Permalänk

Olika CPU temp på olika program

Halloj! Första inlägget här.
Har precis skaffat mig en stationär dator nu efter att ha tröttnat på en laptops begränsningar.
Så jag fixade en via jobbet (inte ny) som vi använt som video redigerings dator.
Lite snabbt vad den innehåller:

Chassi: Fractal design R2
Moderkort: Gigabyte GA x58a ud3r
CPU: Intel i7 960 3.20 Ghz
GPU: Nvidia GTX 470
24GB Ram
Nätagg: Fractal design 650W
Det är väl det mest relevanta för min fråga.

Det är så att jag har jobbat lite med att försöka få ner värmen och ljudet i datorn via fläktar på olika platser.
Jag köpte mig även en ny CPU kylare CM Hyper 212 EVO för att få ner cpu värmen.
Och nu till det jag har en liten fundering över. Jag har läst att HW monitor är mer pålitligt än Speedfan, för jag hade Speedfan först och hämtade sen hem HW monitor efter jag läst det då.
Men när jag testade Bad company 2 (för att få upp tempen för att kunna jämföra med tidigare) så visar HW monitor och Speedfan sjukt stor temp skillnad. Så vilken utav dessa ska jag lita på? Detta är mitt under spelande. Då GPU tempen visar likadant på båda men CPU tempen gick upp enligt speedfan efter monteringen av cpu kylaren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimpstyle:

Halloj! Första inlägget här.
Har precis skaffat mig en stationär dator nu efter att ha tröttnat på en laptops begränsningar.
Så jag fixade en via jobbet (inte ny) som vi använt som video redigerings dator.
Lite snabbt vad den innehåller:

Chassi: Fractal design R2
Moderkort: Gigabyte GA x58a ud3r
CPU: Intel i7 960 3.20 Ghz
GPU: Nvidia GTX 470
24GB Ram
Nätagg: Fractal design 650W
Det är väl det mest relevanta för min fråga.

Det är så att jag har jobbat lite med att försöka få ner värmen och ljudet i datorn via fläktar på olika platser.
Jag köpte mig även en ny CPU kylare CM Hyper 212 EVO för att få ner cpu värmen.
Och nu till det jag har en liten fundering över. Jag har läst att HW monitor är mer pålitligt än Speedfan, för jag hade Speedfan först och hämtade sen hem HW monitor efter jag läst det då.
Men när jag testade Bad company 2 (för att få upp tempen för att kunna jämföra med tidigare) så visar HW monitor och Speedfan sjukt stor temp skillnad. Så vilken utav dessa ska jag lita på? Detta är mitt under spelande. Då GPU tempen visar likadant på båda men CPU tempen gick upp enligt speedfan efter monteringen av cpu kylaren.

http://imageshack.com/a/img571/6430/hf6r.jpg

Går inte att lita på speedfan. Ladda hem coretemp och jämför med HWmonitor.
Har du förresten blåst rent ditt grafikkort? (tryckluft på burk, inte dammsuga)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

OKej, jag får göra det.
Yes det var det första jag gjorde när jag fick hem datorn. Blåste rent allting vilket var för ca 2 veckor sedan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimpstyle:

Halloj! Första inlägget här.
Har precis skaffat mig en stationär dator nu efter att ha tröttnat på en laptops begränsningar.
Så jag fixade en via jobbet (inte ny) som vi använt som video redigerings dator.
Lite snabbt vad den innehåller:

Chassi: Fractal design R2
Moderkort: Gigabyte GA x58a ud3r
CPU: Intel i7 960 3.20 Ghz
GPU: Nvidia GTX 470
24GB Ram
Nätagg: Fractal design 650W
Det är väl det mest relevanta för min fråga.

Det är så att jag har jobbat lite med att försöka få ner värmen och ljudet i datorn via fläktar på olika platser.
Jag köpte mig även en ny CPU kylare CM Hyper 212 EVO för att få ner cpu värmen.
Och nu till det jag har en liten fundering över. Jag har läst att HW monitor är mer pålitligt än Speedfan, för jag hade Speedfan först och hämtade sen hem HW monitor efter jag läst det då.
Men när jag testade Bad company 2 (för att få upp tempen för att kunna jämföra med tidigare) så visar HW monitor och Speedfan sjukt stor temp skillnad. Så vilken utav dessa ska jag lita på? Detta är mitt under spelande. Då GPU tempen visar likadant på båda men CPU tempen gick upp enligt speedfan efter monteringen av cpu kylaren.

http://imageshack.com/a/img571/6430/hf6r.jpg

Man ska aldrig köra två program som läser sensorerna för det kan skapa massa problem och även resultera i en blåskärm.

Men Speedfan är inte bra däremot.
Aida64 rekommenderar jag, det kostar en liten slant för premiumversionen men då får man oxå ett program som alltid är up to date.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jasså, det hade jag ingen aning om alls. Då ska jag inte fortsätta med det i framtiden.
Men någon som kan säga varför det visar så pass olika? för speedfan visar ju i princip det dubbla mot Hw monitor.

Permalänk
Medlem

Om det nu är så att köra två program samtidigt kan ge olika svar så testa att kör ett program, ta screenshot, stäng det programmet och kör det andra. Sen jämför du.