AMD "Kabini" Athlon 5350 på bild

Permalänk
Melding Plague

AMD "Kabini" Athlon 5350 på bild

I början på april lanserar AMD processorfamiljen Kabini för stationära datorer och redan nu dyker den kommande toppmodellen, Athlon 5350, upp på bild.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Låter billigt, men sen blir det ändå inte det.
Lägger man till chassi och nätagg så har det blivit ganska dyrt, och då har man kommit upp i en summa som gör att man kan köpa en Intel NUC istället, eller Asus Chromebox.

AMD borde komma med en barebone lösning med chassi och nätaggregat. Som Intel NUC.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Låter billigt, men sen blir det ändå inte det.
Lägger man till chassi och nätagg så har det blivit ganska dyrt, och då har man kommit upp i en summa som gör att man kan köpa en Intel NUC istället, eller Asus Chromebox.

AMD borde komma med en barebone lösning med chassi och nätaggregat. Som Intel NUC.

Tänk på att inte alla vill ha en Intel NUC. Jag tycker detta ser riktigt bra ut.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Bli perfekt att byta ut ungarnas nuvarande minecraft dator till denna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Jag är på g med en ny HTPC/Mini-server som jag tänkte ha på 24/7

Är det någon som vet vad ett kabini-system skulle kunna dra i watt ( i idle mest ), om det är mycket mer än J1800.
Min nuvarande HTPC (gammal DualCore) drar 60watt, det är mycket!

CPU-fläkten skulle man ju kunna byta ut för den är säkert liten och högljudd.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lagers:

Jag är på g med en ny HTPC/Mini-server som jag tänkte ha på 24/7

Är det någon som vet vad ett kabini-system skulle kunna dra i watt ( i idle mest ), om det är mycket mer än J1800.
Min nuvarande HTPC (gammal DualCore) drar 60watt, det är mycket!

CPU-fläkten skulle man ju kunna byta ut för den är säkert liten och högljudd.

Ja det lär dra mer än J1800. Silvermont är mer strömsnål är Jaguar så på samma antal kärnor och samma frekvens kommer Silvermont dra mindre. Fast det är ju inga stora effekter för någon av dem men kanske kan vara relevant. Prestandan är snarlik också. Ska den vara HTPC hade jag tittat lite på drivrutiner och sånt först. Verkar som om folk har haft en del problem med just J1800. Vet inte om det var specifikt för Gigabyte eller om det gällde generellt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zotamedu:

Ja det lär dra mer än J1800. Silvermont är mer strömsnål är Jaguar så på samma antal kärnor och samma frekvens kommer Silvermont dra mindre. Fast det är ju inga stora effekter för någon av dem men kanske kan vara relevant. Prestandan är snarlik också. Ska den vara HTPC hade jag tittat lite på drivrutiner och sånt först. Verkar som om folk har haft en del problem med just J1800. Vet inte om det var specifikt för Gigabyte eller om det gällde generellt.

Att Gigabyte endast officiellt stödjer Windows 8.1/8 är nästan skandal med J1800. Dock instämmer jag, J1800 med vettiga Drivers är nog en tystare och energisnålare HTPC. Dock kommer Kabini vara roligare till en super lätt minecraft dator eller väldigt lätta spel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Tänk på att inte alla vill ha en Intel NUC. Jag tycker detta ser riktigt bra ut.

Varför skulle man vilja ha en AMD Kabini istället för en Intel NUC?

Det verkar mycket smidigare med en Intel NUC, så slipper man leta reda och köpa chassi och nätagg, sen får man ett överdimensionerat nätagg som drar är för stort och väsnas för mycket.

Med Intel NUC får men en liten, smiidig, strömsnål lösning.

Jag tycker att AMD borde göra en egen Kabini-baserad NUC. Samma koncept, så man får chassi, moderkort, processor och nätagg i ett. Litet, enkelt och smidigt.

Permalänk
Inaktiv

Någon som kan bidraga med en kvalificerad gissning om detta lämpar sig för en arbetsdator för användning av Office, surf, Spotify, Youtube osv med Windows 8.1?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja det lär dra mer än J1800. Silvermont är mer strömsnål är Jaguar så på samma antal kärnor och samma frekvens kommer Silvermont dra mindre. Fast det är ju inga stora effekter för någon av dem men kanske kan vara relevant. Prestandan är snarlik också. Ska den vara HTPC hade jag tittat lite på drivrutiner och sånt först. Verkar som om folk har haft en del problem med just J1800. Vet inte om det var specifikt för Gigabyte eller om det gällde generellt.

Undra bara hur mycket den kommer dra. Och sedan vill man ju ha ett moderkort som klarar extern nätadapter så man slipper köpa 24pin-adaptrar för dyra pengar.
Fast som du säger så är det nog bra att se andra fördelar som Kabini verkar ha som t.ex. SATA3, Ej SODIMM och givetvis se om drivrutiner fungerar bra. Det blir nog ett köp när sakerna har kommit ut.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av rektor:

Varför skulle man vilja ha en AMD Kabini istället för en Intel NUC?

Det verkar mycket smidigare med en Intel NUC, så slipper man leta reda och köpa chassi och nätagg, sen får man ett överdimensionerat nätagg som drar är för stort och väsnas för mycket.

Med Intel NUC får men en liten, smiidig, strömsnål lösning.

Jag tycker att AMD borde göra en egen Kabini-baserad NUC. Samma koncept, så man får chassi, moderkort, processor och nätagg i ett. Litet, enkelt och smidigt.

Du kan ju jämföra priset och expansionsmöjligheterna så får du snabbt ett svar.

AMDs "Nuc" motsvarigheter finns redan med både kabini på intåg och kaveri/richland.

Skrivet av kazen_90:

Någon som kan bidraga med en kvalificerad gissning om detta lämpar sig för en arbetsdator för användning av Office, surf, Spotify, Youtube osv med Windows 8.1?

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, dock kan väl excel vara lite slött om du ska göra tyngre kalkylblad. Kör på Google-doc så är det problemet löst då

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon99339:

Någon som kan bidraga med en kvalificerad gissning om detta lämpar sig för en arbetsdator för användning av Office, surf, Spotify, Youtube osv med Windows 8.1?

Kommer definitivt fungera och systemet kommer också vara fullt användbart. Vi pratar dock om en CPU som är så pass klen att man även "vanlig" användning kan känna att det inte är samma kraft som i "big-core" CPUer.

Och här ligger problemet både för system baserad på Kabini och även för system baserade på BayTrail-D: prismässigt ligger dessa för nära de billigaste Ivy/Haswell (15-17W Celeron/Pentium) varianterna och de senare är ett mycket bättre val om man ska jobba interaktivt tack vare betydligt bättre enkeltrådprestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Någon som vet om de har stöd för AES-NI samt ECC?
Kan bli ett köp i så fall. Annars får jag stanna kvar på Intel.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför skulle man vilja ha en AMD Kabini istället för en Intel NUC?

I mitt fall så är det för att GPU-accelererad videorendering fungerar tveksamt på Intels GPUer medan AMDs motsvarigheter har haft väldigt bra stöd för XVBA väldigt länge. Nu tänker jag för ändamålet XBMC/OpenELEC-box såklart, finns ju andra användningsområden.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lagers:

Undra bara hur mycket den kommer dra. Och sedan vill man ju ha ett moderkort som klarar extern nätadapter så man slipper köpa 24pin-adaptrar för dyra pengar.
Fast som du säger så är det nog bra att se andra fördelar som Kabini verkar ha som t.ex. SATA3, Ej SODIMM och givetvis se om drivrutiner fungerar bra. Det blir nog ett köp när sakerna har kommit ut.

Asrock ska släppa ett moderkort där man kan välja vanligt PSU eller en extern tegelsten med 19 V DC.
Skulle inte förvåna mig ifall fler kommer släppa liknande lösningar.

http://www.anandtech.com/show/7869/asrocks-am1-kabini-motherb...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför skulle man vilja ha en AMD Kabini istället för en Intel NUC?

Det verkar mycket smidigare med en Intel NUC, så slipper man leta reda och köpa chassi och nätagg, sen får man ett överdimensionerat nätagg som drar är för stort och väsnas för mycket.

Med Intel NUC får men en liten, smiidig, strömsnål lösning.

Jag tycker att AMD borde göra en egen Kabini-baserad NUC. Samma koncept, så man får chassi, moderkort, processor och nätagg i ett. Litet, enkelt och smidigt.

Skrivet av virtual void:

Kommer definitivt fungera och systemet kommer också vara fullt användbart. Vi pratar dock om en CPU som är så pass klen att man även "vanlig" användning kan känna att det inte är samma kraft som i "big-core" CPUer.

Och här ligger problemet både för system baserad på Kabini och även för system baserade på BayTrail-D: prismässigt ligger dessa för nära de billigaste Ivy/Haswell (15-17W Celeron/Pentium) varianterna och de senare är ett mycket bättre val om man ska jobba interaktivt tack vare betydligt bättre enkeltrådprestanda.

Håller med en G1820+500kr moderkort ger mycket bättre prestanda dock drar det mycket mer ström.

En bekant bad mig hjälpa uppdaterar en laptop med A4-5000 det är quad core kabini SoC man märker definitivt av den dåliga enkeltrådade prestandan ibland.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Asrock ska släppa ett moderkort där man kan välja vanligt PSU eller en extern tegelsten med 19 V DC.
Skulle inte förvåna mig ifall fler kommer släppa liknande lösningar.

http://www.anandtech.com/show/7869/asrocks-am1-kabini-motherb...

Precis sådan är intressant, bara tegelstenen inte blir för dyr att köpa till. Hoppas verkligen det dyker upp många sådana lösningar.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av rektor:

Varför skulle man vilja ha en AMD Kabini istället för en Intel NUC?

Det verkar mycket smidigare med en Intel NUC, så slipper man leta reda och köpa chassi och nätagg, sen får man ett överdimensionerat nätagg som drar är för stort och väsnas för mycket.

Med Intel NUC får men en liten, smiidig, strömsnål lösning.

Jag tycker att AMD borde göra en egen Kabini-baserad NUC. Samma koncept, så man får chassi, moderkort, processor och nätagg i ett. Litet, enkelt och smidigt.

Jo det får man. Hur är det med Intel NUC är det Intel själv som sätter ihop dom? Blir nog inte så lätt för AMD att göra något motsvarande kanske om någon annan vill tillverka datorer med Kabini i tex Gigabyte de skulle väl ha något sådant på gång.

Annars så kan inte en dator med Kabini som man sätter ihop själv bli så mycket dyrare än en Intel NUC om man utgår från att prolle och moderkort går lös på runt 600 kronor.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Arzei:

I mitt fall så är det för att GPU-accelererad videorendering fungerar tveksamt på Intels GPUer medan AMDs motsvarigheter har haft väldigt bra stöd för XVBA väldigt länge. Nu tänker jag för ändamålet XBMC/OpenELEC-box såklart, finns ju andra användningsområden.

Så vad du säger är att det API som är bundet till AMDs grafikkort, eller snarare till Catalyst Linux graphics driver, (X-Video Bitstream Acceleration API) har dåligt stöd av andra GPUer?

Vilken är den praktiska begränsningen av detta då Linux-program normalt sett använder sig av ett öppet API som kallas Video Acceleration API (VA API) och som man på AMDs kort kan köra genom en wrapper mot XvBA? VA API har haft HW stöd i öppna drivare på Intel sedan GMA4500 som användes under Core2 tiden...

Edit: lite google hintar om att XBMC och OpenELEC är de enda av de mer kända programmen som har en XvBA backend, men båda har även en VAAPI och XBMC stödjer även VDPAU (nVidias egna API) backend så det borde fungera bra på alla GPUer.

Både VDPAU och XvBA har blivit open source men verkar vara mest nVidia resp. AMD GPUer i praktiken stödjer resp. API.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Du kan ju jämföra priset och expansionsmöjligheterna så får du snabbt ett svar.

AMDs "Nuc" motsvarigheter finns redan med både kabini på intåg och kaveri/richland.

Om man vill ha expansionsmöjligheter köper man ju ett ATX eller microATX.
Med nano-ITX eller liknande formfaktor blir det inte så mycket till expansionsmöjlighet, oavsett om man väljer Intel eller AMD.
Dock så kan du ha en NUC med allt ifrån en klen Intel Atom, upp till Core i7 4770R med Iris Pro, 16 GB RAM, 1 TB SSD, etc.

Jag har då inte sett några NUC motsvarigheter från AMD.
Vilka är dessa, och vart finns dessa?

Skrivet av Arzei:

I mitt fall så är det för att GPU-accelererad videorendering fungerar tveksamt på Intels GPUer medan AMDs motsvarigheter har haft väldigt bra stöd för XVBA väldigt länge. Nu tänker jag för ändamålet XBMC/OpenELEC-box såklart, finns ju andra användningsområden.

Jag kör en Haswell har då inte haft några problem med video. Intel stödjer VA-API. Har funkat bra med Totem, VLC, FFmpeg, GStreamer. Dock inte provat med XBMC/OpenELEC.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lagers:

Precis sådan är intressant, bara tegelstenen inte blir för dyr att köpa till. Hoppas verkligen det dyker upp många sådana lösningar.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/136102-d...

250 kr är ju inte så farligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så vad du säger är att det API som är bundet till AMDs grafikkort, eller snarare till Catalyst Linux graphics driver, (X-Video Bitstream Acceleration API) har dåligt stöd av andra GPUer?

Vilken är den praktiska begränsningen av detta då Linux-program normalt sett använder sig av ett öppet API som kallas Video Acceleration API (VA API) och som man på AMDs kort kan köra genom en wrapper mot XvBA? VA API har haft HW stöd i öppna drivare på Intel sedan GMA4500 som användes under Core2 tiden...

Skrivet av rektor:

Jag kör en Haswell har då inte haft några problem med video. Intel stödjer VA-API. Har funkat bra med Totem, VLC, FFmpeg, GStreamer. Dock inte provat med XBMC/OpenELEC.

Då är nog min information utdaterad - när jag var i köptankar senast (då jag inhandlade ett E450M1-I) så fungerade XBMCs implementation av VAAPI ytterst dåligt på Intel GPUer. Detta är väl närmare två år tillbaka i tiden. Är detta åtgärdat så är det ju kanon.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Arzei:

Då är nog min information utdaterad - när jag var i köptankar senast (då jag inhandlade ett E450M1-I) så fungerade XBMCs implementation av VAAPI ytterst dåligt på Intel GPUer. Detta är väl närmare två år tillbaka i tiden. Är detta åtgärdat så är det ju kanon.

Ska inte säga att jag har speciellt mycket koll själv på detta, fungerar att köra titta på film i Netflix och VLC på BayTrail och det är ungefär så långt jag bryr mig.

Men artiklar likt denna pekar snarare på att det är AMD som har problem (från 2012 så möjligen ett icke-problem idag).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av rektor:

Om man vill ha expansionsmöjligheter köper man ju ett ATX eller microATX.
Med nano-ITX eller liknande formfaktor blir det inte så mycket till expansionsmöjlighet, oavsett om man väljer Intel eller AMD.
Dock så kan du ha en NUC med allt ifrån en klen Intel Atom, upp till Core i7 4770R med Iris Pro, 16 GB RAM, 1 TB SSD, etc.

Jag har då inte sett några NUC motsvarigheter från AMD.
Vilka är dessa, och vart finns dessa?

Jag kör en Haswell har då inte haft några problem med video. Intel stödjer VA-API. Har funkat bra med Totem, VLC, FFmpeg, GStreamer. Dock inte provat med XBMC/OpenELEC.

Tror inte riktigt vi pratar om samma sak. En kabini kommer aldrig ha prestandan eller prislappen som en i7 4770R.
En NUC med intel mot en Mini-PC med Kabini kommer ha liknande prislapp endast om det är en celeron, och även den kommer kosta ca 1300kr med endast chassi, moderkort, kylare samt CPU.

Det jag syftade på är att Kabini med Moderkort är billigare och lättare att expandera än Intels NUCs.
Herregud att folk svävar i väg så jävla långt att man måste berätta materialet som PCB:n är bygg på för att slippa inlägg som ditt. Börjar bli tröttsamt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror inte riktigt vi pratar om samma sak. En kabini kommer aldrig ha prestandan eller prislappen som en i7 4770R.
En NUC med intel mot en Mini-PC med Kabini kommer ha liknande prislapp endast om det är en celeron, och även den kommer kosta ca 1300kr med endast chassi, moderkort, kylare samt CPU.

Det jag syftade på är att Kabini med Moderkort är billigare och lättare att expandera än Intels NUCs.
Herregud att folk svävar i väg så jävla långt att man måste berätta materialet som PCB:n är bygg på för att slippa inlägg som ditt. Börjar bli tröttsamt.

Jag nämnde bara 4770R som ett exempel på hur långt NUC sträcker sig.
Jag nänmnde även Intel Atom i detta sammanhang för att vissa räckvidden på segmentet.

Intel har NUCar baserade på Atom som kostar 1300 kr också.
Jag har då inte sett någon lösning från AMD liknande NUC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Varför skulle man vilja ha en AMD Kabini istället för en Intel NUC?

Det verkar mycket smidigare med en Intel NUC, så slipper man leta reda och köpa chassi och nätagg, sen får man ett överdimensionerat nätagg som drar är för stort och väsnas för mycket.

Med Intel NUC får men en liten, smiidig, strömsnål lösning.

Jag tycker att AMD borde göra en egen Kabini-baserad NUC. Samma koncept, så man får chassi, moderkort, processor och nätagg i ett. Litet, enkelt och smidigt.

Ja.. Tänk om någon skulle ha ett annat användningsområde än dig? Gud förbjude.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Asrock ska släppa ett moderkort där man kan välja vanligt PSU eller en extern tegelsten med 19 V DC.
Skulle inte förvåna mig ifall fler kommer släppa liknande lösningar.

http://www.anandtech.com/show/7869/asrocks-am1-kabini-motherb...

Skrivet av Lagers:

Precis sådan är intressant, bara tegelstenen inte blir för dyr att köpa till. Hoppas verkligen det dyker upp många sådana lösningar.

En kanske dum fråga men om man kör med en sån lösning hur ska man då få kraft till ssd-diskar osv? Går det att plocka ut på nått sätt?
På min HTPC kör jag med Picopsu 150XT / AC-DC 12v 6,67A 80w adapter och då får man ju ut molox och sata ström men hur gör man på denna lösning?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av slusk:

En kanske dum fråga men om man kör med en sån lösning hur ska man då få kraft till ssd-diskar osv? Går det att plocka ut på nått sätt?
På min HTPC kör jag med Picopsu 150XT / AC-DC 12v 6,67A 80w adapter och då får man ju ut molox och sata ström men hur gör man på denna lösning?

En högst relevant fråga som jag inte alls tänkt på. Det finns ju ingen mSATA eller M.2 vad jag kan se så man måste ju köra med en vanlig SATA-enhet. Verkar inte stå något på Asrocks hemsida heller (http://www.asrock.com/mb/AMD/AM1H-ITX/). Gräver man lite i instruktionsboken så står det att den där smala kontakten som sitter mellan 24-pin och SATA-kontakterna är SATA Power. Så det ingår en specialsladd i lådan för att ge ström till SATA-enheter. Framgår inte hur många men man kan ju hoppas att den klarar alla fyra.

Kan tillägga att nätagget jag länkade till tidigare borde fungera enligt de specifikationerna jag hittade i instruktionsboken. De verkar rekommendera 90 W och det ska vara en kontakt med 5,5 mm ytterdiameter och 2,5 mm innerdiameter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Kabini kan bli bra när man vill bygga "tant och gubb"-system... dvs. äldre utan krav på kvickhet utan bara en ren surfdator... att hårdvaran komplett kan handlas för 2-3tusen med operativsystem lockar... dock är prispressen enorm och det går ju redan nu att handla färdiga intel-maskiner med mycket bättre prestanda för nästan samma peng. KAN innebära snedsits för AMD...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Ja.. Tänk om någon skulle ha ett annat användningsområde än dig? Gud förbjude.

Vadå annat användningsområde?
Har inte Kabini samma användningsområde som Intel NUC?

Det är väl plattformar som riktar sig mot samma segment.