Permalänk
Medlem

Asus laddar inte batteriet :(

Tjena, Har en Asus G73SW som jag har fått lite problem med. Det började med att jag var tvungen att ha laddnings kabeln i en speciell vinkel för att den skulle ladda vilket blev värre och värre (sakta men säkert tappade den laddningskontakten mer och mer). Tillslut flimmrade laddningsikonen och nu går det inte att ladda batteriet alls. Kan inte heller starta datorn utan batteri med sladd i väggen.

Jag har googlat och sökt lite svar vilket har lett mig till att köpa en ny laddare ~300 kr no success :(, Ett nytt batteri ~800kr fungerar fortfarande inte att ladda batteriet.

Har testat med ett fullt laddat batteri från en bekants dator och då var alla system go men ladda går inte.

Det är väl någonting mellan kabel och batteri som inte fungerar som det ska vad det är vet jag inte, går det kanske att fixa själv? Eller måste jag lämna in den till något företag och leta fram de stora sedlarna?

Hjälp uppskattas verkligen

Permalänk
Skrivet av RuWL:

Tjena, Har en Asus G73SW som jag har fått lite problem med. Det började med att jag var tvungen att ha laddnings kabeln i en speciell vinkel för att den skulle ladda vilket blev värre och värre (sakta men säkert tappade den laddningskontakten mer och mer). Tillslut flimmrade laddningsikonen och nu går det inte att ladda batteriet alls. Kan inte heller starta datorn utan batteri med sladd i väggen.

Jag har googlat och sökt lite svar vilket har lett mig till att köpa en ny laddare ~300 kr no success :(, Ett nytt batteri ~800kr fungerar fortfarande inte att ladda batteriet.

Har testat med ett fullt laddat batteri från en bekants dator och då var alla system go men ladda går inte.

Det är väl någonting mellan kabel och batteri som inte fungerar som det ska vad det är vet jag inte, går det kanske att fixa själv? Eller måste jag lämna in den till något företag och leta fram de stora sedlarna?

Hjälp uppskattas verkligen

Asus g53 och g73 modellers dc kontakt i datorn är väldigt dåligt konstruerade och har en tendens att gå sönder. Den lilla pinnen i mitten går av vilket gör att laddaren ej längre får kontakt med moderkortet.
Du kan beställa ett nytt dc jack från ebay och sen låta någon verkstad byta ut det, alternativt att du gör det själv.
Har du garanti så bör du göra en rma, om inte så rekommenderar jag ovanstående sätt vilket lär landa på en tusenlapp, gör du det själv ca 200 kr .
Genom den verkstan som Asus har kommer det troligtvis kosta ca 3000 kr annars då dom lär byta ut hela moderkortet.

Permalänk
Medlem

kika ovanför min post det kan vara problemet också...

Tror batteriet är slut om du kört med laddaren i hela tiden. (sök upp modellnummer och det som står på batteriet så ska du nog kunna hitta reservbatterier och beställa.) (minst 400 kr går det på så det sparar du in iallafall istället för att lämna iväg den och höra samma sak att batteriet ska bytas och sedan måste betala dem för det :P.)

(Får läsa på lite vad som händer med lithium batterier när man lämnar de fulladdade hela tiden.) och även varför man inte laddar ur dem till 0% för ofta...

kika om du får igång den och kolla upp batteriet i hwmonitor hur mycket wear det har på sig... står det över 60% wear så är det vettigt och köpa nytt batteri då du har ca 40% kvar utav batteriets kapacitet kvar då...

De kan även ta skada om du lämnar dem urladdade ett längre tag också kompis till mig fick lära sig det när han lämnade sitt batteri urladdat i en hylla i strax över ett år...

(Om du ska lämna datorn urladdad i någon vecka eller månad ladda upp batteriet till iallafall 35 till 40% och ha datorn avstängd helt... och inte att du kan öppna locket så hoppar den igång igen utan att du behöver trycka på startknappen för o få igång den igen...)
koppla ur det fysiskt sedan från datorn och förvara i rumstemp när du ska någonstans längre än en vecka kan vara vettigt och göra också...
(laddaren ska orka driva datorn själv men kan bli varm och ta skada under längre stunder och intensiv användning.
(kompisens dator hade ganska klen och inte så strömkrävande gpu hd 4600 series på sin laptop).

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Asus g53 och g73 modellers dc kontakt i datorn är väldigt dåligt konstruerade och har en tendens att gå sönder. Den lilla pinnen i mitten går av vilket gör att laddaren ej längre får kontakt med moderkortet.
Du kan beställa ett nytt dc jack från ebay och sen låta någon verkstad byta ut det, alternativt att du gör det själv.
Har du garanti så bör du göra en rma, om inte så rekommenderar jag ovanstående sätt vilket lär landa på en tusenlapp, gör du det själv ca 200 kr .
Genom den verkstan som Asus har kommer det troligtvis kosta ca 3000 kr annars då dom lär byta ut hela moderkortet.

Tackar för svaren, detta känns som att det kan stämma in på mitt problem.

Har någon tips på ett bra ställe i Stockholm som man kan lämna in datorn hos och fixa detta dc jack?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RuWL:

Tackar för svaren, detta känns som att det kan stämma in på mitt problem.

Har någon tips på ett bra ställe i Stockholm som man kan lämna in datorn hos och fixa detta dc jack?

Inet och Alina har bra och kunnig service på Asus datorer och dem brukar kunna erbjuda extra service, båda med butik i Stockholm.