Permalänk
Medlem

Spel dator hänger sig HJÄLP!!

Hej, har en MSI GT683r som är 2 år gammal ca.
Problemet med den är att när jag kör spel så fryser bilden och ljudet hakar upp sig och då krävs omstart.
Hade ett annat problem innan omformatering med kernal driver error då spelet stängdes av.
Har nyligen rensat datorn på damm och bytt kylpasta på processorn och de hjälper inte.
När jag kör League of legends så kan de ta 2-3 timmar innan datorn hänger sig men med diablo 3 så kan de göra efter 3 min.
Har en kylplatta då jag trodde det berodde på att den inte kyls tillräckligt men det hjälper inte så värsta mycket.

Har noterat att GPU tempen går upp ganska mycket när jag spelar <----------------------------------

Är det någon som vet var felet ligger så vore det jävligt schysst om ni kunde hjälpa vill verkligen fixa det innan d3 exp kommer ut.

PS datorn specs är:
Intel i7-2630qm
NVIDIA GTX 560m 1.5GB GDDR5
8GB RAMMINNE DDR3
WINDOWS 7

Noterat lite
Permalänk
Medlem
Skrivet av Armaan:

Hej, har en MSI GT683r som är 2 år gammal ca.
Problemet med den är att när jag kör spel så fryser bilden och ljudet hakar upp sig och då krävs omstart.
Hade ett annat problem innan omformatering med kernal driver error då spelet stängdes av.
Har nyligen rensat datorn på damm och bytt kylpasta på processorn och de hjälper inte.
När jag kör League of legends så kan de ta 2-3 timmar innan datorn hänger sig men med diablo 3 så kan de göra efter 3 min.
Har en kylplatta då jag trodde det berodde på att den inte kyls tillräckligt men det hjälper inte så värsta mycket.

Har noterat att GPU tempen går upp ganska mycket när jag spelar <----------------------------------

Är det någon som vet var felet ligger så vore det jävligt schysst om ni kunde hjälpa vill verkligen fixa det innan d3 exp kommer ut.

PS datorn specs är:
Intel i7-2630qm
NVIDIA GTX 560m 1.5GB GDDR5
8GB RAMMINNE DDR3
WINDOWS 7

Hur varm? Låter du datorn stå på ett bord/kylplatta?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

På diablo kommer den upp i ca 80 ganska snabbt medans på LOL går det segt. Även cpu går upp snabbt på d3, använder även kylplatta

Permalänk
Testpilot

1. Har du senaste drivrutinerna?
2. Har du senaste BIOS?
3. Har du testat att formatera datorn igen efter byte av pasta etc.?
4. Har du testat något benchmark program så som FurMark and/or Prime95 (för att se om överhettning är problemet)?
5. Kör du något bakgrundsprogram? Tex. LoLrecorder, Xfire, PCboost osv.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har senaste drivrutiner har kollat många gånger efter nya och om de vore problemet.
Har inte formaterat efter byte av pasta .
Kört Furmark körde i 15 min då var den uppe i 84 grader
Kör inte något sånt program.
Har märkt när den stiger till 75 grader när jag spelar så blir de först svart skärm i 3 sekunder och sen tillbaka till spelet ibland och efter några sånna så hänger datorn sig.

Permalänk

Detta är första symtom att grafikkretsen på datorn håller på och ge up. Vad jag försöker säga är att lödningen från grafikkretsen på moderkortet har "tappat fäste" skulle rådgiva dig att lämna in datorn om du har garanti kvar att låta dom löda om eller löda in en ny grafikkrets. Är datorn utanför garantin kan du köra med en varmluftspistol på kretaen i nån minut så allt lod kan flyta ut på nytt. Om ej någon åtgärd sker kommer till slut datorn ha en hel svart skärm när du bootar upp den.

Permalänk

Glöm ej isolera alla andra komponenter ifall du gör detta med aliminum folie osv.

Permalänk
Medlem

Och glöm förtusan inte ett antistat armband.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Det med löddning har jag ingen erfarenhet alls med så det bästa är väl att lämna in den någonstans då, de finns ingen garanti kvar tyvärr så jag vet inte. Är du helt 100 på att detta är lösningen så får jag väl lämna in den till någon som kan göra detta eller kolla upp de på youtube om de finns några bra klipp. Tack för ditt svar iallafall