Permalänk
Medlem

Laptop Drivrutiner.

Hej,

Jag har köpt mig en ny laptop.

ACER ASPIRE V3-772G-747a8G1.06TMakk är produkten.

https://www.komplett.se/acer-aspire-v3-772g-173-fhd-matt/8053...

Jag köpte även en större SSD-disk till denna dator, och vill använda mig av Windows 7 istället för Windows 8.1 som kom med datorn.

Kan det vara så att det inte finns drivrutiner till datorn för Windows 7?
Jag har letat och letat (googlat) men kan inte lyckas med att hitta några.

Drivrutinen jag söker är till nätverket, får jag igång det så kanske mitt uniblue driverscanner kan hitta resten.

Vad tror ni?

/Mvh Andreas

Visa signatur

/ELAIIT

Permalänk

Det du kan göra är att kolla på drivrutiner hos tillverkaren för nätverkskortet i din dator. De kan eventuellt ha en universaldrivrutin som fungerar med Windows 7. För jag utgår från att du har testat med den som finns till Windows 8.x och att den inte fungerar.

Permalänk
Avstängd

Yes! We have no Win7 today...

Ledsamt nog har Acer skippat Win7 drivrutiner för din modell på deras egna supportsidor. Det sparar väl några 10-100 000 tusen kronor i utvecklingskostnader (5-10 kr per dator och ger en säkerhetsmarginal om datorn inte säljer i miljonupplagor) och gör Microsoft nöjda.

Fast det är inte kört ändå men du får söka drivrutiner från respektive komponenttillverkare.

När vi valde vår ASUS K56cb var vi noga med att kolla att tillverkaren hade Win7 drivisar på sina supportsidor för modellen vi valde.
Vilket lädde till att en ASUS N38U eller om den hette U38N och några andra i övrigt trevliga skippades.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ELAIIT:

Hej,

Jag har köpt mig en ny laptop.

ACER ASPIRE V3-772G-747a8G1.06TMakk är produkten.

https://www.komplett.se/acer-aspire-v3-772g-173-fhd-matt/8053...

Jag köpte även en större SSD-disk till denna dator, och vill använda mig av Windows 7 istället för Windows 8.1 som kom med datorn.

Kan det vara så att det inte finns drivrutiner till datorn för Windows 7?
Jag har letat och letat (googlat) men kan inte lyckas med att hitta några.

Drivrutinen jag söker är till nätverket, får jag igång det så kanske mitt uniblue driverscanner kan hitta resten.

Vad tror ni?

/Mvh Andreas

Är det inte så att win8.x drivisar fungerar på win7? Eller är det bara tvärt om att win7 drivisar går på win8.x?

//mattias

Visa signatur

WS: | Define R5 | Corsair HX850i | ASUS X99-A | i7 5960x | Kingston 32gb (8x4GB) DDR4 | EVGA GTX 1080Ti FTW3 | Samsung 960 PRO 512GB |

Laptop: | Apple MacBook Air M1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colorful:

Är det inte så att win8.x drivisar fungerar på win7? Eller är det bara tvärt om att win7 drivisar går på win8.x?

//mattias

Nej exakt, windows 8 drivarna fungerade inte till windows 7.
Bilden som ovanstående länkat är alla drivrutiner till windows 8, och dessa har jag provat men inte fick att fungera.

Jag hittade dock en drivrutin till mitt trådlösa för windows 7, vilket gjorde att jag fick igång uniblue driverscanner och det programmet hittade massvis.
Fungerar jätte bra nu.

Drivrutinen hittade jag här:
http://www.driverscape.com/download/netzwerkcontroller utifall någon mer har samma problem.

Underskattat program det där Uniblue.

Tack för all hjälp..

Visa signatur

/ELAIIT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Yes! We have no Win7 today...
http://i60.tinypic.com/14sjssn.jpg

Ledsamt nog har Acer skippat Win7 drivrutiner för din modell på deras egna supportsidor. Det sparar väl några 10-100 000 tusen kronor i utvecklingskostnader (5-10 kr per dator och ger en säkerhetsmarginal om datorn inte säljer i miljonupplagor) och gör Microsoft nöjda.

Fast det är inte kört ändå men du får söka drivrutiner från respektive komponenttillverkare.

När vi valde vår ASUS K56cb var vi noga med att kolla att tillverkaren hade Win7 drivisar på sina supportsidor för modellen vi valde.
Vilket lädde till att en ASUS N38U eller om den hette U38N och några andra i övrigt trevliga skippades.

Jag hittade dock en drivrutin till mitt trådlösa för windows 7, vilket gjorde att jag fick igång uniblue driverscanner och det programmet hittade massvis.
Fungerar jätte bra nu.

Drivrutinen hittade jag här:
http://www.driverscape.com/download/netzwerkcontroller utifall någon mer har samma problem.

Underskattat program det där Uniblue.

Tack för all hjälp.

Visa signatur

/ELAIIT

Permalänk
Medlem

Tog mig en vecka att gilla Windows 8.
Windows 8 hatet är lite av en självuppfyllande profetia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addek83:

Tog mig en vecka att gilla Windows 8.
Windows 8 hatet är lite av en självuppfyllande profetia.

exakt, jag var också en av dom hatande av windows 8. Men sen jag använt det en dag. och installerat start8 så jag fick bort "tiles" menyn när jag tryckte på startknappen. Så skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till 7an.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addek83:

Tog mig en vecka att gilla Windows 8.
Windows 8 hatet är lite av en självuppfyllande profetia.

Skrivet av Gubbkroppen:

exakt, jag var också en av dom hatande av windows 8. Men sen jag använt det en dag. och installerat start8 så jag fick bort "tiles" menyn när jag tryckte på startknappen. Så skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till 7an.

Hur kan ni hata ett OS? Älskar ni samma OS nu och i så fall, hur älskar man ett OS?
Jag vare sig hatar eller älskar Microsoft Win8 men jag föredrar Win7 för köra Windowsprogram som gör mitt jobb (Fast Linux är trevligare).

Hatar inte Win8 eller Microsoft men skulle komma att hata att bli tvingad till något annat än det jag föredrar att använda.
Sålunda använder jag inte Win8.

Sedan finns det vindflöjlar... Vad har ändrats i Win8 från det att nu "hatade" det, till att nu nu "älskar" samma OS?

Microsoft kommer antagligen inte att satsa på OS som passar mig, i framtiden heller. Så då byter man OS och OS-leverantör. Ingen kärlek, inget hat, bara en fråga om mina pengar och vad jag får ut av dom.

Visa signatur