Permalänk
Medlem

Byta sladd mot trådlöst?

Hej.

Jag leker lite med tanken på att ta bort en nätverkssladd mellan över och undervåning.

Idag kopplar jag så här:

5ghz Wi-Fi Router uppe -> sladd till gigabitswitch nere -> alla möjliga enheter kopplar in sig i switchen

Kan jag istället för sladd mellan våningsplanen koppla switchen till t.ex en Linksys WUMC710 och sen låta Linksysen och routern kommunicera trådlöst?

En halvt relaterad fråga är också; är det en brygga eller accesspunkt jag letar efter? Vilket begrepp är korrekt?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Muyfa666:

Hej.

Jag leker lite med tanken på att ta bort en nätverkssladd mellan över och undervåning.

Idag kopplar jag så här:

5ghz Wi-Fi Router uppe -> sladd till gigabitswitch nere -> alla möjliga enheter kopplar in sig i switchen

Kan jag istället för sladd mellan våningsplanen koppla switchen till t.ex en Linksys WUMC710 och sen låta Linksysen och routern kommunicera trådlöst?

En halvt relaterad fråga är också; är det en brygga eller accesspunkt jag letar efter? Vilket begrepp är korrekt?

Behåll sladden.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Behåll sladden.

Låt oss säga att det inte är ett alternativ i det här fallet.

Så hjälp OT tack...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Hej.

Jag leker lite med tanken på att ta bort en nätverkssladd mellan över och undervåning.

Idag kopplar jag så här:

5ghz Wi-Fi Router uppe -> sladd till gigabitswitch nere -> alla möjliga enheter kopplar in sig i switchen

Kan jag istället för sladd mellan våningsplanen koppla switchen till t.ex en Linksys WUMC710 och sen låta Linksysen och routern kommunicera trådlöst?

En halvt relaterad fråga är också; är det en brygga eller accesspunkt jag letar efter? Vilket begrepp är korrekt?

behåll sladden om det funkar sätt en accesspunkt som delar wifi på undervåningen
AC eller 5Ghz funkar på nära håll, tegel, sten, betong, stör ut den signalen ganska lätt.
skaffa en AP med riktiga antenner & MIMO funktion. ha den nånstans i mitten av huset

man ska visst stänga av DHPC för att två routrar ska fungera felfritt

Skrivet av Muyfa666:

Låt oss säga att det inte är ett alternativ i det här fallet.

Så hjälp OT tack...

ha nätverk genom eluttaget ner till nedervåningen & sen wifi ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ha nätverk genom eluttaget ner till nedervåningen & sen wifi ?

Hur fungerar det? Har aldrig provat via eluttaget. Finns det med gigabitstöd? För och nackdelar? Det här lät intressant ju...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Du letar efter en brygga.

Alternativt köra homeplug via elnätet. Dom klarar idag teoretiskt 500 Mbps. Titta dock noga på förpackningen så att det sitter 1000 Mbps-portar och inte 100 Mbps-portar.

Bägge lösningar fungerar med varierande kvalitet. Man vet bara när man faktiskt har testat, och viktigt är att köra på fredagkvällar när alla andra (grannar) också använder sina prylar.

Finns annars inga gammalt telesystem där du kan mata nätverkskabel i befintliga rör istället för telekabeln? Den lösningen kommer jag själv köra bitvis när fibern kommer in på nedervåningen.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Hur fungerar det? Har aldrig provat via eluttaget. Finns det med gigabitstöd? För och nackdelar? Det här lät intressant ju...

funkar om det är samma propp.
är det olika proppar så måste signalen gå genom proppskåpet.. då blir det ganska reducerad hastighet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jag har testat flera av lösningarna, min korta sammanfattning:

- Homeplug funkar oftast okej. Vet inte hur snabba de är nu, men de skyltar med 500-1000Mbit tror jag. Riktig hastighet beror _väldigt_ mycket på hur elen är dragen. Går det till nästa eluttag efter samma sladd blir det väldigt snabbt. Går det via en elcentral, på en annan fas, långa ledningar till andra uttaget, många skardosor eller liknande så kanske du får ut 10% av hastigheten. Har fungerat stabilt för mig i övrigt, det enda är just att man inte vet vilken hastighet man får förän man testat. Normalt sett snabbare än wifi.

- WiFi - brukar fungera, men med väldigt skiftande kvalitét. Påverkas av allt möjligt - personer/möbler i vägen, om microvågsugnen är på, om man har en dörr öppen eller stängd, luftfuktighet, you name it. Inte sällan man upplever tappad uppkoppling om det inte är nära mellan enheterna. Högre latens, lägre bandbredd än alla andra alternativ. Men såklart smidigt utan sladd.

- Ethernet. Alla lösningar jag provat med homeplugs, wifi-förstärkare, antenner osv har alltid slutat med att jag gått tillbax till kabel. 1000Mbit rock-solid uppkoppling är helt enkelt oslagbart. Förra sommaren grävde jag upp halva gården för att dra kabel till ett annat hus på gården, efter ett år av hårslitande för att uppkoplingen dit var så skakig och inköp av massa utrustning som fungerat halvdant. Det var någon dags jobb, men nu fungerar allt perfekt och jag är supernöjd. Dessutom det billigaste alternativet i material (sladd / kontakter o dyl), däremot kanske inte i jobb.

Mitt råd är att lägga lite energi på att dra en kabel om det finns någon möjlighet att göra det - borra in rör, sök reda på gamla ledningar / kabeltrummor el dyl, lägg kabellister så det inte syns eller vad du nu behöver göra. Du kan utan problem dra runt 100m kabel för gigabit, så dra omvägar om det behövs (runt halva huset, ut genom väggen och in genom väggen en våning ner eller så). Det kan verka omständigt, men du får en sjukt mycket bättre uppkoppling till en bråkdel av priset.

Permalänk
Medlem

Det är nog bäst med nätverk genom elnätet och att du till utgången på övervåningen kan du koppla en accespunkt. Om du har en router liggandes någonstans så ställ av funktionen DHCP så kan du få ut internet från den till övervåningen.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Det verkar ju ändå som om kabel är absolut bäst, om inte smidigast... jag ska undersöka mina möjligheter att fortsätta med kabel. Tack för alla svar!

Låt mig då istället fråga en annan sak; "förlänga" räckvidden på mitt wifi, 5ghz & 2,4ghz samtidigt. Hur göra?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Muyfa666:

Det verkar ju ändå som om kabel är absolut bäst, om inte smidigast... jag ska undersöka mina möjligheter att fortsätta med kabel. Tack för alla svar!

Låt mig då istället fråga en annan sak; "förlänga" räckvidden på mitt wifi, 5ghz & 2,4ghz samtidigt. Hur göra?

Dra kabel och montera accesspunkter eller byt antenner, håll dig borta från repeatrar om det går att lösa på något annat sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur långt pratar vi om? Trådlöst bör ju fungera med bra prylar och stabilt konfigurerat. 5 Ghz Wifi fungerar bra tycker jag, funderar på om jag skall uppgradera till AC-nätverk snart dock.