Permalänk
Medlem

Xbox live strul med Bahnhof

Hej!

Har för några timmar sedan skaffat bredband (fiber 100/10) genom bahnhof i mitt stadsnät..

Ser ut så här..

Inteno switch dörr -- Uttag 1 --- router -- PC

Inteno switch dörr -- Uttag 2 -- switch -- xbox 360 boxee mfl.

Xbox live är helt kasst, slänger ut mig var 5:e minut. Loggar in mig 2 gånger av 10, kan inte koppla upp mig mot andra spelare i Fifa 14, Nhl 14 osv..

Bahnhofs kundsupport säger att detta inte har något med min privata ip-adress att göra utan att felet ligger hos xbox live..
Xbox live säger att felen beror på att min ISP gett mig privata ip nummer och att detta sätter käppar i hjulet för xbox live..
(Edit: hade publik ip tydligen)

Vem har rätt och hur löser jag detta?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Länken i tråden med information från Bahnhof är bruten. Kan tyvärr väldigt lite om nätverk.
Istället för att spoofa sin mac adress kan man byta till offentlig ip och problemet är löst?

Telia ADSL med offentlig ip fungerade kanoners..

Permalänk
Medlem

Du säger till B-hof att du inte vill använda privata IP-adrresser.

Citat:

Från och med 2013 går Bahnhof över till privata ip-adresser. Förändringen sker stegvis i olika stadsnät. Förändringen påverkar ett litet antal abonnenter. Driftsätter eller använder du tjänster som kräver publika ip-adresser (exempelvis ftp-servrar, webbkameror och/eller autenticeringsystem) måste du själv anmäla ditt behov till oss. Att behålla sina publika ip-adresser är kostnadsfritt.

https://www.bahnhof.se/kundservice/privat

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Så Bahnhofs påstående att privata ip inte strular till det för xbox live är felaktigt?

Då gör jag så.. Tackar!

Permalänk
Skrivet av Kasper78:

Så Bahnhofs påstående att privata ip inte strular till det för xbox live är felaktigt?

Då gör jag så.. Tackar!

Ja, det har varit ett känt problem länge för ISPs som kör CGN (NAT444).
Lägg där till att du faktiskt delar publika IP-resurser med att visst antal andra kunder. Skulle du, eller någon annan du delar med, exempelvis få adressen blacklistad/skriva fel lösenord x antal gånger etc, så drabbar det alla som delar på den.

Visa signatur

CCIE SP-kandidat / CCNP R&S / CCNA R&S

Twitter: @Gustawsson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustawsson:

Ja, det har varit ett känt problem länge för ISPs som kör CGN (NAT444).
Lägg där till att du faktiskt delar publika IP-resurser med att visst antal andra kunder. Skulle du, eller någon annan du delar med, exempelvis få adressen blacklistad/skriva fel lösenord x antal gånger etc, så drabbar det alla som delar på den.

Tack för svaret!

Ringde bahnhof igen och de sa denna gång att hela mitt stadsnät hade publika ip adresser..
Mitt xbox live är helt kasst och min pc (som iofs har 100/9,5 hastighet via bredbandskollen) har stängda portar trots att jag inte kör via router..

Surfade in på Open port check tool och där stod det att port 80 var stängd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasper78:

Tack för svaret!

Ringde bahnhof igen och de sa denna gång att hela mitt stadsnät hade publika ip adresser..
Mitt xbox live är helt kasst och min pc (som iofs har 100/9,5 hastighet via bredbandskollen) har stängda portar trots att jag inte kör via router..

Surfade in på Open port check tool och där stod det att port 80 var stängd..

Vilken IP-adress får du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Vilken IP-adress får du?

Skickades från m.sweclockers.com

46.59.7.164

Xboxen har samma ip som min pc.. Kanske är normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasper78:

46.59.7.164

Xboxen har samma ip som min pc.. Kanske är normalt?

Hur kollar du din ip?
Om det är mha av tex whatsmyip så är det normalt, om du kollar med ipconfig så är det väldigt onormalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Hur kollar du din ip?
Om det är mha av tex whatsmyip så är det normalt, om du kollar med ipconfig så är det väldigt onormalt.

Kikade på whatismyip..

Ipconfig gav mig adressen som routern ger mig 192osv
Killen på bahnhof sa att det var extremt konstligt, det var nog jag som lurade honom då...

Grejen är att om man kopplar min monsterlånga 20m sladd från routern till xbox så fungerar det helt perfekt..
Fiberuttaget är helt värdelöst.. Min boxee box får annat ip iofs men xboxen exakt samma enligt ipconfig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasper78:

46.59.7.164

Xboxen har samma ip som min pc.. Kanske är normalt?

Jag vill att du kontrollerar vad din router får för IP från Bahnhof inte vad WhatsmyIP säger.

Fungerar lika bra om du kopplar in dator eller xbox direkt på fibern och berättar vilken IP du får då om du inte vet var du finner WAN-IP i router.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasper78:

Kikade på whatismyip..

Ipconfig gav mig adressen som routern ger mig 192osv
Killen på bahnhof sa att det var extremt konstligt, det var nog jag som lurade honom då...

Grejen är att om man kopplar min monsterlånga 20m sladd från routern till xbox så fungerar det helt perfekt..
Fiberuttaget är helt värdelöst.. Min boxee box får annat ip iofs men xboxen exakt samma enligt ipconfig..

Om det funkar när du kopplar dig till routern så är väl allt frid och fröjd?

Skulle tror att ditt problem beror på att du får för få publika adresser från din ISP.
Du bör koppla inteno->router->resten_av_alla_prylar

Permalänk
Medlem

Om det är samma inteno switch som servanet levererar till sina fiberkunder så är port ett för data och resten för tv och telefon så testa koppla xboxet i den porten

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Om det funkar när du kopplar dig till routern så är väl allt frid och fröjd?

Skulle tror att ditt problem beror på att du får för få publika adresser från din ISP.
Du bör koppla inteno->router->resten_av_alla_prylar

Nja, har en 20 meter lång snubbeltråd över hela lägenheten istället för att kunna använda mig av de bredbandsuttag jag betalade rätt mycket pengar för att få installerade..
Jag vet, det vore det optimala för att kunna få allt inom samma nätverk.. Trodde att allting skulle hamna i samma nätverk, även de nya bredbandsjacken (dumt, jag vet)..
Har ingen möjlighet att koppla routern på så sätt tyvärr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av larkan:

Om det är samma inteno switch som servanet levererar till sina fiberkunder så är port ett för data och resten för tv och telefon så testa koppla xboxet i den porten

Bahnhof sa jag hade rätt till 5 ip adresser... Det var Opennet som levererade swithen.
Jag kunde enligt dem (b-hof) koppla in 5 routrar om jag så ville, det skulle inte vara låst till tv-telefon..,

Port 1 och 2 i inteno switchen går till mitt första fiberuttag, båda av dessa funkar klockrent till min router och PC..
Kopplade in 1:an i inteno switchen till min xbox, det gick inte så bra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasper78:

Nja, har en 20 meter lång snubbeltråd över hela lägenheten istället för att kunna använda mig av de bredbandsuttag jag betalade rätt mycket pengar för att få installerade..
Jag vet, det vore det optimala för att kunna få allt inom samma nätverk.. Trodde att allting skulle hamna i samma nätverk, även de nya bredbandsjacken (dumt, jag vet)..
Har ingen möjlighet att koppla routern på så sätt tyvärr..

Går inte alla dina fiberutag till switchen? då kan du ju koppla switchen till en router och sedan kopplar du bara in fiberutagen i routern så hamnar allt på samma nätverk och det bör fungera då.