Permalänk

Fabriksåterställning! hjälp

hej! jag tänkte nu fabriksåterställa min dator som jag köpte för 1 år sedan, men jag fattar inte hur man gör. Det är en egenbyggd dator med crackat windows. Jag vill alltså rensa hela datorn för att få bort allt på hårddisken osv. Helt enkelt så att den blir som första gången jag startade den. Kan någon hjälpa mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonwislander:

hej! jag tänkte nu fabriksåterställa min dator som jag köpte för 1 år sedan, men jag fattar inte hur man gör. Det är en egenbyggd dator med crackat windows. Jag vill alltså rensa hela datorn för att få bort allt på hårddisken osv. Helt enkelt så att den blir som första gången jag startade den. Kan någon hjälpa mig

1. Ladda ner Windows, Lägg över Windows på en skiva, usb/extern hårddisk.

2. Starta om datorn, gå in i BIOS, välj din CD/DVD-läsare/USB/Extern hårddisk (beroende på vad du har lagt över Windows på) som Boot option 1, och din hårddisk som boot option 2. Sätt i Spara allt och gå ur BIOS och starta om datorn.

3. När datorn startar så kommer det upp en text där det står "Tryck på valfri knapp för att starta med CD/DVD/USB enheten" Tryck då på t.ex Space knappen. Då kommer det upp en laddnings skärm där det står "Windows is loading files", vänta därefter tills Installationen börjar.

4. Installationen börjar här, du får välja om du ska Uppgradera Windows, eller Avancerat, välj Avancerat/Avancerade inställningar. Då kommer det upp en ruta med en lista där du ser din/dina hårddiskar, markera din hårddisk och klicka på knappen "Ta bort" eller "Formatera" för att rensa allt på hårddisken.

5. Klicka sen nästa och följ bara stegen därifrån, jätte enkelt.

Om du har Windows 7 eller älrde operativ system, så var beredd på att ha drivrutiner till moderkort, nätverkskort, grafikkort och ljuddkort till hands så du kan installera det sen. För i Windows 7 så installeras inte drivrutiner automatiskt för ditt nätverkskort så du kommer inte kunna ansluta till internet om du inte installerar drivrutiner manuellt.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

§ 7
Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.