Permalänk
Medlem

Kvalitets-mekaniskt tangentbord

Tjenare. Nu är det fan dags att slänga ut razer blackwidowen. Tredje gången det blir glapp i sladden och måste lämna tillbaka den och jag har den äldre versionen av blackwidow så webhallen har inga nya att ge mig så jag måste köpa nytt. Vill ha ett mekaniskt tangentbord och är rätt trött på de blåa switcharna och vill ha mer tysta switchar men fortfarande samma känsla. Har tittat lite på Cherry mx red och brown och de verkar vara något som jag vill ha. Har inte alls gått in och kollat så mycket på märken och det är därför jag frågar här. Vad har ni för experience med mekaniska tangentbord och vad rekommenderar ni?

Edit:
Jag har förresten kollat lite på Feenix produkter och det är svårt att veta något utan att prata med någon som faktiskt använt dom.

Permalänk
Skrivet av Zephire:

Tjenare. Nu är det fan dags att slänga ut razer blackwidowen. Tredje gången det blir glapp i sladden och måste lämna tillbaka den och jag har den äldre versionen av blackwidow så webhallen har inga nya att ge mig så jag måste köpa nytt. Vill ha ett mekaniskt tangentbord och är rätt trött på de blåa switcharna och vill ha mer tysta switchar men fortfarande samma känsla. Har tittat lite på Cherry mx red och brown och de verkar vara något som jag vill ha. Har inte alls gått in och kollat så mycket på märken och det är därför jag frågar här. Vad har ni för experience med mekaniska tangentbord och vad rekommenderar ni?

Edit:
Jag har förresten kollat lite på Feenix produkter och det är svårt att veta något utan att prata med någon som faktiskt använt dom.

Så du är på sweclockers nu med Krille? ^^
Jag har WASDKEYBOARDS nu, riktigt nöjd, finns flera olika switchar att välja mellan, och sen får man välja vilken färg man vill ha på knapparna med.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Om du vill ha samma känsla som blåa men tystare så är det bruna du ska ha. Röda och blåa är helt olika och jag tror inte du skulle bli nöjd om du köper röda. Men att ta sig till en butik där dom har båda brytarna och testa är det smartaste att göra.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Filco, riktigt bra kvalité överlag.

Permalänk
Medlem

Ducky

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera Corsair k70.
Rejält tangentbord med aluminium chassi, känns tungt och bastant.

Permalänk
Medlem

Har blue switchar, gillar de skarpt! De låter en del men jag gillar det

Permalänk
Medlem

filco tenkeyless browns

Visa signatur

Corsair Obsidian 450D | Corsair RM750| asus p9x79 pro | i7-3820 @ 4.3GHz | Corsair hydro 100i GTX | 16gb vengeance | msi gtx660 oc | intel 335 180gb ssd | WD 250gb

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av m4jken:

Om du vill ha samma känsla som blåa men tystare så är det bruna du ska ha. Röda och blåa är helt olika och jag tror inte du skulle bli nöjd om du köper röda. Men att ta sig till en butik där dom har båda brytarna och testa är det smartaste att göra.

Det där stämmer ju inte alls.. Blåa har sin aktivering och sitt klick längre ner än bruna, blåa är helt linjära fram till "klicket" kommer, vilket bruna inte är.

Det som är närmst bruna skulle vara röda, för då har du samma linjära känsla bara det att klicket aldrig kommer.
Personligen så är det röda som gäller om blå inte är ett alternativ (vilket det nästan aldrig är pga ljudnivån).

Permalänk
Medlem

Åk iväg till nån affär där du kan prova bruna, röda etc och jämföra. Ducky och Filco har bra kvalite på sina tangentbord. Dom går att köpa på webhallen så du kan kanske byta med dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Rekommenderar Filco, riktigt bra kvalité överlag.

Ytlagret/färgen/vad det nu är, på mitt Filco Ninja har börjat nötas bort på vissa knappar.
Så det är inte så perfekt som jag trodde.

Permalänk
Medlem

Jag hade blåa först som jag gillade som fan men tyckte ljudet var för högt. Testade röda men tyckte inte dom var i närheten av blåa så köpte bruna och jag tycker dom är i princip samma som blåa fast utan klick.
Kommer stanna på bruna nu dom är riktigt härliga!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Corsair K95. Ganska dyrt, men har nog aldrig varit så nöjd med ett tangentbord. Kvalitétskänslan är enorm!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Som andra nämt i kommentarer ovan, när det kommer till tagentbord och möss. är det absolut bästa att ta sig till en butik och testa.
men om jag skulle rekomendera nått tagentbord så blir det, qpad Mk -80 Blå brytare.

Permalänk
Medlem

Filco och ducky har gjort mekaniska tangetbort mycket längre är corsair(som inte gör dem själv). Jag skulle nog Rekommendera Cerry MX clear eller Grey tactile. Om du ändå är inne åt ducky-hållet kan du titta på alps-brytare också.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Jag hade skaffat filco, ducky eller daskeyboard. Min uppfattning om deras kvalité är i samma ordning. Själv har jag ett ducky shine 3 med mx brown och är väldigt nöjd. Det är det bästa tangentbordet jag ägt, men då är det här mitt första mekaniska, och med cherry mx. Jag hade aldrig skaffat blackwidow eller något annat razer idag då allt pekar på att det finns bättre grejer på marknaden. Jag kollade på cm storm också, och de verkar ha trevliga instegsmodeller/budget.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Ducky med pbt-dyesubs eller Filco. Filcos tangenter är tyvärr gjorda i abs, så de blir blanka mycket fortare än pbt. Visst, nästan alla mekaniska tangentbord har abs tangeter. Dyesubs är bättre än vanliga printen också som brukar vara.
Har Ficos med både blåa och bruna och kan säga att jag föredrar de bruna då de är lättare och mjukare i karaktären. Blåa är väldigt distinkta medans brna är lite som ett mindre distinkt topre. O-ringar och möbeltassar under tangentbodet rekommenderas också då det sänker ljudnivån markant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT