Permalänk
Medlem

Sleeving

Tjenare! Jag funderar med det här på sleeving. Det blir ju trots att snyggt. Men hur fungerar det och hur får man på det på kablarna? ^^

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Highwell:

Tjenare! Jag funderar med det här på sleeving. Det blir ju trots att snyggt. Men hur fungerar det och hur får man på det på kablarna? ^^

https://www.youtube.com/watch?v=dGY6UTCYlnc

Denna kanske hjälper lite

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

sleeve elr på svenska "kabelstrumpa"

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Jag har precis börjat med detta själv. Köpte ett kit från lamptron för att få ut diverse pins ur sina kontakter, det fungerar med varierande effektivitet. Har ingen aning om hur jag ska få ut dubbelkablar, verkar inte fungera alls.

Provsleevade en kabel för att köra en paracord-sleeving utan heatshrinks (då jag tycker det ser snyggast ut). Men jag klippte sleeven några millimeter för kort.

Permalänk
Medlem

Det jag sleevat gjorde jag ganska enkelt, klippte kabeln, trädde över strumpa nog för att täcka hela kabellängden, lödde ihop, krympslangade lödning, krympslangade ändar. Resultatet blev väll varierande, men snyggare än diverse skarvade kablar som det var innan.

Sleevade iof i en bil...

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Det jag sleevat gjorde jag ganska enkelt, klippte kabeln, trädde över strumpa nog för att täcka hela kabellängden, lödde ihop, krympslangade lödning, krympslangade ändar. Resultatet blev väll varierande, men snyggare än diverse skarvade kablar som det var innan.

Sleevade iof i en bil...

Skulle nog föreslå att man petar ut kablarna från socketen istället för att klippa och löda om. Iaf om man inte har lött mycket tidigare. Man måste inte ha ett sleeving toolkit, man kan klarar sig med att böja om ett häftstift, även om det är bökigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Skulle nog föreslå att man petar ut kablarna från socketen istället för att klippa och löda om. Iaf om man inte har lött mycket tidigare. Man måste inte ha ett sleeving toolkit, man kan klarar sig med att böja om ett häftstift, även om det är bökigt.

Lödkunskap har jag till 100%. Löder mycket i jobbet. Men är fett drygt att behöva göra det.

Permalänk
Skrivet av Highwell:

Lödkunskap har jag till 100%. Löder mycket i jobbet. Men är fett drygt att behöva göra det.

Ja det är ju mer jobb och mer som kan gå fel skulle jag säga. Dessutom kan det ju vara kul att lära sig något nytt, inte så mycket nytt man lär sig... mest att peta ut kontakter. Men ändå