Varför inga AMD laptop GPUs?

Permalänk
Medlem

Varför inga AMD laptop GPUs?

Vet någon varför Nvidia har tagit över en sådan stor del av laptop GPU marknaden? Självklart så kan man hitta GPUs i laptops som har AMD baserade processorer, men jag tycker personligen att det är svårt att hitta en "bra" GPU från AMD i dagens laptop. Ser inte någon konkurrent till dagens GT 750m eller GT 740m

Tycker det är lite tråkigt med att AMD inte konkurrerar längre om den marknaden

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk

För att AMD satsar på sina APU:er vilket gör att man får AMD CPU och GPU i ett

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Nog har de GPUer som tävlar mot Nvidias alltid. Däremot verkar det väl som att tillverkarna föredrar Intel/Nvidia-combon, precis som i de flesta stationära.
Nvidias Optimus tror jag funkar bättre än AMDs Powerplay tillsammans med Intelprocessor, och då faller det sig ganska naturligt att det blir som det blir, då AMD har mindre andel processorer på alla marknader.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anton_mjor:

Nvidias Optimus tror jag funkar bättre än AMDs Powerplay tillsammans med Intelprocessor, och då faller det sig ganska naturligt att det blir som det blir, då AMD har mindre andel processorer på alla marknader.

Det är förklaringen jag också hört, Optimus kom tidigare + att den än idag fungerar bättre än AMDs motsvarande teknik. Heter inte AMDs variant av Optimus numera Enduro?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Oh. Såklart. Borde jag minnas som själv äger en dator med det
Men Enduro funkar finfint med AMD+AMD... Så länge du inte vill köra linux, då måste du välja manuellt och starta om datorn...
Den begränsningen finns nog iofs. med Nvidia också, då xorg har nån begränsning som gör att det inte går byta kort under drift.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

AMD Enduro har haft ganska stora problem det är därför nvidia domminerar laptop marknaden det kommer förmodligen inte bli speciellt mycket bättre då maxwell är en bra arkitektur för laptops.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

AMD's mest kraftfulla är fortfarande 7970M (dom senare 8970M samt r9 m290X är rebrands av 7970M) det kortet är fortfarande otroligt bra, det presterar bättre än dubbla 750M..
Det AMD förlorar på är just de att dess senaste 2 bästa i high end kort är 7970M som faktiskt presterar något sämre ifall man överklockar då endast 7970M's RAM är övervoltningsbart men detta kort är fortfarande bättre än NVIDIAs GTX 680M.

Nvidia's mest kraftfulla mobila kort är GTX 880M (GTX 780M med 8GB VRAM) vilket presterar precis över 8970M.

Jag har tidigare bara haft NVIDIA kort i mina laptops men har nu uppgraderat till ett 8970M, jag hade problem i början med AMDs drivrutiner samt att få program att använda det istället för IGPUn i Intel processorn men det var bara att ändra i catalyst kontrollpanel.