Permalänk

Mobilköp i USA

Jag tänkte köpa en Samsung galaxy s4 i USA och undrar om det är något speciellt man ska tänka på och om någon vet var man kan köpa billiga mobiler. Ska till NY.
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Du ska kolla så att frekvensen på nätet är detsamma som i det svenska om du tänkt att använda den i Sverige. Sök på forumet så kommer du att se att det finns flera trådar kring just mobilköp i USA.

Te.x. den här: http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/1206075-ko...

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Inaktiv

Jag hade undvikit det pga strul om det händer något med den. Inte precis så du kan åka och byta den bara så där.
Har du ändå råd med att åka till USA kan du lika gärna lägga en extra 1000 lapp eller vad det nu blir extra här hemma istället.

Permalänk
Medlem

Tänk på att du måste betala moms. I NY finns B&H. Inte garanterat att de är billigast, men jag gillar dem.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Skrivet av Ekner:

Tänk på att du måste betala moms. I NY finns B&H. Inte garanterat att de är billigast, men jag gillar dem.

Jag köper den på plats och ska inte skicka den hem så då blir det inte moms?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ekner:

Tänk på att du måste betala moms. I NY finns B&H. Inte garanterat att de är billigast, men jag gillar dem.

Måste och måste det är väll ingen som frivilligt går in och deklarerar det man köpt...

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara på amerikansk moms, alltså "sales tax". Så priset på prislappen är inte samma som du betalar i kassan.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Skrivet av Ekner:

Jag tänkte bara på amerikansk moms, alltså "sales tax". Så priset på prislappen är inte samma som du betalar i kassan.

okej så dom lägger på 25% när jag kommer till kassan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varjpojken:

okej så dom lägger på 25% när jag kommer till kassan?

Varierar mellan stater.
Där jag varit hade de 6,75%.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

~7% läggs på kassan i USA.
Håll koll på frekvenserna, för både 2G/3G/4G då dessa diffar.

Viktigt är bara att den tar alla din operatör i Sverige använder.
Svenska operatörer har olika och vissa delar av nätet stämmer med USA och vissa inte.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Varierar mellan stater.
Där jag varit hade de 6,75%.

Skrivet av Josasp:

~7% läggs på kassan i USA.
Håll koll på frekvenserna, för både 2G/3G/4G då dessa diffar.

Viktigt är bara att den tar alla din operatör i Sverige använder.
Svenska operatörer har olika och vissa delar av nätet stämmer med USA och vissa inte.

Är ni säkra på det, hade för mig att man slapp det om man kunde visa att man inte bor i USA, t.ex med pass eller biljett hem?
Är inte säker på hur andra telefonförsäljare gör, men Apple Store vet jag även har Europa modell om man säger till.

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Skrivet av metalkiller78:

Är ni säkra på det, hade för mig att man slapp det om man kunde visa att man inte bor i USA, t.ex med pass eller biljett hem?
Är inte säker på hur andra telefonförsäljare gör, men Apple Store vet jag även har Europa modell om man säger till.

Upp till butik, t.ex. Macys så får man en kupong som ger rabatt motsvarande momsen i kassan. Så det är inte generellt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Om du ska ta hem den så öppna kartongen och ha mobilen på dig annars kommer du få betala tull osv.

Permalänk
Skrivet av direktiv:

Om du ska ta hem den så öppna kartongen och ha mobilen på dig annars kommer du få betala tull osv.

Som person får du ta med dig saker hem till ett värde av 4300 kr utan att betala tull för det så det ska inte vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av direktiv:

Om du ska ta hem den så öppna kartongen och ha mobilen på dig annars kommer du få betala tull osv.

Skrivet av varjpojken:

Som person får du ta med dig saker hem till ett värde av 4300 kr utan att betala tull för det så det ska inte vara något problem.

Helt rätt, men jag brukar rekommendera folk att slänga kartong i vilket fall.
Extra bulk vid resande och problemfritt dessutom.

Vad det gäller VAT så ja, det går att komma runt i de flesta länder.
I Thailand måste man ha ett speciellt dokument vid köp, sen får man igen det på flygplatsen.

Men 7% är så lite, så jag tycker inte det skulle vara värt besväret.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug