ny ultrabook (asus) vaknar var 15e minut från strömsparläge

Permalänk
Medlem

ny ultrabook (asus) vaknar var 15e minut från strömsparläge

Hejsan
Läs gärna hela nedanstående text för att förstå vad jag redan försökt mig på.

Dator: Asus UX302LG-C4007H

Problem: Vaknar från strömsparläge, ihopfälld, ganska precis var 15e minut och är vaken i ungefär 1 minut varje gång, varpå den somnar om.

Jag har:
* Återställt datorn till fabriksinställningar, dvs installerat om OS
* använt powercfg -lastwake i enhetshanteraren, som ändå bara säger "Wake source [0]", "fixed feature: Power button" trots att strömknappen inte tryckts.
* Följt åtskilliga guider och deaktiverat bland annat:
- waketimers
- schemalagda uppdateringar i windows update
- allt i enhetshanteraren som kan ha rättighet att aktivera datorn, bl.a nätverkskort, mus och tangentbord.
- pillat med åtskilliga inställningar i energischemat, där bl.a. USB-inställningar inaktiverats tillsammans med PCI-express enligt rekommendationer
* kollat powercfg devicequery Wake_armed och det finns inga enheter som har rätt att aktivera datorn (deaktiverade nätverkskortet)
* kollat powercfg waketimers, som säger att det inte finns några waketimers alls.

Om jag skriver in nedanstående i CMD sover datorn fint i strömsparläge i ett par timmar, sedan börjar den knasa sig igen. Detta ska tydligen ta bort alla former av waketimers på något brutalt sätt enligt internet:
powercfg -setacvalueindex scheme_current sub_sleep bd3b718a-0680-4d9d-8ab2-e1d2b4ac806d 0
powercfg -setdcvalueindex scheme_current sub_sleep bd3b718a-0680-4d9d-8ab2-e1d2b4ac806d 0
powercfg -setactive scheme_current

Det här är en typiskt förekommande vaken tidscykel och enligt händelseloggarna händer följande:

Och mer information om varje enskild händelse finns här:

Samt här:

Jag vet alltså inte vad tusan det kan vara som väcker datorn men jag antar att det måste vara någon programvara då det sker så pass regelbundet samt att det funkar, tillfälligt, om jag skriver in det ovanstående i CMD. Frågan är bara varför allt går tillbaka till det onormala bara ett par timmar senare. Jag är högst förtvivlad över detta problem och skulle uppskatta hjälp!

Permalänk

Har datorn Asus egna energiprogram installerat? Testa isf att avinstallera det och starta om datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Har datorn Asus egna energiprogram installerat? Testa isf att avinstallera det och starta om datorn.

Vilket menar du? Power4gear? Finns nämligen "power4gear Power saving" och "power4gear high performance" som tillgängliga energischema. Datorn brukar automatiskt ställa om sig till något av power4gear-scheman om jag väljer t.ex. "balanserat".

Hur avinstallerar jag detta?

Tack för svar.

Mvh

Permalänk
Skrivet av f1ll:

Vilket menar du? Power4gear? Finns nämligen "power4gear Power saving" och "power4gear high performance" som tillgängliga energischema. Datorn brukar automatiskt ställa om sig till något av power4gear-scheman om jag väljer t.ex. "balanserat".

Hur avinstallerar jag detta?

Tack för svar.

Mvh

Avinstallera Power4gear i program och funktioner.

Permalänk
Medlem

Låter som om Intel Smart Connect Technology är aktiverat. Du borde ha en ikon i aktivitetsfältet för detta där du kan ställa in hur ofta denna ska väcka datorn.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av f1ll:

Vilket menar du? Power4gear? Finns nämligen "power4gear Power saving" och "power4gear high performance" som tillgängliga energischema. Datorn brukar automatiskt ställa om sig till något av power4gear-scheman om jag väljer t.ex. "balanserat".

Hur avinstallerar jag detta?

Tack för svar.

Mvh

Skrivet av Erixs:

Låter som om Intel Smart Connect Technology är aktiverat. Du borde ha en ikon i aktivitetsfältet för detta där du kan ställa in hur ofta denna ska väcka datorn.

Eller heter det Connected standby? Den funktionen iaf som gör att man väcker datorn och kollar mail/sociala medier.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erixs:

Låter som om Intel Smart Connect Technology är aktiverat. Du borde ha en ikon i aktivitetsfältet för detta där du kan ställa in hur ofta denna ska väcka datorn.

Hittar ingen ikon i aktivitetsfältet. Kan jag på annat vis komma åt dess inställningar tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Eller heter det Connected standby? Den funktionen iaf som gör att man väcker datorn och kollar mail/sociala medier.

Hittar inte något vid namn Connected standby heller. Annat tips på hur jag kan komma åt en eventuell liknande process?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av f1ll:

Hittar inte något vid namn Connected standby heller. Annat tips på hur jag kan komma åt en eventuell liknande process?

Det är inget som ligger i Windows utan Connected Stadby (eller vad det nu heter) ligger i UEFI.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är inget som ligger i Windows utan Connected Stadby (eller vad det nu heter) ligger i UEFI.

Okej. Finns det något sätt att komma åt inställningarna för eventuell uppdateringsfrekvens på det här, vad det nu heter?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av f1ll:

Okej. Finns det något sätt att komma åt inställningarna för eventuell uppdateringsfrekvens på det här, vad det nu heter?

Ingen aning. Tror det finn på och av som alternativ.
Gå in i UEFI och kolla.

Vet du inte hur man gör så kolla google.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Du kan testa att installera Intel® Smart Connect Technology för att få GUI:t:

https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=23109

eller alternativt prova att avinstallera det om det är installerat.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erixs:

Du kan testa att installera Intel® Smart Connect Technology för att få GUI:t:

https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=23109

eller alternativt prova att avinstallera det om det är installerat.

Tusen tack för hjälpen, avinstallerade Intel Smart Connect och nu sover fanskapet som det ska.

Må väl!