Har du inga droppade frames och streamen fortfarande laggar och har sig så är det säkert fel på det du skickar ut.

Har provat på två andra datorer båda med i5or, en bärbar och en stationär och det blir en lika dålig frame rate. Har även provat Stockholms, Amsterdams och Londons ingest servers.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Ser stream-preview bra ut i ditt streamingprogram? Har någon annan bekräftat att det laggar, eller är det bara du som ser det så?

Ja tycker preview ser bra ut, ungefär lika bra som amarectv. Ser kanske lite bättre ut i xsplit. Jag har faktiskt kvar mitt gamla BBB-bredband så jag har testat att kolla på min stream med en annan dator. Har också kollat på samma dator som jag streamar med, sen vet jag inte hur streamen ser ut 100 mil härifrån men det ser förmodligen lika dåligt ut.

Permalänk
Medlem

Testa Nvidia shadowplay - fungerar riktigt bra att streama med - hade själv problem med

OBS å Xsplit - blev rekommenderad att testa shadowplay å det fungerar riktigt bra dock få options : /
Har du testat ökat bitraten med OBS ? 3000-4000 är väldigt bra om du tycker bilden blir smulig i snabba rörelser

har du kollat OBS kforum ? du kan få mkt hjälp där.

Men om du vill ha det simpelt testa nvidia shadowplay - men dock fungerar det endast till PC och så krävs det Nvidia kort : / .

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Kan vara så enkelt som att det är ett pering problem med twitch dvs det finns kapacitet för bredbands kollen men inte för tex twitch.

Kolla mot lite olika mät servrar.

Permalänk
Medlem

Jag ser inget grafikkort. Har du bara integrerade? OBS rekommenderar nämligen att man har minst ett dedikerat grafikkort när man ska streama. Då skulle du även kunna använda dig av Intel Quicksync för att avlasta processorn när du streamar.

Permalänk
Medlem

2k bitrate lät rätt lågt satt med 700 med förra 0.89 linan, och 3k nu med 5.8

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av eXim:

Kan vara så enkelt som att det är ett pering problem med twitch dvs det finns kapacitet för bredbands kollen men inte för tex twitch.

Kolla mot lite olika mät servrar.

Ok, jag börjar tro att min ISP har nån spärr på twitch eller nåt.

Skrivet av Shiftypants:

Jag ser inget grafikkort. Har du bara integrerade? OBS rekommenderar nämligen att man har minst ett dedikerat grafikkort när man ska streama. Då skulle du även kunna använda dig av Intel Quicksync för att avlasta processorn när du streamar.

Ja, behöver inget dedikerat grafikkort om jag ska streama gamla super nintendo spel via ett capture card (: Det går ju att välja quick sync eller x264 i OBS, x264 ser bättre ut. På min gamla dator så hade jag ett GTX 760 och det är ingen skillnad såvida man inte streamar nåt krävande PC-spel.

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

2k bitrate lät rätt lågt satt med 700 med förra 0.89 linan, och 3k nu med 5.8

hehe, har provat 3-4k bitrate, får bättre videokvalitet men det hackar fortfarande.

Permalänk

Be någon annan kolla. Streamar själv ibland med OBS, när jag själv tittar på streamen hackar det alltid, medans andra tittare inte märker av något problem alls.

Permalänk
Skrivet av Baba Tong:

Be någon annan kolla. Streamar själv ibland med OBS, när jag själv tittar på streamen hackar det alltid, medans andra tittare inte märker av något problem alls.

Har testat att kolla på streamen med ett annat bredband/ISP på en annan dator i samma bostad (: Sen kan man ju inte fråga eller lita på vem som helst hur frame raten ser ut. Jag tror fortfarande streamen ser skräp ut om man tittar några mil därifrån jag bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlameGrass:

Har testat att kolla på streamen med ett annat bredband/ISP på en annan dator i samma bostad (: Sen kan man ju inte fråga eller lita på vem som helst hur frame raten ser ut. Jag tror fortfarande streamen ser skräp ut om man tittar några mil därifrån jag bor.

Haha! Ta och öka Delayen lite du

Permalänk
Skrivet av Highwell:

Haha! Ta och öka Delayen lite du

Den här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlameGrass:

Yes. Låg ganska högt men höj lite till. Höj till 120.

EDIT: Länk till stream plz.

Permalänk
Skrivet av Highwell:

Yes. Låg ganska högt men höj lite till. Höj till 120.

EDIT: Länk till stream plz.

Test streamar väl nu då. http://www.twitch.tv/dwaynecivilianiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlameGrass:

Hann inte Testkör igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlameGrass:

No Laggs

Permalänk
Medlem

vilket program va det du hade för att kolla dina komponenter?

edit: sorry för off topic

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Testade jag också inget lagg vad jag kan se

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

vilket program va det du hade för att kolla dina komponenter?

edit: sorry för off topic

Ser ut som speccy från piriform

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

Tack för all feedback, klart jag är kräsen. Det är ingen perfekt frame rate direkt. Hjälper delay server ens om man har dålig frame rate?

@JoatanR, det var speccy

Permalänk

Jag har haft problem sen innan Decemer någon gång med att streama till Twitch. Prova använda t.ex Hitbox.tv istället, det funkar felfritt för mig.

Permalänk
Skrivet av Formel117:

Jag har haft problem sen innan Decemer någon gång med att streama till Twitch. Prova använda t.ex Hitbox.tv istället, det funkar felfritt för mig.

Hitbox.tv hackar lite mindre än twitch faktiskt, men bara lite. Har testat det.