Apple arbetar på fläktlös Macbook Air

Permalänk
Discokungen
Skrivet av TuHack:

Oj, här var det motstånd! Är priset orsaken? För det är ju helt frivilligt ifall man touchar eller inte.

Tror det bara är att vänja sig sig vid hybriderna och med tiden/produktionsökningen blir prisskillnaden ändå så liten att det inte spelar någon roll.

Det största problemet är att det inte fyller någon funktion. Sen ger det ju inte direkt bättre egenskaper för skärmen heller. Blank och dryg. Nej tack, det finns ingen som helst anledning att ha touch på en laptopskärm.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Datavetare
Skrivet av md7:

Antingen har du haft extremt otur, eller så är du bara ett troll. Jag har ett flertal Apple-produkter, ingen har svällt upp ännu, likaså har jag inte varit i närheten av att ha bränt upp huden heller. Så om dina Appleprodukter har blivit så pass varma och svällt upp, som du påstår, så är du nog den mest otursamme person som världen någonsin skådat, eller bara ett troll.

Har inte själv några problem med väldigt varma Apple-datorer, men att batteriet sväller upp med ålder verkar inte vara helt ovanligt. Touch-pad:en på min MBP "klickar" inte längre om man trycker på den. Det beror inte på att den är mekanisk utsliten då jag ställde in "tap-to-click" från dag 1 och använder inget annat för att "klicka". Nämnde detta fel i Täby Apple-store och första gissningen var att batteriet svält så det nu trycker på plattan bakifrån, borde vara fler med detta problem om det är den första gissning man gör... Inget jag ser som ett stort problem då min MBP är 4 år gammal och extremt välanvänd, förväntar mig att den ska braka ihop snart.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinkel92:

Ingen pekskärm vad det verkar, finns hopp för Apple! Till skillnad från majoriteten av PC-tillverkarna.

De har inget stöd för "peka" i OS X så en pekskärm skulle vara rätt meningslös innan de byggt om OS X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasL:

Undrar om denna produkt kommer svälla upp som i de andra appleprodukter jag har haft?
Snygg finish, men håller lika bra som en bunke kattpiss.
Faan betalar man för en premiumprodukt förväntar man sig att den skall hålla under avskrivningsperioden, det kan jag inte säga om apples produkter, och jag har haft en del men nu är det fanimej slut med det.

Haft min macbook pro sen 2009. Inga problem alls med den. Kommer säkert funka fint i 5 år till nu när jag bytat batteri.

Permalänk
Medlem

Det här känns inte säkert alls. Varför inte? Jo för att jag själv har en Macbook Pro, och visst den är lite kraftfullare och blir lite varmare, men om den blir så varm så den kan smälta en chokladkaka på 1dm avstånd så känns en Mac-laptop utan fläkt inte direkt säkert... Kommer ju säkerligen bli knallhet.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oseriöstnamn:

Crapple?

+Batteri tiden
+Design
+Ljud nivå
+Inge plast

-Pris

Vadå kände du dig förolämpad när jag sa att apple var skit?

Tyvärr men du missar den viktigaste anledningen till att apple är just skit. Hela deras ekosystem med iOS på toppen.

Men om du vill gå in på speccs så levererar apple ju exakt samma grejer som alla andra PC leverantörer. Och byggkvaliten väl ungefär den samma som vilken annan PC som helst i samma prisklass. Att man valt att bygga in batterierna tyder dock på att man förväntar sig att datorn högst ska hålla i 2-3 år.

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att det är extrem otur, har dock bränt mig på macbook pro:n, så huden lossnat på bröstet när jag legat på soffan och glott på film.
Samma dator har batteriet svällt på så att touchplattan slutat fungera som den ska.
(Cr)apple var inte direkt billiga när jag frågade vad det skulle kosta att byta ut batteriet.
Det var tydligen inte heller ett speciellt ovanligt förekommande problem.

Ipaden kukade ur mest hela tiden, hoppade ur program och låste sig titt som tätt......
Kanske acceptabelt på något gratis linuxdist.....
Inte på en premiumprodukt.
Och ja, hade senaste uppdateringarna osv osv..........
Inte skit bakom spakarna utan skitprodukt i snyggt skal
Har sålt av mina appleprodukter

Apple TV:n jag hade var hyffsad

Iphonen sprack glaset på utan någon speciell misshandel.........

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Einstein, det var ett skämt.

Jag garvar så att jag gråter.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MattiasL:

Det är möjligt att det är extrem otur, har dock bränt mig på macbook pro:n, så huden lossnat på bröstet när jag legat på soffan och glott på film.

Skulle säga att det är en rätt dålig idé att lägga undersidan på en MBP direkt mot huden, den blir varm där om CPU/GPU får jobba lite. Däremot blir inte MBP på något sätt obekvämt varm på ovansidan även om man lastar den hårt och för normal användning är det långt viktigare. Är inte speciellt trevligt att sitta med MBP i knät och jobba, men det är ergonomiskt rätt illa även om man inte väger in värme så bör undvikas av flera skäl.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jovisst blir den varm. Det blir alla laptops under stress. Jag har ett laptoppunderlägg att ha den på annars blir det för varmt att ha den i knät.

Permalänk
Medlem

Iden som är dålig är att utforma produkter på ett sådant sätt att användarna tar skada. Bla pga detta förespråkar jag bla pga detta mot att folk skall köpa deras produkter.
Har aldrig märkt samma problem på den lenovolaptop jag har.
Skärmen på macbook pro:n jag hade var dock mycket trevligare än skärmen på lenovolaptoppen.

Permalänk
99:e percentilen

Det är verkligen på tiden att MacBook Air får högupplöst skärm, för det, och att den är TN, är anledningen till att den är helt ointressant. Byggkvalitén är bra, musplattan är utmärkt, tangentbordet är oslagbart, den är snygg och ganska lätt ... men skärmen är katastrof.

Jag gick faktiskt in på Macforum och ställde frågan:
– Finns det någon MacBook Air med högupplöst skärm eller vet ni när det kommer?
Ja, alla MacBook Air är ju redan väldigt högupplösta, men jag tror inte det kommer en med Retina inom ett år iallafall.

Det är tur att man är insatt i branschen så att man inte går på sådant.

(I övrigt var besöket på Macforum angenämt: Butiken var ljus, luftig och fint inredd och jag fick utmärkt hjälp med min reklamation.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Förstår inte detta tjatande om pekskärm. Jag kanske är ensam men jag vill absolut INTE ha pekskärm på en dator. Pekskärm är för mobiler och surfplattor. Datorn vill jag ha muspekare till!

Håller med 100%. En pekskärm är helt meningslöst på en Macbook Air.. Hellre en finare skärm.

Vill man ha en pekskärm så köp en iPad Air. De kommer i ju Pro-version i 12-13" i höst...antagligen.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Haft min macbook pro sen 2009. Inga problem alls med den. Kommer säkert funka fint i 5 år till nu när jag bytat batteri.

Samma här. Den har kört hårt varje dag sedan sommaren -09 och den är som ny. Jag har dessutom uppdaterat OS X 3-4 ggr och den har blivit snabbare och fått mer HD-plats varje gång. Detsamma gäller min iMac. Win.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vadå kände du dig förolämpad när jag sa att apple var skit?

Tyvärr men du missar den viktigaste anledningen till att apple är just skit. Hela deras ekosystem med iOS på toppen.

Men om du vill gå in på speccs så levererar apple ju exakt samma grejer som alla andra PC leverantörer. Och byggkvaliten väl ungefär den samma som vilken annan PC som helst i samma prisklass. Att man valt att bygga in batterierna tyder dock på att man förväntar sig att datorn högst ska hålla i 2-3 år.

iOS? iOS är exklusivt till deras mobilprodukter, du kanske menar OS X? I så fall, vad har du emot OS X? Själv tycker jag det är ganska bekvämt med ett UNIX operativsystem.

Sedan är du ju inte direkt tvungen att använda OS X om du inte känner för det direkt. Det är inga problem alls att använda Windows/Linux istället.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ozo64:

Jovisst blir den varm. Det blir alla laptops under stress. Jag har ett laptoppunderlägg att ha den på annars blir det för varmt att ha den i knät.

Och här skulle man kunna säga att MBP (och MBA, men det blir inte alls lika varm så är inget problem tycker jag) inte är helt optimalt designad. Har en annan laptop där chassit är i aluminium med undantag för undersidan som är i kolfiber. Den blir inte i närheten lika varm på undersidan då kolfiber är en ganska bra värmeisolator.

Man behöver inte stressa MBP speciellt mycket för att de ska bli obekvämt varma på vissa punkter undertill. Designen är ändå bra just p.g.a. att den inte blir het på de ställen man normalt håller händerna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

Är inte så sugen på att betala 20 tusen för en 12 tums crapbook.

Vilket bra argument. Tell me more...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

Är inte så sugen på att betala 20 tusen för en 12 tums crapbook.

Vilket bra argument. Tell me more... Du kan ju även linka en standard Macbook Air som kostar 20,000kr.

Permalänk
Medlem

Själv så avskyr jag knapplösa pekplattor. Jag vill kunna vila fingret på pekplattan och känna när jag trycker.

Permalänk
Medlem

Gillar deras datorer, de är snygga. Ser dock inte altför många fördelar med OSX jämfört med win/linux. Köpte mig en Dell vostro för många år sedan, duger till det mesta och under 2cm tjock, detta var då typ 2008-9 kanske? kostade mig 3500. Har svårt att förstå hur man kan rättfärdiga att köpa en surfdator för ~10000kr

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oseriöstnamn:

Crapple?

+Batteri tiden
+Design
+Ljud nivå
+Inge plast

-Pris

Fast egentligen är i alla fall dom flesta Mac modellerna bra pris jämfört med motsvarande PC.
Med motsvarande menar jag storlek, batteri, ljudnivå, prestanda, kvalité mm. Och inte bara prestanda
som en del verkar tro är det enda som spelar någon roll

Skrivet av Krillezz:

Gillar deras datorer, de är snygga. Ser dock inte altför många fördelar med OSX jämfört med win/linux. Köpte mig en Dell vostro för många år sedan, duger till det mesta och under 2cm tjock, detta var då typ 2008-9 kanske? kostade mig 3500. Har svårt att förstå hur man kan rättfärdiga att köpa en surfdator för ~10000kr

Av samma anledning att köpa en speldator som är långt mycket kraftfullare än vad du behöver för det du spelar.
Man vill inte bara att den ska duga, utan lite till, samt att datorn ska klara av det man tänkt göra med den under
en så lång period som möjligt. Min första skoldator jag fick var en modell som kostade 3k, den dög till Word och surf
inget mer, men efter bara ett år så kändes den seg att surfa med, den klarade inte heller att spela upp 720p utan att
det skulle bli små-hackigt osv.

Fördelarna med en dyrare dator är (oavsett märke) prestandan, kvalitén, batteritiden, skärm osv.
Har just nu den Dell som är i sign som skoldator, den kostar ca 6k ny. Jämför den med en MBA 11,6 för 9K visst
är inte prestanda skillnaden märkbar i dagsläget om man endast surfar eller arbetar i Word, men upplösningen är sämst
i jämförelse med MBAn, batteritiden endast 5 timmar.
Den har en "meh" styrplatta, är bara delvis i aluminium, mestadels plast.
Aningen mindre robust känsla, lite klumpigare... Skulle jag köpa en bärbar dator för enkla saker som surf,
skulle jag ändå hellre lägga 3k extra för att få bättre skärm, bättre kvalité, 4 timmar mer batteritid och bättre prestanda
så att datorn även efter ett par år inte känns slöare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Fast egentligen är i alla fall dom flesta Mac modellerna bra pris jämfört med motsvarande PC.
Med motsvarande menar jag storlek, batteri, ljudnivå, prestanda, kvalité mm. Och inte bara prestanda
som en del verkar tro är det enda som spelar någon roll

Mac är lätt värt pengarna tycker jag själv iallafall

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Motherofgod:

Själv så avskyr jag knapplösa pekplattor. Jag vill kunna vila fingret på pekplattan och känna när jag trycker.

Har du provat en mac nångång ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oseriöstnamn:

Mac är lätt värt pengarna tycker jag själv iallafall

Det beror ju på vad man ska använda datorn till. Men är man nöjd med produkten så är det definitivt värt pengarna

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

Själv så avskyr jag knapplösa pekplattor. Jag vill kunna vila fingret på pekplattan och känna när jag trycker.

Vad jag förstått så är tanken med dena nya ”knapplösa” trackpad att den ska kunna ha någon form av feedback när man trycker på den.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Datavetare
Skrivet av star-affinity:

Vad jag förstått så är tanken med dena nya ”knapplösa” trackpad att den ska kunna ha någon form av feedback när man trycker på den.

Elstöt när man trycker på den kanske? Lite som gårdagens mästares mästare

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Musikälskare

Coolt, ska bli intressant!

Apple gör ju bra grejer

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har inte själv några problem med väldigt varma Apple-datorer, men att batteriet sväller upp med ålder verkar inte vara helt ovanligt. Touch-pad:en på min MBP "klickar" inte längre om man trycker på den. Det beror inte på att den är mekanisk utsliten då jag ställde in "tap-to-click" från dag 1 och använder inget annat för att "klicka". Nämnde detta fel i Täby Apple-store och första gissningen var att batteriet svält så det nu trycker på plattan bakifrån, borde vara fler med detta problem om det är den första gissning man gör... Inget jag ser som ett stort problem då min MBP är 4 år gammal och extremt välanvänd, förväntar mig att den ska braka ihop snart.

Att det kan bli fel på produkterna är jag fullt medveten om, men det intrycket jag fick av hans inlägg var att i stort sett samtliga av hans Apple-produkter hade felat efter ett litet tag, vilket sannolikheten för det borde vara rätt liten. Men visst, han kanske hade sån extrem otur med sina produkter.

Bara som en kul grej så kan man ju göra en (väldigt) grov gissning på sannolikheten över det han råkade ut för:

1. Bränt sig på MacBook Pro:n. Sannolikhet: Vi tar en stor sannolikhet på 25% att man bränner sig så pass illa på en MacBook Pro så att huden lossnar.
2. Batteriet svällt. Sannolikhet: Ingen aning, men 3% kanske?
3. Ipaden som låste sig och annat. Sannolikhet: En gissning, 5% kanske?
4. Sprucket glas på iPhonen utan någon speciell misshandel. Sannolikhet: 1% kanske?

Räknar man på dessa sannolikheter (i överkant tror jag) att råka ut för alla dessa tillsammans så hamnar på en sannolikhet av 0,000375% risk, dvs 1 på ca 260 000 råkar ut för detta. Nu är ju mina siffror bara gissningar, så sannolikheten kan ju vara både större och mindre. Oavsett så kan jag tycka att sannolikheten bör inte vara särskilt stor för att råka ut för allt det han råkade ut för.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Elstöt när man trycker på den kanske? Lite som gårdagens mästares mästare

Hehe, ja det verkade jobbigt.

Som detta spel – om man inte jobbar snabbt nog med datorn så får man en kyss:

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av sazxe:

Jag är också "anti-pek"-på-dator men han kanske menade att kunna testa "pek"-funktioner direkt på skärmen då man utvecklar appar och det kan jag förstå syftet med. Själv jobbar jag helst inte på skärmar under 27" (dock) men smaken är som baken

Såvitt jag vet så simuleras "pek" -funktioner med hjälp av muspekaren när du utvecklar i XCode, eller har jag fel? Har själv inte utvecklat appar så är inte helt insatt men har för mig att jag läst det någonstans.

Skrivet av TuHack:

Oj, här var det motstånd! Är priset orsaken? För det är ju helt frivilligt ifall man touchar eller inte.

Tror det bara är att vänja sig sig vid hybriderna och med tiden/produktionsökningen blir prisskillnaden ändå så liten att det inte spelar någon roll.

Allting som blir billigare innebär inte att det kommer slå igenom mera. Nackdelen som jag ser det är att det blir så otroligt osmidigt, om du råkar komma åt skärmen så räknas det som ett tryck. Utöver det, så fort datorerna stödjer pek-funktioner så behöver operativsystemet bli mera pek-vänligt anpassat och vi såg ju alla hur Windows 8 med Metro UI blev. Fungerar säkert superbra på mobila enheter men på datorer vill man ha lite mera kontroll över applikationer, filer och dylikt. Jag vill det i alla fall. Jag hoppas Apple aldrig går över till pek-skärm på deras datorer.

Skrivet av Oseriöstnamn:

Har du provat en mac nångång ?

Vad har det med saken att göra? Du förstod säkert att han syftade på den Macbook Air som omnämndes i artikeln där det specifikt stod att den *inte* skulle ha en styrplatta med knapptryck utan enbart touch-platta.