Vilken konfiguration för Linux med två skärmar?

Permalänk
Medlem

Vilken konfiguration för Linux med två skärmar?

Jag håller på att gå över gå över till Linux som mitt huvudoperativsystem men jag får inte till det med dubbla skärmar.

Jag har en bärbar dator med en extern skärm inkopplad via VGA och de har olika upplösning. Har ni några tips vilka distar, DE m.m. som är lämpliga för det?

Problemen jag har haft är bland annat att login-skärmen speglas på båda skärmarna och upplösningen på den externa skärmen blir helt åt skogen, jag har haft svårt att sätta en primär skärm och att paneler endast hamnar på en av skärmarna. Jag vill att den externa skärmen ska vara primär och att datorn ska göra den bärbara datorn till primär skärm när jag drar ur VGA-kabeln. Dvs jag vill att hanteringen av multipla skärmar fungerar precis lika elegant och smärtfritt som i Windows.

Jag är rätt färsk på Linux och det jag framförallt har lekt runt med är Xubuntu utan större framgång.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag kör Debian med två skärmar. Har även kört med Ubuntu 13.10. Fungerar klockrent efter att ha installerat Nividas drivrutiner. Förstod inte först hur man skulle fixa med drivrutinerna men jag skrev ett inlägg här hur man gjorde: #14398093

Dock gäller detta på stationär, men det borde väl fungera lika bra med att koppla in från bärbar. Skulle nog rekommendera Ubuntu då det är väl den mest användarvänliga Linuxdist du kan köra med, dessutom är det jäkligt många som använder det så hjälp bör du kunna få hur du kan få det så smooth som möjligt. Jag tycker Debian är gött, men Ubuntu kanske är din grej?

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort borde nog hjälpa lite.

För att fixa spegling i loginskärmen så måste du trixa med Xorg.conf filen för att X skall förstå vad som skall hända med skärmarna. Sätta en primary tag för att den skall veta vart den skall ha login skärmen på också.

Olika DE hanterar flera skärmar lite olika men de flesta klarar av det utan problem. För att panelen skall förstå vad som händer när du drar ut dvi sladden så hjälper oftast en relogg alternativt skicka xrandr --auto.

KDE alternativt Gnome/Unity bör nog hantera detta aningen bättre.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag är absolut inte låst till Ubuntu utan valde det främst för att jag gissade att det hade den största användarbasen.

Jag är lite osäker på vilket grafikkort jag har. Kan jag ha både Intel HD Graphics 3000 och Nvidia GeForce GT 520M? Det är så det verkar iaf.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ubuntu är ju superenkelt. Man behöver inte ändra i någon config fil, bara gå in i inställningar och välja bildskärmar och där väljer du om du vill ha klonat eller två separata ytor med olika upplösning. Kan inte bli enklare.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Låter som ett bumblebee fall ...

Permalänk
Medlem

Xrandr bör fungera, både för intel och nvidia kort osäker på amd men det borde inte vara några större problem.
https://wiki.archlinux.org/index.php/xrandr

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Xrandr bör fungera, både för intel och nvidia kort osäker på amd men det borde inte vara några större problem.
https://wiki.archlinux.org/index.php/xrandr

Nej, tyvärr tog det mig inte hela vägen.

Cinnamon har tillräckligt bra stöd har jag upptäckt så jag kör på det tills vidare.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Cinnamon? Det är enbart en WM i grund och botten använder de sig av exempelvis xrandr. Under förutsättning att du använder Xorg, vilket jag antar, så ska det vara xrandr som gäller.