Permalänk
Medlem

Datorn hänger eller låser sig

Hejsan!

Har lite problem med min dator som är av märke/modell: Asus X53S
Det som är händer är att den hänger konstant under normal användning.

Det som jag vet har hänt är att dator måste fått en smäll när den gått i golvet när den va igång men funkade vad jag vet utan problem direkt efter. Men det var efter en omstart av datorn som problemen började uppstå.

Datorn ville inte gå igång riktigt utan började bara starta om i omgångar för att tillslut hamna i en svart meny med val för ”normalstart” eller ”Reparera Windows rekommenderas”

* ”Normalstarten”: Fungerade inte alls utan hamnade tillbaka till samma meny

* ”Reparera Windows”: Gick efter några försök, att komma åt ett alternativ för att formatera om och installera om Windows med hjälp av medföljande ominstallationsskivor.

Att försöka återställa datorn till en tidigare punk eller genom den dolda Windows ”backupen” gick inte utan gav bara felmeddelande, att den inte fanns eller liknande.

Har i nuläget lyckats göra en formatering och ominstallerat Windows med 2 partitioner C och D som den var när jag köpte den. Datorn startar som den ska, Men när alla uppdateringar eller vid lite användning hänger sig datorn stötvis och till sist helt.

Vad kan det vara som strular, kan de vara hårddisken som gett sig?

Permalänk
Medlem

Säkert hårddisken som är det största felet, dock kan det ju vara en hel annat också som har blivit skadat.

Permalänk
Medlem

Lös ram sticka? (blir det blu-screen när den hänger sig?)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Skymtade blu-screen under omstarterna tidigare, men inte nu efter formateringen

Permalänk
Medlem

Efter en varierande lång väntan på uppstart ”senast ca: 4 min” Startar Windows normalt.
I värsta fall stannar den utan att Windows startar upp med endast svart skärm.
I de fall datorn startar upp som den ska, så hinner man oftast inte göra något förrän datorn måste ladda extremt länge.

Bild någon gång innan formatering:

Här är två bilder bild på resursövervakaren om de kan vara till någon hjälp:

Permalänk
Skrivet av simon84:

Hejsan!

Har lite problem med min dator som är av märke/modell: Asus X53S
Det som är händer är att den hänger konstant under normal användning.

Det som jag vet har hänt är att dator måste fått en smäll när den gått i golvet när den va igång men funkade vad jag vet utan problem direkt efter. Men det var efter en omstart av datorn som problemen började uppstå.

Datorn ville inte gå igång riktigt utan började bara starta om i omgångar för att tillslut hamna i en svart meny med val för ”normalstart” eller ”Reparera Windows rekommenderas”

* ”Normalstarten”: Fungerade inte alls utan hamnade tillbaka till samma meny

* ”Reparera Windows”: Gick efter några försök, att komma åt ett alternativ för att formatera om och installera om Windows med hjälp av medföljande ominstallationsskivor.

Att försöka återställa datorn till en tidigare punk eller genom den dolda Windows ”backupen” gick inte utan gav bara felmeddelande, att den inte fanns eller liknande.

Har i nuläget lyckats göra en formatering och ominstallerat Windows med 2 partitioner C och D som den var när jag köpte den. Datorn startar som den ska, Men när alla uppdateringar eller vid lite användning hänger sig datorn stötvis och till sist helt.

Vad kan det vara som strular, kan de vara hårddisken som gett sig?

Instämmer i dina egna och Morgans tankar ang disken, men med tanke på att du lyckats både formatera och inst på nytt så lutar jag åt att det kan vara så enkelt att kablaget till disken glappar efter "golvsyningen". Detta bör du mao kolla, har du flax så....