Permalänk
Medlem

Olika hastigheter på samma nätverk

Har en ny macbook från 2013 tror jag. Sitter på 100 Mbit/s från com hem. Har gjort test på bredbandskollen.se och fick att jag kunde ladda ner i max 17Mbit/s, har kollat på två PC-datorer till vilket ger mer än dubbla hastigheten. Hur kommer det här sig och hur fixar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iamabbe:

Har en ny macbook från 2013 tror jag. Sitter på 100 Mbit/s från com hem. Har gjort test på bredbandskollen.se och fick att jag kunde ladda ner i max 17Mbit/s, har kollat på två PC-datorer till vilket ger mer än dubbla hastigheten. Hur kommer det här sig och hur fixar jag det?

Hur är den ansluten? Om detta sker med wifi så öppnar sig ju enorma möjligheter för vad som kan orsaka problemen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

mm sorry, kanske skulle skrivit lite mer info...har en trådlös router till alla tre datorer som går genom kabel-tv jacket från com hem. allt är alltså trådlöst. Det är en 2.4 ghz router. På på datorerna har ena ett "dell wireless någonting 802.11 b/g/n" och andra är ett Atheros AR9285 och 208.11 b/g/n. På min mac har jag Airport Extreme? PHY mode är på 208.11g men kan ha a/b/g/n/ac enligt system information. Min mac är på 10.9.2 och dom andra två pc-datorerna på på win7. Ingen kryptering förutom det vanliga wpa2 lösenordet tror jag. Vet inte riktigt vad det finns för mer info att ge?

Permalänk
Medlem

Du har själv svarat på frågan - din MAC kör i 802.11g-läge vilket ger 15-20Mbps i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Du har själv svarat på frågan - din MAC kör i 802.11g-läge vilket ger 15-20Mbps i praktiken.

Amen nice, då är vi ett litet steg närmare då:D

Hur ändrar man g till n då? Jag trodde att det var något man gjorde på datorn, men efter lite googling så har jag kommit fram till att det är en inställning i routern. Stämmer det?

Är iaf inne och pillar lite, det verkar dock som man inte kan ändra till enbart n utan det enda alternativet är g/n man kan välja på. Vilket den redan var inställd på.

http://www.ladda-upp.se/bilder/jgsnlnmbuqrerd/ ser det ut.

Så är det enda jag kan göra för att maxa speeden är att köpa en ny router?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inget kabeluttag på den här datorn...:/ macbook air.. MEN jag har provat att koppla in den i en annan laptop och jävlar vad det drog på! var upp vid 90-97 Mbit/s så ser ju skillnaden.

Permalänk
Medlem

Alright, dags för en liten uppdate. Kom precis hem från affären och har köpt en ny dual band router. Kommer upp strax över 100Mbit/s med min .ac uppkoppling! (5ghz)Yayy!! Trådlöst då. På dom andra två lite äldre datorerna så ligger dom fortfarande runt 30-40-50 Mbit/s på 2.4 ghz bandet. Jag antar att det har med att göra att dom bara kan köra .n på 2.4ghz och inte koppla upp sig på 5ghz bandet. Så det enda som går att göra då är antingen köra trådbundet, vilket maxar hastigheten eller köpa nytt nätverkskort som stödjer 5ghz/ac/xx och allt vad det heter. Eller hur?

Sen en annan sak, vi sitter på ett kabelmodem, alltså en tjock vit kabel från comhem direkt in o router/modemet. Det gamla som alltså gav 2.4. Nu har jag kopplat in den nya som router och använder modem/routern som bara modem. Jag plug and playade bara in och körde. Grejen är att det gamla nätverket ligger kvar. Spelar det någon roll för hastigheten, bör jag stänga av routerfunktionen i modemet så det bara är ett modem och vi använder den nya routern som router och den gamla som modem. Kan man ens göra det? Spelar det någon roll för deras hastighet?

Permalänk
Medlem

Ställ in den nya att vara endast WIFI Accesspoint och inte router, då du får dubbelnat annars.
Alternativt så sätt DOCSIS modemet, kabelmodemet, i bryggat läge om det går.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem med en Air som visar att den bara tar emot 11g istället för n.
Vad jag vet klarar alla andra apparater i huset n-standarden och routern sänder i 11b/g/n enligt inställningarna.
Vad jag vet kan jag inte sätta routern (Netgear nånting från Comhem) på att endast sända i n heller.

Vad tror ni, är det en ny router som gäller eller?
Kan inte heller testa trådat tyvärr då Macen inte har nätverksuttag.

Macen maxar ut på ca 25Mbit/s men jag har tidigare kunnat få ut ca 70.
Jag körde bredbanskollen på min Samsung tv som också är uppkopplad trådlöst och får där ut ca 40Mbit/s med betydligt klenare hårdvara än datorn...