Vad heter switcharna som sitter på vanliga tangentbord?

Permalänk
Medlem

Vad heter switcharna som sitter på vanliga tangentbord?

En snabb fråga bara, Vad heter switcharna som sitter på de vanliga tangentborden? har helt glömt bort det... Så irriterande!

Mvh

Permalänk
Medlem

membran-switchar ?

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem

Tänker du på rubber domes?
Scissor switch är ju också en variant på det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Tänker du på rubber domes?
Scissor switch är ju också en variant på det.

Tillexempel ett Deltaco tangentbord för 79 kr tänker jag på när jag menar ''vanliga tangenbord''.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Tillexempel ett Deltaco tangentbord för 79 kr tänker jag på när jag menar ''vanliga tangenbord''.

Brukar kallas rubberdome eller membranswitchar.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Tillexempel ett Deltaco tangentbord för 79 kr tänker jag på när jag menar ''vanliga tangenbord''.

Rubber domes.
Scissor switchar används oftast på laptopar (tror jag).

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

"Rubber dome". Jag säger ibland "gummiknoppsbrytare".

Med "membran" brukar man mena de plastmembran som ofta sitter under gummiknopparna.
Rubber dome + membran är vanligaste typen av brytare, men att bara säga membran är inte entydigt.

Det finns tangentbord som bara har membran, men de är ovanliga till datorer för de är så hemska att skriva på - det fanns några billiga 8-bits hemdatorer på 80-talet som hade dem.
Det finns tangentbord som kallas mekaniska (t.ex. IBM Model M) som har plastmembran med en mekanism ovanpå.
Det finns visserligen rubber dome-brytare som sitter ihop i gummi-membran, men det är också rätt vanligt att varje gummiknopp är separat, ibland fastlimmad i ett underliggande membran.
Det finns också många rubber dome-tangentbord som istället för membran har ledande gummi på undersidan som var och en sluter en krets på ett underliggande membran eller kretskort när tangenten har tryckts ned.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.