Söker en bra kamera budget runt 6000

Permalänk

Söker en bra kamera budget runt 6000

Hej.
Som topic lyder är jag intresserad av en kamera vet dock inte vad jag ska välja. Är rätt så rookie i området men tycker om att lära mig av mina misstag.
Det jag har fattat än så länge är att systemkameror generellt tar bättre bilder än kompaktkameror? Men är också väldigt tunga och jobbiga att bära runt.

Det ända kravet jag har just nu är att kameran ska ha seriebildstagning.
Ge gärna rekommendationer på både kompakt och systemkamera med en budget på 6000kr

Tack på förhand// Alex

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Kaviarulf:

Hej.
Som topic lyder är jag intresserad av en kamera vet dock inte vad jag ska välja. Är rätt så rookie i området men tycker om att lära mig av mina misstag.
Det jag har fattat än så länge är att systemkameror generellt tar bättre bilder än kompaktkameror? Men är också väldigt tunga och jobbiga att bära runt.

Det ända kravet jag har just nu är att kameran ska ha seriebildstagning.
Ge gärna rekommendationer på både kompakt och systemkamera med en budget på 6000kr

Tack på förhand// Alex

Ett tips där är att det även finns systemkameror i storlek av en kompaktkamera (nåja) med utbytbar optik, här nikon som exempel. Dock föredrar jag själv en normalstor systemkamera pga bland annat stabiliteten det ger

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Ett tips där är att det även finns systemkameror i storlek av en kompaktkamera (nåja) med utbytbar optik, här nikon som exempel. Dock föredrar jag själv en normalstor systemkamera pga bland annat stabiliteten det ger

Tack så mycket för informationen ska titta lite närmre på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaviarulf:

Det jag har fattat än så länge är att systemkameror generellt tar bättre bilder än kompaktkameror? Men är också väldigt tunga och jobbiga att bära runt.

Systemkameror ger, generellt, bilder av högre teknisk kvalitet. Bäst bilder tar den kamera som hålls av den bästa fotografen. Bäst är den kamera som man har med sig.

Hur som helst tycker jag nog att du ska ta en funderare över vilka egenskaper som är viktigast för dig. Ska den få plats i fickan eller ska den vara snabbjobbad med många externa rattar och reglage, tex?
Jag tycker även att du ska ta dig till en butik och känna och klämma lite på olika kameror, för den skiljer en hel del både i fysiskt format, sökare, hur responsiva de är osv.

Att rekommendera något utifrån att "jag har ingen aning om vad jag vill ha, men kan spendera 6000kr" är inte så lätt.

Men för att rekommendera något dårå...

Kompakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1302505

Systemkamera:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1487190

Permalänk

Köpte nyligen en Canon Eos 600D för 3999.
Tror den kan bli riktigt bra som nybörjarkamera, trots att modellen är tre år gammal.
Den nya Eos 700D kostar dubbelt så mycket, men har bara marginella förbättringar. För det går det skaffa ett par roliga objektiv i stället.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaviarulf:

Hej.
Som topic lyder är jag intresserad av en kamera vet dock inte vad jag ska välja. Är rätt så rookie i området men tycker om att lära mig av mina misstag.
Det jag har fattat än så länge är att systemkameror generellt tar bättre bilder än kompaktkameror? Men är också väldigt tunga och jobbiga att bära runt.

Det ända kravet jag har just nu är att kameran ska ha seriebildstagning.
Ge gärna rekommendationer på både kompakt och systemkamera med en budget på 6000kr

Tack på förhand// Alex

För 6000kr skulle jag definitivt kolla på begagnat i bra skick! du får ut VÄLDIGT mycket mer när du köper lite bättre objektiv och har en sensor som låter dig arbeta i 40-800ISO + och fortfarande få bra bilder!

skulle kanske kolla på en 60d kanske till och med 550d och köra ett lite dyrare objektiv till (du kanske kan få tag på ett 17-55mm F2.8 vilket är ett grymt bra all around objektiv för en APS-C.

du borde kunna få tag i en 17-55mm F2.8 + en Canon 550d i bra skick för runt 6000-6500kr

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaviarulf:

Tack så mycket för informationen ska titta lite närmre på dom.

Dock brukar kompakta kameror ha sämre urval av objektiv. och när du väl drar på ett objektiv (med en adapter t.ex.) så är de inte mycket mindre än en DSLR ändå.

jag skulle säga att objektivet är viktigare än kameran i detta fall (ifall du håller dig över en 550d eller senare i samma prisklass)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Systemkameror ger, generellt, bilder av högre teknisk kvalitet. Bäst bilder tar den kamera som hålls av den bästa fotografen. Bäst är den kamera som man har med sig.

Hur som helst tycker jag nog att du ska ta en funderare över vilka egenskaper som är viktigast för dig. Ska den få plats i fickan eller ska den vara snabbjobbad med många externa rattar och reglage, tex?
Jag tycker även att du ska ta dig till en butik och känna och klämma lite på olika kameror, för den skiljer en hel del både i fysiskt format, sökare, hur responsiva de är osv.

Att rekommendera något utifrån att "jag har ingen aning om vad jag vill ha, men kan spendera 6000kr" är inte så lätt.

Men för att rekommendera något dårå...

Kompakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1302505

Systemkamera:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1487190

Tackar för ditt svar. Jag förstår att det inte är mycket att gå på därför gjorde jag denna tråd för att få lite information och råd. Har inte bestämt mig om jag vill ha med den över allt lätt eller ha något tyngre att bära på. Det jag vet just nu är ju att jag vill lära mig. Mitt intresse ligger mest i natur, djur och rörliga objekt kanske det är en liten riktning till någon kamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaviarulf:

Mitt intresse ligger mest i natur, djur och rörliga objekt kanske det är en liten riktning till någon kamera?

"Natur" är ju ett ganska omfattande begrepp, som även innefattar djur. Hur som helst så ger ju det du skriver om rörliga motiv en vink om att en systemkamera med fasdetekterande (eller hybrid fasdetekterande/kontrastdetekterande) autofokus är åt det håll du bör titta.
Detta utesluter egentligen alla kompakter (kan finnas något undantag som jag inte har i minnet just nu). Vidare är systemkameror i regel snabbare på att "ta hand" om bilderna och har snabbare seriebildstagning och är även utav den anledningen bättre lämpade.
Sökaren kan vara en väldigt avgörande faktor för rörliga motiv. Jag tycker rent allmänt inte att elektroniska sökare är något vidare, men särskilt för rörliga motiv är de, IMO, nästan oanvändbara. De har fördröjningar och blir suddiga vid panoreringar osv. En optisk sökare är, i min värld, överlägsen för sånt.

Jag vidhåller att D5200 är ett vettigt val, men med tanke på att du skriver om djur så kan det vara vettigt att kanske köpa ett billigare hus så att du kan klämma in en telezoom i budgeten åxå.

Sen får man ju vara realistisk och ha i åtanke att inom den budgeten du har så är det kanske främst tama djur eller tämligen oskygga vilda djur som kan vara på tapeten. Annars krävs lite "häftigare" teleobjektiv och eller gömsle, en hel del tålamod och en hög kunskap om djuren som sådana åxå. De två sistnämnda kostar väl iofs inte så mycket i reda pengar, men ändå.

Att hålla priset på kameran nere ger ju, utöver fler/bättre objektiv, möjlighet att köpa fler andra tillbehör. Vill man fota landskap (och många andra saker) är stativ ett väldigt användbart verktyg, tex.

Edit:
Och ang. större "klumpig" kamera vs "ha med överalltkamera" så är det ju, som sagt, den kamera som är med som är bäst. Den som är hemma tar ju inga bilder. De flesta som har "riktiga" kameror, dvs såna som inte går ner i byxfickan, har nog i regel även en liten kompaktkamera som komplement. Jag har tex en Canon S100 som komplement till min systemkamera.

Permalänk
Medlem

Jag såg idag att man kan få ett Panasonic G6 hus för under 3000 kr.
Det är i princip samma kamera som deras näst senaste proffskamera GH3 men med lite mindre reglage och inte lika stabilt byggd.

Jag har haft en radda olika kameror ink GH3 och tror det skulle ta ett par år innan du växte ur en G6. Den tar för övrigt snabba bildserier och duger gott till djur och natur.

Men det finns så sjukt mycket andra kameror som också är bra i olika färg och form, jag nämnde denna bara för att jag själv satt och kvävde impulsen att köpa den (har så jäkla många kameror redan).

Som tidigare sagt, köp beggat, kolla lite tester, sök på youtube (Blunty är en bra kanal att kolla in, han är mer av en avancerad hobbyist och håller det på en lagom nivå när han recenserar kameror, bra för nybörjare).

Men om du vill ha fler märken och modeller, vissa kan du köpa nya en del får du ta via blocket.
Panasonic G6
Panasonic GH2
Olympus Pen
Sony Nex-5t
Sony RX-100
Canon 550-700d
Canon 60d
Fuji x10, x20
Nikon d7000
Olympus EM5
Eller varför inte spexa till det med en Pentax q

Återkom med frågor sen om du hittar någon som du tycker är intressantare än andra för det är säkert nån här som redan äger den.
Och en bra inställning kan va att det faktiskt nästan inte säljs några dåliga kameror i den prisklassen.
Nån här kan såga en modell och säga en annan som är minst lika lättsågad.
IMO finns det ingen kamera i världen till något pris som inte är full med deal breakers. Det handlar bara om att slippa de som man personligen stör sig mest på.