Hur fungerar Distansköplagen?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar Distansköplagen?

Hej!

Min far har gått och beställt en Microsoft Surface 2 128GB + Type Cover 2 till mig, som beräknas vara här på onsdag. Detta har varit min idé, jag gav tipset, men jag räknade inte med att det skulle bli av.

Jag går nu i tankarna om jag faktiskt behöver den. Jag går i årskurs 8 på en skola som inte är speciellt IT-anpassad (vi får anteckna o.s.v, Wi-Fi finns, men vi har inga läroböcker whatsoever digitalt) och hemma har jag en monsterdator om jag får säga så (inte Tvelander-nivå men men). Blir nog mer användande på gymnasiet men tills dess finns väl Surface 5.

Visst, den öppnar upp möjligheter för LoL-spelande på lunchen o.s.v, men isåfall hade en laptop för 5k fungerat lika bra.

Hur som helst, jag undrar nu hur distansköplagen fungerar. Den är köpt på Microsoft Store Sverige och jag ser på UPS att den är skickad från Holland om det gör någon skillnad.

Jag har frågor:
1. Visst är det 14 dagar från mottagande av produkt? Inte postkontorets mottagande?
2. Får jag riva upp plomberingen och behålla rätten att lämna tillbaka?
3. Hur går jag till väga?

Tack på förhand, ha en fortsatt trevlig vecka

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Skrivet av Casper:

Hej!

Min far har gått och beställt en Microsoft Surface 2 128GB + Type Cover 2 till mig, som beräknas vara här på onsdag. Detta har varit min idé, jag gav tipset, men jag räknade inte med att det skulle bli av.

Jag går nu i tankarna om jag faktiskt behöver den. Jag går i årskurs 8 på en skola som inte är speciellt IT-anpassad (vi får anteckna o.s.v, Wi-Fi finns, men vi har inga läroböcker whatsoever digitalt) och hemma har jag en monsterdator om jag får säga så (inte Tvelander-nivå men men). Blir nog mer användande på gymnasiet men tills dess finns väl Surface 5.

Visst, den öppnar upp möjligheter för LoL-spelande på lunchen o.s.v, men isåfall hade en laptop för 5k fungerat lika bra.

Hur som helst, jag undrar nu hur distansköplagen fungerar. Den är köpt på Microsoft Store Sverige och jag ser på UPS att den är skickad från Holland om det gör någon skillnad.

Jag har frågor:
1. Visst är det 14 dagar från mottagande av produkt? Inte postkontorets mottagande?
2. Får jag riva upp plomberingen och behålla rätten att lämna tillbaka?
3. Hur går jag till väga?

Tack på förhand, ha en fortsatt trevlig vecka

1. Ja 14 dagar från och med att du får den.
2. Du har rätt att använda den under denna period. (Ska tillägga med viss måttlighet, är den uppenbart sliten eller skadat efter grov användning så kan det bli annorlunda, men det är inget du behöver oroa dig för.
3. Kontakta Microsoft store och säg att du vill tilllämpa ångerrätten, att lagret ligger i Holland har ingen betydelse det är varifrån du köper den som lagen utgår ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

1. Ja 14 dagar från och med att du får den.
2. Du har rätt att använda dem under denna period.
3. Kontakta Microsoft store och säg att du vill tilllämpa ångerrätt.

Tack för väldigt snabbt svar!

Svar på svar 2. (:P)
Så jag kan alltså använda den som vanligt i en vecka för att sedan bestämma mig om jag vill behålla den eller inte?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Skrivet av Casper:

Tack för väldigt snabbt svar!

Svar på svar 2. (:P)
Så jag kan alltså använda den som vanligt i en vecka för att sedan bestämma mig om jag vill behålla den eller inte?

Japp, lagen finns till för att du själv ska kunna bilda dig en uppfattning om varan då du inte haft möjlighet att testa den på plats. Bara att känna och klämma på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Tack för väldigt snabbt svar!

Svar på svar 2. (:P)
Så jag kan alltså använda den som vanligt i en vecka för att sedan bestämma mig om jag vill behålla den eller inte?

Spara kartongen och allt annat som kom med den och se till att den inte skadas under denna tid.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Persienner:

2. Du har rätt att använda den under denna period. (Ska tillägga med viss måttlighet, är den uppenbart sliten eller skadat efter grov användning så kan det bli annorlunda, men det är inget du behöver oroa dig för.

Skrivet av MrMunchy:

Så jag kan alltså använda den som vanligt i en vecka för att sedan bestämma mig om jag vill behålla den eller inte?

Nej, man har inte rätt att använda en vara i 14 dagar!
Man får undersöka varan och testa dess funktion.

Jämför med att få testa en produkt i butik innan köp.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

Nej, man har inte rätt att använda en vara i 14 dagar!
Man får undersöka varan och testa dess funktion.

Jämför med att få testa en produkt i butik innan köp.

Ok jag backar något i vad jag sa, det beror lite på varan, eftersom det är en laptop blir använda och testa lite samma sak förutsatt att den används varsamt under hemmet några dagar.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att du butiken bestämmer om det är 14 dagars ångersrätt, butiken/återförsäljaren behöver alltså inte lämna ut ångersrätt om de inte vill? Eller är det jag som blandar ihop det med nåt annat? Sen är det väl också så att man måste kunna bevisa att butiken gett ut ångersrätt, kanske inte gäller i det här fallet eftersom jag tror att det är ganska lätt att bevisa.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trizones:

Är det inte så att du butiken bestämmer om det är 14 dagars ångersrätt, butiken/återförsäljaren behöver alltså inte lämna ut ångersrätt om de inte vill? Eller är det jag som blandar ihop det med nåt annat? Sen är det väl också så att man måste kunna bevisa att butiken gett ut ångersrätt, kanske inte gäller i det här fallet eftersom jag tror att det är ganska lätt att bevisa.

Nej, ångerrätten är lagstadgad vid distansköp.
Det du tänker på är öppet köp, vilket många butiker lämnar frivilligt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Nej, ångerrätten är lagstadgad vid distansköp.
Det du tänker på är öppet köp, vilket många butiker lämnar frivilligt.

Ja juste så vare ja. Förlåt om jag gjorde nån osäker.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Noe folk her glemmer å nevne er risken for at varen kan ha eventuelle feil eller kreve reklamasjon (DOA), så jeg ville nok kontakte butikken og be om retur for å slippe den risken. Det virke jo ende som om du alle rede bestemt deg for at du ikke er i behov for produktet.

Du må betale for returen selv, dersom du vil ta i bruk retten til å angre deg innenfor 14 dager.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Persienner:

Ok jag backar något i vad jag sa, det beror lite på varan, eftersom det är en laptop blir använda och testa lite samma sak förutsatt att den används varsamt under hemmet några dagar.

Ja det är ju en tolkningsfråga. Tanken är dock inte att man ska använda den fritt i två veckor utan tanken med lagen är att man ska få en ärlig chans att titta på varan i verkligheten och se att den verkar uppfylla det som utlovades i annonsen. Sen lär det ju i praktiken inte märkas om man packat upp en dator och testat den en vecka. Lagen säger så här:

"Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten."

Sen brukar stora företag som Microsoft vara smarta nog att inte bråka för mycket med gällande konsumentlagstiftning för det brukar bli dyrare för dem i slutändan med dålig PR och så vidare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Räkna med att du åka på en sk återställningsavgift om du använder den en massa. Du kan förvisso återställa den själv innan du skickar tillbaka den. Jag förstår dock inte varför du ens ska prova den när du redan vet att du kommer skicka tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Räkna med att du åka på en sk återställningsavgift om du använder den en massa. Du kan förvisso återställa den själv innan du skickar tillbaka den. Jag förstår dock inte varför du ens ska prova den när du redan vet att du kommer skicka tillbaka den.

Läs OP igen. Du verkar inte ha förstått att jag väger mellan behöver eller inte.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem

Det går väl inte ens att spela LoL på en Surface 2 om jag inte är helt ute och cyklar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det går väl inte ens att spela LoL på en Surface 2 om jag inte är helt ute och cyklar.

Surface 2 Pro, d.v.s. med i5 4200U och full-fledged Win8.1

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN

Permalänk
Medlem

Tänkte bara avsluta denna tråd med att meddela att jag behåller den, satan vilken kul pryl.

Tack till alla som hjälpte till, och trevlig helg på er!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN