Får inte "open ports" med Telia Smart Thomson TG789vn

Permalänk
Medlem

Får inte "open ports" med Telia Smart Thomson TG789vn

Har följt Telias egen guide för steg

http://www.telia.se/privat/support/teliasmart/oppnaportarisma...

Men när jag kör igång programmet Port Forward får jag ping resultat men inte öppna portar?

Någon detalj jag missat?

Permalänk
Medlem

Hade samma modem tidigare och samma problem, tror mig även ha sett andra på swec med samma problem. Rådet brukar vara att be Telia brygga modemet så du kan köra med alla inställningar i en egen router istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Hade samma modem tidigare och samma problem, tror mig även ha sett andra på swec med samma problem. Rådet brukar vara att be Telia brygga modemet så du kan köra med alla inställningar i en egen router istället.

Jag fick detta svar från Telia support

Citat:

Ok, vi har ingen support på portöppning eller andra avancerade inställningar i modemet.
Vi har endast support på Telias tjänster och du behöver aldrig göra sådana inställningar i modemet för att Telias tjänster ska fungera. Därför ligger detta utanför våra serviceramar.

Vi har dock gjort en guide på hemsidan så det är en del som undrar hur man gör.

Men får du det inte att fungera eller behöver mer hjälp med inställningarna i router/dator/spelkonsol eller vad det nu kan tänkas vara, då ska du kontakta Telia Premiumsupport. Du kan läsa mer om dom här: http://www.telia.se/premium
14:29:32 Johan Dom kan hjälpa till med sådant som inte har med Telias tjänster att göra.

Citat:

Det finns redan en router i modemet.
Om du skaffar en router till löser inte problemet med att öppna en port i ditt modem/router

Citat:

Du kan komma åt samma inställningar som vi.

Att brygga modemet har inget med portöppning att göra. Vi kan brygga ditt modem men då stänger du av all routing i modemet för internettrafik. Detta gäller endast ethernetport 4.
modemet agerar då endast som modem och inte router.

Det känns lite surt jag inte får mer hjälp än deras öppna port guide, men då måste jag betala ett par hundra kronor extra per "ärende"

Permalänk
Medlem

På Telias guide står det

http://www.telia.se/privat/support/teliasmart/oppnaportarisma...

Citat:

Följande portar är blockerade i Telias nät: 135-139, 445, 25.
Följande portar är blockerade för dig med Telia Smart: 23, 53, 123, 514, 1900, 5660, 51005.

Kontakta vår Premiumsupport för ytterligare hjälp.

Om jag på skoj prövar ex port 445 som är blockerat i Telias nät med Port Forward får jag upp detta

Citat:

Could not test 445 becouse some other application has that port locked. Please close any connections that may be using this port and try again.

Om jag sen tar random port ex 9999 och prövar Port Forward står det

Citat:

We were able to ping your router

Your port is not open or not reachable

Telia säger jag inte behöver en router men något verkar förhindra mig öppna portar?

Permalänk
Medlem

Om du ska kunna testa om en port är öppen måste du ha en tjänst bakom som lyssnar på det portnummret

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om du ska kunna testa om en port är öppen måste du ha en tjänst bakom som lyssnar på det portnummret

Efter att följt guiden steg för steg verkar det inte spela någon roll blir ändå samma
oavsett port jag prövar med port forward programmet

Citat:

Your port is not open or not reachable

Det är där jag inte vet hur jag ska gå vidare, jag har kollat på Telias modem som har andra program där dom redan matat in portarna men prövar jag de portarna för de programmen är porten ändå inte öppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Efter att följt guiden steg för steg verkar det inte spela någon roll blir ändå samma
oavsett port jag prövar med port forward programmet

Det är där jag inte vet hur jag ska gå vidare, jag har kollat på Telias modem som har andra program där dom redan matat in portarna men prövar jag de portarna för de programmen är porten ändå inte öppen?

Nu blir jag väl bannad för att jag är spydig men:

Vilket program menar du med "port forward programmet"?
Vad är det egentligen du försöker göra?
Exakt vad är det som inte funkar?
Har du över huvud taget någon koll på vad som menas med att öppna en port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Nu blir jag väl bannad för att jag är spydig men:

Vilket program menar du med "port forward programmet"?
Vad är det egentligen du försöker göra?
Exakt vad är det som inte funkar?
Har du över huvud taget någon koll på vad som menas med att öppna en port?

Trodde de flesta kände till detta när man ska testa portar

http://portforward.com/

Och där får jag besked mina portar är inte öppna men jag får ping

Har jag koll? Jag har ju visat källa till en guide eller hur?

Läs om gör rätt vad jag skrev först

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Trodde de flesta kände till detta när man ska testa portar

http://portforward.com/

Och där får jag besked mina portar är inte öppna men jag får ping

Har jag koll? Jag har ju visat källa till en guide eller hur?

Läs om gör rätt vad jag skrev först

Som tidigare skrivare sa: Har du något bakom porten som du öppnat? T.ex. en Spelserver eller annan mjukvara som använder porten?
Detta är ett måste för att http://portforward.com/ ska kunna verifiera att din port är öppen!

//Mattias

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem

Hur ska jag veta om jag har något bakom porten?

Jag har ju följt guiden? Jag får svaret inga portar öppna av port forward

Mer vet jag inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Hur ska jag veta om jag har något bakom porten?

Jag har ju följt guiden? Jag får svaret inga portar öppna av port forward

Mer vet jag inte?

Ledsen, men du har inte förstått hur det funkar. Det krävs 2 saker:
1) Routern forwardar specfik(a) portar in till utpekad inre burk.
2) Den inre utpekade burken MÅSTE svara på den porten. Det måste alltså alltså finnas ett program eller tjänst som lyssnar efter anslutningar på exakt det numret och svarar på anslutningsförsök.

Om du inte har koll på 2) kan du köra 1) hur mycket som helst, kommer inte att hända ett dugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Ledsen, men du har inte förstått hur det funkar. Det krävs 2 saker:
1) Routern forwardar specfik(a) portar in till utpekad inre burk.
2) Den inre utpekade burken MÅSTE svara på den porten. Det måste alltså alltså finnas ett program eller tjänst som lyssnar efter anslutningar på exakt det numret och svarar på anslutningsförsök.

Om du inte har koll på 2) kan du köra 1) hur mycket som helst, kommer inte att hända ett dugg.

I stället för att idiotförklara mig när jag visat vad jag gjort så kan man ju försöka hjälpa i stället eller hur?

1. Telia säger jag inte behöver en "router" komma åt portarna

#14484857

2. Jag har följt Telias guide

http://www.telia.se/privat/support/teliasmart/oppnaportarisma...

3. Jag har använt mig av Port Forwad

http://portforward.com/

3. Ping result: we were able to ping your router

4. Your port is not open or not reseachble

5. Modemet har 20 talet program förberedda med portar åt just det programmet.

6. Oavsett vilken av dessa portar jag prövar på Port Forward får jag samma resultat som nr 4

Kom till sak om du vet vad lösningen är i stället för att idiotförklara mig jag inte försökt löst det

Permalänk
Medlem

För att använda ditt eget råd: läs om, gör rätt.

Citat:

Det krävs 2 saker:
1) Routern forwardar specfik(a) portar in till utpekad inre burk.
2) Den inre utpekade burken MÅSTE svara på den porten. Det måste alltså alltså finnas ett program eller tjänst som lyssnar efter anslutningar på exakt det numret och svarar på anslutningsförsök.

Allt du behandlar handlar endast om punkt 1). I multipla inlägg har du fått förslag om att du måste hantera 2) också.

Om du inte förstår hur/varför kan jag inte hjälpa dig mer.

Btw - ingen som idiotförklarar dig. Utom möjligen du själv.

Permalänk
Medlem

Läs Tanis svar igen. Du måste ha något på Servern/Datorn som svarar när du sedan kollar vilken port är öppen. Om det är en tjänst eller program som svarar spelar ingen roll.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Läs Tanis svar igen. Du måste ha något på Servern/Datorn som svarar när du sedan kollar vilken port är öppen. Om det är en tjänst eller program som svarar spelar ingen roll.

EX om jag startar upp Utorrent, lägger till port 21 i Utorrent

Går in på Port Forward och scannar port 21 så kan den inte scanna porten pga den används av något annat

Stänger jag av utorrent och kör port forward igen så får jag ping men inte öppna portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

I stället för att idiotförklara mig när jag visat vad jag gjort så kan man ju försöka hjälpa i stället eller hur?

1. Telia säger jag inte behöver en "router" komma åt portarna

#14484857

2. Jag har följt Telias guide

http://www.telia.se/privat/support/teliasmart/oppnaportarisma...

3. Jag har använt mig av Port Forwad

http://portforward.com/

3. Ping result: we were able to ping your router

4. Your port is not open or not reseachble

5. Modemet har 20 talet program förberedda med portar åt just det programmet.

6. Oavsett vilken av dessa portar jag prövar på Port Forward får jag samma resultat som nr 4

Kom till sak om du vet vad lösningen är i stället för att idiotförklara mig jag inte försökt löst det

Det var just det han/hon gjorde.
Finns det inget program på datorn bakom som lyssnar på den porten så ska du inte få nått svar heller

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Det var just det han/hon gjorde.
Finns det inget program på datorn bakom som lyssnar på den porten så ska du inte få nått svar heller

Men det är ju något som hindrar jag får öppna portar och ingen här verkar ju särskilt hjälpsam säga vad man måste göra aktivera så porten öppnas och accepteras av Port Forward eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Men det är ju något som hindrar jag får öppna portar och ingen här verkar ju särskilt hjälpsam säga vad man måste göra aktivera så porten öppnas och accepteras av Port Forward eller hur?

Det är det exakt alla säger.

Du gör en port forward till en specifik dator i nätverket. Port 64666 till 192.168.1.23
Du startar sedan en tjänst på 192.168.1.23 med 64666 porten, säg Mumble murmur server.
Nu kommer alla anslutningar till routern på port 64666 att skickas till 192.168.1.23

Använda port forward på 21/22 kan vara lite sådär beroende om routern har en egen FTP/SSH tjänst som kommer i konflikt med den. Istället för att testa alla portar kan du förklara vilket program eller vad du vill forwarda. Sedan så måste du kontrollera om Windows brandvägggen om du nu kör Windows om den blockerar något.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Vilket OS har du på datorn?
Det kan faktiskt vara så enkelt att tex Windows inbyggda brandvägg låser portarna för dig.
Har du kollat så att du har dessa portar öppna i alla brandväggar.
Windows Firewall eller om du har någon variant av Inertnet Security svit installerad så har den med största sannolikhet ersatt Windows Firewall med dess egna och då får du kolla i den.
Eftersom Ping fungerar brukar det tyda på att du har någon mer brandvägg i vägen.

Direkt taget från portforward.
"If it says Your port is NOT OPEN or not reachable! then we were unable to establish a connection to your computer, which means that most likely either your port is not open or your software firewall is still preventing an inbound connection from being made."

Så kolla dina brandväggar på datorn.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Det är det exakt alla säger.

Du gör en port forward till en specifik dator i nätverket. Port 64666 till 192.168.1.23
Du startar sedan en tjänst på 192.168.1.23 med 64666 porten, säg Mumble murmur server.
Nu kommer alla anslutningar till routern på port 64666 att skickas till 192.168.1.23

Använda port forward på 21/22 kan vara lite sådär beroende om routern har en egen FTP/SSH tjänst som kommer i konflikt med den. Istället för att testa alla portar kan du förklara vilket program eller vad du vill forwarda. Sedan så måste du kontrollera om Windows brandvägggen om du nu kör Windows om den blockerar något.

1. Jag har stängt av både windows brandvägg och comodo brandvägg samma resultat, jag får ping men inte öppna portar

2. Det står efter testet med port forward "Most likeley your port is not forwarded correctly"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Vilket OS har du på datorn?
Det kan faktiskt vara så enkelt att tex Windows inbyggda brandvägg låser portarna för dig.
Har du kollat så att du har dessa portar öppna i alla brandväggar.
Windows Firewall eller om du har någon variant av Inertnet Security svit installerad så har den med största sannolikhet ersatt Windows Firewall med dess egna och då får du kolla i den.
Eftersom Ping fungerar brukar det tyda på att du har någon mer brandvägg i vägen.

Direkt taget från portforward.
"If it says Your port is NOT OPEN or not reachable! then we were unable to establish a connection to your computer, which means that most likely either your port is not open or your software firewall is still preventing an inbound connection from being made."

Så kolla dina brandväggar på datorn.

Kör windows 7 - stängt av brandvägg och comodo men post forward ger mig svaret "Most likeley your port is not forwarded correctly"

Permalänk
Medlem

Vilken port öppnar du och vilket program har du som lyssnar på den porten?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Eftersom du får "Most likeley your port is not forwarded correctly" istället för "Your port is NOT OPEN or not reachable!" så har du flyttat problemet.
"Your port is NOT OPEN or not reachable!" fick du troligtvis pga Windows firewall eller comodo.
Nu är det bara att ta Google till hjälp för att lösa "Most likeley your port is not forwarded correctly". Det kan bero många olika orsaker tyvärr.

Börja med att testa direkt på Telia modemet med datorn utan någon annan router i mellan. Får du då samma problem så ligger det i konfiguration av Telia modemet. Fungerar det dock så ligger problemet i routern som är i mellan modem och dator och måste då konfigureras.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Eftersom du får "Most likeley your port is not forwarded correctly" istället för "Your port is NOT OPEN or not reachable!" så har du flyttat problemet.
"Your port is NOT OPEN or not reachable!" fick du troligtvis pga Windows firewall eller comodo.
Nu är det bara att ta Google till hjälp för att lösa "Most likeley your port is not forwarded correctly". Det kan bero många olika orsaker tyvärr.

Börja med att testa direkt på Telia modemet med datorn utan någon annan router i mellan. Får du då samma problem så ligger det i konfiguration av Telia modemet. Fungerar det dock så ligger problemet i routern som är i mellan modem och dator och måste då konfigureras.

1. Jag får your port is NOT OPEN

2. Jag får "Most likeley your port is not forwared correctley" av port forward

Jag har inget annat emellan något än modemet > dator

Nu är det bara att ta google till hjälp, ja men vad bra då kan vi stänga ner hela sweclockers forumet eller hur?

Permalänk
Medlem

Nu ska du inte vara dryg för att du inte fått ihop det.

Steg 1, starta en tjänst på datorn på ditt lokala nätverk, kolla så datorns brandvägg är rätt confad.

Steg 2, logga in på din teliagateway och confa en port forward mellan din publika ip (wan) på önskad port och din lokala dators ip ( i stil med 192.168...) På den port tjänsten finns.

Har du gjort exakt så ?

Ibland när man stöter på problem så är det bättre att börja helt från början och göra om allt, så man inte pillar fram och tillbaka med olika parametrar tills man inte vet vart man är.

Skriv ner på papper exakt vad du gör också steg för steg.

Sen är det vissa portar som är blockade av ISP eller som kan vara tjuriga för att de redan finns på en tjänst hos routern. Personligen lägger jag gärna tjänster på andra portar högre upp om det går, då slipper man folk som skannar efter tjänster o hacka på kända portar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Folk på Sweclockers kan inte hjälpa dig om du inte läser vad de skriver eller ger den information vi behöver...

1) portforward.com och dulika program är inte pålitliga överhuvudtaget. Jag kör en mumbleserver som går utmärkt att ansluta till, medans portforward.com insisterar på att den är stängd. Vill du veta om portar är öppna, så kör någon tjänst på den som du försöker ansluta till utifrån, en enkel SSH-tjänst borde funka utmärkt.

2) Vilket program är det du försöker öppna en port till? TCP eller UDP? Vilken specifik port försöker du öppna?

3) Testa det som redan nämnts av andra i tråden men där du efter varje post istället för att läsa och redogöra för hur det gick får ett vredesutbrott för att du inte förstår/läser ordentligt.

Citat:

Nu är det bara att ta google till hjälp, ja men vad bra då kan vi stänga ner hela sweclockers forumet eller hur?

Vi är inte din privata support-tjänst, framför allt inte i detta klassiska fall av sk*t bakom spakarna. Det anses allmänt hövligt att recherchera sina problem innan man tar sig till forum och ställer frågor, annars kommer man, precis som du i det här fallet, ha svårt att förstå svaren...

Permalänk
Medlem

Här har du ett enkelt program för o testa, det simulerar en tjänst på vilken port du vill som du sedan kan forwarda och testa om den funkar.
http://www.pcwintech.com/simple-port-tester

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PMJ:

Här har du ett enkelt program för o testa, det simulerar en tjänst på vilken port du vill som du sedan kan forwarda och testa om den funkar.
http://www.pcwintech.com/simple-port-tester

Jag tror det är något på modemet som stängt portarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag tror det är något på modemet som stängt portarna

Jaha.

Om du talar om vilka portar det gäller så kan jag testa på min TG789.
Jag kan nästan lova att jag får det att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jaha.

Om du talar om vilka portar det gäller så kan jag testa på min TG789.
Jag kan nästan lova att jag får det att funka.

Spelar ingen roll vilken port som inte är Telias egna de själva blockat i sitt nät

Men då kanske du gör helt annorlunda än Telias guide öppna porten då?

http://www.telia.se/privat/support/teliasmart/oppnaportarisma...

Utgå i från deras ex och återkom med resultat